( ggallo | 2019. 12. 09., h – 19:21 )

A T140-re írtam is az elején, hogy nem feltétlen kellene elszórni rá azt a sok pénzt, mert az inkább desktop belsejű (kivéve, hogy szerver szintű garanciát lehet igénybe venni rá, tehát csak hardveresen desktop, de erről alább).

A felhasználási mód, az erre alkalmas gép választása, és az aztán ebben való megbízás összegüggenek. Ha olyan gépet választok, amit arra találtak ki, amire én használni szeretném, akkor onnantól megbízok benne, hogy jó lesz arra, amire használni akarom... A desktop gépet/alkatrészeket nem szervernek találták ki, így általában nélkülöznek olyan hardvereket, amitől valószínűleg megbízhatóbb lesz folyamatos üzemben. Így desktop gépben nem bízok meg, hogy jó lesz szervernek akkor sem, ha az összes kompatibilitási táblázat azt mondja, minden rendben lesz a tervezett környezettel, és az a tapasztalatom, hogy általában bírják a folyamatos üzemet is.

Én szerver alatt azt a gépet értem, ami a lehető legtöbb ponton redundáns (az elfogadható gazdasági kereteket, valamit az elvárt rendelkezésre állást figyelembe véve). Innen nézve egy szerverben minden legyen redundáns ami általában elromlik. Tehát tápegység, HDD-k, memória (legalább ECC, hogy tudjam ha rossz). Az sem baj, ha ezen egységek cseréjéhez nem kell leállítani a gépet, az segíti az SLA tartását. Egy desktopra szánt alkatrészekből épülő gépnél mindezt persze meg lehet valósítani, csak az jellemzően nem lesz olcsóbb semmivel, mint egy gyárilag erre épített szerver. Ezen felül szerver szolgáltatások, operációs rendszerekre legyen kitalálva. Rengeted szerver SW hibát olvasok, ahol előbb-utóbb kiderül, hogy desktop cuccon futtatják, és ekkor mindenki széttárja a kezét, hogy fogalmuk sincs, minden tesztelt szerveren ez vagy az tökéletesen üzemel (nem csak a gyári support, de a fórumokon is jellemző ez).

Az meg, hogy használt vagy új, nálam csak az elvárt garancia miatt érdekes jelenleg (mondjuk újra van onsite 4-8 órás csere lehetőség - csillárdért - és max. 5 év, használtra jellemzően NBD onsite az elérhető legjobb max. 3 évig). Ha van garancia, akkor tudom, hogy az adott gépre hardver hiba esetén sem kell váratlan összegeket elkölteni, tehát tervezhető az egész anyagilag. Innentől fogva csak az dönti el, hogy vadi új legyen, hogy olyan technológiára szükségem van-e, ami használtban még nem éhető el, annyira friss (pl. legújabb CPU-k).

Garancia, ami szerintem megkülönböztet leginkább: desktop alkatrészekre általában 1-2 év a garancia, nagyon drága (jellemzően gamer) cuccokra esetleg 3 év. És nincs onsite és/vagy NBD csere, csak olyan, hogy beadom/elküldöm, és majd lesz valami valamikor. Az meg, hogy tartsak még egy garnitúra nagy teljesítményű alkatrészt emiatt polcon a garis gépemhez, szerintem nem életszerű. Ahogy az sem, hogy elszaladok beszerezni cserét, amikor a rosszat elküldöm gariban és hetek, mire jön a garcsere (és akkor is lesz plusz egyem polcon, amit ki kellett váratlanül fizetni).

Ha egy gép nem tudja így sem biztosítani az elvárt rendelkezésre állást, akkor mindegy, hogy használt vagy új (egyiket sem fogják percek alatt rendbe hozni, ilyen opció nincs), más módon kell az SLA célt elérni (pl. klaszter, meleg tartalék, hideg tartalék, stb). Itt megint bejöhet, hogy egy vadi új szerver 4 órás onsite garival lehet annyi, vagy drágább, mint három használt, klaszterben... De itt meg hozzá kell számolni a telepítés és üzemeltetés plusz költségeit/igényeit. Ezek már nagyon feladat függőek, de az alap, hogy amennyire csak lehet, biztosítsuk a folyamatos üzem lehetőségét, továbbra is állnak hardveresen.

Szóval száz szónak is egy a vége, a 25 éves tapasztalatom azt mondja, hogy vészmegoldásnak lehet desktop gépet szervernek kinevezni egy időre (pláne otthon; vagy pár fős, kis cégnél), de ha van rá lehetőség, akkor erre való célhardvert (szervert) kell venni, mert azzal van a kevesebb baj összességében/hosszú távon. A gyakorlatban már eljutottunk oda (mi, szerencsére), hogy ha az ügyfél nem hajlandó legalább egy használt, megfelelő teljesítményű szerverre áldozni, akkor nem vállaljuk a munkát. Mert nem csináljuk magunknak a plusz melót a desktop gép meghibásodása esetén a szaladozással, trükközéssel, és a magyarázkodással, hogy "dehát ez egy szerver, miért állt meg, és nem használható két napig?". Mert az ügyfél azonnal elfeledi, hogy ő csak desktop gépre adott pénzt, ahogy elindul az új rendszer rajta. És mivel szerver szolgáltatásokat nyújt, az ergo szerver, és azt várom tőle minden téren, amit egy szervertől szokás - miközben ez csak egy desktop, desktop képességekkel, feltételekkel.