( TCH | 2019. 05. 24., p – 10:12 )

De volt.

Nem az volt kérdés, hogy a rendszer miatt (amit egyébként 100%-ig ki lehet iktatni, mert mind a BASIC, mind a KERNAL ROM lekapcsolható) mennyit tudsz használni, hanem az, hogy mennyi RAM van benne, ami pedig pontosan 64k. (De mint mondtam, a rendszer lekapcsolható, lehet mind a 64k-t használni.)
256 byte zeropage, 256 verem, 512 további az első 1k-ban, aztán 1k a karakteres képernyőnek, 38k a BASIC-nak, utána a BASIC ROM 8k-ja helyére RAM-ot lehetett lapozni, utána jött az upper RAM 4k-ja, majd az általad említett $D000-tól kezdődő terület, ahol 4k I/O, 4k RAM, vagy 4k char ROM volt, tehát olyan nincs is, hogy a $D000-tól kezdődő regisztereket "nem érdemes kapcsolgatni", de azért "kell karaktertábla is", mert ugyanazon a területen vannak és egyszerre nem tudod használni őket; de éppen ezért lehetett lapozni ezeket a területeket: ha épp nem kellett a chipek I/O területe, vagy a char ROM, akkor átváltottál a RAM-ra, ha meg kellett, akkor vissza, de ettől még nyugodtan lehetett használni a $D000-tól becímezhető RAM-ot is. És végül a KERNAL ROM 8k-ja helyére szintén lehetett RAM-ot lapozni. Ezeket ha összeadod, akkor az pontosan 64k. Mínusz a CPU portja miatti két byte $00-$01-nél és a három vektor $FFFA-tól.

De ha nagyon gányer akarok lenni akkor még hozzáteszem, hogy viszont plusz 512 byte, illetve pontosabban 1024 nibble, mert ha $D000-ra belapoztam az I/O területet, akkor a Color RAM-ot is felhasználhattam 4-bites RAM-nak és ezt nyugodtan megtehettem, ha pl. hires módban voltam, mert akkor a Color RAM inaktív, de akár akkor is, ha multicolor módban semelyik pixelt nem állítottam 3-ra.