( r0pi | 2012. 10. 15., h – 16:41 )

A kozoktatasnak, az ipari forradalom kornyeken alapvetoen gyerekmegorzo feladata volt (lehet rosszul emlekszem). A gyerekmunkat ugye meg kellett szuntetni, igy a kolkoket kellett rakni valahova, ahol szem elott vannak es nem az utcan kodorognak bandaba verodve.
Ezt a tarolasi idot kesobb szepen nyujtani kezdtek, hogy a gyerekbefott minel kesobb arassza el a munkaeropiacot - ami amugy is telitett (kevesebben mennek nyugdijba halnak ki, mint ami munkaero igy keletkezik) - igy minel kesobb valjanak tanulobol munkanelkulive.
Valamit kellett veluk csinalni, hat tanitsunk nekik valamit elven, szepen mindenkinek egyentol fuggetlenul ugyanazt toltak a szajaba. Kit erdekel mi erdekel.

A gyerekek erdeklodnek minden irant. Utanzassal tanulnak nagyon sok mindent - ellesik szuloktol, baratoktol, mindenkitol. Emellett meg kerdezgetnek is egy csomot, ha mar a beszed reszet sikerult elsajatitaniuk.
Mit varunk egy olyan szulo gyereketol, aki azt latja otthon, hogy apu iszik, mint a godeny es az elszart eletet siratja. Mig bamulja a konzumszemetet, ami a kepernyorol omlik. Alkalmankent elveri anyut es ...
Fel fog noni es azt fogja csinalni, amit a szuleitol tanult, meg csak le se kell ultetni a tv ele, megy magatol, mint a barany, meg is veszi a laposat hitelre, mert azt mondtak a reklamban, hogy az neki jo.
A vicc az egeszben, hogy pl a konfliktuskezelest is igy lessuk el - ha otthon anyu es apu orditva rendeztek a vitas kerdest, a ki ordit hangosabban elv alapjan, akkor valoszinuleg mi is ugynigy probalkozunk majd kesobb. Ami erre rajon, hogy ezek a mintak beegnek es hiaba fogadjuk meg, hogy nem kovetjuk el a szuleink hibajat, stresszhelyzetben a beegett minta lesz az uralkodo -> orditani fogunk, ahogy a pofankon kifer.

Van egy iskolank - zombigyar, ahol leszarjak, hogy mit akarunk, mi erdekel minket, meg csak a figyelmunket sem tudja lekotni.
Van egy gyerekunk, akinek van egy elcseszett eletkepe, melle egy rossz-rosszabb konfliktuskezelese, hatranyos
Rakjuk oket szepen ossze - sok gyerek, egy legterbe, egy fazonnal veluk szembe, akit nem erdekel mit akarnak, csak uljon kussban 6 oran keresztul es figyeljen valamire, ami meg a figyelmet sem kelti fel.
Emellett bombazzuk szet informacioval, amit soha senki nem tanitott meg neki, hogyan kell szetvalogatni, mivel az a minta, hogy kussolj es figyelj - tanulj meg mindent, amit mondanak.
Vegul hurcoljuk meg minden kudarcaert, mert nem tud beilleszkedni, vagy csak nem tud valamit elsajatitani, mert 0 keszsege van hozza.

Varjunk.

A tobbi kb ongerjeszto folyamat.
(Fuszerezzuk meg azzal, hogy ennek a gyereknek van 12 hasonlo testvere, mert ...)

Vegul csodalkozzunk, hogy miert van annyi erzelmi es ertelmi fogyatekos. (A gerinctelen hazudozo, masokat labbal tipro ki-ha-nem-en figuranal is hasonlo a minta, csak mas a szinezes.)

Ha igaz, akkor ebben a kerdesben mindenki hibas - az iskola, a szulo, a nagyszulo, a szomszed pistike, a szomszed pistike szulei, az allam, a masik allam es persze mi magunk. Persze mindenki a masikra mutogat, mert megtanultuk, hogy a legegyszerubb ugy kibujni a felosseg alol, ha szepen masra varrjuk.