Jogsi nélküli autó időseknek

Egy idős családtagnak keresek jogosítvány nélkül vezethető kisautót, ami azért autó feeling. Csak bevásárlásokhoz, kisvároson belüli programokra való eljutáshoz.

Jó lenne elektromos, hogy otthon a garázsban tölthesse. A kb heti használat miatt a gyorstöltés sem lényeges.

Ha bárkinek van tapasztalata ez ügyben azt örömmel olvasnám. Valamint azt is, honnan érdemes beszerezni ilyet? Például az Ali ilyenkor opció lehet, vagy extra szopás?

Hozzászólások

Ja, durva ára van. Én sem értem, hogy miért, talán mert nagyon kis volumenben gyártják, nem tudom.

De nem azért linkeltem őket, mert innen kell venni, hanem gondolatébresztőnek szántam, hogy van egy ilyen jármű kategória, érdemes lehet ebben gondolkodni, hiszen ez pont azt a szegmenst illetve kritériumhalmazt fedi le, amit az OP felvetett.

Használtan talán már lehet nem horror áron is venni, de gondolom itt is ki kell fogni a szerencsés üzletet.

Define jogsi nélkül. Vannak azok a kis pöcsök, amik gyak egy segédmotor, csak rá van téve vmi kaszni. Nyilván épp csak megy, de pont erre való. (nem tudom, elektromosban létezik -e). Viszont - ha jól tudom - segédmotoros jogsi ezekhez is kell (vagy ugye b). Szóval ha már orvosi hiányzik, azért nincs jogsi, akkor szerintem ez se játszik.

Sztem ha a doki nem hosszabbította meg neki a jogsit, akkor nem ezzel kéne trükközni, oka van annak, ha nem vezethet valaki.

Nagyon, nagyon, nagyon rossz ötlet.
Ha volt előtte B-s jogsija, akkor azért.
Ha soha semmilyen jogsija nem volt - ergo a KRESZ-szel sincs igazán tisztában, akkor meg azért.

Megjegyzem, hogy az időskori mobilitás igény egyre nagyobb, ahogy növekszik az idősek aránya a társadalmon belül. Erre jó lenne valami megoldás.

Bizonyára a segédmotoros kategóriára gondolt a költő, amihez kell KRESZ ismeret és vizsga, de nem kell orvosi alkalmassági. Ha nem Budapesten vagy valamelyik kaotikus közlekedésű nagyvárosban lakik az illető, simán megoldás lehet egy idős ember közlekedési szükségleteire. Általában nem azok igénylik ezt, akik még sosem vezettek. 

Ezzel a járműkategóriával nem lehet autópályára menni (Vmax=45 km/h), és országúton sem vág neki senki nagyobb túrának, viszont településen belüli mozgásra alkalmas lehet. A közelünkben is van egyilyen Aixam-tuljdonos, aki vásárolni megy a faluba, meg a vasútállomásig elpöfög, ha messzebb kell mennie.

Problémáim a mopedautóval - szűk minta alapján:
- Hangos. Nagyon.
- Nem elég feltűnő távolról, hogy Vmax = 45 Km/h. Távolról = feltorlódik a forgalom 10-20-30 autóval mögötte, döcögünk karavánban akár kilométereken át..
- Túl sok a türelmetlen autós, akik képtelenek kezelni egy mopedautót - biciklihez, segédmotor kerékpárhoz, lovas kocsihoz hasonlóan.

Egyébként tök jó cucc.

Konkrétan az utcában van egy mopedautós, asszem Aixam, de erre nem teszem le a nagyesküt.

Valóban van hangja, de nem vészes. Legalább hallom, ha jön. :-)

Kis távolságokra, 5-10-20 kilométer távra, állomásra, auchanba, mellékutcákon haladva tökéletes, de rövid időre még főúton sem olyan para. Elég kicsi, könnyű megkerülni.

Az idióta autósok esete nem csak ezeket sújtja, nemrég a gyerekekkel bicikliztünk főúton, normálisan, de egy faszkalap úgy előzött, hogy a szembejövőt veszélyeztette, az meg jobb híján minket.

Na mindegy, a lényeg, hogy az OP írta, hogy kis távokra és helyben furikázna vele a rokon. A mopedautó pont erre a célra van kitalálva. Más célokra kevésbé jó választás.

Lehet az orvos látja, hogy amit Ő vizsgál, az egészségügyileg megfelelő az illetőnél, de pl. koordináció vagy ítélőképesség, döntési sebesség, vagy hasonló már nem oké már, és ezért nem hosszabbítaná a jogsit. Háziorvos szerintem nem küldheti el PÁV-ra azzal, hogy úgy látja, szükség lenne olyan vizsgálatra is...

Egy bélelt kézfogás csodákra képes.

De mivel az OP feltűnően kerüli a kérdést, miszerint hány éves a szóban forgó "idős rokon", így azt sejtem, hogy 75+ (vagy pedig az lesz már mikor a következő vizsgálat lesz esedékes).

1904.04.08.
RIP Jákub.
neut @

Egy bélelt kézfogás csodákra képes.

Ezt ne. Ezt a szocializmus visszamaradt csokevenyt el kell engedni vegre.

Jogod van szolgaltatashoz; az allam irtozatos osszegeket kifizet erte.

Ha te jobbat akarsz, menj magan-egeszsegugybe.

Ezt a mutyizos maffia-modszereket ne adjuk at a kovetkezo generacionak, sot, igazabol a mostaninak is el kellene felejtenie vegre.

Ez egyszeru korrupcio, nem mas.

Mert a háziorvost a TB a hozzá regisztrált betegek darabszáma alapján is finanszírozza. Ez az egykori "kártyapénz", amikor bejött a majdnemszabad orvosválasztás jópár éve, és egy kis kártyát adtál le a körzetedben választható orvosok között - már amennyiben volt miből választani. Persze akkoriban még ilyet nem csinálhattál, hogy a szomszéd falu háziorvosához átjelentkezel, hanem csak a saját körzeted orvosaiból választhattál.

Egyik nagybátyám orvos volt, és amikor jöttek hozzá jó fizikai állapotú, ám idős emberek, akkor az egyik tesztkérdése volt, hogy mondja meg fejből, mi az autója rendszáma. Ha nem ment, vagy jól láthatóan csak hosszas görcsölés után, akkor nem hosszabbította meg, hanem elküldte mindenféle vizsgálatokra, hogy kiderüljön, mennyire előrehaladott a demencia.

Lehet, hogy ez röhejes, de sok, látszólag egészséges idős embernél kiderül, hogy ugyan emlékszik arra, hogy mi volt 1962-ben egy februári csütörtök délután, de fogalma sincs, hogy egy órával ezelőtt mi történt. Vagy hogy mi a neve annak, akivel épp beszélget.

Ez a jobbik helyzet, hogy van B-s jogsija.

Kétfelé bontanám a dolgot a részletek ismerete nélkül:
- Az orvos azért nem adja meg, mert ilyen típus / ki akar cseszni a pácienssel.
-> El lehet menni másik orvoshoz is EÜ alkalmasságit csináltatni. Valószínűleg papírokat fog kérni a másik orvos, elküldi ilyen-olyan vizsgálatra az idős családtagod - amire hetek / hónapok múlva kap időpontot.
- Az idős családtag vezetési képességeivel tényleg gond van, habár az nem egzaktul mérhető egy sima EÜ vizsgálattal, esetleg PÁV-val.
-> Ebben az esetben nagy az esélye, hogy balesetet fog okozni / szenvedni egy mopedautóval is. 5 km/h-val is lehet halálos közlekedési balesetet okozni. Tudom mennyire makacsok tudnak lenni egyes idősek. El kell neki magyarázni, hogy ami nem megy, az már nem megy.

> Tudom mennyire makacsok tudnak lenni egyes idősek. El kell neki magyarázni, hogy ami nem megy, az már nem megy.

csak ha epp olyan kornyeken lakik ahol az elso kisbolt is 5km-re van, es mar nincs olyan allapotban hogy odaig gyalogoljon vagy biciklizzen, akkor 2 opcioja marad: vezet vagy ehen hal

Én nem vagyok szent, engem q zavar az, ha valaki elött semmi nincs, és nem halad. Ne lopja az időmet, nekem véges van belőle, sétakocsikázzon bárhol máshol. Azt megértem, h valaki bizonytalan, nincs rutinja, nekem több, mint 700ekm van a lábamban, saját hibás baleset nélkül, és rühellem ezeket kerülgetni. Saját kocsival még hagyján, mert az megy, de a céges szuszka nem egy erőgép.

De asszem van eu ország, ahol főúton/pályán lassúhajtás miatt büntetnek.

Nézd, én se vagyok, én is szeretek haladni, és nyilván én se örülök neki, ha mondjuk 70-ek kell végigzötyögni egy főúton, mert ott van vmi régi szar teher. De ettől még tudom, hogy az út nem csak az enyém. 

És amikor arról van szó, hogy egy izé, ami 45-öt tud menni városban, ahol az alapvetés az ötven, és maximum a két falu közt fogsz vele ezen kívül találkozni vele okozva kb bruttó 3 perc veszteséget, ha esetleg nem tudnád megelőzni, majd idejössz azzal, hogy velük van a baj, mert miattuk nem értik (miért, iq 80-?) és ezért minden hülyeségbe belemennek (miért, iq 80, érzelmi reguláció kb egy 5 évesé?), hát a fenét. Nem velük van a baj...

Én nem erre az izére gondoltam, hanem arra a szitura, mikor valaki úgy megy 70-et főúton, h nincs elötte semmi, nem rom az autó, és nincs semmi épeszű indoka rá. Szimplán csak lassan megy. Esetleg végig záróvonal van, mert kicsit kanyarog, és beláthatatlan az út. Ezzel csak feltartja a mögötte levőt, felbassza agyilag, és abból van a baleset, h az meg belemegy hülyeségbe. Ami nem történne meg, ha nem lassúhajtana. Nyilván, hülyeségbe nem kell belemenni, de sokan megcsinálják.

Természetesen, ha valami 45-el tud menni, akkor ez van.

Ami nem történne meg, ha nem benne bele egy rakás fasz a hülyeségbe. There, I fixed it.

Teljesen valid az, hogy mama már nem bírja a 90-et mert szarul van, hogy bent van az akármi a hátsó ülésen az akármi, hogy ... valójában rohadtul semmi közöd hozzá. A 90 valójában a megengedett maximum, nem az elvárt minimum, ha ilyenkor képtelen vagy nyelni egyet, és haladni 70-el, míg meg nem tudod előzni biztonságosan, akkor bizony te vagy alkalmatlan az autóvezetésre.

és beláthatatlan az út.

Úgy érted az útviszonyoknak megfelelően szabályosan vezet? :D :D :D

Ha szarul van, ne vezessen.

Ha veszélyes a megengedett maximum, akkor itthon kitáblázzák, korlátozzák. Ha itthon ki van téve egy kanyarba egy 70-es tábla, azt tudod, h egy régi trabival is be lehet venni, egy jó állapotú, modern kocsival simán +20 benne van.

Osztrákoknál ez máshogy működik, ott főút 100, nincs korlátozás még a hágókon sem. Ha hülye vagy, meghalsz, nem jelzik előre a nagy kanyart. Ez nekem szimpatikusabb, mert mindenki döntse el, mit bír az autója.

Ha szarul van, ne vezessen.

Mármint szarul van mondjuk anyu a jobbegyen. Vagy a gyerek hátul nem kedveli a beláthatatlan szerpentinest. Vagy bármi.

Ha hülye vagy, meghalsz, nem jelzik előre a nagy kanyart. Ez nekem szimpatikusabb, mert mindenki döntse el, mit bír az autója.

Itthon is ez van, az hogy te hajlandó vagy beleesni 90-el a beláthatatlan kanyarba, az a te autóvezetési képességeidről tanúskodik (t.i. nem csak az van ám, hogy leesel-e a szélén, hanem hogy lehet ott még más is, amit nem látsz) 

> Osztrákoknál ez máshogy működik, ott főút 100, nincs korlátozás még a hágókon sem.

Lichtenstein is. jottunk le a hegyrol, 180 fokos kanyar a szakadek szelen, siman a 100-as tabla utan. hat azt meg 30-an is neccess volt bevenni...

kishazankban meg random 30-as tabla eldugva a bokorban a nyilegyenes fouton, csak hogy legyen hol traffizni a kekeknek...

Azért megy 70-nel a főúton, mert felmérte, hogy ennyit bírnak a reflexei, ez egy teljesen valid és épeszű indok. Mégis, mi lenne szerinted a megoldás? Menjen 90-nel és okozzon balesetet?

Ha az a megoldásod, hogy nem muszáj autóba ülni, jusson eszedbe, hogy ez rád is áll. 

Valójában SOKKAL több olyan ember kellene az utakra, aki elsődlegesen a saját képességeinek megfelelően közlekedik, másodsorban a szabályoknak megfelelően. Csak hát ez a legtöbb esetben nincs így, egy csomó olyan sofőr van az utakon, akikre egy döglött krokodil kötéllel való húzását nem bíznám, nem hogy egy párszáz kilós vasszörnyet.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Ne haragudj, de ez oltári nagy butaság. Tanulj türelmet, önuralmat.
Honnan tudod hátulról megállapítani, hogy
- Mankókerék / defektjavítóval javított kerék van az autón, amivel max. 80-nal lehet menni?
- Nincs-e törékeny / sérülékeny tárgy az autóban, ami miatt lassabban kell haladni óvatosabban fékezni / gyorsulni?
- Nincs-e valami olyan műszaki hibája az autónak, ami miatt sokkal óvatosabban kell vele menni?
- Mennyire kipihent az autó sofőrje? Nem-e 24 órás műszak után próbál hazajutni, hogy végre pihenjen / aludjon?

A sofőrök 90%-a képtelen felmérni a saját vezetési képességeit (is).

Ezzel csak feltartja a mögötte levőt, felbassza agyilag, és abból van a baleset, h az meg belemegy hülyeségbe. Ami nem történne meg, ha nem lassúhajtana. Nyilván, hülyeségbe nem kell belemenni, de sokan megcsinálják.

Jah, hát akkor el kell venni a jogosítványt mindenkitől, aki belemegy a hülyeségbe.

Ha a kormány közepéből 8-10 cm hosszú kések állnának ki a vezető arca és mellkasa felé, továbbá a vezető nyaka köré lenne tekerve nem túl szorosan egy vékony pengékkel ellátott acélszalag, akkor a vezetők 110%-a biztonságosan vezetne. Ez picit felgyorsítaná a természetes szelekciót.

Soha nem értettem ezt a kapkodást. Adaptív tempomat be, kedvenc zene be, oszt menjünk, ahogy lehet.
Országúton sávtartóval akár még könyvet olvasni is lehetne közben. :)

3km 50-nel vs. 45-tel: 24 másodperc
10 km 90-nel vs. 10 km 70-nel: < 2 perc 

Ehhez képest pl. a benzinkúton nekiáll előttem 2 paraszt kávét főzetni, az kb. 10 perc. No én azokat vágnám tarkón szeneslapáttal...

Itt jelentős pénzmegtakarítás áll fenn:

- nem kell elfekvőn fenntartani neki egy helyet, havi pár millióért

- nem kell 2 sávos utat és/vagy kerékpárutat építeni.

Mikor morogsz, gondolj arra, mennyi pénzt takarítottak meg, amit máshol el tudnak költeni.

És szavazz 2026-ban, hogy azt rendesen is költsék el!

Ki határozná meg a "túl lassan"-t? Meg eleve van egy olyan a KRESZ-ben, hogy út- és látási viszonyoknak megfelelően közlekedünk.

És akkor még nem beszéltünk a jogosítványba bejegyezhető kódok közül a 64-esről, vagyis: "Legfeljebb ... km/h sebességű vezetésre korlátozott". Simán lehet, hogy két település között kifogsz egy olyan autóst, akinek van egy 60-as korlát a jogsijában.

Bár én amellett vagyok, hogy egy idős is vezethessen helyben lassú járműt, a linkelt statisztika nekem ott nem stimmel, hogy csak megosztást mutat, azt nem, hogy hány szereplővel jön ki ez a diagram.

Mert nem mindegy, hogy egymillió középkorú és félmillió idős hoz ki egy adott eloszlást, vagy egymillió középkorú mellett csupán tízezer idős hozza ki ugyanazt az eloszlást.

Itt hiányzik, hogy az adott kategória 100 vezetőre vonatkoztatva önmagában hogyan oszlik meg balesetet okozókra és nem okozókra.

tuttam hogy valaki ebbe is bele fog kotni. (mar csak az hianyzik hogy valaki kihozza hogy 10 ev alatt megvaltozott a arany!...)

itt lehet visszanezni a 2015-os nepesseget: https://www.ksh.hu/interaktiv/korfak/orszag.html

Kigyujtottem neked, hanyan vannak:

65+: 1.7 m
46-64: 2.5 m, szamossaghoz kepest ok igy tobb balesetet csinaltak
36-45: 1.6 m, ugyannyian vannak, megis dupla annyi baleset
31-35: 700k, kevesebb mint fele csinalt kb ugyanannyit balesetet
25-31: 700k, detto
18-24: 800k, detto
 

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

Az lesz a következő kifogás, hogy "de hánynak van jogsija". Avagy annak a statisztikának hiszek, amit én hamisítottam :D :D :D

Nagyon sokszor azt érzem, hogy a türelmetlenség és az alultervezettség a motiváció minden ilyen esetben. Nem számol azzal, hogy ha tegnap meg tegnapelőtt 15 perc volt bejutni, az nem biztos, hogy ma is 15 perc lesz, és nem tervez rá puffert, hanem inkább kicentizi. Aztán meglepődik.

Nekem az a módszerem, hogy 1,5x-2.5x annyi időt szánok az utazásra (tömegközlekedéssel), ez autóval lehet simán fixen 2x szorzó. Ezen felül ha valahonnan el vagyok késve, akkor nem idegeskedem. Attól semmi nem lesz gyorsabb, ha türelmetlenül feszelgek egy ülésben vagy ordibálok másokkal, azzal főleg nem, ha másokat és magamat veszélyeztetem.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Szerintem azt mindenképp mérjétek fel, hogy tényleg alkalmas-e vezetésre az érintett rokon. Ugyanis az, hogy van jogsi vagy nincs, csak jogi kérdés. De az, hogy kellően gyorsan tud-e reagálni a forgalomban, hátra tud-e fordulni eléggé manőverezéskor, stb. az már életvédelmi kérdés.

Én mondjuk sosem értettem, hogy aki pl. két bottal jár vagy járókerettel (nyilván neki fokozottan kell a nem-gyalog közlekedés) az hogyan vezet (nem rokkantaknak átalakított) autót. Hogyan nyomja meg a féket rendesen, hogyan tartja magát az ülésben rendesen, stb. Meg azok, akik nem tudják a fejüket fordítani már (nem nemtörődömségből, hanem a leépülés miatt), az hogyan néz szét egy kereszteződésben, parkoláskor, elinduláskor?

Megoldás lehet a semennyire sem autószerű villamos kerekes kis kocsi (amin egy szék van, 4 kerék és egy bicajkormány jellegű cucc), amivel mehet a járdán, és kvázi úgy kell menni vele, mintha gyalog menne, csak nem kell gyalogolni, hanem viszi. Ez persze lehet nem tetszik annak, aki autóhoz van szokva, mondván Ő nem rokkant, de lehet biztonságosabb lenne neki, mint egy autószerű kis valami, amit az orvosa szerint (ezekszerint) már nem kellene vezetnie közúton.

>  Hogyan nyomja meg a féket rendesen, 

feket megnyomni azert joval konnyebb, mint a sajat testsulyat megtartani/mozgatni km-eken at...

> hogyan tartja magát az ülésben rendesen

szerintem az ules tartja az embert (meg oda is van szijazva ugye) es nem forditva, de javitsatok ki ha tevedek :)

> Én mondjuk sosem értettem, hogy aki pl. két bottal jár vagy járókerettel (nyilván neki fokozottan kell a nem-gyalog közlekedés) az hogyan vezet (nem rokkantaknak átalakított) autót. 

Mozgássérült vagyok, AMA.

Úgy, hogy a saját testsúlyod elviselése egy dolog, meg az egyensúly tartás is egy dolog, és egy teljesen másik dolog, hogy valamit meg kell nyomni. Mondok példát: ha te eltöröd a karodat, begipszelik attól még - elvileg - a törött karoddal is meg tudsz nyomni egy klasszikus kialakítású liftgombot (mármint, ami nem tapigomb, hanem rendes, nyomkodható). Ugyanakkor lehet, hogy egy súlyzót már nem kéne vele felemelned.

Ha egy széken ülsz (ülésben, tökmindegy) akkor a lábad sort of mentesül a testsúly viselésének nagy része alól (a csípő kivétel, de a pedálnyomkodáshoz viszonylag kevés csípőmozgás kell, főleg boka, kisebb részben vádli izom mozog). Amennyiben az izmaid térdtől lefelé nem sorvadtak el teljesen, maga a pedál nyomkodása fizikailag egy lehetőség.

Megfelelő gyógytornával az izomreflexek fejleszthetők, azaz kevesebb idő fog eltelni az agyi parancstól a tényleges pedálnyomásig.

Ugyanez igaz a "hogyan tartja magát az ülésben rendesen" - megint, attól, mert valaki két mankóval jár, nem egy "gerinctelen féreg" a szó betű szerinti értelmében. Azért jár mankóval, mert a csípője, a térde, akármilje nem képes a teljes testsúlyát elviselni, és ez független attól, hogy mennyire túlsúlyos vagy egyáltalán nem az. Maga az "ülésben tartja magát" dolog eleve azért érdekes kérdés, mert egy (jól beállított) ülésben pont nem nagyon kell tartanod magadat. Nem véletlen, hogy pl amikor mutatják, hogy valaki meghalt az autóban, akkor se nyaklik feltétlenül előre/oldalra a test, a gravitáció ilyen mágikus erő, ami megtart dolgokat. Vezetni jellemzően nem úgy vezetünk, hogy előredőlünk az üléstámlához képest, vagy ráhajolunk a kormányra, hanem hátradőlve, kb mint egy fotelban kezelgetjük az autót. Ehhez nincs szükség az oldal- és hátizmok egyensúlytartó mozgására (így "tartod meg" magad), mert az ülés nem csak alátámaszt, hanem kinda egy helyben is tart. Ha be van kötve az öv, akkor az felülről a kanyarodásnál keletkező oldalra ható mozgásokat, ráadásul az övet lehet "szorosabbra", kisebb diletációt engedően beállítani.

A fejtartást gondolom kitalálod magadtól is - a legtöbb autóülésnek része a fejtámla. Nem kell tartania, mert az ülés tartja. Mivel a legtöbb ülés enyhén hátra van döntve az abszolút merőleges függőlegeshez képest, ezért a gravitáció mindent az ülés felé szorít. Úgy, hogy hátulról ki van támasztva a fejed, sokkal könnyebb mozgatni. Ráadásul minimálisan törzzsel is tudsz fordulni ha úgy van (nekem volt már úgy beállva a nyakam, hogy a kereszteződésben csak törzzsel elfordulva tudtam körülnézni, iszonyat szar, rettenetesen kellemetlen, de meg lehet oldani). Ráadásul sok autóülés fejtámlája oldalról is enyhén ívelt, ami megint arra segít, hogy ne nyaklódjon el a fejed jobbra-balra.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Ha elveszik a jogsiját, egy roki moped elég kell legyen. Ezekkel eljut bárhova ahová gyalog el lehet jutni, azaz úttestre nem igazán való, bár kis forgalmú mellékutcákban oké lehet. 

Ezekkel itt nálunk (miklós, agglomeráció, kb 40k ember, ~mindenki kocsival jár be, szóval nem valami kis pöcsöm kisváros, vannak kisebb megyeszékhelyek) a környéken simán elkaristolnak, néha-néha még a "főutakon" is mennek vele (azt azért tapasztalataim szerint igyekeznek kerülni). Kicsit nehézkes, néha feltart pár embert, de akinek ennyi türelemmel nem bír mások iránt, az nyugodtan nyaljon sót.

Ami inkább probléma lehet vele a jelenlegi helyzetben, hogy sebességéből adódóan idő odaérni valahova, ami mondjuk így a rendszeres 35 fokban nem biztos, hogy kell egy idős embernek.

Esetleg vannak azok a háromkerekű robik, azok kicsit gyorsabbak, ha egyébként az állapot engedi (ezt tényleg érdemes azért kritikus szemmel megnézni, szegény mamámat annó nem lehetett saját belátására leparancsolni a kis robogójáról, miközben két csípőtörés után csak sántikált, mert megy az neki, szóval az önbevallás nem lesz elég, sokan nem látják be, hogy nem megy ez már).

Szerkesztve: 2025. 07. 15., k – 20:19

Sajnos a környezetemben is azt tapasztaltam hogy a vezetésre alkalmatlan idősek nem hallgatnak senkire és csak és kizárólag akkor teszik le az autót amikor baj történik.

Apósom 79 évesen engedte el az autóvezetést, amikor konkrétan egy mélygarázsból feljövetelkor nekiment oldalról az úton szabályosan közlekedő teherautónak.
A szomszédja meg szintén hasonló korban az utcájuk végén levő enyhe kanyarban elfelejtett kanyarodni és egyszerűen egyenesen nekiment az út szélén levő fának.

A fő probléma az hogy mindkét esetben csak az óriási mázlin múlt hogy személyi sérülést senkinek, anyagi kárt pedig csak önmaguknak okoztak.
Nagyon könnyen alakulhatott volna mindkét sztori sokkal rosszabbul is.

Szóval ha az orvos nem ad papírt akkor elsősorban érdemes lenne megvizsgálni hogy pontosan miért nem.

Nem kell feltetlen moped. Egy un. 'scootmobiel' is megteszi, es ahhoz garantaltan semmi se kell, sot, normalisabb boltokba kozvetlenul be lehet vele hajtani is akar (szemelyesen lattam, nyugatabbra persze).

Google image search

Én mozgáskorlátozott vagyok, érttem mindkét oldalt.

Először is, tényleg nézzétek meg, hogy mi kellene egy orvos alkalmasságihoz. Ezt akkor is érdemes megcsináltatni, ha amúgy nem lesz belőle jogosíŧvány (vagy olyan jogsi lesz, amihez AMÚGY nem kell). Ne ti mérjétek fel, hacsak nem dolgoztok X éve olyan munkakörben, hogy napi 30 alkalmasságit adtok ki, nem tudjátok felmérni az állapotát, hidd el.

Ha megvan az alkalmassági, utána mérjétek fel az igényeket, mekkora távra, milyen gyakran kell. Ezek az autó-forma dolgok segítenének a scootermobil/roki-moped azon hátrányain, hogy direktben éri a tűző nap, cserébe nagyobbak, nehezebbek, problémásabb a kezelésük. Érdemes nagyon sokszor körbejárni az időssel, hogy mit tud megtenni, mit nem, mennyire tudná a mindennapokban kezelni az autót (nem csak vezetni kell egy autót ugyebár). Mi van ha defektet kap (mert Józsi bácsi már megint földhöz csapta a sörösüveget), mennyire képes fejben követni az autó töltését ("érezni a tankot"), ez azért nem mindenkinek megy még fiatalabb korban sem. Mert ha a falu közepén leáll, akkor gyalog kell ám hazamenni!

Ha nincs meg az alkalmassági (fussatok vele két kört, többet nem ér meg), akkor valahogy értessétek meg vele, hogy ez már nem fog menni, valamit ki kell találni. 

Az alkalmasságitól függetlenül is érdemes megvizsgálni azt a kérdést, hogy MIHEZ kell neki pontosan az autó. Egy dolog, hogy ki akar mozdulni otthonról, és ebben nem akar függeni senkitől, ez egy okés igény, de erre tényleg jobb lehet a (nyitottabb) moped, ami nem csábít közvetlenül az autók közé.
De ha pl bevásárláshoz kell, akkor inkább regeljetek neki egy wolt.com / foodora market accountot, és tegyetek mögé egy kártyát. Ha havonta raktok rá neki egy 50-100k-t, az kb mindenre elég lesz neki ami extrát bármikor akar venni. Ha ez nem megoldás arrafelé, akkor ajánljátok fel, hogy bevásároltok neki, vagy elviszitek bevásárolni. Sokszor azért akarnak kimozdulni az idősek, mert nagyon egyedül vannak, nincs kihez szóljanak, de egy csomó dolog van, amit még el akarnak mondani, mert kikívánkozik, teljesen mindegy, mennyire értelmes vagy repetitív mindez. Nem tehetnek róla. 

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Velorex félét nem gyárt senki mostanában? Markos-Nádas viccelődött, ha sérül, akkor elég rá a Leukoplast :D

Színes vászon, színes vászon, fúj!

Kérem a Fiátot..

Aha. Meg a barom, aki már a piros pontnál* átjön a még nem létező sávba, hogy nyerjen 10 másodpercet. Záróvonal, kit érdekel? Nincs ott még sáv? Kit érdekel? Közben szemből természetesen jönnek és még a barom villog és mutogat. Na az ilyent egyből falhoz állítanám. És ez csak egyetlen példa. 8 perc alatt egy tetszőleges városban be lehetne szedni a város havi költségét: Bár inkább a sok állat jogosítványát szedném be!

*Kép: https://ibb.co/n8fYV14d

Ilyen mopedet nem tudok javasolni. Helyette: bevásárláshoz családi segítség, azon felül meg kifli pont hu. Bár jóval drágább, de így nem kell autó jellegű közlekedési eszköz.

kiflivel es a fentebb javasolt foodora/wolt markettel az a baj, amelett hogy draga, hogy csak a nagyvarosokban es esetleg azok kozeleben erhetok el, pont ott nem, ahol a fenti problema (tobb km-re levo bolt) egyaltalan felmerul.  raadasul altalaban van minimum rendelesi ertek, kiflinel nem is keves, amit egy nyugdijas a napi vasarlasnal nem tud elerni.

Muternál ez úgy van, h időnkét magunkkal visszük bevásárolni. Ilyenkor ott a környéken összeírja a szomszédoktól, h mi kell, és elhozzuk. A szomszédok is ezt csinálják, úgyhogy muternak csak a sarki kisközértbe kell néha kisétálnia. Működik. Eszembe nem jutna moped autóba ültetni.

Taxi + városon házhoz szállítás, falun zsebbe 5e egy megbízható akárkinek, hogy vásároljon be.

Meg ott van a falugondnoki szolgálat, meg a szociális otthonok ilyen szolgáltatása is (bár utobbit nem veszik igénybe az emberek egyáltalán, mert szociális otthon, azt mondják majd, hogy képtelen ellátni magát stb, aztán csak bevásárolnak neki).

Szerintem elfelejtesz egy nagyon fontos faktort: hogy hogyan erzi magat kozben az illeto.

Kepzeld magad a helyebre: egyik naprol a masikra hasznavehetetlen kolonc lettel a tarsadalomnak, aki magarol gondoskodni se tud.

Nyilvan fontos az, hogy -meg ha kicsit zavaro is a tobbi embernek-, maga tudjon gondoskodni magarol. Ez egyreszt a tarsadalomnak is jo - nem kell egy fiatalnek erre idot es energiat pazarolnia. Masreszt meg neki is fontos, hogy aktivan kepes cselekedni.

egyik naprol a masikra hasznavehetetlen kolonc lettel a tarsadalomnak, aki magarol gondoskodni se tud.

Ez egy önkép, hogy ezt gondolod magadról. Mindenkinek a saját fejében dől el, hogy mit gondol magáról és hogyan tekint magára. Van aki 90 évesen is még boldogan, célokkal teli, aktívan él, van aki meg már 40 évesen is kiégve alkalmatlan mindenre.

Értem, hogy itt most külső tényezőket hoztok fel, hogy az az oka, de valójában az egyén fejében dől el, hogy miként tekint a saját életére. Nehéz helyzetben is lehet boldognak lenni, és nagyon jónak tűnő helyzetben és szerető családdal, barátokkal is lehet nagyon boldogtalannak és kiégettnek lenni.

Nem a bevásárlás módja fog dönteni, hogy az illető minek érzi magát. Ha igen, akkor ő ilyen és hibáztat majd mindent meg magát a saját negatív érzéseiért. 

Persze ettől törekedni kell rá, megtenni amit lehet, hogy segíteni neki ezt is megoldani. De nem ezen múlik, hogy ő hogy érzi magát.

Nem a bevásárlás módja fog dönteni, hogy az illető minek érzi magát.

-10.
Ajánlom, hogy beszélgess egyszer idősebbekkel, nem teljesen egészséges emberekkel. Sokuk olyan apróságoknak tudnak örülni, ami az egészségeseknek, fiataloknak magától értetődő. Pl: ki tud menni egyedül wc-re, tud egyedül enni, el tud menni egyedül vásárolni, tud emberek közé menni stb.
Nem kívánom neked, csak vedd figyelembe: neked is eljöhet az az idő, hogy a napjaid, életed az ilyen fénypontok (pl: bevásárlás) dobják fel.

Értelek, értem, hogy miről beszélsz. Én sok mindenért érzek hálát. Most például azért, hogy tudok itt írogatni, látom amit írtok és tudok válaszolni.

Remélem, hogy meg lesz oldva és teljesül amit szeretne, ne értsd félre. Csak egy mellékszálként vetettem fel, hogy ki mitől boldog az mindenkinek egyéni. Az emberek nagy része a fizikai látható dolgokra vágyik és szorong, ha az nincs, vágyakozik valamire, ami neki nincs, stb. Míg más kevesebb fizikai dologgal teljesebb életet él.

Kérdés, hogy maga a bevásárlás megoldása, vagy az a vágy, hogy bárhova elmehessen, az a fontosabb?