( Charybdis | 2020. 11. 27., p – 18:15 )

És egyébként ott hogyan oldják meg az elektronikus archiválást? 

Az a legjobb, ha mindkét félnek van elektronikus aláírása. De olvastam olyanról is, hogy elvileg a Ptk. alapján az is érvényes, ha az egyik fél papír alapon , másik fél elektronikusan írja alá ugyanazt a szerződést. Mert arra készülj fel, hogy neked hiába van / lenne elektronikus aláírásod, a másik félnek nagy eséllyel nincsen ilyen. Viszont akkor meg meg kell tudnod győzni a másik felet, hogy bizony ez így érvényes, mármint ha te elektronikusan írod alá, ő meg papíron. Ha nem tudod meggyőzni, akkor nem fog belemenni és marad a papír.

De visszatérve az elektronikus archiválásra: olyan dokumentumokat említesz, amik lehetséges, hogy kelleni fognak neked hosszú távon, akár 10-15 évig is vagy még tovább. Akkor viszont ha nem archiválod őket az aláírás után, akkor egy idő után elveszhet a hitelességük, és ha egyszer megszűnt a hitelessége, onnantól kezdve az egész érvénytelen.

Ha valami aláírsz elektronikusan, akkor illik rá azonnal tenni egy időbélyeget is, ugyanis az aláírásod tanúsítványa nem lesz örökké érvényes, kb. 2-3 évig szokott érvényes lenni, aztán lejár. Az időbélyeg azért kell, hogy bizonyítsa, hogy amikor aláírták a dokumentumot, akkor még érvényes volt az elektronikus aláírásod tanúsítványa. Tehát ha van időbélyeg, akkor nem baj, ha később lejár az aláírásod.

Igen ám, de az időbélyeg sem tart örökké, annak is van tanúsítványa, ami ugyanúgy lejár egyszer. Még mielőtt lejárna, új időbélyeget kell rátenni.

Aztán olyan is lehet, hogy az időbélyegző szolgáltatót feltörik vagy csak elront valamit, és a privát kulcs kompromittálódik. Ez esetben az időbélyeget visszavonják. Ez nagyon kellemetlen, mert ha hirtelen visszavonják az időbélyeget, az aláírásod tanúsítványa pedig már lejárt, akkor máris mehet a kukába az egész elektronikusan aláírt dokumentumod, mert érvénytelen lesz. Megoldás: legalább 2 időbélyeg kéne a dokumentumra, hogyha az egyik időbélyeget visszavonják, ott legyen a másik, ami bizonyítja, hogy amikor aláírtad a dokumentumot, akkor még érvényes volt a tanúsítványod.

Aztán: a tudomány és technika fejlődése következtében a használt algoritmusok elavulnak egy idő után, és a törvény új algoritmusokat jelöl ki. Még mielőtt a régi algoritmusok kivezetésre kerülnek, az új algoritmusokkal újra alá kell írni a régi dokumentumokat.

Ha megbízol egy minősített elektronikus archiválási szolgáltatót, akkor ezeket mind elvégzik neked, sőt törvényileg garantálják, hogy végig, amíg náluk van a dokumentumod, az garantáltan érvényes marad.

Csakhogy ilyen szolgáltatót olcsón nem fogsz találni, ráadásul mindegyik használata túl bonyolult. Azért tudom, mert én is épp most használnék elektronikus aláírást, végignéztem az összes archiválási szolgáltatót, és nincsen egy sem, ami normális, olcsó, könnyen használható, platformfüggetlen.

ha viszont nem veszel igénybe archiválási szolgáltatót, akkor neked kell a fenti műveleteket időben, helyesen elvégezni. De megnéztem egy ilyen archiválási szolgáltató dokumentációját, és valami 62 oldal volt. Szóval egy elég bonyolult rendszert kéne összeraknod. Az fog kijönni a végén, hogy a papír olcsóbb (létrehozni és tárolni is).

 

Egy olyan szolgáltató kéne, ahová belépsz webes felületen bármilyen platformról, aláírod amit kell, aztán ők azonnal archiválják és folyamatosan megőrzik archiválva, mindent olcsón, könnyen használható módon.

Egyelőre nincsen ilyen. Én arra jutottam, hogy a legjobb megoldás még mindig a papír.

Igazából az EU-ban ez eIDAS rendelet csak 4 éve lépett hatályba, amit ez az egészet szabályozza. Szerintem az van, hogy 4 év még nem volt elég idő arra, hogy valaki csináljon egy normális szolgáltatást. Talán majd pár éven belül lesz ilyen.

A papírt, tollat ajánlom neked inkább, hidd el, egyelőre nincs jobb megoldás.