Na, akkor elmondom, hogy anno egy nagy hűtőházban ez hogyan működött... A gépsor egyik inputja az alapanyag, a másik inputja, egy humán erőforráson keresztül a csomagolóanyag kiválasztása. Alapanyag folyamatosan adagol befelé, mosó, daraboló, hossz- és keresztrosta, előfőző, szárító, elősütés, hűtéts, csomagolás, fagyasztókamra, raktár sorrendben halad át a technológián.
A csomagolóanyag két helyen kerül felhasználásra: előbb a hűtést követően, a kereskedelmi méretű adagokban történő zacskózásnál, illetve a fagyasztókamra után, a szállítási egységek (doboz, konténer, stb.) összeállításánál.
Az első esetben a termékváltás annyi, hogy a csomagoló megállít, másik feliratos tekercs befűz, csomagoló indít.
Ez alól egy kivétel volt: amikor a ...-nak készült a krumpli, akkor kizárólag a nekik termeltetett/beszállított, egyébként irgalmatlanul rothadós, magas selejtarányt produkáló burgonya került a sorra.
A sajátmárkás termékeknek a gyártó részére az az előnye, hogy azért nem kell "polcpénzt" fizetni (ha a gyártó felől nézem, neki mindegy, hogy milyen módon kötik le a kapacitását, milyen pántlikával veszik meg tőle a termékét!), mellette ott figyelhet a gyártói felirattal is a termék - gyakorlatilag nem áll érdekében két féle technológiát/gyártási folyamatot megkülönböztetni (és ezt vélhetően szerződés alapján nem is teheti meg!) a saját és a kereskedelmi márkás csomagolású termékekre.
A tej- és hústermékeken kötelezően ott van a gyártó jelölése - nem névvel, hanem az ováálbélyegzőben lévő számmal - az pontosan azonosítja, hogy melyik gyártó, melyik üzemében készült.
Az, hogy a kereskedelmi márkás terméket honnan szerzik be (azaz kivel gyártatnak) az a forgalmazó saját magánügye: ahogy egy mobiltelefont, aminek a márkája "x" sem minden esetbena z x cég gyártja, hanem a kínai, koreai, meg a jó ég tudja, hogy a világ melyik csücskében lévő cég, úgy az élelmiszereknél is ez van. És ahogy egy mobil gyártását is átcsoportosíthatja a gyártató cég az egyik partnertől a másikhoz, úgy például a sajátmárkás kefírt is rendelheti egyszer "a"-tól, egyszer meg "b"-től.
A kereskedelmi márkás termékek minőségével kapcsolatban meg azért vitáznék a "nem állandó", illetve "lutri" kijelentéseddel: azoknál szinte biztos, hogy nem csak a NÉBIH, a gyártó, hanem a forgalmazó is folyamatosan ellenőrzi a minőséget - és ha gond van, akkor úgy vágja vissza az egész tételt, hogy csak úgy füstöl.