( gee | 2020. 08. 03., h – 17:39 )

Kommunikáció során az információ átadásnak többféle csatornája van: maguk a szavak, a beszéd módja, testbeszéd, gesztusok, arckifejezés, stb.

Most fejből nem emlékszem a konkrét százalékokra, de valami olyasmi rémlik, hogy a vizuális dolgok adnak valami 40-50%-ot, a hanggal kapcsolatos dolgok 30-40%-ot, és a maradék a konkrét szavak.

A lényeg az, hogy attól függően, hogy egy csatornán ezeknek az információknak mekkora része tud átmenni, változik a kommunikáció hatásossága.

A legjobb a személyes találkozás és beszélgetés, pl. az Agile manifesto-ban is szerepel ez: “The most efficient and effective method of conveying information to and within a development team is face-to-face conversation.”

De ez nem azt jelenti, hogy ha nincs lehetőség face-to-face beszélgetésre, akkor vége a világnak. Egyszerűen ki kell választani azt, ami az adott körülmények között elérhető leghatékonyabb.

A sorrend pedig a hatékonyságot nézve így van: face2face, videotelefonálás, telefonálás, azonnali üzenetküldés (chat), nem azonnali üzenetküldés (pl. email).

Szóval van konkrétan hozzáadott értéke annak, hogy ott vigyorogsz.