Igen, a tudás különbözőképp való mérése az, ami a rossz PISA-eredményeket is hozza. Meg persze azon is el lehet mélázni, hogy mit is értünk a "tudás" alatt :)
Másrészt nem azt mondom, hogy minden tekintetben a magyar oktatás az etalon (vagy egyáltalán bármilyen téren etalon lehetne). Sokszor mást és máshogy tanítunk, mint az említett országokban. A magyar diákok lexikális tudása (a lexikálist teljesen tág értelemben használom) valóban széles, a többihez képest.
A "gyakorlatibb" oktatásra ez miatt viszonylag kevesebb hangsúly jut, ezért (is) lehet az, hogy ezek az országok a PISA-n jobban teljesítenek. És ezért is lehet, hogy a piaci eredményességgel is gondok vannak - de az, hogy a villanyszerelő nem tud egy konnektort jól bekötni, az nem a magyartanár hibája.
Viszont a "gyakorlatibb" országokban kevesebb a tényanyag, amit tudnak, ami... fene tudja, jó-e - inkább helyzettől függ.
De ez már tényleg messzire vezetne.