( persicsb | 2012. 11. 06., k – 17:48 )

Egy bizonyos, tényleg mérnöki szakmában, ahol emberélet múlik a dolgokon, NEM tervezhet házat az, akinek nincs erre képesítése. Hiába végzett el 5 év egyetemet (vagy hatot), hiába tanult meg mindent, ha nincs meg róla a képesítése, nem tervezhet házat. Mert a tervezés felelősséggel jár. Nem nagyon látsz open-source alaprajzokat. És ez nem véletlenül van így. Az a szakma megtanulta, hogy emberéletek múlnak azon, ha valamit elrontanak. Összedől egy épület, egy híd - nem játék. Nem hiába bünteti (és értelmezi) a törvény az illegális építést.
Egy építészmérnök ugyanolyan alapossággal tervez meg egy lakóházat, mint egy pajtát. Mert így kell csinálni, ez a szakma. A kreativitásukat nem abban élik meg, hogy megpróbálják minél jobban kijátszani a szabályokat. Van, amit mindenkinek be kell tartania.

Viszont a szoftverfejlesztő szakma nem igazán fogta fel, hogy a mi munkánkon is emberéletek múlhatnak.
Ezen a szakmán belül ennek a dolognak a megközelítése egyáltalán nem egységes. Az igazi mission critical rendszerek írói nagyon is jól tudják, hogy itt komoly dologról van szó.
Amúgy jó példa, hogy a Space Shuttle szoftverének írói ( egy nagyon jó cikk a működésről: http://www.fastcompany.com/28121/they-write-right-stuff ) így fejezik ezt ki: "the group understands the stakes: If the software isn't perfect, some of the people we go to meetings with might die."
Persze a webpistikék ezt nem fogják fel, és ez a fajta hozzáállás az, ami ezt a szakmát szennyezi. Ha jó volt a Himiumi Bt. weboldalán egy kis bug, akkor az elfér máshol is.

Igen, el kell ismerni, szoftvert írni nehéz. Több okból is. Egyrészt mert itt tényleg nem igazán vannak korlátok, teljesen absztrakt a dolog, azt csinálsz, amit akarsz, nem igazán vannak fizikai korlátaid, mert a szoftver nem egy fizikailag létező valami.

Azért is nehéz szoftvert írni, mert nem igazán van benne gyakorlatunk. Ez egy 50 éves szakma. Nem alakult ki konszenzus azzal kapcsolatban, mi az amit lehet, mi az amit nem szabad csinálni.
Tudod, "Goto considered harmful", de aztán használják bőven, és közben megmondják: "jó az a goto, de okosan kell használni".
Na, az ilyen kijelentések művésziek inkább, mint mérnökiek.
Az építészmérnökök nem az ember okosságára meg a jó szerencsére bízzák az épület stabilitását. Pont ez a lényege a szabványoknak, szabályoknak: a lehető legteljesebb mértékben kezelni azt a kockázatot, amit úgy hívunk: emberi tényező. Még a matematikusoknál

Az is tény, hogy sokkal több emberből lehet jó építészmérnök, mint jó szoftverfejlesztő. Egyszerűen azért, mert ez a szakma annyira absztrakt, hogy kevesen tudják jól felfogni. Matematikus és elméleti fizikus is kevesebb van, mint építészmérnök, az ő szakmájuk is eléggé absztrakt. Bizonyos gondolkodásmód kell az elsajátításához.

Ebből persze következik, hogy a szoftverfejlesztés rendesen csinálva nagyon drága. De csak azért, hogy olcsóbb legyen, nem kéne saját magunknak leadni a szintet.