( renard | 2018. 10. 05., p – 22:09 )

> Az feltűnt, hogy fentebb a kollégával azért vitatkoztál, mert pontosan ugyanezt az érvelési technikát alkalmazta? Mármint hogy régen megengedett volt, akkor most miért nem?

A réz most is réz, a műanyag most is műanyag, a 16A most is 16A, viszont az autók rengeteget fejlődtek a biztonság terén az évek alatt, ugyanakkor két 1,5-es rézvezeték között nincs akkora különbség, mint két autóvezető között. A rézdrót akkor is rézdrót, ha itt vagy ott készítik (nyilván előfordulhatnak trükközések a gyártásnál, ilyenről is lehet olvasni, és nem a jobb terhelhetőség javára történik a trükközés), viszont két 20 éves úrvezető képességei között is sok a különbség, ahogy két 60 éves esetében is el lehet ezt mondani.

> Dehogynem. Vagy legalábbis azt gondolom. De gondolhatnám akár azt is, hogy lakott területen belül 200km/h-val is biztonságosan vezetek. Az az 50 csak a balfasz nagyikra vonatkozik, nem?

Kint a forgalomban nem elég az, hogy "gondolom". Ha nem vagy biztos magadban, mert nincs elég tapasztalatod, akkor ne hajts gyorsabban a megngedettnél. Ahogy egyre több az ember tapasztalata, egyre biztosabban tudja megítélni, hogy mehet-e gyorsabbam, bevállaljon-e egy előzést, vagy ne. Amúgy az 50km/h tényleg sok helyen szigorú, nem véletlen, hogy egyre többször teszik ki a 60-as, 70-es táblákat a lakott területek egyes részein. Egyre jobbak az autók, a gumik, (majdnem az utakra is ezt írtam, de az nem lenne igaz - ha felújítanak egy útszakaszt, 2-3-5 év múlva ismét kezdődnek rajta a bajok), egyre több dolog segíti a vezetőt (ABS, ASR, ESP stb.). Olyan nyilvánvaló hülyeségekkel meg nem szabad érvelni, hogy gondolhatnám azt is, hogy 200-zal is mehetnék biztonsággal lakott területen, mert az már sokkal nagyobb mértékben haladja meg az 50-et, mint a 20 a 13-at.

Az autóvezetésnél maga az autóvezető dönt arról, hogy mennyivel megy. Ez sok dologtól függhet, időjárási- és útviszonyoktól is, a vezető fizikai és mentális állapotától is. Az mindig a vezető felelőssége, hogy jól választja-e meg a sebességet. A villanydrótnál nincsenek ilyen lehetőségek. Adott vezetékezés van adott védelemmel, adott fogyasztással, adott állapotú kötésekkel, aljzatokkal, villásdugókkal, berendezésekkel. Ha valami ezek közül nem lett jól kiválasztva, nincs jó állapotban, akkor hamar bekövetkezhet a baj. Az emberek az otthonukban nem ellenőrzik/ellenőriztetik naponta a vezetékezés, védelmek, készülékek állapotát, ellenben az autónk bizonyos időnként átesik egy műszaki vizsgán.