( Summer6529 | 2020. 10. 11., v – 18:36 )

Szerkesztve: 2020. 10. 11., v – 20:03

Gondolom, nem kell mondani, ki a Demeter Szilárd :-)

Az én személyes értékrendem és ízlésvilágom szerint semmiféle könyvet nem égetünk, nem darálunk.

És nem csak azért, mert az európai történelem különböző vészterhes korszakaiban ez bevett gyakorlat volt, hanem mert számomra a könyv (ön)érték

[...]

Amikor kiadták ezt a könyvet, tudták, hogy lehet belőle vita. Anno, mikor Mónus Áron kiadta a Mein Kampfot magyarul, akkor a nagytudású TGM azt javasolta, hogy az olvasók menjenek ki az utcára, és az összes olyan standot, ahol árulják, borogassák fel. Bocsánat, föl.

Azzal sem értettem egyet, a plakátolással sem értek egyet - de a véleménynyilvánítás szabadsága mindkét esetben felvetődik

 

https://hvg.hu/kultura/20201011_Demeter_Szilard_Semmifele_konyvet_nem_e…
 

 

Érdekes, ebben pl van valami, bár azért ha egy író ír valamit, akkor az azért többnyire nyilván kötődik hozzá (már amennyire tudom):

Nem tudom, mennyire propaganda, vagy mennyire szól azokról a felnőttekről, akik írták. Mert ez sejtésem szerint inkább róluk szól, és nem a gyerekeknek írták.

Jóemberkedni akarnak, vagy önterápiás célzattal bújnak mesék mögé, fogalmam sincs, nem is érdekel.

A gyerekek ugyanis nem hülyék, nem kell őket érzékenyíteni, hamar leveszik, ha valami nem kóser. És nem azt látják, hogy például a cigánygyerek szegény, hanem annyit látnak, hogy egy gyerektársuk, mondjuk, kopott, szakadt ruhában jár, nincsenek olyan cuccai, mint nekik satöbbi - de azt a megfejtést, hogy ez a gyerek cigány és szegény, azt mi szállítjuk nekik.

mondjuk belegondolva, mi nem voltunk jómódúak de szegények sem, bár talán inkább talán a kevésbé jómóduak közé tartoztunk.  A mi iskolánkba is jártak szegényebbek, volt akik ki lettek közösítve, ketten is, de nem a szegénységük miatt, hanem, mert büdösek voltak a fürdés hiánya miatt. Cigány is járt pár velünk, nem voltak szegények, olyan nagyon nem foglakoztunk vele, hogy cigányok vagy sem. Annyi különbség volt, hogy a felnőttek figyelmeztettek, hogy "velük vigyázni kell". Bár azt nyilván láttuk, hogy másmilyenek és más körülmények között élnek de nem számított semmit sem. Amit észrevettem rajtuk, hogy zártabban éltek számomra. Ja és egyszer el is vert az egyik, mégsem lettem cigánygyűlölő :-)

 

Nyílván Dúró Dórika érdekből is darálja a könyvet ez nem kérdés de azért így belegondolva, nem tudom, hogy egy ilyen mesekönyvtől lesz-e valaki toleránsabb, egyáltalán értelmes-e ez az egész. Nem tudom. Pl az jut eszembe, hogy én akkoriban (ez még az átkosban volt) jártam hittanra, nem mondom, hogy nagy lelkesedéssel, de jártam, mivel járattak. Pl a hittan óra előtt, ha hamarabb odaértél, volt ott egy csomó játék, lehetett játszani, azt mindig szerettem. :-)  Elsőáldozó is voltam, aztán most tegnapelőtt nyitottam a topicot a buzi papokról. Szóval nem biztos, hogy annyit számít ez a könyv dolog, amennyire rinyálnak tőle, főleg az ilyen nagy mesterek, mint a Bagdy Emőke, amikor a gyerekkorról beszél. De az tény, hogy a kiadónak biztos jól jött a reklám :-)