( saxus | 2016. 04. 09., szo – 23:17 )

"Spaceship One és a SpaceshipTwo esetében"

Képes GTO pályára állítani bármit is? Plusz, szerintem biztonság szempontból meg elég szar példa, lévén pont nemrég halt meg az egyik pilóta a VSS Enterpriseban.

"An-225"

Még mindig ott tartunk, hogy 21 machot kell majd gyorsulni valamivel. Ez az amit meg kellene már értened. Teljesen mindegy, hogy 10 vagy 30 km magasan megy a rakéta mach 2-vel, utána gyorsulnia kell legalább 7,8 km/sec-re. Ez az, amihez kell az üzemanyag, nem a magasságnyeréshez. Soyuz user manual, 42. oldal: ott van szépen, hogy mennyire esik a dynamic pressure: 2 perc után gyakorlatilag nincs, az igazán nagy sebesség-változást gyakorlatilag ezután fogja megtenni a rakéta. Ezt utána így is úgy is le kell tudnia küzdeni a szerkezetnek. (Ha nagyon megtúrnám a netet, biztosan találnék más rakétához is ilyet, általában publikusak ezek.)

http://www.starsem.com/services/images/soyuz_users_manual_190401.pdf

És egyszerűen azt sem értem, hogy mit akarsz megspórolni egy repülőgéppel. 10-20 km fölé nagyon nem tudsz menni, 2 mach fölé sem feltétlen tudsz gyorsulni, utána maradnak a rakéták, ezt te is megmondtad. Azt, hogy ami a légkör aljában történik, az újrafelhasználható legyen, azt a szintet - mint láthatod - a Falcon 9 első fokozata képes megugrani, ráadásul egy repülőgépnél egyszerűbb módon. Egyelőre még gyerekcipőben jár az egész? Igen, de mennyi előnye is van a hagyományos repülőgépeknek a rakétákhoz képest?

Újrahasznosíthatóság egyelőre kérdéses, de nem hiszem el, hogy a SpaceX-nek nem jutott még eszébe fogni egy Merlint és sorozatban tesztelni többször, hogy egyáltalán működhet-e.

"Egy rakétánál ha az első 30 másodpercben történik egy flame-out akkor placcs van belőle. "

Ezt már a gyakorlatban is sikerült az oroszoknak ledemóznia: https://www.youtube.com/watch?v=UyFF4cpMVag Mégis túlélték.

"Repülőgép példának okáért a Space Shuttle is, és emlékeim szerint járt 150 km felett, nem is egyszer."

És a végkonklúzió az lett, hogy nagyon szép mérnöki megoldás, de a teherhordó képességén és a műholdak szervizelhetőségén kívül semmi mást nem tudott teljesíteni. Két hetes fordulóknak a közelébe sem értek, borzasztó magas volt a költsége és a karbantartás igénye, ráadásul baromira nem volt biztonságos szerkezet szemben a kapszulás modellel. Külön nonszensz, hogy embereket kellett felküldeni, hogy utána a raktérből egy műholdat elindíts, amikor ezt egy rakéta automatizáltan is képes megtenni. Ld. pl. a Galileo fellövése.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™