( gee | 2020. 02. 14., p – 20:30 )

Vicces dolog bankos területen dolgozó emberektől azt hallani, hogy a bankok extra komplex rendszerek, és ezért ez meg az. Aztán ha rákérdezek, kiderül, hogy sosem dolgoztak még más területen, és ezt (hogy a bank komplexebb mint X meg Y másik terület) csak a többi bankostól hallották.

Volt az egyik bankos projektemen egy csajszi, aki az összes BA főnöke volt. Értelmes, aranyos nő. De valamiért nem sikerült vele zöld ágra vergődni, amikor próbáltam neki magyarázni, hogy teljesen feleslegesen dolgoztatja az egyik BA-ját hónapokon át azon, hogy a business requirement document-ből technical requirement documentet faragjon, mert a BRD alapján én kb. 2 hét alatt létrehoztam a user story-kat a Jirában, és a TRD több száz oldalát egyik fejlesztő sem fogja elolvasni, maximum én, amikor végignézem, hogy van-e valahol valami ellentmondás vagy extra info. Sokkal hamarabb végeznénk, ha a jóképességű BA inkább a user storykon menne végig.

Teltek a hónapok, a fejlesztés nem indulhatott el, aztán volt egy staff meeting, ahol az üzletág igazgató meg a CTO előadták mindenkinek, hogy mennyire fontos, hogy a fejlesztések az agile értékek mentén történjenek, és mindenhol minden legyen agile, mert egyébként lemarad a bank a versenytársaktól, stb.

Aztán megint kérdeztem a csajtól, hogy ennek fényében esetleg akkor megváltoztatjuk az irányt? Mondta, hogy szó sincs róla, mert ez egy bank. Tehát összetett és bonyolult. Tehát az agile nem működik.

Így vártunk még 2 hónapot, aztán átolvastam a több száz oldalt, és kitöröltem 2 user story-t, mert nem kellett a BRD-ben leírt hibajelzés mégsem, meg módosítottam egy másikat, mert a kiírandó szöveg megváltozott. Aztán nekiállhattunk fejleszteni.

Persze más bankban működött az agile, meg mondjuk egy telkó számlázórendszer szintén nem vasgolyó egyszerűségű, aztán mégsem jönnek az emberek, hogy ez telkó, ez számlázás, tehát összetett és bonyolult, tehát mi különlegesek vagyunk. És a telkónál sem az van, hogy olyan eszközöket meg technológiát használ a fejlesztő, amit akar. Ott is vannak törvényi szabályzások, meg személyes adatok, meg pénz, meg kemény verseny és presztizs és a felhasználók nem veszthetik el a bizalmukat a cégben. Ott is vannak jóváhagyott technológiák és eszközök.