( bognarattila | 2020. 07. 22., sze – 07:38 )

Az a gond, hogy sokszor nehéz eldönteni, hogy mi a jó forrás. Vagy a jónak tűnő forrás elég jó-e.

Kicsit hasonló téma: autóra való gumik télre. Ez is belefér az életveszélyes kategóriába. Az olyan teleken, mint a mostani, télen milyen gumit tegyél az autódra? Nyári, négyévszakos vagy téli?

Ha gumist kérdezel vagy gyártói marketing anyagokat nézel, akkor a téli gumi a megoldás, de ezek az anyagok "régi" beidegződéseken alapulnak (amikor télen legalább néha esett a hó). De van olyan "Youtube-os" teszt, ami alapján a nyári sokkal jobban muzsikál hidegben is száraz aszfalton, mint a téli (nyilván itt is rengeteg kérdés felmerülhet, de azért elgondolkodtató). A gyártói videók elsősorban a havas utakra koncentrálnak. Arra vonatkozóan nem találtam semmit (bár sokat nem is kerestem), hogy hideg/hűvös időben nedves (netán jeges) aszfalton mi a helyzet.

És akkor vegyük hozzá az őszi és tavaszi időszakot, amikor az átlaghőmérséklet pont 6 fok körül van, ami elvileg a mágikus határ. Mivel az ember főleg napközben autózik, ezért a téli gumis időszak jelentős részén igazából nyári gumit kellene "viselni".

Gumi esetén jó hír, hogy megfelelő követési távolsággal sok esetben lehet kompenzálni a technológiai bizonytalanságot, de azért adódhat helyzet, amikor erre nincs mód (váratlan események).

Ezzel nem azt akarom mondani, hogy Youtube-os hülye gyerek videók alapján kell megtanulni áramot szerelni. Sőt, még profik videói sem feltétlenül mérvadók laikusok (főleg analfabéta laikusok) számára, mert sok olyan implicit tudás/gyakorlat lehet a videóban, amit el sem mond, mert alapvetőnek minősülhet.

És akkor még vegyük elő azt, hogy villanyszerelésben is változnak az előírások, lásd vezeték toldási témák itt a HUP-on: hiába találsz megfelelő forrást, ha az túl régi, lehet, hogy felejtős. Erre nyilván csak egy megoldás van: megfelelő szakit keresni, aki elvileg napra kész, de akkor visszakerültünk oda, ahonnan indultunk.