( SchTamas | 2020. 02. 10., h – 07:09 )

Mennyi időtartomány az, amíg vissza akarod nézni a tranzakcióidat? Egyébként online addig tudod visszanézni, amíg a bank rendszere tárolja a live rendszerben. Az archív lekérdezés menüpontot keresed, de az nincs. Amikor te csak bankon belül utalsz, akkor is több számlamozgás van, mint egy terhelés és egy jóváírás. Az összes statisztika, technikai számla, ami az adott tranzakcióban érintett, kap terhelést és jóváírást.

Kicsit számoljunk: HUP Banknak van 400.000 magánszemély és 30.000 üzleti ügyfele.

Az üzletiek átlag napi két tranzakcióval bírnak, egy utalás, egy utalás fogadás.

A lakosságiak havonta egy utalás fogadás és öt utalást generálnak havonta.

Legyen ez egy egyszerű bank, ami csak forintban és csak utalni tud és egy tranzakció csak négy számlamozgással jár. 

Üzleti ügyfelek tehát napi nyolc számlamozgást generálnak, ami 8*365=2920 számlamozgás/év/ügyfél. 30.000 ügyfél tehát évente 87.600.000 számlamozgást termel a tranzakciós file-ba.

Lakossági ügyfelek 24 számlamozgást generálnak havonta, tehát 24*12=288 számlamozgás/év/ügyfél. 400.000 ügyfél tehát évente 115.200.000 számlamozgást termel a tranzakciós file-ba.

A bank rendszerében tehát egy évben átlagosan 202.800.000 rekord van, amiből te a saját számláidhoz tartozókat lekérdezheted egy évre visszamenőleg. Ebből kiderül, kinek, mikor, honnan és mennyit utaltál, milyen közleménnyel, milyen tranzakciótípussal, illetve ugyanez az ellenkező irányból. Ez CSAK a tranzakciós file!

Ehhez hozzáadódnak normál bank esetében a kártya tranzakciók, konverziós ügyletek, betétek, hitelek amelyek sokkal bonyolultabbak a technikai számlamozgások tekintetében, azután a könyveléstechnikai számlák, amelyeken megjelennek napi, havi stb. összegzett forgalmak - vannak jelentési kötelezettségek is ugye - a deviza ügyletek - konverziós számlák, devizaszámlák és statisztikai számláik - értékpapír számlák, és még hosszan sorolható mi minden.

Minezt úgy kell tudni, hogy egy banknál a tv-i keretek között van előre és vissza dátumozott tranzakció is, így ez a file, érdekes struktúrákat tud produkálni. Arról a pár ezer járulékos file-ról nem beszélek, ami minden tranzakciónál megmozdul. Szóval ezen az adatmennyiségen kell minden nap rendszert zárni, úgy, hogy egy másolatán te éjfélkor is tudj a pizzádért fizetni online, de az reggel már a live rendszerben látszódjon. Riportok állnak elő a zárásban, ügyletek járnak le és könyvelődnek automatikusan, ügyfélértesítők készülnek, kivonatok és társai. A 24 órás ügyféligény miatt folyamatosan naprakészen rendelkezésre áll egy árnyék rendszer, hogy crash esetén egy eljárással erre átálljanak, mert ha ez a kis file, amit itt tranzakciós file-nak nevezünk, megsérül akár egy diszkhiba miatt, akármi más miatt, nos ennek a visszatöltése sem triviális önmagában, az indexeinek a felépítése órákig is tarthat, de belátható, hogy ebben az esetben a rendszer egy konzisztens állapotára van szükség, nem elég a sérült file helyreállítására - audit - hanem az egész adatbázist kell előkapni valahonnan. De te közben rendelhetsz pizzát, mert működni fog a bank. 

Te mennyi időre adnál lekérdezési lehetőséget? Felelősséggel, 24 órás rendelkezésre állás biztosítása mellett és olyan, a pü-i élet terén "felkészült" ügyfelekkel, mint amilyen te is vagy. Az elmúlt harminc évben hány olyan esetről tudsz beszámolni, amikor egy bank úgy robbant le, hogy az ügyfelei csal kamillázni tudtak? Ebből hányat produkált az otp, a postabank és társai?