A Mozilla a felhasználókkal ellenőriztetné, hogy az Apple betartja-e a böngészőválasztó kötelezettségét

Címkék

Az Európai Unió Digitális Piacokról szóló Törvénye (Digital Markets Act, DMA) előírásainak való megfelelés érdekében az iOS és iPadOS bevezette a választóképernyőt, amely egy alternatív lehetőséget kínál az alapértelmezett webböngésző kiválasztására az elérhető opciók listájából. Ez a képernyő akkor jelenik meg, amikor az EU-ban tartózkodó felhasználó először megnyitja a Safarit iPhone-ján vagy iPadjén, amely legalább iOS 17.4-et vagy iPadOS 18.2-t futtat.

Olvasható az Apple Developer oldalán. A Mozilla - mint konkurens vállalat - számonkérné az Apple-ön ezen kötelezettségét, ezért arra szólítja fel felhasználóit, hogy segítsenek monitorozni a böngészőválasztó képernyő megjelentetését az EU felhasználók számára.

Mozilla felszólít minden EU-ban élő Mozillian-t, hogy segítsenek figyelemmel kísérni az Apple új böngészőválasztó képernyőit, és tartsák számon a nagy technológiai cégek ígéreteit!

Az iOS első választóképernyőinek átvizsgálása után az Apple újraindítja az iOS és iPadOS böngészőválasztási lehetőségeit. Ehhez a folyamathoz szükség van a közösség segítségére, hogy ellenőrizzük, az Apple valóban megfelel-e a szabályozásoknak. A terepen szerzett tapasztalatokról készített jelentések hozzájárulnak ahhoz, hogy biztosítsuk: a felhasználók valóban azt a böngészőválasztási lehetőséget kapják, amit ígértek nekik.

Részt vehetsz azzal, hogy képernyőképeket készítesz a választóképernyőkről, amikor frissíted iPhone-odat vagy iPadedet iOS 18.2-re. A frissítés várhatóan 2024. december elején kezd el elérhetővé válni.

Bárki, aki az EU-ban él és Apple-eszközzel rendelkezik, csatlakozhat ehhez az erőfeszítéshez!

Olvasható a Mozilla oldalán.

Hozzászólások

Ma reggel nekem feldobta de nem screenshotoltam le :(

Szerkesztve: 2024. 12. 13., p – 10:13

:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

 

nyugi, feldobja, és nyugi, a Safarit választottuk. nem az apple csal, csak a kutya se használja a firefoxot. :)

Amugy - bar en is a Safarit valasztanam, de - iOS-nel a sima webview amire jobb hijan epul a Chrome, Firefox, etc. konnyebben eldobja a JavaScript memoriat mint a Safari - ez a resze minden szabalyozas ellenere "tisztessegtelen" maradt. De tulajdonkeppen nem erdekel. macOS-en ahol "rendes verseny van" ott is Safarit valasztok. Csak az iOS-en ettol meg tenyleg vannak furcsasagok a "bongeszoversenyben", de a Firefox meg ennek ellenere is rossz ajton kopogtat.

Ez a képernyő akkor jelenik meg, amikor az EU-ban tartózkodó felhasználó először megnyitja a Safarit iPhone-ján vagy iPadjén...

Nem azért nyitja meg, mert azt akarja használni?

Szerkesztve: 2024. 12. 13., p – 11:34

Foglalkoznatok inkabb a bongeszotokkel hogy fejlesszetek. Nalam is feldobta (kosz szepen eu hogy megvedtetek).

Fejlesztesre: ungoogled chromium - sajnos mivel firefox azota se tudja a media query-ket automatan beolvasni css-bol reszponziv nezetbe (https://github.com/firefox-devtools/ux/issues/135)

Fo bongeszo: safari

Végül is nekem nem lenne ellenemre, hogy rákényszerítsék a böngészőválasztó képernyőt az Apple-re, MS-ra, Google-re (Android, ChromeOS, stb.). Ami bajom ezzel mindig is volt, hogy akkor ennyi erővel ezt minden programnál el kéne játszani, meg minden platformon, akár még Linux disztróknál is, ha viszont mindenre alkalmazzuk, akkor meg sok felhasználónak csak teher, elege lesz, hogy telepítéskor állandóan mindenféle kategórián belül alternatívák közül kell választani, nagyon sok olyan embert ismerek, hogy lelkileg teljesen meghasonul, ha 1-nél többet kell valamire kattintani. Sok ember lusta ma már ehhez. A másik meg, hogy hiába is van választóképernyő, abba is mindig bele lehet kötni, hogy melyik a default, melyik van a lista elején, végén, az is egyfajta elfogultságot eredményez, ez sose lesz teljesen fair.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

sőt, azt is kéne, hogy mikor autót veszek mondjuk hármas bmw-t, akkor az eladónak vagy a weboldalnak kötelező lenne elém tárnia a többi márka hasonló kategóriájú autóját és azokat is ismernie kéne kívűl belül, hogy a lehető legjobb döntést hozzam meg adott esetben!

IT vonalon, meg legközelebb a Notepad alkalmazást kéne szemügyre venni, meg hogy ki milyen Számológépet használ. 

Hajaj! Van baj!

Kik azok a Gatekeeper vállalatok?

ChatGPT said:

A Gatekeeper vállalatok olyan nagy piaci szereplők, amelyek kulcsszerepet játszanak az információkhoz, termékekhez vagy szolgáltatásokhoz való hozzáférés szabályozásában. Ezek a cégek a digitális gazdaságban különösen jelentősek, mivel olyan platformokat működtetnek, amelyek egyfajta „kapuként” funkcionálnak a felhasználók és a különböző szolgáltatások között. Az ilyen vállalatok meghatározó hatalommal rendelkeznek az adott piacon, és sokszor az általuk diktált szabályok alapján működnek más szereplők is.

Példák a Gatekeeper vállalatokra:

  1. Google: A keresőmotorja révén kulcsfontosságú szereplő az online információkhoz való hozzáférésben, és jelentős hatással van a digitális reklámpiacra is.
  2. Apple: Az iOS operációs rendszer és az App Store révén kapuőr szerepet tölt be az alkalmazások elérésében.
  3. Amazon: Az e-kereskedelem terén uralja a piacot, és platformján keresztül határozza meg, hogy milyen termékek juthatnak el a fogyasztókhoz.
  4. Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp): A közösségi média és az online kommunikáció kulcsplatformjaiként befolyásolják, hogy milyen tartalmak és hirdetések jutnak el a felhasználókhoz.
  5. Microsoft: Az operációs rendszerei (Windows) és szoftverei révén meghatározza a digitális infrastruktúrák jelentős részét.

Miért nevezik őket "Gatekeeper"-nek?

  • Hozzáférési korlátozások: A saját platformjukra vonatkozó szabályokkal befolyásolják, hogy mely termékek, szolgáltatások vagy tartalmak érhetők el.
  • Piaci dominancia: Jelentős piacrészesedéssel rendelkeznek, ezért monopóliumszerű helyzetben vannak, ahol más szereplők kénytelenek hozzájuk igazodni.
  • Adatgyűjtés és -használat: A felhasználói adatok feletti ellenőrzés révén versenyelőnyt biztosítanak maguknak.

Európai szabályozás: Digital Markets Act (DMA)

Az EU a Digital Markets Act (DMA) révén próbálja szabályozni a Gatekeeper vállalatok tevékenységét. A DMA célja, hogy korlátozza a túlzott piaci hatalmat, megnyissa a versenyt, és igazságosabb feltételeket teremtsen a kisebb szereplők számára. Az EU konkrét kritériumokat határozott meg annak meghatározására, hogy mely cégek számítanak Gatekeeper-nek, például:

  • Éves árbevétel (legalább 7,5 milliárd euró),
  • Felhasználók száma (legalább 45 millió aktív havi felhasználó az EU-ban),
  • A platform kulcsszerepe a piacon.

Összességében a Gatekeeper vállalatok kulcsszereplők, de a hatalmuk egyben komoly kihívásokat is jelent, főként a versenyjog és a felhasználói szabadság szempontjából.

You said:

Miért rossz példa, ha valaki a BMW-t, mint autógyártót ezekhez a vállalatokhoz hasonlítja az alábbiak szerint? "sőt, azt is kéne, hogy mikor autót veszek mondjuk hármas bmw-t, akkor az eladónak vagy a weboldalnak kötelező lenne elém tárnia a többi márka hasonló kategóriájú autóját és azokat is ismernie kéne kívűl belül, hogy a lehető legjobb döntést hozzam meg adott esetben!"

ChatGPT said:

A BMW és a digitális Gatekeeper vállalatok közötti alapvető különbségek miatt a fenti összehasonlítás problematikus. Nézzük, miért:

1. Piaci szerep és hatalom

  • A Gatekeeper vállalatok a digitális ökoszisztéma infrastruktúráját jelentik, nem egyszerűen egy terméket gyártanak vagy árusítanak. Ezek a cégek kulcsfontosságú platformokat működtetnek (pl. Google keresőmotor, Apple App Store), amelyeken keresztül más szereplők (cégek, fejlesztők, alkotók) hozzáférnek a piachoz vagy a felhasználókhoz.
  • A BMW viszont egy termékgyártó és forgalmazó, amely nem uralja a teljes autópiacot, hanem egy szereplő abban. Nem kapuőr, mert az autópiacra való belépés más gyártók számára nem tőle függ.

2. Információ kontroll

  • A Gatekeeper cégek (pl. Google, Apple) kontrollálják, hogy milyen információ vagy termék jelenik meg a platformjaikon. Például a Google rangsorolja a találatokat, az Apple dönt arról, hogy mely alkalmazások kerülhetnek be az App Store-ba.
  • Ezzel szemben a BMW nem szabályozza azt, hogy más autómárkák hogyan érhetik el a vásárlókat. Egy BMW kereskedő nem akadályozza meg, hogy a vásárló elmenjen más márkákhoz, és azokkal is megismerkedjen.

3. Versenyhelyzet

  • A Gatekeeper-ek gyakran monopol- vagy oligopol helyzetben vannak, mert a szolgáltatásukhoz nincs valós alternatíva (pl. Google keresés). Ezért indokolt, hogy szabályozzák őket annak érdekében, hogy ne éljenek vissza a hatalmukkal.
  • A BMW viszont egy autógyártó a sok közül, és erős versenyben van más márkákkal (pl. Audi, Mercedes, Tesla). Az autóipar piaci dinamikája sokkal kiegyensúlyozottabb, és a vásárlók könnyen hozzáférhetnek más gyártók kínálatához.

4. Üzleti modell különbségei

  • A Gatekeeper vállalatok üzleti modellje gyakran arra épül, hogy adatokat gyűjtenek a felhasználókról, és ezen adatok segítségével reklámokat vagy egyéb szolgáltatásokat értékesítenek. Az ilyen adatközpontú üzleti modell miatt különösen aggályos, hogy ezek a cégek torzíthatják a versenyt.
  • A BMW üzleti modellje ezzel szemben termékeladásra épül, és nem függ attól, hogy a vásárlók milyen információkat keresnek az autóvásárlás előtt.

5. A javasolt szabályozás logikátlansága

  • Az, hogy egy BMW-kereskedő vagy weboldal „köteles legyen” bemutatni a konkurencia termékeit, teljesen idegen az autópiac logikájától. Az autógyártók nem szolgáltatnak „platformot” más gyártók számára. Ez a követelmény inkább a Gatekeeper-ek esetében merül fel, mert ők közvetítőként működnek, és az ő szabályaik alapján dől el, hogy egy termék hogyan jelenik meg a piacon.
  • Egy BMW-szalonban a vásárlónak szabad döntése van, hogy más szalonokban is érdeklődjön. Egy Google-felhasználó viszont nem tudja elkerülni, hogy a Google által rangsorolt eredményeket lássa.

Összegzés

A Gatekeeper-ek szabályozása azért indokolt, mert monopolpozíciójuk révén képesek a versenyt torzítani, és visszaélhetnek piaci hatalmukkal. Egy autógyártó, mint a BMW, nem ilyen szereplő: nem kapuőr, hanem egy versenyző a piacon, amely nem korlátozza más gyártók működését. Ezért a BMW-hez hasonló cégek összehasonlítása a Gatekeeper vállalatokkal félrevezető, és figyelmen kívül hagyja a két típusú piaci szereplő közötti alapvető különbségeket.

trey @ gépház

Ez az összehasonlítás miért problémás? "IT vonalon, meg legközelebb a Notepad alkalmazást kéne szemügyre venni, meg hogy ki milyen Számológépet használ. "

ChatGPT said:

Az ilyen összehasonlítás azért problémás, mert félreérti vagy szándékosan trivializálja a Gatekeeper vállalatok problémáját és szabályozásuk célját. Nézzük meg részletesen, miért:

1. Gatekeeper-ek piaci hatalma és szerepe

  • A Gatekeeper vállalatok kulcsszereplők az információs technológiai ökoszisztémában, és piaci dominanciájuk miatt hatalmas befolyással bírnak arra, hogy más cégek és felhasználók hogyan férhetnek hozzá termékekhez és szolgáltatásokhoz.
  • Egy olyan alapvető szoftver, mint a Notepad vagy a Számológép, nem rendelkezik ilyen kapuőri szereppel. Ezek az eszközök egyszerű alkalmazások, amelyek funkcionális megoldásokat nyújtanak, de nem befolyásolják, hogy más szolgáltatók hogyan működhetnek vagy férhetnek hozzá a piachoz.

2. A szabályozás céljának félreértése

  • A Gatekeeper-ek szabályozása arra irányul, hogy megakadályozza a versenytorzítást. Például a Google keresője nem csak egy „eszköz”, hanem aktívan alakítja, hogy a felhasználók milyen tartalmakat látnak, és hogyan találják meg a szolgáltatásokat (pl. rangsorolás algoritmusokkal).
  • A Notepad vagy a Számológép nem „irányítja” a piacot, nincs hatása arra, hogy más alkalmazások hogyan érhetők el, és nem akadályozza a versenyt.

3. Alkalmazások funkcionalitása vs. platform dominancia

  • A Notepad és a Számológép alkalmazások alapvető, offline eszközök, amelyek kizárólag a felhasználó személyes használatára szolgálnak. Ezek nem kapcsolódnak olyan platformhoz, amely más szolgáltatásokat irányít vagy szabályoz.
  • Ezzel szemben a Google, Apple, vagy Meta szolgáltatásai olyan platformok, amelyek közvetítőként működnek, és más cégek a működésükhöz kénytelenek ezeket a platformokat használni.

4. Piaci átláthatóság és fogyasztói döntés

  • A Gatekeeper-ek esetében a szabályozás célja, hogy biztosítsa a fogyasztók szabad választását és a versenyt. Például: az App Store ne zárjon ki indokolatlanul alkalmazásokat, vagy a Google ne helyezze előtérbe saját szolgáltatásait.
  • A Notepad vagy a Számológép esetében nincs ilyen probléma, mert ezek az alkalmazások nem akadályozzák meg, hogy a felhasználók más hasonló szoftvereket (pl. Visual Studio Code, Excel) használjanak.

5. Példa trivializálása

  • Az összehasonlítás indirekt módon azt sugallja, hogy a Gatekeeper-ek szabályozása egy túlszabályozási kísérlet, mintha jelentéktelen dolgokra irányulna (pl. melyik számológépet használjuk). Ez azonban félrevezető, mert a Gatekeeper-ek szabályozása alapvető piaci és társadalmi problémák kezelésére szolgál (pl. monopóliumok, verseny korlátozása, adatvédelem).

6. Kontextus ignorálása

  • A digitális piac összetett rendszer, ahol a Gatekeeper vállalatok dominanciája jelentős hatással van a kisebb cégekre és a fogyasztók lehetőségeire. Egy offline alkalmazás, mint a Notepad vagy a Számológép, nem működik ilyen környezetben, így nem releváns az összehasonlítás.

Összegzés

Az ilyen összehasonlítások figyelmen kívül hagyják a digitális piacok és a platformgazdaság komplexitását. A Notepad és a Számológép nem kapuőrök, nem akadályozzák a versenyt, és nem befolyásolják a piaci szereplők működését. Az ilyen példák használata félreértelmezi a Gatekeeper-ek szerepét, és szándékosan bagatellizálja a szabályozás szükségességét.

trey @ gépház

Alapvetően jogos, bár ha már a Google szóba került, szerintem nem csak a keresőmotort, hanem az Androidot is meg kellett volna említeni (BTW. van-e az Androidban kötelező böngészőválasztás, vagy ott megfelelő, hogy alapértelmezésben a chrome megy?), továbbá a gmailt, az is meglehetősen közel van a monopolhelyzethez. Esetleg még a youtube-ot is.

Egyik sem. Annyi a különbség, hogy én veletek ellentétben olvasott ember vagyok és pontosan tudom, mint jelent a gatekeeper kifejezés, mi a szándék mögötte. Éppen ezért tudok az AI-től releváns választ kapni.

Az, hogy amióta te Apple-fag lettél és triggerel az igazság (haveroddal együtt), azzal én nem tudok mit tenni. A szabályozást az EU hozta (itt kivételesen értelme is van), ott lehet reklamálni.

Ami itt triggerelt engem, az az ostobasággal keveredett fogalmatlanság.

trey @ gépház

olvasott ember

Hany szepirodalmi muvet olvastal el az elmult 10 evben?

(Jo esellyel tobbet, mint en, mielott meg... csak en fel is vallalom, hogy egy bolcsesz szemszogebol egy muveletlen tusko vagyok, miutan megbeszeltuk, hogy neki havonta egyszer is draga a rossz steak is, nemhogy a jo)

Elsősorban szakmai anyagokat olvasok. Ezen az oldalon olvasottság szempontból ez a releváns. FYI: a mondat második fele kontextusba helyezi az elejét:

veletek ellentétben olvasott ember vagyok és pontosan tudom, mint jelent a gatekeeper kifejezés, mi a szándék mögötte

trey @ gépház

Így van. Önszántamból akkor írok ide, amikor szeretnék. Tulajdonosa vagyok az oldalnak, ráadásul olyan, akinek leírt ígérvénye van arra, hogy a tartalomba senkinek nincs beleszólása.

Az üzenet szerintem átment annak, akinek értenie kellett.

A pénz nem jött meg, ingyen kommentelek most. Január elejéig ráérek, szabadságon vagyok.

Ha úgy döntök, hogy megint nem kommentelek, kevesebbet kommentelek, többet kommentelek, egyáltalán nem jövök egy ideig vagy akár végleg, az is az én döntésem lesz. Ugyanis, megtehetem.

Szóval, sírj tovább, hogy megint 'báncsák aApple-t. :D

trey @ gépház

de, de, feltunt hogy a nagy kuss utan mekkora janikent tertel vissza flamelni, ezert kerdeztem, hogy megjott-e az utalas, hiszen mar kifejtetted minden masodik kommentedben hogy te ingyen nem mozditod a popodat semmire, es ha valaki valamit akar, tejeljen neked :D:DDDDD

 

nem tudom melyikunkon rohognek tobben

Szövegértési problémái voltak:

https://hup.hu/treyblog/20241026/power_off_suspend

Ami azóta sem történt a részemről:

  • blogpost (-> Technikai okokból a blogomban)
  • fórumtéma nyitás (-> az oldal bizonyos területein)

Külön viccesek a kommentek a blogpostom alatt, 🍿-t ajánlok hozzá!

trey @ gépház

Nekem max. dobozban van Apple telefonom. Engem nem zavar az Apple telefonokon az Apple által megjelenített böngészőválasztó. Ez a te problémád.

Androidon mindig is tudtam számomra megfelelő böngészőt választani, ezért is tudok Androidon Firefoxot használni 🤷‍♂️

trey @ gépház

ez nem az én problémám Trey. a Firefox kéri a felhasználóit hogy képpel és videókkal bizonyítsák be hogy az Apple hazudik-e vagy sem. a Firefox vezetősége alszik izzadva jobbra balra forogva ezen a kérdésen, biztos számít nekik eléggé, ha ennyire rá vannak izgulva, ők raknak ebbe energiát.

engem túlzottan nem érdekel, hogy mi lesz a Firefoxal mivel sehol nem használom. 

Ehh. Vajon mit szólnának, ha mindenki, aki frissít, írna nekik egy mailt, hogy 'igen, megjelent a böngészőválasztó.'? :)

ja, egyébként frissítettem az iPadot, a Safari megnyitásakor fel is hozott egy rakás böngészőt, és nem is a Safari volt az első helyen, tehát a Mozilla megnyugodhat.