Online eszköznyilvántartó és hibakövető rendszer

Címkék

Bizonyára sok emberben felmerült már a gondolat: milyen jó is lenne egy felületen kezelni az adminisztrált számítógépek hardver/szoftver tulajdonságait, a vezetőség számára néhány kattintással tetszetős grafikonokat készíteni a felmerült és kezelt problémákról, netán milyen jó volna, ha (részben) önműködő lenne a program (begyűjtené a hw/sw információkat), és még a gépek felhasználói is tudnák kezelni s jelezni az esetleges gondjukat (nyomonkövethetőség, hibajegykezelés) -- mindezt egy rendszerben.

Létezik ilyen program, s noha még csak az 1.0-ás verziónál jár, nagyon is használható.

A neve: H-Inventory. A rendszerbe bevinni szándékozott gépeken le kell futtatni egy scriptet, amely összegyűjti a különböző hardver és szoftver információkat (egy XML fájlt készít), s eljuttatja (ez történhet http, ftp, sftp, smb stb. protokollokon) őket a központi szerverre. Ezen scriptek a következő rendszerekkel bírkoznak meg: Windows, Linux, Free- és OpenBSD, Solaris. Bizonyos megkötésekkel, de a scriptek képesek a telepített programokat (és azok néhány tulajdonságát pl. verzió) is összegyűjteni. A központi felületen egy külön lehetőség a licence-kezelés, ahol a különböző kereskedelmi szoftverek megvásárolt és felhasznált/szabad pédányait mutatja a program.

A felvitt számítógépekhez a program generál egy egyedi vonalkódot is, ezt ki lehet nyomtatni s fel lehet ragasztani a gépházra. Relatív egyszerű felhasználó- és csoportkezelés lehetővé teszi, hogy más-más jogkörökkel ruházd fel a kezelőket/bejentőket/adminokat. A rendszerbe integráltak egy tudásbázist is (Knowledge Base, telepítés után még üres), mely gyakorlatilag felfogható egy FAQ-nak: felmerült problémák és megoldásaik szerepelnek benne -- kereshetően.

Végül, de nem utolsó sorban: alapvető hibakövető rendszerként is működik a program, azaz a felhasználóknak hozzáférést adva lehetőséget nyújt arra, hogy jelezzék gondjaikat pl. "Nagyon lassú az egerem." vagy "Zöld lett a monitor képe." Ezeket a bejelentéseket a technikusok fogadják, megjegyzésekkel látják el, állapotokat rendelnek hozzá (pl. hardver beszerzése szükséges), hozzáírják a hibával eltöltött idő mennyiségét (amely például a projekt menedzsereknek és a vezetőknek fontos, hogy lássák egy hibával mennyi időt foglalkoztak), s minden jó ha vége jó, lezárhatják a keletkezett hibákat. Tetszetős grafikonokat készít a program a hatékonysági mutatókról: melyik technikus hány hibát kapott, mennyit oldott meg, milyen jellegűek a bejelentett hibák stb.

A sok jó és érdekes ötlet mellett azért akad hátrány is. Legégetőbb talán, hogy csak és kizárólag komplett gépet tud kezelni a rendszer mint hardver; nincs lehetőség pl. router, nyomtató vagy szkenner nyilvántartására. Nincs benne az eszközök változásának naplózása, vagyis nem lehet tudni, hogy adott vonalkódú gép felépítése mennyit változott az egy évvel korábbi állapothoz képest. További hiányosság (kevésbé lényeges, bár biztos vannak helyek, ahol követelmény lenne): a program nem "beszél" magyar nyelven.

Az érdeklődők számára egy online demo is elérhető, kipróbálható.

A központi felület tetszetős (bár AJAX-os technikákat jelenleg nem használ), készítői szerint érvényes XHTML 1.0 Strict szabvány szerinti kódot generál, PHP5-öt és MySQL-t használ (támogatott még PostgreSQL, SQLite). Szükség van még pár PEAR modulra is, ezeket mind feltünteti az onlnie dokumentáció. Fontos információ lehet még, hogy a rendszer GPL-es, nyílt forráskódú.

Hozzászólások

Jaja, asset management, szoftver-, vagyon- és licencleltár... ezek divatos buzzword-ök mostanában. Elég sok cég próbál most ebból a dologból pénztet csinálni.

--
trey @ gépház

hátránya, hogy kell hozzá egy windows xp collection serverhez, ezért nem nem szeretem (úgy 1 éve vette a Novell). viszont az egyik olyan termék, hogyha beküldesz egy bugot vagy enhancement requestet másnapra javítják és fejlesztik. szóval le a kalappal ezzel a fejlesztői csoport előtt.
de valóban most nagy hype az ügyfeleknél, funkcióiban is nagyon átgondolt dolog.

Nalunk van remedy es novell asset management is. Utobbi tetszik, bar winen kivul masrol tulsok infot nem tud osszegyujteni. Aixekrol csak alig tud vmit. tud ossz diszk teruletet, ram, cput tipust, meg mintha kiadnam lslpp -l t. Winekrol viszont sok infot tud.
Most lesz novell identity manager is. Voltam egy workshopon, meggyozo. Jo cuccai vannak novelleknek.

sne

Ahhoz kepest, amit most hasznalunk es amit majd fogunk, nagyon igeretesnek tunik. Hianyolom azt (de lehet nem talaltam), hogy a useren kivul nem lehet tobb contactot felvenni, hogy ok is informalodjanak adott esetben a folyamatrol, hogy hol tart az ugy, akar tobb nyelven talalva az informacios level bevezetojet. Fontos lenne az is, hogy csatolni is lehessen file-t (screenshot, doc esetleg mail) adott tickethez.
Jo volna tudni, hogy kie a gep, melyik eszkoz van meg a gepre kotve es a felhasznalohoz tartozik-e licensz (fixen hasznal floating licenszt a rendelkezesre allo x-bol vagy net access). Ha ezek megvannak, akkor meg is csinalhatna egy osszesitot, hogy adott koltseghely mit "fogyasztott" adott honapban.

A "shit blew up" trouble ticket viszont igen szorakoztato :-DD

bár még csak 1.0 verziónál tart, elég használható... ennek épp ezt kéne jelentenie az életben :)