( answ | 2019. 11. 16., szo – 12:41 )

" melyhez szükség szerint az előzendő jármű és esetleg a szembejövő köteles segítséget adni lassítással, lehúzódással akár. de csak akkor, ha az előzés megkezdésekor annak feltételei fennálltak. "

Ilyen a KRESZ-ben nincsen. Maga ez egész mondatod egy ellenmondás. Hiszen ha az előzés feltételi adottak voltak, akkor maga a balesetveszély lehetetlen. A másik, hogy kevered az előzést végző autós kötelezettségeit, a másik fél kötelezettségeivel: mi közöm nekem ahhoz, hogy neki az előzés megkezdésekor adottak voltak-e a feltételek, meg egyáltalán honnan is tudnám. Ha nem voltak adottak, akkor rágyorsíthatok és megbüntethetem? 

Csupán annyi a kötelességed, hogy a balesetet ha lehet (de nem a te testi épséged árán!) kerüld el  - például akkor is ha egy gyalogos átmegy előtted szabálytalanul -, amiben persze ez is benne lehet. De ha baleset történik, akkor minden esetben az előzést végző lesz kihozva hibásnak, ha szemben simán csak közlekedett valaki és nem hajtott gyorsabban a megengedettnél. Például ha balra/jobbra is veszélyes a helyzet (oszlopok, töltés) stb. akkor apám törvényesen bedarálja az előző huszárt a 2 tonnás pickupjával (persze fékezés mellett), mert nem fogja se magát, se az utasait veszélyeztetni azzal hogy megpróbál kitérni előle. De ha nem is lenne semmi veszély, semelyik oldalon, akkor sem büntetnék meg, mert nem hajtott le az útról.  

"de ettől még senki nem kanyarodhat ki eléd a mellékutcából, feltéve hogy neki van ott elsőbbségadás kötelező (vagy stop) táblája."

Ez számomra értelmezhetetlen. A mellékutca neve alapján alárendelt út, tehát teljesen mindegy van-e ott még egy + elsőbbségadás kötelező (vagy stop) tábla, semmiképpen nem hajthat ki semmilyen autó elé onnan.