( _Franko_ | 2017. 04. 02., v – 13:17 )

"Ugye azt tudod, hogy a tanításhoz nem az érettségi szintnek megfelelő tudás kell? A tanár a tantárgyát nem csak az érettségi szintjén kell, hogy tudja, hanem tovább (mélyebben) is. Meg persze minden tárgy tanításának van szakmódszertana is."

És ezek alig számítanak. Otthon két darab szakképesítés és szakmódszertan nélküli szülő foglalkozik a gyerekkel mindenféle tantárgy kapcsán... ez is egy anakronizmus, hogy szaktárgyak vannak éles határokkal.

"A középiskolai szint már sokkal összetettebb, mint hogy egy átlagos tanár (vagy bárki) minden tárgyban olyan szinten legyen, hogy képes legyen tanítani."

Persze-persze. Miért is? Mert kényelmesebb egy tárgyat tanítani és leszarni a tárgyak közötti összefüggéseket. Egy _jó_ tanár képes tanítani középfokú szinten _jól_ bármilyen tárgyat. A baj az, hogy akik erre alkalmasak, azok a közelébe nem jutnak a közoktatásnak vagy nem is akarnak a közelébe jutni.

Például: http://www.independent.co.uk/news/world/europe/finland-schools-subjects…

"Az ókorban és a középkorban nem azért lehetett valaki matematikus-természettudós-filozófus-feltaláló-stb. egy személyben, mert lényegesen magasabb értelmi képességűek lettek volna régebben."

Persze. Az a helyzet, hogy te is egy mintapéldája vagy a begyöpösödött tanároknak, akik foggal-körömmel utolsó leheletükig védik azt, amiről úgy gondolják, hogy a lehető legjobb és citálják vég nélkül a példákat, leginkább a régmúltból, de a jelenből semmit.

"Az ókor/középkor tudásának szintjénél lényegesen többet tanítunk."

Nem, nem tanítunk lényegesen több _hasznos_ dolgot, lényegesen több haszontalan dolgot tanítunk rosszabbnál-rosszabb módszerekkel. A hasznos dolgokat egyre inkább az iskolán kívül tanulják meg a diákok és nyoma nincs annak, hogy ezzel bármit is tudna kezdeni a közoktatás. Elgondolkodtál azon, hogy minek tanultál például legalább egy évtizeden át magyar irodalmat, ha adott esetben ebből nem tudsz szinte semmit átadni a diákoknak?

"Nincs igényük rá. Elég nekik a saját bajuk."

Fel kell kelteni az igényt. Persze, munka van vele.

"Mármint milyen munkakörnek?"

A tanári munkakörnek. Attól, hogy konkrétan nincs benne a munkaköri leírásodban, attól még szakmailag a legfontosabb a szülőkkel való együttműködés, minden más ez után kellene következzen, és ahol így van, ott érdekes módon sikeresebbek is. Az, hogy teljes természetességgel leszarod, az félelmetesen jól mutatja a jelenlegi közoktatás válságát...