Bicigli probléma, és egyéb dolgok a nagybetűsből

Nagyon hájperzöldkörnyezettudatostrendi mostanában kerékpárral járni ezért úgy döntöttem, veszek magamnak biciglit. De ez nem olyan egyszerű, mint elsőre látszik.

A fő ok persze, nem a trend, hanem hogy előbb-utóbb minden gép elé gyógyult arc, mint én, rá kell hogy jöjjön, mindenki öregszik, és rámegy az egészsége arra, ha napi 12-16 órában 50 centiről bambul egy vagy akár több monitort. Az ember persze hajlamos kb. 25 éves korig a "leszarom, úgysem érem meg" kategóriába sorolni a problémát, de affelett egyre inkább zavaró, a harmadik iksz kapujában pedig akár pánikszerűvé is fokozódhat az efelett érzett aggodalom. Főleg, ha az ember fia közben közelebbi kapcsolatba kerül az ember lányával (höhöhö, *slap*, nemvihog éretlen komolytalan suhanc!), és hosszabb távra kezd tervezgetni. Kapunyitási pánik, fáziskéséssel.

Arról nem is beszélve, hogy egy idő után milyen jól esik egy kis testmozgás (akár egy rakás HW odébb cipelése) egy-egy gép előtt töltött nap, vagy hét után. Még a kockulás is jobban megy a kellemes fáradtság után. Szóval mozogni kell(ene), de persze idő, az nincs rá, mert naphosszat ücsörög az ember a melóban, hogy megéljen, aztán meg magára zárja az ajtót, és örül, ha békén hagyják.

Adódik elég nyilvánvalóan az ötlet, hogy az a kb. egy-egy és negyed óra, amit az ember naponta a BKV vendégszeretetében élvez holtidő, és össze kellene kötni a kellemetlent a haszontalannal, vagyis némi töprengés (3 másodperc) után megszületik a nagy ötlet: járjunk biciglivel melózni. Nosza, nem olyan nehéz az, 15 éve is ment a leharcolt piros Csepel Camping, mikor azzal jártunk suliba, 7 perc, az lényegesen jobb részidő (kb. 40mp-cel!) mint amit a 11-es busz fut Landorhegyről a Ságvári (ma: Kölcsey) Gimnáziumig a vadregényes zalaegerszegi dombok között, ha az ember jól kapja el a lámpákat, ismeri a rövidítő utakat a virágágyásokon keresztül a házak között, a buszt meg feltartja a forgalom az olai tízesemeletesnél... Ahh, régi szép idők... Inkább régi... :)

Aztán a nosztalgiázásból felébredve az ember rájön, hogy a dolog nem is olyan egyszerű. Először is, nem lehet anyut nyaggatni, hogy karácsonyra vegyen neked biciklit, hanem meg kell termelni az árát, ami figyelembe véve, hogy a súlyban azóta felszedett optimista becslések szerint is min. 60 kilótól az elérhető árban levő (kb. Teszkó Gazdaságos) kerékpárok már attól atomjaikra hullanak, hogy rájuk nézek. Not good. Persze, néz az ember a V*terán, meg ittott, de ott meg még nehezebb megkülönböztetni a Gagyitech Kerékpár Gmk. termékeit a jobbfajta cuccoktól.

Kerestetik hát egy olyan kerékpár elfogadható áron (értsd: azért kerüljön kevesebbe mint a Skodám), amely elbírja azt a terhelést, amig egy kb. 130 kilós (critical mass, öhöhöhöh... *slap*, naaa, most ezt miért kaptam?) elkényelmesedett dagadt disznó kissé mackós fiatalember újból némi edzésbe jön, és lead valamennyit (még ha nem is ez az elsődleges cél, csak az egyik remélt következmény a sok közül), mindezt mindennapos, városi használatban. Minimum háromszázan olvasnak egy bejegyzést, hát valakinek csak van valami Nagy Ötlete. Halljuk! :)

Mottó: "Fogom azt a rohadt turmixgépet, amivel Neil Diamond fizetett, és koalaburgert csinálok, meg koalaszószt, meg koalakólát, ez a nagy ötletem!" /Ford Fairlane/

(Szerk: @8:09pm köszi nagyon az eddigi hozzászólásokat, jópár hasznosat találtam a linkek között, valami ilyesmire gondoltam, amikor irtam a bejegyzést. IRC-re most nem tudok menni, még melóhelyen vagyok, release előtt, stb... De köszi mégegyszer. :)

Hozzászólások

Van a Csepelnek egy ilyen hajlitott csovekbol keszitett, egysebesseges Cruisere, az megbizhatoan teljesit egy hasonlo tomegu ember alatt, es masszivnak tunik a gyari felni is.
Tovabbi elonyei: felegyenesedett testhelyzet, nagy seggnek valo nyereg.

Hatranya: nem vagyok nagy Schwinn-Csepel rajongo (acelt hirbol se ismerik)

Ilyen
Egy pimpesebb verzio

szerk. Ez eppen agyvaltos, de talan van singlespeed verzio is.

Nem akarok szemelyeskedni de kb. mennyit szannal ra?
Amugy tudom ajanlani a kovetkezo ket forumot:
http://forum.bikemag.hu/showthread.php?t=2014
http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9109012

Persze itt is szivesen segitunk :).
En cross trekking parti vagyok, kicsit sportosabb (haladosabb) vazgeometria, mint a sima trekking (kozel a 30-hoz en is azt vettem :), igaz iden mar kerult melle egy MTB is).

York.

------
"Nyugi! Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

a bikemag piactéren nézek bringákat, milyen elvárásaid vannak? városi, kényelmes, munkábajárós, vagy esetleg hétvégén kimerészkednél a természetbe is? lgee bringái biztosan kényelmesek, nekem traktorom van a hegyek/dombok miatt. esetleg ha itt is szétnéznél: http://piacter.bikemag.hu

az irc.freenode.net-es #criticalmass.hu csatornán agyalunk a bicigliden

Aze első az elég szimpatikus, robosztus jószág, de többe kerül mint a Skodám... :P Szóval ez az a kategória amit érdemes lenne, de ennyim nincs rá. A másik viszont tökjó, valami hasonlót szeretnék (tehát inkább városi üzemhez igazitott bringát, sárvédő, világítás, stb-vel.) és árban is kb. stimmel. The cheaper the better, persze, de nem várom h. 5e Ft. legyen. Viszont, lehet, hogy csak optikailag csalódok, de elég virsligumiknak tűnnek a rajta lévők. Elbír egy ilyen engem? A pesti kátyús utakon?

-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-

OFF:

És miért jó, hogy még ki is emelted a hibás szót? Nem "grammarnazi"-zás, de így, hogy még ki is emelted...

Ez szépirodalom.

Pl: "Buszkó Mocsink mondta, irjam mek; hogy felséged, ha van miből, megadhatná neki a két és fél dollárt, amit felsékedért Tulipánt nevű közös barátunknak visszafizetett. Mert egy uralkodó nem csinálhat adósságot. Eszt ő monja. Mi uralkodók tudjuk, hogy ez nem igaz. De mikor ült ez a Mócsink egy trónon?"
/Rejtő Jenő: Piszkos Fred, a kapitány/

-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-

elso olvasatra azt hittem, en irtam ezt a blogbejegyzest, de aztan rajottem, hogy nekem mar van biciglim

megjegyzem nem sokra megyek vele, mert a munkahelyemig kb felutig nincs ertelmes bicigliut, ahol meg van, ott sem lehet a legnagyobb sebesseggel kozlekedni, gyalogosok, keresztezodesekben megjeleno autok es hasonlok miatt

szerk: hogy valami hasznosat is hozzaszoljak, en a kalvin teren a hugo biciklisboltban vettem a bicajt, utana kicsit szukebb honap jott, de legalabb nem esik szet alattam (a critical mass-es poent en is el szoktam sutni...)

akkor még pár dolog:

1000 forintos sodronyzár semmit nem ér, nagyjából 5 másodperc elvágni. 4-5ezer forinttól kezdődnek erős tömör fém U lakatok (viszonylag nehéz, és ha nem vagy elég kreatív, akkor bárhol nem tudsz vele lakatolni), vagy drágábban rendes erős láncok (szintén nehéz, de könnyebb lakatolni), vagy van az abus bordo család, amit még szoktak szeretni (igen drága, nem nehéz, de nem is túl nagy). ha U/lánc/stb lakatod van, és a melletted levő ember biciklijén sodrony vagy spirál, akkor azt fogja elvinni, és nem megy haza akkus flexért.

ha műanyag pedál lesz, azt érdemes lehet lecserélni egy alsókategóriás (2-3ezer ft) fém pedálra (a recésebbek jól jöhetnek esőben, mert a műanyag olyankor megszűnik tapadni), ugyanez érvényes lehet a fékkarokra is..
legalább egy első és hátsó (véletlen se rakj előre pirosat, mint néhány okos biciklis) olcsó ledes villogó, ami ezerszer több, mint a semmi, és látni fognak, és legalább a rendőr sem fog kötekedni.
bukósisakot illene még mondanom, de mivel nekem sincs, ezt először magamnak kéne mondogatni.. :)

npa, az alap természetesen. Jófajta. A zárral kapcsolatos infókat meg megintcsak köszi. Egyébként a pedál téma az egyik ami miatt aggódom, tört már le alattam fémpedál is, mégpedig a tengelye reccsent el, mikor egyszer határozottabban sikerült rálépnem... Szóval addig magam is eljutottam, hogy a műanyag az nem pedál, az vicc.

-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-

Abus melle egy szep kover +1 jar. Ismerosom biriglijet egy zart udvarrol akarta egy szakbarbar megfujni amit egy Abus u lakat zart. A barom arcu csak a muanyag elemeket tudta lehantani rola, magaval a zarszerkezettel nem tudott mit kezdeni. Ami a lenyeg, mikor ezt megemlitette a gyartonak ok megkertek, h kuldje el nekik a lakatot, majd posta fordultaval ingyen es bermentve megjavitottak neki. Eleg pozitiv hatast gyakoroltak vele. :)

---
pontscho / fresh!mindworkz

nyeregből kiállva tekerve sikerült elreccsenteni? :) olyankor jóval nagyobb terhelést kaphat szegény bicikli ott a hajtás résznél, nem csak a pedált taposod.. ha igen, akkor esetleg ne állj ki a nyeregből, maradj ülve (csak rövidtávon fejthetsz ki nagyobb erőt, cserébe sokkal hamarabb elfáradsz). ha azt érzed, hogy úgy nem igazán tudsz akkora erőt kifejteni, akkor talán alacsony a nyereg (ugye nem a földhöz, hanem a pedál legalsó állásához kell igazítani a lábat) és nem tudsz olyan hatékonyan erőt kifejteni.

Hja, beleállós téma volt. A pedál szerintem jól volt beállítva, de a városi forgalomban sokszor könnyebb állva cikázni, mint ülve. Nagyon siettem, padkára le-fel (ugratva-állva), aztán a következő mozdulattal beleálltam a pedálba ami reccsent egyet és letört, én meg taknyoltam egyet. Még jó, hogy már a járdán fent történt, nem az út közepén az előző lefele jövetnél.

Persze azóta megkomolyodtam, és hmmm... méltóságteljesebben közlekedem, szóval azért ilyen igénybevételt előreláthatólag már nem kell majd kibírnia. :)

-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-

http://hup.hu/node/60935#comment-637762 - emlékszel erre a szálra? :) engem még rendőr nem büntetett meg azért, mert villogtam elöl-hátul. ha nem villognék, szerintem előbb büntetne meg.. a többi közlekedő számára feltűnőbb is. egy átlagos lámpa nem villogva nem valami jó figyelemfelkeltő.

A bicajozás mellé javaslom a túrázást, sokat, nagyon sokat tud adni az embernek akár egy 15-20 km-es gyaloglat is (bár én ezeket a babatávokat már kinőttem -- jó, pénteken 18km lesz, de csak azért, mert vasárnapra 62 kili van tervezve, egyébként pénteken a 70-est tolnám...). Egy ilyen gyaloglat alatt szépen kiszellőzik a fej is, meg a tüdő is.

A 18 kilire van adva 6 óra, a terep miatt (sárga sáv Hűvösvölgy-Budaörs között, van benne némi szint is) nem lesz szintidő felezés, de az egészre (oda/vissza úttal) elég lesz ennyi (egy óra oda, három és fél gyaloglat, másfél haza) -- ennyi időt azért be lehet vállalni... A vasárnapi 62kili az más tészta :) reggel 6-kor rajt, 14 óra szintidő (egész napos móka), de azért este nyolcra jó lenne haza is érni :)

Bicigli jeee!

Epp tegnap csutakoltam le az anno Keravillban OTP hitelre vasarolt Schwinn-Csepel Woodlands tipusu mountain bike-nak latszo targyat. Kb. 5 evig porosodott kulonfele raktarkent funkcionalo helyisegekben. Vettem security madzagot meg sisakt is, hogy Budapest compliant-te tegyem, de egyelore csak a Varosligetben tervezek sport celbol kozlekedni vele. Kesobb talan majd dolgozni is, de eloszor tudot kell novesztenem :)

Néhány tapasztalat, (csak mert egy pár túrát végigcsináltam egy félig-meddig "gazdaságos" bicajjal, komolyabb elakadás nélkül):
- Olcsó bicajnak híg a leve, de ha összerakod rendesen, akkor már nem. Az alkatrészek (ha gondosan választasz) azért tipikusan ezeken sem olyan rosszak (jó, jó, a váz nehéz), csak slendriánul vannak összerakva. Szétszed, összerak.
- A biciklit karban kell tartani, a nem olcsót is (sajnos nem olyan, mint egy japán autó, hogy az első 10 évében csak az éves olajcsere kell neki, kopnak a fékpofák, néha utána kell húzni egy-két csavart, stb.).
- Nem számít, hogy a váz 2 kg-val nehezebb, ha a csomagod amúgy is nehéz.
- A váltó fontos. 12 éves koromban még felmentem az emelkedőn egysebességes parasztbiciklivel is, de akkor még könnyebb voltam.

A szétszed nulláról összerakkal az a baj, hogy mint mindent, ezt is tanulni kell, ami - amellett, hogy nem rakétatudomány, azért megvannak a fogásai - időigényes. Amim nincs, mint rendesen. A karbantartással nem lesz gáz, szerintem. A 25 éves Skodát se azért vettem, mert hozzá sem kell nyúlni évekig. :)

-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-

Én, ha használom a bicajt, évente csinálok egy nagy karbantartást. Ez azt jelenti, hogy apró darabokra szétszedem, takarítom, zsírzom, láncot főzök, az elhasználódott alkatrészeket cserélem. Ha a kerekeket fűzni, centírozni kell, azt kiadom bérmunkába. Meg tudom csinálni, de a szervízben sokkal hamarabb kész van, nekem nincs centírállványom, stb. Egy ilyen karbantartás 6-10 óra alatt megvan, attól függően, hányszor kell átszaladnom a szomszéd városba (15km) alkatrészért :)

Alattam most egy Magellán Hydra (lásd: 2007-es Magellán katalógus) teljesít szolgálatot kb. egy éve. Hasonló testalkat lehetek, mint te. (Talán egy 10-essel könnyebb.) Az előző bicajt egy nyeregcső törése miatt szanáltam (anyaghibás volt), most már csak pótalkatrészbázis. :-)

Évente kb. 3-5 ezer km-t tekerek a bicajba. Annyi, hogy a gyári Hydrából ki lett véve az első teleszkóp, illetve masszívabb küllőket kapott. Az ára elég baráti volt, az egyéni mod-okkal együtt 67-et fizettem. (Itt Szegeden az kb. 12db havi összvonalas felnőtt bérlet.)

én kb 110 kg vagyok, budapesten bicajjal járok munkába

tesco biciglivel kezdtem, de szépen sorban idővel lecserélődött rajta a legtöbb alkatrész, ami terhelődik, mostanra csak a kormány és a nyereg maradt

az én véleményem az, hogy el kell dönteni: jampinak vagy közlekedési eszköznek kell a bicaj

ha jampinak, akkor sokba fog kerülni

ha nem, akkor 35-40 ből ki lehet hozni egy olyat, amit pont rád szabnak

a kulcs: elmenni egy megbízható biciglis boltba, és ott olcsóbban összerakatni egyet pont a te igényeidhez

biztos van nekik erős váz (nem alu, acél), különben összetörik alattad (alattam a tesco váz a nyugati pályaudver előtt, a forgalomban száguldva tört meg, életveszély), erős felnik (különben összetörik alattad), nem ugró váltó (különben megfekszel), fém pedál (letörik alattad).
Így egyben sokkal jobban megéri. Ha kell, tudok mondani címet is, de a hozzád legközelebbi az igazi.

> biztos van nekik erős váz (nem alu, acél)

LOL

Az acelnak keves elonye van: konnyebben hegesztheto tanyan, jobban elnyeli a rezgeseket, de itt kb vege is. Cserebe garantaltan rozsdasodik belul a vaz ugy, hogy eszre sem veszed, joval nehezebb, a kisebb csoatmerok miatt rugalmasabb (igy rengeteg tekeresi energiat nyel el), es hacsak nem valami CrMo otvozet, torik is rendesen. En nem vennek acelvazat. A minosegi acelok (TrueTemper, Reynolds, Dedacciai, Columbus...) sokkal dragabbak, mint az alu, es foleg orszaguti bringara vannak kitalalva.

110-130 kg kategóriában gondolkodsz?
szerintem nem.
A normál alu vázak ezt szerény véleményem szerint nem bírják.
Nekem Herkules acélvázam van, vastag mint a dög, de pont ez ad biztonságérzetet.
4 kg-al nehezebb, mint az alu? na és?
110 kg mellett nem számít, főleg, hogy bagóért adták (szépséghibás volt).
kisebb csőátmérők? miről beszélünk? 5 cm kicsi?
Nem versenyzem, hanem közlekedem vele, és ki kell bírnia minden nap egy nehéz embert, aki N* leugrat 15-20 cm-es padkáról.

A teszkós bicaj kategóriát én is végigjátszottam. Legelőször a felnik és a küllők adták meg magukat, aztán a teleszkóp és az agyak. Kb. 1-2 év alatt szak a kormány, a váz és a nyereg maradt. A váz meglepően sokáig bírta úgy, hogy a szabad ég alatt éjszakázott szinte télen-nyáron.

Itt talan nem akkora szegyen ilyent kerdezni, meg te mar bevallottad, hat megkerdem:
En most vasaggyal egyutt vagyok vagy 50 kilo 169 centin, probabiciklinek (tehat hogy rendesen megtanuljak bicajozni) azert jo egy ilyen tesco gazdasagos kerekpar? Igazabol nem biztos, hogy sokat akarok vele menni, mert nem tudom, mennyire birna a labam, es pont ezert nem akarok 40-50-60 kHUF-ot kidobni az ablakon, ha csak a kozertig, vagy a postara kerekezek el vele (arra viszont nagyon jo lenne valami).
--


()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.

20ezer forintos tesco mtb bicikli gyakorlatilag csak budapesten (tehát semmi terep) használva:

– 100-150 kilométernél eldarálódott valami a bal hajtókarnál és leesett -> itt lett cserélve a középrész és a hajtómű
– 500 kilométer környékén hátul a legkisebb lánckerék 14 fogából 7-8db eldarálódott teljesen -> a legkisebb erőkifejtésnél ugrott a lánc rajta, így azt elfelejthettem
– valamikor elferdült hátul a bal papucs (ferde lett a kerék)
– beállíthatatlan fékek cserélve lettek

azóta kb 40-50ezerből (használt váz, villa, ingyen összeszerelés thx to LGee) össze lett rakva egy viszonylag könnyűnek számító, nagyon gyors egysebességes mtb, amin azóta csak fékpofát kellett cserélni.

ha egy év alatt mész vele 100km-et és mindig figyelsz rá nagyon, akkor talán nem esik szét :)

Ha érdekel, és van kedved szerelni (jelenleg kb 2 csavar :-) ), van egy friss meleg, még a Szovjetunióból való félversenyem. Kicsit öregebb csak, mint a Skodád, de nem mondanád meg róla. (Azokban még volt anyag!)