( gee | 2019. 11. 19., k – 10:59 )

Az nyilvánvaló hogy aki az elsőbbségadás táblánál akar kanyarodni, akkor mindenkit kötelező elengednie, és ha mégis ütközés van, az letagadhatatlanul az ő hibája

Én ezt nem jelenteném ki ennyire feketén és fehéren.

Először is nem kötelező mindenkit elengedni.

A KRESZ (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet) azt írja:

Azt a jármûvet, amelynek elsõbbsége van, az elsõbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására. 

Vagyis kimehetsz egy autó elé, és még az is belefér, hogy az embernek fel kell emelnie a lábát a gázról. De nem mehetsz ki elé olyan közel, hogy emiatt hirtelen fékeznie kelljen.

Másfelől, ha ütközés van, az letagadhatatlanul a te hibád?

Nagy valószínűséggel igen, de ne felejtsd el, hogy neked úgy kell vezetned, hogy a reálisan várható dolgokra figyelsz. Pl. ha van egy aluljáró valahol egy út alatt, és nincs zebra, akkor nem kell számítanod keresztező gyalogosokra. Ha mégis átszalad valaki és elcsapod, akkor így is, úgy is szar helyzet, de  a felelősség tekintetében hivatkozhatsz rá, hogy nem kellett számítanod rá.
Ugyanez van a kereszteződésben is. Ha például valaki olyan sebességgel jön, amire nem kellett reálisan számítanod, akkor teljesen jogosan mondhatod azt, hogy ha betartotta volna a sebességhatárt, átértél volna előtte időben. Olyan messze járt, hogy nem láthattad, hogy mondjuk 50 helyett 120-szal jön. Ilyenkor nem te vagy a hunyó.

De az, hogy két autó jön és az egyik sávot vált, hogy a lassító autót megelőzzel, az teljesen várható, ilyenkor te leszel a hunyó.

Ha nem láttad a második autót, akkor meg valószínű az jön, hogy nem voltál elég körültekintő, úgy mentél bele a szituációba, hogy nem voltál biztos benne, hogy nem jön ott más is.