( sj | 2014. 03. 30., v – 15:53 )

a hivatkozott tetel Daniel konyvebol valo: "És ő változtatja meg az időket és az időknek részeit; dönt királyokat és tesz királyokat; ád bölcseséget a bölcseknek és tudományt az értelmeseknek." (Daniel 2,21).

Btw. erdemes elolvasni ezt a rovid reszt, mert nagyon tanulsagos, es sok mindent megmagyaraz. Ha van 5 perced: http://www.biblia.hu/biblia_k/k_27_2.htm

A babiloni kiraly (aki az akkor ismert vilag ura volt) Daniel szerint Istentol kapta a birodalmat: "Te, oh király! királyok királya, kinek az egek Istene birodalmat, hatalmat, erőt és dicsőséget adott;" (2,37)

De Daniel kesobb meg is magyarazza a birodalmak bukasat:

"És azoknak a királyoknak idejében támaszt az egek Istene birodalmat, mely soha örökké meg nem romol, és ez a birodalom más népre nem száll át hanem szétzúzza és elrontja mindazokat a birodalmakat, maga pedig megáll örökké." (2,44)

Szoval miert van az, hogy egy tetszoleges birodalom letrejon, aranykorat eli, majd elbukik? Azert, mert megromlik. Az, hogy egy fennallo birodalom (aminek az erejet maga a letrejotte igazolja) egyszer csak elbukik, az messze nem egy magatol ertetodo, termeszetes folyamat. A kovetkezo nem a mongol vs. kinai problema ugyan, de hasonlo, a babiloni vs. perzsa birodalom bukasa ill. felemelkedese:

"És ez az írás, a mely feljegyeztetett: Mene, Mene, Tekel, Ufarszin! Ez pedig e szavaknak az értelme: Mene, azaz számba vette Isten a te országlásodat és véget vet annak. Tekel, azaz megmérettél a mérlegen és híjjával találtattál. Peresz, azaz elosztatott a te országod és adatott a médeknek és persáknak. Akkor szóla Belsazár, és öltöztették Dánielt bíborba, és aranylánczot vetének nyakába, és kikiálták felőle, hogy ő parancsol mint harmadik az országban. Ugyanazon az éjszakán megöleték Belsazár, a Káldeusok királya. És a méd Dárius foglalá el az országot mintegy hatvankét esztendős korában." (5,25-31)

Azaz roviden Isten merlegre tette Belsazar uralkodasat, nem volt vele elegedett, es Darius, a med/perzsa kiraly elfoglalta azt.

Aztan olyanra is van pelda, hogy Isten szamara egy birodalom, pl. a babilonit megelozo asszir, eszkoz az Ur kezeben, hogy akit kell fegyelmezzen, buntessen vele. Mert azon lehet vitatkozni az 'Attila, Isten ostora' mennyire helytallo, de maga a koncepcio letezik.

A zsidok megprobaltatasaira pedig ezt a passzust tudnam felhozni. Mozes mondja ezt a nepnek, kozvetlenul a honfoglalas elott (Mozes 5. konyve, 28. fejezet):

"Ha pedig nem hallgatsz az Úrnak, a te Istenednek szavára, hogy megtartsad és teljesítsed minden parancsolatát és rendelését, a melyeket én parancsolok ma néked: reád jőnek mind ez átkok, és megteljesednek rajtad: "

Figyelemre melto ez, par szaz evvel azelott, mielott beteljesedett volna:

"Az Úr elvisz téged és a te királyodat, a kit magad fölé emelsz, oly nép közé, a melyet nem ismertél sem te, sem a te atyáid; és szolgálni fogsz ott idegen isteneket: fát és követ."

Ez is edi:

"És iszonyattá, példabeszéddé és gúnynyá leszel minden népnél, a melyek közé elűz téged az Úr. "

Hogy miert vannak ott mindenhol:

"És szétszór téged az Úr minden nép közé, a földnek egyik végétől a földnek másik végéig; "

--
"A politikat, gazdasagot es a tobbi felsorolt faszsagot leszarom, amig engem nem erint (nem erint)" (bviktor)