Jönnek Karácsony Metróbuszai! Mi lesz a következő? A lábvillamos? A trolibicikli? A HÉV-roller?

Fórumok

Karácsony Gergely bejelentette, hogy indulhatnak a metróbuszok Budapesten

Mi lesz a következő? A lábvillamos? A trolibicikli? A HÉV-roller?

... vagy esetleg még járhatnának Budapest és a nagyobb európai városok között repülő-pótló autóbuszok is! :-)

Hozzászólások

Szerkesztve: 2025. 02. 10., h – 18:28

Ezek pont ugyanazok, mint az IC-pótló buszok Lázáréknál: https://index.hu/belfold/2025/01/08/lazar-janos-kozlekedes-kozossegi-ko…

8-as pont: 

  • A nyári szezon jelenti a legnagyobb kihívást. Új szolgáltatást alakítanak ki, ez a MÁV-busz. Erősítő buszjáratokat szerveznek a vasúti járatok mellé. Több száz buszt bocsátanak a MÁV rendelkezésére. A vasúti pályaudvar előtt a vasúton fizetett szolgáltatási díjért cserébe, a vasút céljának megfelelő útvonalon biztosítják a buszos közlekedést. Például ha a Déliből indulna valaki, de megtelt az IC, akkor ott lesznek igénybe vehető buszok is.

A MÁV-busz párja a metróbusz. Esetleg jöhetne még a MÁV-roller és a MÁV-lovaskocsi, a Balaton mellett turisztikailag sem utolsó megoldás.

9-es pont:

  • Klímagarancia. 2025-ben lehetővé teszik, hogy aki jegyet vásárol, pontosan tudja, melyik járművön van működő klíma. Klímás autóbusz vagy klímás vonat rendelkezésre fog állni 2025 nyarán. Ez a MÁV menetrendjéből pontosan látható lesz.

Egyszerűbbnek tartják, mint a kötöttpályás fejlesztést.

Akkor is, faszomnak kell sinpart sejteto nevet adni aszfalton totymorgo kozlekedesi eszkozknek. A legszanalmasabb Londonban Shadiq Khan Superloop busza, ami lassabb, mint gyalog menni vagy szemelyautoval, mert meg a gyorskorgyururol is le-fel araszolgat a dugoban.

Lazar meg Karacsony akciojanak a marketingeseit is meg kene buntetni felrevezetesert.

Hibás válasz. A busz bármilyen buszjárat lehet. Itt kifejezetten a metróra ráhordó buszokról van szó.

Mellesleg érdekes a dolog, a metróbusz, mint szó, nem új dolog, bár kétségtelen, hogy kialakításban jellemzően más, mint egy egyszerű buszjárat: https://en.wikipedia.org/wiki/Metrobus_(Istanbul)

Én legfeljebb majd akkor értékelem (akár túl, akár alul), ha elindult. Egyelőre ez még csak egy elképzelés, lehet, hogy hülyeség, lehet, hogy beválik. Én azokat értékelem a szintjükön, akik helyből elkezdték ócsárolni, csak az elnevezés miatt, nyilván nem akarnak lemaradni Alexandrától.

Egyébként hasonlót már csináltak sok évvel ezelőtt (nem Karácsony főpolgármestersége alatt, hanem korábban). Rákoskeresztúron volt egy nagy buszvégállomás, onnan indult a környékre sok busz, és ha valaki az Örs Vezér térig be akart jönni (metró végállomás), akkor Rákoshegyről vagy bárhonnan a környékéről be kellett buszoznia Rákoskeresztúr központjába, ott átszállni arra a buszjáratra, ami az Örs vezér térre ment. Aztán az ottani buszvégállomást megszüntették, és az összes busz közvetlenül az Örs vezér térre jön be, így mindenki megtakarított egy átszállást (és feltételezem, hogy kissé kevésbé zsúfoltak is a járatok, de mivel nem arra lakom, erre nem tudok megesküdni). Hogy ez az ott lakóknak jobb-e, mint a korábbi megoldás, azt valaki, aki arrafelé lakik, nyilván meg tudná mondani.

És persze vannak még területek Budapesten, ahol ennek a megoldásnak lehet realitása, pl. Budafok, Káposztásmegyer, és lehetne még sorolni.

Majd akkor filozofálj, ha az össze már most a metróra a külső kerületekből ráhordó buszt is így átnevezik. Amennyiben csak a saját átszervezésük kapcsán akkor ez takony amit a hajukra kenhetnek; hisz lesz "metróbusz" ami már bőven előttük is létezett meg "metróbusz" amit ők "innováltak".

Majd akkor filozofálj, ha az összes már most a metróra a külső kerületekből ráhordó buszt is így átnevezik; van egy csomó ilyen járat.

Majd elválik, hogy ez egy üres matrica / politikai termék avagy van bármi értelem is mögötte. Utóbbi esetben egységesen hivatkoznak majd új és régi ilyen ráhordó járatokra.

Majd akkor írj, ha tudsz valami értelmeset írni.

majd akkor kritizáld

Előre leírtam a véleményem; Nem sűrűn tapasztalom, hogy valaki bele akarja folytani a szót másokba; ha nem tudod megemészteni nem kell választ írnod rá :).

Az, hogy Te nem érted mit írtam le nem azt jelenti, hogy nincs értelme, csak azt, hogy neked nincs képességed megérteni..

te meghatározhatod ugyanezt másnak ('majd akkor filozofálj....')

Nem, nyugodtan írd le a véleményedet; csak filozófiai magasságokba akkor emelkedj amikor lesz majd mit minősíteni: egy szóval sem írtam, hogy "fogd be", csak azt, hogy majd akkor filozofálj amikor majd lesz miről :).

Dunán áthaladó busz lesz a Dunabusz

Tereken áthajtó busz lesz a térbusz.

A várba fölhajtó lesz a várbusz.

Villamosra fölhordó lesz a villamosbusz.

Trolira fölhordó a trolibusz (bár lehet már van ilyen)

Körúton haladó a körbusz

Amelyikre bármelyik ajtón föl lehet szállni, az lesz a fölbusz, vedéki parasztosan felbusz.

A közlekedési balesetet szenvedett busz lesz a rombusz. Így geometriailag....

"A fejlesztők és a Jóisten versenyben vannak. Az előbbiek egyre hülyebiztosabb szerkezeteket csinálnak, a Jóisten meg egyre hülyébb embereket. És hát a Jóisten áll nyerésre." By:nalaca001 valahol máshol

Sose fulld trollba a kretént.

Hallod, ezt ugy mondod, mintha a "metrora hordo busz" nem a korut aszfaltjan dobna le a kocsik mellett, hanem levinne a sinek szintjere.

Akkor sincs ennek semmi ertelme.

Busz, max legyen egy-ket betu melle, amit meg nem hasznaltak melle. Meg az MM11, MM22 is oke, mert hat maga az M foglalt. "MM-es busz". Vagy MH-s busz (metrora hordo) mint MH11, MH22.

Amugy atnevezik "metrobusznak" a tobbi olyan buszt is, ami megall metromegallo folotti aszfalton? Mert ha nem, akkor a metrobusz kifejezesnek logikai alapon aztan tenyleg kurvara semmi ertelme.

Akkor egyezzünk meg abban, hogy nem értünk egyet. Nem az a kérdés, hogy jobb név-e, hanem az, hogy ez az új rendszer (ami még csak egy bejelentés, tartalom nélkül) érdemes-e arra, hogy megkülönböztessük az ide tartozó buszokat. Ha nem akkor valóban jobb, ha busznak hívják. Ha igen, akkor érdemes találni elnevezést, ami akár lehet metrobusz is (lehetne expresszjárat, de az már foglalt, és sok minden más is).

A vegan bacon jobb es frissebb pelda.

A sonka jelentese megvaltozott evtizedekkel ezelott, pont az altalad emlitettek miatt.

Mindenesetre epp ott tartunk, hogy par embernek nem tetszik, hogy mi nem szeretnenk kotott palyan nem jaro gumiabroncsos jarmuvekkel "elinflalni" a metro szot, mint koznyelvi kifejezest.

Tulajdonkeppen epp egy koznyelvben egyertelmu szot marketing okokbol probalnak tobbertelmuve tenni. Magancegektol is idegesito huzas, piaci zavarkeltes, allami/onkormanyzati kornyezetben vegkepp nem kene igy megeroszakolni a koznyelvet (igen, okostojasok, a koznyelvet, kurvara irrelevans, hogy a koznyelvi kifejezes honnan jott, ha az eredetet a lakossag 1%-a se ismeri) es zavart kelteni rovidtavu politikai celokert.

Ateltem, amikor Londonban Shadiq Khan bevezette a Superloop buszokat. Rossz irany.

Akkor is, faszomnak kell sinpart sejteto nevet adni aszfalton totymorgo kozlekedesi eszkozknek.

A metro az a metropolitanból jön, az eredeti Metropolitan Railwayből. Nem azt jelenti, hogy valami kötött pályán közlekedik (akkor a villamos is metró lenne), hanem a gyors városi közlekedésnek a megnevezése. https://en.wikipedia.org/wiki/Rapid_transit

A metro általában a "grade separated rapid transit", semmi köze ahhoz, hogy kötött pálya vagy nem. 

A busz alapú rapid transit rendszerek neveiben is gyakran szerepel a metro szó: 

Azért nem olyan hülyék ülnek a városházán ám, mint sokan gondolják. Gyakorlatilag amit itt csinálni akarnak, az a metróvonalak virtuális meghosszabbításai, feeder járatai, buszokkal megvalósítva - gyakori követés, átszállás nélkül, közvetlenül. Bus rapid transit rendszer igazából. Szerintem ennek a koncepciónak a kidolgozásában Vitézy is adott ötletet a városházának.

>> A metro az a metropolitanból jön, az eredeti Metropolitan Railwayből. Nem azt jelenti, hogy valami kötött pályán közlekedik

és a rail itt mit takar, keményre pumpált buszabroncsokat?

>> A metro általában a "grade separated rapid transit", semmi köze ahhoz, hogy kötött pálya vagy nem. 

csak véletlenül mindig az

https://www.facebook.com/vitezydavid/posts/pfbid0JY3ADiHEXACT8aHyB6cqvZ…

Vitézy is megmondta: Attól metró, hogy zárt pályán, a közúti forgalomtól teljesen elkülönítetten közlekedik.....A metróbusz lényege, hogy akkora a kapacitása és olyan gyors, mint egy metró, olyan széles sugárutakkal tagolt városokban, ahol a kötöttpályás megoldás nem épült (még) ki.

És... ebben nagyon igazságod van. A ténylegesen üzemelő 'metróbuszok' előnye abban van, hogy azok nagyjából zártpályások, azaz ténylegesen függetlenek a forgalomtól (nyilván nem teljesen, egy keresztirányú forgalmi probléma ugyanúgy leblokkolja, mint mondjuk a villamost. Szóval a Karácsony által belengetett metróbusz pont nem az, ami több helyen létezik, bár azok is inkább 'villamos jellegű' buszok lennének, a kötöttpályás járművek olyan előnyeivel, hogy kevesebb dolog akadályozza, így gyorsabbak, ezzel szemben a kiépítési költség alacsonyabb (nem kell sín, felsővezeték).

Az itteni elképzelés tényleg csak a ráhordás, ami természetesen helyszínfüggő, hogy hol előnyös, hol nem. De még ebben is lehet ráció.

Most teszek a margóra egy megjegyzést, mindenféle oldal melletti elköteleződés nélkül, nem pont erre a hsz-re ideális válaszként, de nem akartam rnd beleköpni a témába, és itt okoz a legkissebb kárt, és csak úgy a témára kicsit ráhúzható.

Debrecenben elég sok troli működik kiegészítő akkuval, és kiegészítő dízelmotorral, hogy olyan helyeken, ahol nincs kiépítve felsővezeték pár km áthidalható legyen.

És történt egyszer, hogy elszaladt az elektromos áram ára, és azóta hétvégente csak trolipótló buszokat látsz szinte, igazi trolit meg nem, de ha igen, akkor jó esetben az nem hálózati üzemben van....

És ezt csak úgy megemlítem...

"A fejlesztők és a Jóisten versenyben vannak. Az előbbiek egyre hülyebiztosabb szerkezeteket csinálnak, a Jóisten meg egyre hülyébb embereket. És hát a Jóisten áll nyerésre." By:nalaca001 valahol máshol

Sose fulld trollba a kretént.

Nem erdekel. Jovok akkor bolcsesz kulturalis okkal, mert a logikus nem erdekli az ilyen okostojasokat, mint te:

Annak a kozlekedesi eszkoznek, aminek a megallojaban Bulcsú nem tudja a Gyalogkakukkot belokni a sinek koze, annak ne legyen a neveben Metro. Mert az meg annal is gazabb, mintha atneveznenk egy vasutallomast Antal Nimród onkológiai diagnózisa metroallomasra.

Legyen PCI-Express busz!

És még az express szó is benne van! 

Szerkesztve: 2025. 02. 11., k – 23:16

azert a metropotlo hajot nehez lesz felulmulniuk...

> lábvillamos

labtroli votma', amikor az utasok toltak...

> járhatnának Budapest és a nagyobb európai városok között repülő-pótló autóbuszok

ez se pelda nelkuli, elofordul hogy csak masik orszagban tud leszallni a gep es onnan buszok viszik a celorszagba az utasokat...

Tessék mondani, nem lehetne inkább buszmetrót építeni, ami busz helyett kivinne a külső kerületekbe? Ja, hogy ez már tervbe van véve, a milleniumi földalatti (gy.k. 1-es metró) kivisz majd mini-Dubajba. Meg a Bosnyák téri kormányzati negyedbe. Meg Rákospalotára. Meg Ferihegyre.

hosszabbitsak meg a 4-es metrot

Mi lenne ha megépítenék az eredeti terveken szereplő Dél-Budai ágát? :). Azt ami miatt a Móricz Zs. krt és az Újbuda központ megálló is létezik. Kár, hogy az elágazó műtárgyat sem építették be így az esélye erősen konvergál a 0-hoz.