id Software: keresztplatform Linux nélkül?

Fórumok

Néhány napja több portálon is felmerült annak a szerencsétlen fodulatnak a lehetősége, miszerint Carmack-ék a Tech5-re keresztelt új generációs motort már nem fogják belátható időn belül Linux-ra portolni. A támogatott platformok egyelőre a Win32, Makkos, XBox360 és PS3 halmazból állnak, Linux nélkül.

Mindezt nem akartam hírként beküldeni, mert túl bulvár és nem is akkora szám - de aki ismeri az id Software munkáit, az valószínűleg erre a "röphírre" nem fog gombot varrni... Ha az aggályok rendelkeznek némi alappal, akkor a megfelelő játéklehetőségekre közeljövőben mért (komoly és negatív) ütés hatását egyelőre nem is lehet megtippelni.

ComputerBase elmélkedés itt
linuX-gamers dot net rövidhír itt

Hozzászólások

jah, még egy kis eszmefuttatás:

-a négy támogatott rendszer valójában három, amiből kettő közvetlenül a szoftveróriáshoz kötődik (win32 és xbx ugyebár) [okok lentebb: az OSX valójában nem is jut mérhető szerephez]

-a Sony-ra és XBox-ra valószínűleg rá lehet majd optimalizálni az alapkódot (mint ahogy a doom3 is szépen fut az eredeti xbx 700MHz Celeron & lábonlőtt GF3 hardverén), amit a Sony és a MS talán megsegít majd pár miskával'.

-viszont a Makkos felhasználóknak (valljuk meg) csak csekély része rendelkezik olyan hardverrel, amelyen akár már csak a Doom3 / Quake4 is szépen futna. érdekes, hogy az ilyen irányú optimalizáció elég szerény. (az xbx-os d3 pl százszor jobban fut, mint a maki változat, holott az xbx második blokkban említett gyengesége meg van toldva az összesen 64M osztott memóriával ami végképp szánalmas).

halleluja. MS tarol mint állat, Sony meg kullog utána, a többi meg valószínűleg már régen le van szarva.

--
senki földjén, senki fia

Az id eddig minden Macosx-es játéka nyereséget hozott, tehát a platformra eladott játékmennyiségből befolyt pénz több, mint amennyit a portolásra fordítottak (amely feltehetően amúgy is rohadt kevés, mert JC tud programozni).

Ha OpenGL, akkor megy frankón eleve a Macosx-en és a PS3-on, linuxra nem kihivás megirniuk. Főleg, hogy az Unreal engine továbbra is támogatott, nem maradhatnak le az Epic mögött. Ne feledd, hogy nagymértékben az engine eladására baziroznak, ha egy engine nem kész alapból pl. a linux támogatásra, akkor annyival is nehezebb eladni a licencet. Ha van port (1 embert azért tudnak ilyenre áldozni, és pont ennyi kell) attól meg nem kötelező másnak is kiadni a linuxos verziót, csak megkönnyíti.

"Ha OpenGL, akkor megy frankón eleve a Macosx-en és a PS3-on, linuxra nem kihivás megirniuk."

ebben totálisan igazad van, viszont amíg Carmack nem adja ki feladatként Timothee-nak a linuxos portolást, addig biztosan nem lesz nekünk készült verzió. valószínűleg erről az esetről van most szó.

--
senki földjén, senki fia

pedig nyugodtan megemlíthetnétek, hiszen az olyasfajta félreértések, amin morfondíroztam az előbb, azonnal értelmüket veszítenék.

ui. ha meg kellene tippelnem a pl az értékesített (tehát nem lopott) D3 alatt dolgozó platformokat, akkor
-szerintem 60% PC / Win32
-a maradék 60%-a fut konzolon
-az itt megmaradt hányad 60-70%-a PC / linuxos
-a maradék (teljeshez viszonyított bőven 10% alatti) rész lehet talán a Makkos felségterülete. de továbbra sem hiszem, hogy annyi új Mac lenne forgalomban, hogy minden tulajdonos örömét lelhetné a játékmenetben (már ha [példánál maradva] az alap Doom3 egyáltalán élvezhetőnek nevezhető)

--
senki földjén, senki fia

Egy ideje x1600 (vagy ujabb) van a gepekben, azon elfutkoraszik eleg jol, viszont amiben az a fostaliga 3D lassito kartya van, nevezzem neven, Intel GMA950, na az bazmeg... kb. annyit er benne a 3D motor, mintha nem is lenne. Meg polifillernek is lassu. T&L, vertex shader nuku, 1 texturazo egyseg mindenre, ha megprobalsz picit is ertelmesebb pixelshadert irni (ami valjuk be igy 2007-ben grafikaban azert mar nem egy extrem dolog), rogton fallbackol sw renderre, mert a vas nudli. Satobbi. Pattintott kokorszak bakker.

---
pontscho / fresh!mindworkz

Prohardverről:


John Carmack, az id Software feje – vagy ahogy sokan nevezik: a játékipar programozó-pápája – hetekkel ezelőtt leszögezte, hogy cége új játékmotorja semmilyen szinten nem lesz kompatibilis a DirectX API-val, a vadonatúj, Tech 5 elnevezésű motor így továbbra is a multiplatformos OpenGL felületet részesíti majd előnyben. Mint Carmack elmondta, a DirectX 10 számukra semmilyen olyan lényeges újítást nem tartalmaz, amiért érdemes lenne áttérni a használatára.

Az OpenGL-alapúság nem jelenti azt, hogy könnyedén portolható/emulálható lesz majd?

Tudom noob vagyok de mi az a makkos? :)

Makkos:))) Ez nagy XD
Röviden Mac os = Macintosh OS
Rövid okoskádom Wiki ről: (csak hogy okoskodhassak)

A Mac OS az Apple Macintosh számítógépek hagyományos operációs rendszere. 1984-ben jelent meg az első Macintosh számítógéppel, a Macintosh 128k-val. Az első üzleti sikert jelentő operációs rendszer volt, amely grafikus felhasználói felülettel rendelkezett.

A Mac OS eredetileg a Macintosh Filerendszert (MFS) használta adatainak tárolására.

- Olvastam valahol hogy Linux unokatesója is lenne a Mac os.

Valaki tud esetleg Linux alatti Mac os emut? Olvastam van ilyen, de hogy működhet?
Kiváncsi lennék rá...

Apró kiegészítés: a Mac OS-nek a fájlrendszere először a HFS (Hierarchical File System), majd valahol a 8.x környékén jelent meg a HFS+, amelyet már a Mac OS X is használ.

A Linuxnak meg a Mac OS-nek sok köze nincs egymáshoz. Talán annyi, hogy mindkettő operációs rendszer.
A Mac OS X-nek ellenben már van némi, mindkettő valamiféle UNIX-szerűség ...

--
Kinek nem inge, ne vegye gatyára