Reklámokkal a "kalózok" ellen

A Tapulous nevű fejlesztőcég folyamatosan méri, hogy Tap Tap Revenge című játékukat hányan használják jogellenesen, feltört változatban, jailbreak-elt iPhone-on vagy iPod Touch-on. Ez a napokban elérte az egymillió felhasználót.

A fejlesztő azonban nem esett kétségbe és a kalóz verziókban extra reklámokat jelenít meg, amik a fizetős ügyfeleknél nem jelennek meg, így biztosítva bevételt olyan esetekben is, amikor valaki illegális másolattal játszik.

"Gyakori reklámokat kezdtünk megjeleníteni azon felhasználóinknál, akik kalóz másolatokkal játszanak" - mondta Tim O'Brian a Tapulous-tól.

Mivel az "in-game purchase" funkcióval lehetőség van játékon belül kiegészítőket vásárolni (zenék, új pályák stb.), így előfordul, hogy a korábban illegális másolatokkal játszó felhasználókból vevő lesz.

Ebből is látszik, hogy a filmipar és zeneipar támadó jellegű módszereivel szemben számos más, sokkal jobban működő lehetőség is létezhet a kalózkodás visszaszorítására.

A részletek itt.

Hozzászólások

Ez nagyon ügyes ötlet.

--
A linux felhasználóbarát. mindössze megválogatja a barátait...

Csakhogy ha széles körben elkezdenéd terjeszteni a filmed, ami nézhető reklámokkal, akkor nem kellenének a "rossz fiúk". Persze akkor is lenne, aki inkább torrentezné a ripped verziót, de kevesebben, ami plusz bevétel lenne a kiadóknak. Ez ezeknél az iPhone játékoknál is így lesz.

A zeneipar már jóval nehezebb dió. Szerintem ott az a megoldás, amit szintén jól csinál az Apple az iTunes-szal (csak ő sem kell hozzá), hogy az előadók kihagyják a kiadókat a buliból és olcsóbban adják a zenéjüket számonként és nem albumonként, de ugyanannyit kasszíroznak, mint most...

Én bírnám a reklámokat, ha nézhetném a filmeket, sorozatok az interneten. De csak ha relevánsok a reklámok.

Pl. milyen jó lenne japán animéket nézni még aznap amikor megjelennek a kiadó weboldalán, reklámozhatnának közben figurákat, BD lemezt stb. Ha gyárilag feliratozva lenne még fizetnék is. Ha küldenének ajándékokat (kulcstartó, poszter stb.) az előfizetés is működhetne.

Mi van ehelyett? Megjelenik:

1. nézheted a kereskedelmi csatornákon a premiert mosóporreklámmal
életemben nem mostam ki még egy fél ruhát sem, minek vennék mosóport, komolyan
animék esetén kizárólag Japánban

2. szedheted le napok, hetek, hónapok, sőt évek múlva illegálisan az internetről
ingadozó minőség, letöltési sebesség, release teamek közötti vacilálás

3. veheted meg a DVD-t, BD-t hónapok, évek múlva
de legalább olcsón, BD megjelenéseket megkapod 3-4 ezer Ft-ért, teljes sorozatokat platinum, gyűjtői változatban 15-20 ezerért, használtan még olcsóbban, néha 1-2 ezer Ft-ért hozzájuthatsz a díszdobozokhoz

Szóval a kalózkodás kényelmetlen, csodálom, hogy a filmipar nem tud eredményesen fellépni ellene.

Persze gondolom itthon többen kalózkodnak, mert mondjuk a japán árszintek, életszínvonal mellett kényelmesen kifezethető 15-20 ezer Ft heti szinten anime DVD-kre, BD-kre, Magyarországon meg nem feltétlenül.
És akkor a figurákat, mangákat stb. még nem is említettem, kiadások terén határ a csillagos ég.

Itt leírtam, hogy hogyan ellenőrzi:
http://hup.hu/cikkek/20100125/reklamokkal_a_kalozok_ellen#comment-940947

Ehhez nem kell "hazatelefonálnia", mindent lokálisan a telefonon ellenőriz.

Mondjuk nekem az a véleményem, hogy ha tört egy játék, akkor nehogy már szegény kalóz verziót használó személyiségi jogaiért aggódjak. Eredetileg én azon gondolkodtam, hogy a játékunk, ha kalóz verziót talál, akkor elküldi a telefon UUID-jét egy adatbázisba és feketelistára teszi a készüléket. De ettől sokkal jobb ez a módszer, mert így azok is hoznak valamennyi pénzt, akik nem fizetnek, mégha töredékét is a rendes vételárnak.

Sajnos a reklámokból csak kivételes esetben lehet komolyabb profitot termelni. Van rá precedens, de ritka. Pl. a Flash-es játékok is ezért kezdenek váltani az "ad-supported" üzleti modellről az "in-game purchase" üzleti modellre. Ha a játékosaid nagy része az USA-ban játszik és jó sokat, akkor van esély a haszonra, mert akkor magasabb az eCPM.
Mindenesetre a kalóz verzióval rendelkező játékosok úgysem fognak fizetni, így ez egy plusz "revenue stream".

Ami nekem eddig tetszett, az az, hogy bizonyos szamu palyat lehetett ingyen jatszani, a tobbi penzert volt /persze ez kartyajateknal kicsit nehezkes :)/, biztos ezen is terjed a warez, de talan kisebb mertekben.

Sokkal erdekesebb inkabb, hogy vki kifizet 100-200kHuF-ot egy teloert, es 2-20 eurot /mondjuk 500-5000Ft-ot/ sajnal kifizetni egy jatekert. Ha a keszulek egy nagysagrenddel kevesebb lenne, meg megertenem, de igy? Erre sporolt eveken at, ezert mar sajnalja a tobbi kiadast? /nem, a pc parhuzam nem jo, mert ott nincs az atlag jatek-szoftver araval osszemerheto kategoria/

A warez megléte nem függ az adott termék árától. Még ha az egy nagyon drága készüléken futó nagyon olcsó szoftver, akkor sem. Nyilván ennek inkább pszichológiai okai vannak, mint anyagi. Arra nincs "gazdasági" magyarázat, hogy akár egy néhány tízezer forintos eszközön miért kell warezban futtatni egy $0.99-os (kb. 180,- Ft-os) alkalmazást, ami más platformon jóval drágább.

A masik platform nem erdekes, csak a sajatja, mitol tudna barki is, hogy pl egy office csomag mennyibe kerul androidra, vagy s60v3-ra, ha winmobilja van?
Pl, van egy iphone-om, kell ra vmi navigacios ize. iGO-t ismerem, tetszik, mukodik, legyen az. 75 euro. Ekkor el kezd toprengeni a tulaj, hogy vhogy rahegeszti a keszulekre, vagy megveszi. Ketlem, hogy sokan elkezdenenek barkacsolni, vasarlas helyett /illetve nem tudom, mennyien, de joval tobben vasarolnak, _talan_/.
Vettem a 2.hand GSM boltban 30k-ert vmi csodatelot, amiben van GPS modul. Szerinted eselyes a fenti tortenet?

Nalatok van vmi tipp/kimutatas, arra nezve, hogy 1 warez jatekra hany vasarlas jut?

"mitol tudna barki is, hogy pl egy office csomag mennyibe kerul androidra, vagy s60v3-ra, ha winmobilja van?"

Mondjuk onnan, hogy nyitott szemmel jár. Elmondja a haver. Érdekli és utána néz. Stb.

"Ketlem, hogy sokan elkezdenenek barkacsolni,"

Hát ebben nagyot tévedsz.

"Nalatok van vmi tipp/kimutatas, arra nezve, hogy 1 warez jatekra hany vasarlas jut?"

Saját nincs, de másnak van. A Tap-Fu című iPhone játék esetén, az első héten a játékosok 10% volt vásárló, míg 90%-a kalóz verziót futtatott. Az AppStore-ban történt megjelenéstől számított 40 perc múlva volt kint a neten az első kalóz verzió. Gyakorlatilag a megjelenéstől kezdve 60% fölött volt a warez példányok száma, ami két nap alatt kúszott fel 90%-ra.

Probalok nyitott szemmel jarni, de ha agyonvernek se tudom, hogy pl androidra letezik-e egyaltalan office :)

A warezra: Ez nem semmi! Joval szerenyebb szazalekokat vartam volna! Az en tippem, egy nem siker-jatek eseten 5:1 a legalis:warez, mig sikerjatek eseten 1:1, de hogy tobb legyen a nem legalis, az morbid.

> Mondjuk nekem az a véleményem, hogy ha tört egy
> játék, akkor nehogy már szegény kalóz verziót
> használó személyiségi jogaiért aggódjak.

Jaja, golyot a fejukbe.

Egyebkent, ha nem akarod, hoyg lopjak a programodat, akkor
1. nem adod oda senkinek se (ie: csak te tudsz rola)
2. valasztasz nyilt forrast igy nincs ertelme lopni

En mind a ket opciot kiprobaltam.
Szemely szerint programot forraskod nelkul nem is engednek eladni egyet se, de ez maganvelemeny.

Viszont az, hogy a masik ember emberi mivoltat vonod ketsegbe az finoman szolva is meredek.

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

"Jaja, golyot a fejukbe."

Ezt senki nem mondta. Viszont azt se mond nekem, hogy nem tud valaki kifizetni $1-$2-t egy alkalmazásért, ha megvett egy iPhone-t vagy iPod Touch-ot.
Ha valaki nem tartja tiszteletben az én jogaimat (szerzői jog és licenc), akkor én miért is aggódjak az ő jogaiért?!

"1. nem adod oda senkinek se (ie: csak te tudsz rola)"

Nyilván van ilyen fejlesztés is. Nálunk is van olyan, amit nem adunk ki, csak belső felhasználásra készült.

"2. valasztasz nyilt forrast igy nincs ertelme lopni"

Tudod mi a cégnél itt páran abból élünk, hogy játékokat készítünk, amiket eladunk. De abban a pillanatban, amint lesz nyílt forráskódú benzinkút, kenyérbolt, mozi, stb., ahol nem kell fizetnem, akkor megkapod ingyen a játékainkat. Ugye azt azért kijelenthetjük, hogy játékokhoz nyújtott supportért nem lehet pénzt kérni, mint mondjuk egy alkalmazáshoz. :)

"Szemely szerint programot forraskod nelkul nem is engednek eladni egyet se, de ez maganvelemeny"

Aztán majd amikor éhen halsz, akkor ne csodálkozz! :) Több nyílt forráskódú projecthez is hozzájárultam már kóddal, de vannak területek, ahol nem alkalmazható, ha profitot is termelni kell (értsd: a megélhetésed múlik rajta).

> Ezt senki nem mondta. Viszont azt se mond nekem,
> hogy nem tud valaki kifizetni $1-$2-t egy
> alkalmazásért, ha megvett egy iPhone-t vagy iPod
> Touch-ot.

Ez kb. olyan gondolkodasmod, hogyha vettel egy dragabb kocsit, akkor csakis a legdragabb benzinkut legdragabb benzinjet (most kb. 345Ft/liter) tankolhatnal bele, mivel ha volt penzed a kocsira, akkor miert ne a legeslegdragabb benzint tankold bele?

> Ha valaki nem tartja tiszteletben az én jogaimat
> (szerzői jog és licenc), akkor én miért is
> aggódjak az ő jogaiért?!

Szerintem a ketto nem egy kategoria. Ugyanugy, ahogy szerintem egy kis stilu bolti lopas sem egy kategoria egy par embereletet kovetelo bankrablassal.

A szerzoi jog es licensz szerintem nem egy kategoria az ember alapveto jogaival (ide beleertve a szemelyisegi jogait).

> Tudod mi a cégnél itt páran abból élünk, hogy
> játékokat készítünk, amiket eladunk. De abban a
> pillanatban, amint lesz nyílt forráskódú
> benzinkút, kenyérbolt, mozi, stb., ahol nem kell
> fizetnem, akkor megkapod ingyen a játékainkat.

Van nehany jatek amit kifejezetten karosnak tartok, pl. a facebook parasztszimulator grafikusait, programozoit, kitalalojat, es mindenkit akinek koze volt hozza lecsuknam jopar evre.
Meg megbecsulni is lehetetlen, hogy vilagszerte mennyi ertekes eleterot olnek bele az emberek.

Ugyanakkor ha kivulrol nezunk egy ilyen ceget a kovetkezot latjuk:
piacra dob egy jatekot, kaszal rajta egyet, majd 5-6 ev mulva mindenki elfelejtette. Ennek megis mi haszna volt az emberiseg szamara? Semmit se adtak hozza a kozoshoz, csak a penzt es idejuket szedtek el az embereknek.

Az lenne a minimum, hogy 5-6 ev mulva publikaljak a forraskodot, a grafikat, miegyebet. Hogy valami haszna legyen, hogy leteztek. De a legtobb ilyen ceg 5-6 ev mulva mar az eredeti programozokat nem is alkalmazza, vagy nyugdijaztak, es ugy egyebkent az egesz fejlesztest kioutsourcingoltak Indiaba jol.
Meg ha akarnak se tudnak kiadni a forrast, azt se tudjak melyik fiokban keressek a floppikat;-)

Egy konnycseppet se morzsolnek el, hogyha a vilagon a jelenlegi jatekgyarto cegeknek csak a tizede lenne.

Ezt a gondolatmenetet folytatva, nagyon sok olyan terulet van, ahol szerintem a zart forraskod kifejezetten karos, es tuzzel-vassal kellene irtani.
Csak egyet mondok: egy szotarat kisajatitani, monopolizalni bun. Allami feladat lenne, hogy egy jol osszeallitott szotar/szoallomany mindenki szamara hozzaferheto/ingyenes legyen. Nem az, hogy egy kulfoldi erdekeltsegu ceg szedje magat. Szerintem nonszensz.

Bar mondhatnek meg egy peldat: a szabvanyokat penzert adni szerintem szinten emberiseg elleni buntett. Ezeken a teruleteken egy-az-egyben megszuntetnem az ilyen licensz es egyeb szerzoi jogi marhasagokat.

De egyebkent biztos nagyszeru programokat irtok, es a jatekokotokkal tuti napokat el lehet lenni.

Nehogy szemelyes tamadasnak vedd. Ez csak az en (kisarkitott) nezopontom.

Udv,
Khiraly

ps:
Bar az is igaz, hogy a szorakozasert meg fizessen. Drogot se kapsz ingyen...

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

tudjátok valahol mind2őtökkel egyet tudok érteni, és az említett problémára van egy nagyon egyszerű és elegáns megoldás, miszerint is a program licence tartalmazza azt a passzust hogy A esetben B működést produkálja... túl van tárgyalva aki úgy van vele hogy úgyis loptam minek olvassam végig, az meg utána egy szót se szólhat... ugyanúgy továbbnyomja (elfogadja) a feltételeket!

"Ez kb. olyan gondolkodasmod, hogyha vettel egy dragabb kocsit, akkor csakis a legdragabb benzinkut legdragabb benzinjet (most kb. 345Ft/liter) tankolhatnal bele"

Pont az ellenkezőjéről beszéltem. Ha vettél egy drága autót, akkor nehogy már fizetés nélkül lépj le egy olyan helyről, ahol 345Ft/l helyett csak 50Ft/l-be kerül az üzemanyag! Mert jelenleg kb. ilyen arányokat lehet látni mondjuk a PSP játékárakkal összehasonlítva.

"A szerzoi jog es licensz szerintem nem egy kategoria az ember alapveto jogaival (ide beleertve a szemelyisegi jogait)."

Na, ha azt is meg tudod magyarázni nekem, hogy miben sértem én azzal a személyi jogaidat, hogy reklámokat tolok a képedbe, mert ELLOPTAD a termékemet, akkor hamut szórok a fejemre. :)

"a facebook parasztszimulator grafikusait, programozoit, kitalalojat, es mindenkit akinek koze volt hozza lecsuknam jopar evre. "

Ajaj! Azt hiszem van itt egy kis gond... :)

"Meg megbecsulni is lehetetlen, hogy vilagszerte mennyi ertekes eleterot olnek bele az emberek. "

Oh, valóban?! Máglyára az összes filmessel, zenésszel, íróval és valamennyi, a gazdaság számára haszontalan naplopóval! Tudod amiről te beszélsz azt úgy hívják, hogy szórakoztatóipar. Mint a neve is mutatja az emberek a szabadidejükben foglalkoznak ezzel. Azt, hogy egy munkáltató nem képes rávenni a dolgozóit, hogy munkaidőben ne játszanak, vagy mondjuk beállítani a szervereit, hogy a facebook.com ne menjen, hát... Az legyen az ő baja!

"Ugyanakkor ha kivulrol nezunk egy ilyen ceget a kovetkezot latjuk:
piacra dob egy jatekot, kaszal rajta egyet, majd 5-6 ev mulva mindenki elfelejtette."

Tudod van egy rakás olyan játékfejlesztő cég, ami lassan 50 éves, még ha nem is ezen a területen kezdtek. Pl. a Namco-t 1955-ben alapították. A Nintendo-t 1889-ben. Köszönik, jól vannak. Persze vannak olyan cégek is, amikről te beszélsz, de ilyenből minden iparágon belül számos van.

"Ennek megis mi haszna volt az emberiseg szamara?"

Csak olyan dolgokat lehet csinálni, amiből haszna van az emberiségnek? Mi haszna van az emberiségnek abból, hogy most te itt velem erről vitatkozol? Ahelyett, hogy lopod itt az időt, dolgozhatnál is. Ez sem hasznosabb elfoglaltság, mint a "parasztszimulátor". Akkor most téged is és engem is börtönbe kellene zárni? :)

"Semmit se adtak hozza a kozoshoz, csak a penzt es idejuket szedtek el az embereknek."

Basszus! Úgy beszélsz, mintha bűnözők lennének. Te amikor kijössz a színházból úgy érzed, hogy kiraboltak, mert fizetned kellett érte?!
Mindenki el tudja dönteni, hogy az a termék, amit el akarnak számára adni, az megéri-e az árát. Ha nem, akkor nem veszi meg. Nem szed itt el senki semmit tőled vagy a többi embertől. Ha meg "konzumidiótizmusban" szenvedsz és minden sz-rt megveszel, még ami nem kell, azt is, akkor ezért megincsak ne a fejlesztőket, gyártókat okold!

"Az lenne a minimum, hogy 5-6 ev mulva publikaljak a forraskodot, a grafikat, miegyebet. Hogy valami haszna legyen, hogy leteztek"

Sok cég meg is teszi, de miért lenne ez a minimum. Sok cég úgy tekint a forráskódra, mint értékre, amit meg szeretne tartani. Számtalan olyan eset volt már, hogy egy más platformon elavult játékot később kiadtak egy új platformon (pl. PC-mobil). Ha korábban szabadon elérhetővé tetté volna a kódot, grafikát mindent, akkor ez nem járható út. Persze ez ellen is lehet védekezni, ahogy mondjuk az iD is tette (kód megnyit, grafika nem).

"De a legtobb ilyen ceg 5-6 ev mulva mar az eredeti programozokat nem is alkalmazza, vagy nyugdijaztak, es ugy egyebkent az egesz fejlesztest kioutsourcingoltak Indiaba jol."

Látom fogalmad nincs, hogy hogyan működik a játékipar. Hány évet dolgoztál ezen a területen, hogy ilyen határozott véleményed van?

"Egy konnycseppet se morzsolnek el, hogyha a vilagon a jelenlegi jatekgyarto cegeknek csak a tizede lenne."

Azért én sem, mert kevesebb lenne a konkurencia. :D

"Ezt a gondolatmenetet folytatva, nagyon sok olyan terulet van, ahol szerintem a zart forraskod kifejezetten karos, es tuzzel-vassal kellene irtani."

...és nagyon sok olyan terület van, ahol egyszerűen nem járható út a nyílt forráskód. Mondom ezt úgy, hogy én is híve vagyok. A saját példámat már konkrétan leírtam. Én abból élek, hogy játékot fejlesztek. Ha ingyen odaadom a játékunkat (és azt feltételezem, hogy a supportért nem kérhetek pénzt, mert a kutya nem fizet érte), akkor miből fogom kifizetni a grafikust, a programozót? Miből fogok megélni?
Lehet azt mondani, hogy éljek másból és mellette fejlesszek játékot, de ugye akkor abban egyetértünk, hogy 0 dollárból, hobbi szinten egy kicsit más minőségű terméket lehet elkészíteni, mint 10 millióból, profik alkalmazásával.

"Csak egyet mondok: egy szotarat kisajatitani, monopolizalni bun."

Ja, igen! Láttam a blogodon, hogy ezen a területen mozogsz. Nekem úgy tűnik, hogy kevered a fogalmakat. Mit jelent az, hogy egy szótárat monopolizálnak?
Megint felmerül a kérdés. Milyen alapon akarod te eldönteni helyettem, hogy a munkámért pénzt kérek, vagy ingyen közkincsé teszem?! Ha egy nyelvész abból él, hogy szótárakat rak össze, akkor miből fog élni, ha ezeket ingyen a rendelkezésedre bocsájtja? Hadd döntse már el mindenki, hogy megengedheti-e magának, hogy a munkáját ingyen publikálja és ne te mond már meg, hogy egy játékfejlesztőnek a forrást KI KELL ADNIA, vagy egy nyelvésznek a szótárát közkincsé KELL TENNIE!

"Nehogy szemelyes tamadasnak vedd. Ez csak az en (kisarkitott) nezopontom."

Én ezeket soha nem veszem személyes támadásnak és remélem ez visszafelé is igaz! Beszélgetünk, vitatkozunk.

"Bar az is igaz, hogy a szorakozasert meg fizessen. Drogot se kapsz ingyen..."

Hehe! A szórakoztatóipar és a drogkartellek közé egyenlőségjelet tenni, hát hogy is mondjam, kicsit érdekes személyiségre vall. :)))

> Oh, valóban?! Máglyára az összes filmessel, zenésszel, íróval és valamennyi, a gazdaság számára haszontalan
> naplopóval! Tudod amiről te beszélsz azt úgy hívják, hogy szórakoztatóipar. Mint a neve is mutatja az emberek a
> szabadidejükben foglalkoznak ezzel. Azt, hogy egy munkáltató nem képes rávenni a dolgozóit, hogy munkaidőben ne
> játszanak, vagy mondjuk beállítani a szervereit, hogy a facebook.com ne menjen, hát... Az legyen az ő baja!

TELJESEN OFF: Jaja ez az én hitvallásom is, emiatt küzdök a kemény drogok és a taktikai atomfegyverek legalizációjáért, egy csomó embernek biztosít(ana) munkát, megélhetést a kábítószer- és fegyveripar. Könyörgöm, ha nem tudsz parancsolni a gyereknek, hogy bekokszozva ne robbantsa fel Kínát, hát... Az legyen a Te bajod!

> Basszus! Úgy beszélsz, mintha bűnözők lennének. Te amikor kijössz a színházból úgy érzed, hogy kiraboltak, mert
> fizetned kellett érte?!
> Mindenki el tudja dönteni, hogy az a termék, amit el akarnak számára adni, az megéri-e az árát. Ha nem, akkor
> nem veszi meg. Nem szed itt el senki semmit tőled vagy a többi embertől. Ha meg "konzumidiótizmusban" szenvedsz
> és minden sz-rt megveszel, még ami nem kell, azt is, akkor ezért megincsak ne a fejlesztőket, gyártókat okold!

TELJESEN OFF: Na de éppen így kezdődik a warez, mielőtt megveszem, el akarom dönteni, hogy megéri-e az árát a film, könyv, zene, játék, szoftver, stb. Tehát megszerzem, megnézem már ingyen. Aztán az emberek többsége úgy dönt, hogy nem éri meg az árát, és nem veszi meg, vagy amennyit ér, az nagyjából az adathordozó ára.

> Hehe! A szórakoztatóipar és a drogkartellek közé egyenlőségjelet tenni, hát hogy is mondjam, kicsit érdekes
> személyiségre vall. :)))

TELJESEN OFF: Jaja, például a pszichológusok (akik kétségkívül érdekes személyiségek) teljesen rá vannak erre kattanva, mindenféle neveket is találtak ki erre az eszképizmustól a játékfüggőségen át a kényszeres vásárlásig.

"Na de éppen így kezdődik a warez, mielőtt megveszem, el akarom dönteni, hogy megéri-e az árát..."

Erre találták ki a demó verziókat, a shareware üzleti modellt, stb. A warez-t simán ki lehetne kerülni az esetek 90%-ban, nagyon nem arról szól, amit itt próbáltál leírni. Ez csak a bizonyítvány magyarázása.

"és nem veszi meg, vagy amennyit ér, az nagyjából az adathordozó ára."

Tudod, ha mindenki így gondolkodna, akkor nem lenne film, könyv, játék, zene. Mert minden termék előállításához pénz kell. Vagy ha lenne is, akkor maradnának a lelkes amatőrök, akik jóval gyatrább minőségben produkálnának ilyen termékeket, mint ahogyan ezt teszik ma is.

Nem, nem magyarázgatok semmilyen bizonyítványt.

Arra próbálok rávilágítani, hogy egy jogi szabályozásnak egyfelől erkölcsi, etikai elveken kell nyugodnia (méghozzá szilárdan), másodpediglen egy általános közmegegyezést kell sugallnia. A szoftverek, audio és videóanyagok, stb. esetében azonban, mint látható, nincsenek egyértelmű, és cáfolhatatlan érvek. A filmeknek, zenéknek, könyveknek nincs demó verziója, a szoftverek és játékok túlnyomó többségének szintén nincs, és ilyesmire senki nem is kötelezi a szerzőt, előállítót, terjesztőt, úgyhogy jelen formában az amit próbáltál leírni, mint megoldást, inkább az a bizonyítvány magyarázás. ;)

Nem csak, hogy így gondolkodik a többség, de ez a domináns gondolkodás mód (egyébként minden területen ez, nem csak a tárgybenin). Van akinek ebből kára van, van, akinek haszna. El lehetne menni mindenféle elemzések irányába pro és kontra, ahogy Te is teszed, hiszen rögtön rávághatnám, hogy ahhoz képest, hogy ma mondjuk 10x akkora a warez, mint 20 éve, ahhoz képest 30x annyi film, könyv, játék és zene készül, mint 20 éve, azaz pont az ellenkező eredmény született, mint állítod, vagy lehetne azon is vitatkozni, hogy ugyanakkor ebben a mennyiségben mára már meghatározó a gagyi lett, de valójában nem ez lenne a lényeg, hanem az 1. bekezdés, tehát ha valamilyen megoldás szükséges mind a warezoló többség, mind az előállításban jövedelem formában érintett kisebbség számára, akkor bizony meg kell vizsgálni a különböző érveket és érdekeket.

Amíg ez nincs, addig a viaszhengergyártók joggal perelik be a CD, DVD, és Blueray gyártókat.

"játékok túlnyomó többségének szintén nincs"

Teljesen mindegy, hogy van vagy nincs, akkor is ugyanakkora mértékű a warez. Volt olyan shareware játékunk, ami nem nagyon töltöttek le kipróbálásra, de feltörték. Mivel bevételünk nem nagyon volt belőle, így kísérlet képen ingyenesen kiraktam a saját weblapunkra és egy kínai warez oldalra a teljes verziót, wareznak "álcázva". 10x többen töltötték le az "illegális" verziót, mint a legálisan elérhető, szintén ingyenes verziót. No more comment.

"10x akkora a warez, mint 20 éve, ahhoz képest 30x annyi film, könyv, játék és zene készül, mint 20 éve,"

Hidd el, hogy a saját bőrünkön éezzük azt, hogy ennyivel több játék készül. Nagyon régen vége van már a játékfejlesztés aranykorának. Úgy nagyjából az Amiga kihalásával egy időben megszűntek a "ferraritvettemaroyaltyból" jellegű sikertörténetek. Ma már ott tarta a dolog, hogy a fejlesztőcégek projektről projektre élnek és ha nem tudnak folyamatosan dolgozni, akkor jön az, ami mostanában pár magyar fejlesztőcéggel is megtörént (Stormregion, Eidos Hungary, stb.). A kiadók elvárják, hogy ami előleget kapsz azt a projekt fejlesztésére fordítsd, de a végén royalty-t nem nagyon fizetnek. Tehát, hogy te miből finanszírozod a bővítésed, hasznod, egyebek, na azzal senki nem foglalkozik. Ez pedig annak az eredménye, amit te is írtál. Több a fejlesztő, a játék és a piac nem nőtt ilyen ütemben. Ha erre még rádobjuk azt, hogy a játékosok is ingyen akarnak hozzájutni a termékhez, akkor kártyavárként omlik össze az évtizedek alatt kialakult iparág.
Itt is jön majd szépen az átalakulás (ami már meg is indult és ezért tudunk indie fejlesztőként megélni), de ettől még a vásárlóknak fizetni kell, hiszen 1-1,5 éven keresztül ennie kell a grafikusaimnak is, amíg a játékot fejlesztjük.
De hagyjuk, mert ez egy elég messzire mutató dolog és nem itt van a helye...

Nem vitatom az álláspontodat, mivel semmivel sem gyengébb érveket sorakoztat fel, mint az ellenoldal, ráadásul magam is szoftverfejlesztéssel foglalkozó cégnél dolgozom.

Egyszerűen csak arról van szó, hogy a gyakorlatban csődöt mondott a szerzői jogok, szellemi termékek, szoftver szabadalmak jelenlegi rendszere, a "piac" többségét ugyanis nem lehet kriminalizálni, márpedig a kurrens szabályozás ezt teszi. Ez még csak nem is anyagi kérdés, érdemes megnézni például 1-1 warez torrent seed-ereit, Svájc, USA, Kanada, stb. jelenleg nem a 3. világhoz tartozik (persze az adott államon belül rendkívül nagy szórás lehet, egy amerikai internetező ugyanúgy élhet elképzelhetetlen nyomorban, mint egy észak-koreai körzeti pártitkár bőségben). Indokokat is lehet találni (a filmekkel, játékokkal, stb. az emberek sokkal inkább zsákbamacskát vesznek, mint egy lcd-tévével, vagy bútorral; se garancia, se felelősségvállalás; a szerzők a jövedelem töredékéhez jutnak az értékesítők előnyére - bár ez az almával és bútorral is így van; stb.), de ezek mind utólagos elméletek és igazolások egy általánosan elterjedt és rögzült szokásra.

Sajnos a reklámokkal való bevételszerzés sem járható út, a piac nem szereti reklámokat, sok esetben nem is használhatóak a reklámok (továbbá utálatos dolog, hogy a 4 éves fiam legális Kisvakond dvd-jének elején kénytelen megnézni minden alkalommal egy kikerülhetetlen 2 perces üvöltő reklámot egy 10 éve nem kapható G. típusú televízióról, úgyhogy a gyári Kisvakond a polcon a pihen, amíg a reklámmentes warez Kisvakond napi használatban van :) ).

Valójában az érintett körbe tartozó termékek-szolgáltatások (nem is világos, melyik) teljesen új szegmens (ezért nem lehet és nincs is értelme a sw lopást, filmletöltést, stb-t összehasonlítani a benzinlopással, betöréssel), amely ez eddigi (történelmi) kategóriákba és szabályokba nem préselhető bele. Talán egyfajta keverékét kellene létrehozni a piaci és közösségi szabályozásnak, fenntartó rendszernek, de ezt részben nem 1-1 cég vagy fejlesztői csoport alkotja meg, hanem társadalmi konszenzus alapján szakmai hitelességű törvényalkotók, részben pedig mindkét oldalon komoly ellenérdekek vannak. (A warez oldal világos, de szerény paraszti meglátásom szerint pl. az MS nem keveset profitál abból, hogy a Windows használók nem elhanyagolható része "lopott" OS-t használ.)

(FÉL-OFF: Amikor tavaly a hazai autókereskedő lobbi a gazdasági válság okozta recesszió miatt állami segítségnyújtást kért, nagyon vártam, hogy ugyanerre az okra hivatkozva sorba álljon a webáruház-készítő, kakasos-nyalóka gyártó, alsónemű-varró, stb. lobbi is. Pedig a média mindent megtesz azért, hogy belássuk: a kereskedelmi bankok válsága olyan súlyos hatással volt a világgazdaságra, hogy csak a kereskedelmi bankok tudták növelni a nyereségüket, a többi szektor egyenesen veszteségessé vált.)

Senki nem mondta. Ezt hívják piacgazdaságnak. Ha sikeres egy terület, ott megnő a kínálat. Kialakul a verseny és a gyengék (anyagilag vagy minőségben) kihullanak. Az erősek meg letuszkolják a torkodon a vackaikat. A vége pedig az, hogy egy idő után nem mindig a minőséget kapod az "eszed, nem eszed, nem kapsz mást" elvet követve. :)

De azért tegyük hozzá, hogy az általad kiragadott mondatrésznek volt folytatása is. Ha az emberek 90%-a nem ingyen akarna a játékokkal játszani, akkor nem lenne akkora probléma, hogy miből fejleszd a következő játékot és az összegányolt dolgokból is kevesebb lenne, mert akkor nem mondaná azt a kiadó, hogy 18 hónap helyett csináld meg ezt a játékot 8 hónap alatt.

"Erre találták ki a demó verziókat"

Kár, hogy egyre kevesebb játékból van demo. Egyrészt mert lassan több giga az, ami egy demo-hoz kell, másrészt mert kiderülne, hogy egyre kevesebb kikapcsolódást nyújt egy-egy játék. MW2 egy _nagyon_ jól összerakott játék. De szánalmasan rövid.

----------------
Lvl86 Troll

"Kár, hogy egyre kevesebb játékból van demo."

Az megint egy másik történet. De ez is csak a PC-re igaz elsősorban. A konzolokhoz számos olyan magazin jelenik meg, aminek van DVD/BRD melléklete, ami tele van demókkal. Aki akarja, az kipróbálhatja azokat. Persze a warezolók 99%-a nem e miatt tölt le illegálisan. De van erről számos elemzés és kimutatás. Google-lel nem nehéz rájuk találni.

"MW2 egy _nagyon_ jól összerakott játék. De szánalmasan rövid. "

Ez egy demo verzióból valóban nem derül ki. Persze az sem mindegy, hogy egy játék mennyire jó az "újrajátszhatóság" szempontjából.

"Ha valaki nem tartja tiszteletben az én jogaimat (szerzői jog és licenc), akkor én miért is aggódjak az ő jogaiért?!"

Ha haza telefonál a cucc, akkor akkor is haza telefonál, ha megvetted, és akkor annak a jogait sérti, aki fizetett érte..
---
dropbox tárhely igénylés: https://www.dropbox.com/referrals/NTMwMDYwODE5

Ja, hogy teoretikusan?! :)
Igen, úgy igen. Viszont továbbra is fenntartom azt, hogy a véleményemet, hogy a warezolók személyiségi jogai - személy szerint engem - nem nagyon érdekelnek, szemben a vásárlókéval. Ettől függetlenül nem sértettem még meg egyszer sem az övéket sem. Egyetlen szoftverünk sem "telefonál haza".

Ez a módszer eddig is létezett, vannak shareware szoftverek amik addig jelenítik meg a reklámot, amíg meg nem veszed a szoftvert. (Például a régi Opera.) A különbség az, hogy ez mobilon van.

iPhone-on van egy elterjedt törési mód, amit a leggyakrabban alkalmaznak. Az info.plist manipulálásával hitetik el a programmal, hogy futhat. A program meg figyeli, hogy módosították-e azt. Ha igen, akkor nyomja a reklámokat, ha nem, akkor nem.

Részletesebben itt olvashatsz a dologról:
http://thwart-ipa-cracks.blogspot.com/2008/11/detection.html

Egy lehetséges védelmi módszer pedig itt:
http://snippie.net/snip/f7530ff2

Na vegre egy ertelmes megoldas. Ha kalozkodik akkor nezi a reklamot is. Sot van olyan elkepzeles ahhol ki is kerdezik a reklamot a szoftver tovabbi haznalatahoz. Sok sikert a cegnek.

Ööö... És mennyi időbe fog telni amíg a kalózok elkezdik kikötni a reklámkódot is?

iPhone-on a törések 99,9%-a nem nyúl magához a program kódjához, hanem az OS hibaellenőrző rutinját veri át. Erre már segédprogram is született, így a warez Pistikék nem hiszem, hogy ezzel nagyon foglalkoznának. Az játék fut, az a pár reklám meg senkit nem érdekel. :)

nyilvan ok keszitettek a tort verziot is.

nekem nem a megvásárlás jutna először eszembe (sőt, utoljára se), ha egy warez játékot próbálva, az telereklámozná az akciót...

Arra gondoltal mar, hogy ha nemallna modukban ingyen megszerezni, se vennek meg?

Megtudlak erteni. Te fejlesztokent teljessen mas szemszogbol latod az egeszet. Csak altalaban azok akik nagyon elszantan bortonbecsuknak meg irtanak a warezolokat, arrol szoktak megfeledkezni, hogy ok magukbafoglaljak a sajat vasarlotaborukat is.
A jatek-, film-, zenerajongok 99.9%-ban warezolnak, de ez meg nemjelenti azt, hogy ok nem veszik meg a kedvenceiket. Szerinted, hany olyan ember van aki megvesz mindent ami megtetszik neki es soha semmit nem warezol?
Persze sokan vannak akiket csak az erdekli, hogy ingyen legyen es nem fizetnek semmiert, de az megint mas kerdes, hogy mekkora reszuk venne meg penzert az adott termeket, ha nem lenne warez. Sokaknak annyit se er meg, hogy kiirjak egy par forintos lemezre... (Ami nem jelenti azt, hogy masnak nem eri megvenni eredetiben.)

A masik meg: szerinted mi a jobb, ha 10000-ren hasznaljak a jatekod es abbol 90% warezol, vagy ha hasznaljak 1000-ren, de nem warezol senki se?
Kalozkodasbol mindenki hatalmas nagy karokat szokott kiszamolni, de arra senki nemgondol, hogy ennek egy bizonyos szinten van jotekony hatasa is, ill. mi lenne ha tenyleg nem lenne warez.

Vegyuk peldaul, hogy letoltok egy filmet es megnezem, majd barati tarsasagban egyszer szoba kerul es beszelunk rola, elmondom hogy nekem tetszett stb.. ennek hatasara tobben megnezik. Mi van ha nem toltom le? Nem nezem meg, nem beszelek rola es lehet, hogy ezek az emberek soha nem is latjak a filmet.

a koncepciot, az uzleti modellt ertem.
A jogi helyzetet nem. Ha detektalja a warezt, es reklamokkal noveli a bevetelet, akkor ezzel 'ratalo magatartassal' engedelyezi azt, igy az nem illegalis, hanem, mondjuk shareware. nem?