( blr | 2017. 05. 05., p – 11:26 )

"Míg böngészőből nagyjából 2 választásod van (Chromium és forkjai, Firefox), ami támogatni is fogja a csiliweblap által ellátott funkciókat"
Több van, ráadásul bárki írhat újat.

"az API nincs szabványosítva, így nem is férek hozzá semmi mással"
Ha viszont szabványosítva lenne, akkor nem tudnék új dolgokat fejleszteni (csak „browserre”, de hát az igényeid szerint nincs), mert kötné a kezem az API.

Megpróbálom egy fizikai valóságra vetített példával alátámasztani, mi a baj a szabványosított API-s elgondolásoddal:
A webalkalmazások legyenek a hajók; a http az óceánok; a HTML/CSS/JS a tengerek, folyók, patakok, tavak; a browserek és az API-megvalósítások a kikötők.
Szóval, a http tengerén úszkálnak a webalkalmázosk hajói, mind olyan, ahogy az alkotójuk kitalálta, gyakorlatilag elsüllyeszthetetlenek. El szeretnének jutni a kikötőkbe, de olyan az óceánon nincs, így kénytelenek méreteiket, haladási módjaikat bizonyos mértékben korlátozni, hogy a csak alacsonyabb merülést biztosító kisebb vizeken is elférjenek, szélességük megszabja, mekkora folyón közlekedhetnek, de a lényeg, ha így elérnek egy kikötőt, biztosan tudják, kiköthetnek. A medreket folyamatosan kotorják, néha egy kis folyószabályozást is csinálnak, amely ugyan a régebbi hajók esetében lassulással is járhat, de nem lehetetleníti el őket. A kikötők is folyamatos karabantartás alatt állnak, ami viszont a hajózást különösebben nem zavarja. Ráadásul mivel semmilyen megkötés nincs, a hajók szabadon átalakíthatják magukat kiindulási pontjukon, hogy ezzel optimálisabb útvonalon juthassanak el az összes kikötőbe.
De akkor jön valaki, aki azt mondja, hogy a mindenkinek jó kikötők rosszak, mert nagyok, verjük szét őket, legyen sok kicsi. Eleinte nem tűnik annyira rossznak a helyzet, a hajók még mindig járnak, igaz, egyre bonyolultabb tervezést igényelnek, és sok esetben sok kis hajóra van szükség egy nagy helyett. A különböző hajógyártók hajói már nem tudnak egymás mellé kikötni, hogy a kapitányok a hídról egymásnak átkiabáljanak, komoly plusz kommunikációs rendszereket kell kifejleszteniük, ami rengeteg új kis hajót eredményez, hiszen a kikötők már messze lennek, az üzeneteket meg el kell valahogy juttatni, sőt esetenként a hajógyártóknak új kikötőket is kell tervezni.
A néhány nagy, de nem a bolygót beterítő kikötő helyett lassan nem lesz szárazföld, mert a rengeteg kis kikötő csak komoly mesterséges csatornarendszerrel szolgálható ki, ráadásul azokon a szokásos kis hajók helyett többségében hatalmas szervizhajók közlekednek, hogy a kikötőket javítgassák, fejlesztgessék – mert hát milyen kikötő az, amit egy hajógyártó tervezett –, így a szárazföld szépen lassan elvész, a vizeken pedig annyi kis hajó fog fel alá rohangálni, felkavarva az addig aránylag nyugodtan folyó vagy álló vizeket, hogy a víz egyre zavarosabb, iszaposabb lesz, majd végül amit nem nyel el a korábban biztonságos víz, azok zátonyra futnak.