Mellény kerékpárosnak nappal is?

Ezen a mai szuper, napos időben ismét kimentem kedvenc bicajozós útvonalamra hajtani egy jót. Szegeden, pontosabban Újszegeden a Tisza mellett az Alsó kikötő sornál kezdődik egy aszfaltozott szakasz a töltésen majdnem egészen a szerb határig. Nem is igazán jár erre más, csak bicajosok, görkorisok, futók, szóval akik friss levegőre vágynak a szabadban. Tehát ma is tök egyedül, verőfényes napsütésben hajtok, és az út felénél határőrökbe botlottam. Sejtettem, hogy akarnak majd valamit... mondjuk, hogy kerek fehér, piros szegélyes táblával és időnként sorompókkal lezárt tiltott vízügyi útvonalon közlekedek :) De nem... Tökéletes udvariassággal, de arra hívták fel a figyelmem, hogy bizony lakott területen kívül közlekedek és bizonyára csak véletlenül, de otthon felejtettem a láthatósági mellényemet. Ezen aztán udvariasan elvitatkoztunk egy keveset, mert mondom, hogy pár hónapja néztem utána, és én bizony úgy olvastam, hogy lakott terülten kívül csak sötétben és korlátozott látási viszonyok mellett kötelező a mellény használata.

Most megint rászántam jó fél órát, de egyszerűen nem találok erről hitelesnek tűnő információt. Össze-vissza ír mindenki mindenfélét, de a legtöbben a fenti állításra hivatkoznak.

Tudom, hogy vannak köztetek hozzám hasonló lelkes kerékpárosok. Kérlek világosítsatok fel, hogy most akkor hogy is van ez!?

Hozzászólások

Jól tudod! Jah és nem kifejezetten mellény, hanem ruházat, azaz lehet egy fényvisszaverő csíkkal ellátott mez is. Nekem a táskámon is van egy fényvisszaverő embléma, ez is ruházat. De a legjobb úgy is egy bivaly erős piros LED-es villogó, ami már távolról kiégeti az ember retináját. Nekem ilyen van, és hát nem is ütött el eddig hátulról érkező autó. ;)

(6) A kerékpárt éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a külön jogszabályban meghatározott lámpákkal kell kivilágítani és a kerékpárt hajtó személynek - lakott területen kívül - fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie.

III. A közúti forgalommal kapcsolatos fogalmak

k) Fényvisszaverő mellény (ruházat): az MSZ EN 471:2003. számú szabványban meghatározott követelményeknek megfelelő mellény vagy ruházat.

Sajnos ennek a szabálynak a megfogalmazása igen pocsék. Ugyanis, a "- lakott területen kívül -" betoldás azt jelenti, hogy amikor nem áll fenn "éjszaka és korlátozott látási viszonyok között", de lakott területen kívül tartózkodik az illető akkor is viselnie kell a mellényt.
Ha csak csak lakott területen kívül kellene rossz látási viszonyok közt viselni mellényt, akkor így szólna:
"A kerékpárt éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a külön jogszabályban meghatározott lámpákkal kell kivilágítani és a kerékpárt hajtó személynek lakott területen kívül fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie."
Amúgy pont a fenti jogszabály miatt vegzáltak már éjszaka, lakott területen belül is a mellény hiánya miatt.

Annyit még hozzátennék, hogy ki-ki döntse el, hogy inkább játszik élénksárga ufót a közlekedésben, vagy egy csattanás után élvezi-e a kerekesszék ölelését. Aki már szerelt autót út mellett, vagy segített balesetnél az tudhatja, hogy egy fényviszaverő mellény akár 10-15 centivel is képes a többi közlekedőt odébbtaszítani.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Én országúton, tehát lakott területen kívüli, gépjárművek által is igénybe vett úton nappal is kötelezővé tenném.

A zöld alap nappal baromi jól látszik bármilyen háttéren, nem beszélve a fényes nappal a fák által képzett árnyékos részekről. Mondom ezt úgy, hogy bringázni is szoktam országúton, de autózni is.

Válaszolhatnék a stílusodban, de minek. Ott a smile a végén, de nem baj, te beugatsz, sötétzöldezel. Láss, ne csak nézz!
Egyébként pedig a megfelelő világítással, fényvisszaverőkkel előírásszerűen felszerelt kerékpáros láthatósága mellett nem sokat oszt vagy szoroz, hogy van-e rajta mellény. Csak azt karban kell tartani, és erre nem sokan hajlandóak, illetve sokan nem is ismerik a pontos (és tegyük hozzá azért helyenként értelmetlen) előírásokat. A mellénnyel álltalában egyébként nincs bajom, de pl gyakran tekerek hátizsákkal, és nem vagyok épp apró, szerinted találtam/létezik akkora, amit fel tudok rá húzni? Tudom, vegyek fényvisszaverős hátizsákot... Nem beszélve arról, hogy egy fülledt nyári estén is elég kellemetlen viselet tud lenni, bár már láttam több bringásboltban is olyat amelyik nem műanyagzsák feeling-es, szóval ez áthidalható.

Sry, tegnap este ittas voltam kicsit, meg felkaptam a vizet, mert annyiszor hallottam hisztiző bringásoktól ezt a visszavágást, hogy már elegem van belőle.

Mondom, tekerek én is, ha nem is olyan sokat, de akkor 30+ km-t. Egyáltalán nem zavaró a mellény ahhoz az előnyhöz képest, hogy láthatóbbá válok. Másrészt autóból is sokkal könnyebb észrevenni, akár nappal, akár éjjel a mellényest.

Amitén vettem benzinkúton, az egy átlag hátizsákra ráfér. Nameg az, hogy kellemetlen, kényelmetlen viselet, az nem lehet kifogás. Smkp-n is kellemetlen, kényelmetlen a bukó, mégis kötelező.

Az semindegy, hogy mekkora a láthatósági felület. Biciklizek, autózok eleget, csak az előnyét látom a mellénynek lámpa mellett is.

Az is kérdés lehet, hogy esőben, ködben mennyit ér a mellény. Szerintem többet. Másrészt a mellény nem lesz kontakthibás zuhogó esőben se, a hátsó lámpád igen. De lemerülhet az elem is, rázkódástól elmozdulhat valami. Mellénynél ez nem fordulhat elő.

Mivel a kerékpár és a kerékpáros akár külön is tartózkodhat, így a kerékpár kivilágítása nem ér semmit. Ha csak a bicikli világít, de az ember nem látszik, akkor megette a fene az egészet, főleg ilyen helyzetekben. Nem véletlen, hogy az autó utasterében(!) is kötelező tartozék a kukásmellény és sötétben, vagy korlátozott látási viszonyok közt kötelező felvenni, ha elhagyjuk az autót, pl. defekt, műszaki hiba, vagy egyéb körülmény esetén. Az autó világítása != sofőr észlelhetőségével.

21. §

(12) A lakott területen kívüli út úttestjén, leállósávján, útpadkáján tartózkodó gyalogosnak/személynek - ide nem értve a gyalogosok zárt csoportban történő közlekedését - éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie.

Látni, és látszani. A kerékpáron hátul mekkora fényvisszaverő felület van előírva? Nagyjából annyi, hogy "legyen", ennél lényegesen nagyobb méretű, és jobb fényvisszaverő képességgel bír a szabványos(!) fényvisszaverő ruházat.
Ha hátizsákkal tekersz, akkor rárakhatod a zsákra is a mellényt, a célt, hogy a láthatóságot növeld, elérted vele -- hátulról. Szemből viszont nem, ergo rajtad is legyen egy másik. (Ha akkora nagy a zsák, akkor tedd a csomagtartóra, vagy NE kerékpárral közlekedj vele)

Az, hogy kellemetlen/kényelmetlen pl. nyáron, az igaz. De melyik a kellemetlenebb a hátadnak: a mellény, vagy pl. egy Kamaz lökhárítója?

Miert is zavar teged a sportolasban? Te meztelenul szoktal bringazni vagy mi? Most egy ilyen lukacsos vilagoszold valami mit bant teged?

Felesleges... majd rajossz, hogy nem az, amikor a harmadik auto suhan el melletted ketto centire.
--


()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.

Én is sportként űzöm a bringázást, nem közlekedésként. Azt tapasztaltam, hogy megfelelő sebesség mellett a menetszél hűt eleget, maga a mellény elég szellős, nem tapadós, szóval nem okoz hátrányt. Felfelé meg az a legkisebb bajom, hogy most mellény van-e rajtam vagy se.

Érdekes, ez a mellény mizéria otthon nagy divat, nem értem miért, itt az Uk-ban pl, mindenki felveszi, még a motorosok is, és nem azért mert kötelező, hanem mert belátják, hogy jó, és hogy értük van, nem ellenük, mint a biztonsági öv!
Szal, döntsd el, neked mi a fontosabb...

<= Powered By Ubuntu & Gentoo Linux =>

'Software is like sex: It's better when it's free!'
By Linus Torvalds

Ez érthető, és olyan útvonalon, ahol forgalom is van, természetesen fel is veszem. Csak hát ahogy fent írtam, ez egy olyan út, ahol kerékpáron kívül más járművek nem közlekednek (és pont ezért szeretek arra kerékpározni). És ha már a jogszabály szerint is dönthetek a kérdésben, akkor a határőrnek se kellene hogy félretájékoztasson.

Ezzel egyutt sem haszontalan, ha felveszi az ember, mert egy ido utan rutinna valik, hogy hianyolod, ha a bringan nem abban ulsz. Arrol nem beszelve, hogy asszony/barat/munkatars barmikor radcsoroghet, es akkor esetleg ki kell menni a forgalomba.
--


()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.

Ha már előjött ez a kerékpáros kérdés, ez a cikk is hasznos lehet a 2010 január 1-től jövő változásokról. Nem tudom, ez teljes-e, de úgy tűnik, a mellényhasználatra vonatkozó szabály nem módosul.

Egy másik helyen pedig azt olvastam, hogy januártól egyirányú utcában visszafelé is lehet majd kerékpározni. Ez azért érdekes, mert emlékszem, hogy évekkel ezelőtt rádióban hallottam, hogy ezt már akkor engedélyezték. Ettől függetlenül ezt én sosem mertem megtenni, mert a lehetőségtől függetlenül veszélyesnek gondolom, legalábbis ha valamennyire is forgalmas az adott egyirányú utca. A parkolásból induló autók még legalább évekig nem fognak számítani a fordított irányban közlekedőkre.

itt picit pontosabban szerepel a dolog.

Eddig is volt ilyen a KRESZ-ben, és eddig is szerepelt benne az a kitétel, amit lelkesen el szoktak hagyni, azaz hogy kell kiegészítő tábla hozzá; a lényeg: az új forma picit precízebben fogalmazza meg a dolgokat.

Én egyébként pont olyan helyen lakom, ahol a közelben van is ilyen táblával jelölt szakasz, időnként használom is (bár mivel az ominózus rész közelében oda-vissza csalinkázik a kerékpárút/kerékpársáv, és ráadásul közvetlen az ellen-egyirányú szakasz közelében egy agyatlan felüljáróra vezetik fel a bringautat, többségében hanyagolom).

Melysegesen egyetertek, es pont ezert hulyeseg is. A legtobb esetben ahhoz is epphogy eleg a hely, hogy az auto minden tovabbi tukortarolas nelkul kiguruljon az utcabol, nem gondolnam, hogy egy biciklis kepes papirvekonyra osszehuzodni, hogy elferjen.
Megkockaztatom, hogy biztonsagosabb lenne explicite tiltani az egyiranyu utcaban barmilyen, elleniranyu forgalmat az uttesten.
--


()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.