( _Franko_ | 2020. 05. 26., k – 12:11 )

Ha nézünk egy mai alapmodellt vagy pedig attól kissé jobban felszerelt autót, akkor azt látod, hogy egy nagyságrenddel komplexebb a rendszer és több minden van automatizálva, mégse retteg a laikus autóvezető beleülve, hogy nem érti, hogy a mélyben mi és miért van, el tud menni A-ból B-be és közben tudja élvezni az autó felszereltsége adta előnyeit. Kevés autótulajdonost érdekel, hogy éppen a motor milyen üzemállapotban van, vagy a tucatnyi hőmérő és egyéb szenzor éppen milyen értékeket mér, vagy milyen szenzoradatok és logika alapján fog nyílni a légzsák; de, ha érdekeli, akkor az OBD interfészen meg tudja kapni.

A laikus autóvezető azért nem retteg egy ilyen autóban, mert egyértelmű kezelőszervek vannak és van komfortos mennyiségű visszajelzés a rendszer állapotáról. Szerintem ez hiányzik nálad...

De nyáron gond, ha nem mozognak automatikusan, mert túlmelegedhet a ház.

Erre (és sok más problémára) amúgy van egy csomó megoldás, mint például a tájolt árnyékolás, megfelelő méretűre metszett lombos és örökzöld növények ültetése és a többi. Nálam például a délnyugati oldalon vannak körtefák, amelyek télen lomb nélkül beengedik az amúgy is alacsonyabb szögből érkező napfényt, tavasztól őszig a lombjuk árnyékolja az ablakokat, de úgy vannak metszve, hogy vízszintesen ki lehessen látni az utcára, nem zavarják a kilátást, nem mellesleg ősszel van egy csomó körtém is.

A veranda tetőszerkezete tájolt és méretezett arra, hogy nyáron ne süssön be a nap, de késő őszről kora tavaszig igen, illetve mellette van metszett tuja és tiszafa, amelyek megfelelően árnyékolnak télen-nyáron és növekszik egy Ginkgo biloba, ami majd szintén megfelelően árnyékol, akkor másképp kell majd metszeni a tujákat és a tiszafát.

Nem biztos, hogy a túlautomatizált megoldások a legjobbak... :)