Mivel játszottak a Steam Deck tulajdonosok 2023. januárjában?

Címkék

Itt a toplista ☝‍️

Hozzászólások

es a linux desktop eve is, ha atkapcsolok desktop modba. persze ez a "vigyazz, mit kivansz" tipikus esete, a steamos pont annyira zart rendszerkent epul fel, mint az ujabb MacOS verziok, messze van az atlagos GNU/Linux konfiguralhatosagatol. cserebe viszont just works (TM). 

(csak nehany pelda: az elso bootot ugy vegeztom, hogy egy Dell dokkoloba volt bedugva. csont nelkul lement USB-C monitorral es USB eszkozokkel, majd utana meg fel is ajanlotta, hogy a Dell dokkolo firmware-jet megfrissiti. Jatek csak egyszer fagyott rajta, amikor egy dokkolorol lerantottam jatek kozben. Ami panasz, bar lehet, hogy nem a steamos hibaja, hogy az IPV6 letiltasa volt szukseges ahhoz, hogy a telekom routeremen keresztul net legyen rajta. Illetve, hogy az akku harmatgyenge, mar ha nem valami szuperretro jatekot futtatok rajta)

  • read only "/" particio, bye bye pacman
  • szoftver telepitese csak flatpak formatumban, ez sok  command line eszkoz telepiteset kizarja (bar a /home/ konyvtarba azt raksz, amit akarsz)

Mindez feloldhato a "developer mode" aktivalassal, ekkor viszont, egyreszt nem garantalt, hogy a steam client es a jatekok mukodnek, masreszt a kovetkezo OS frissites (amely image formajaban jon) felulir mindent. vegul is lehet developer modban ugy kezelni, mint barmilyen Arch Linuxot, de onnantol mar nem SteamOS

Ettől nem lesz zárt a rendszer. Semmi nem akadályoz abban, hogy forráskódokból készíts egy ugyanolyan rendszert, nagyjából hasonlóan mint Chrome - Chromium. 

Másik oldalról megközelítve, telepíthetsz Linux Mint-re, default Arch-ra, Gentoo-ra ... bármilyen general linux disztribúcióra linuxos Steam-et. Működni fog. Kompatibilitással sem lesz probléma, annál inkább a hw konfigurúció számít egyébként is. Szóval Steam-világban még jobb a helyzet mint Chrome - Chromium-nál, mert ott a forráskódból fordított Chromium böngészőből hiányozni fognak a proprietary komponensek. Steam-es Linux-nál viszont nincs különbség. Valószínűleg a SteamOS developer mode semmi problémát nem okoz, ugyanúgy működik vele minden.

Persze maga a Steam kliens szoftver zárt, de ez nem jelent komoly problémát mivel az abból letöltött és telepített játékok zöme is zárt. Az ilyenkor elmondott "nem tudom ARM, MISP, egyéb számítógépemre portolni" probléma Steam kliensnél nem valós, mert úgysem működnek a játékok a másik architektúrán. 

Amit a Valve hozzátesz a wine fejlesztéséhez az értékes, és mások is profitálnak ebből a munkából. 
Itt jegyzem meg, hogy a kompatibilitás annál is bővebb mint amit a ProtonDB mutat. Mivel több játékcím csak azért b0rked mert Linuxra portolhatatlan anticheat bekavar. Egyébként tökéletesen kompatibilis és működőképes Linuxon a játék. Egy példa a The Crew 2 ami tökéletesen működőképes Linux-on is, a kizárólag Debian game szervereket használó Stadia-n 100% hibamentesen működött. Mivel ott a Google állt a szolgáltatás mögött, az Ubisoft megoldotta a battlEye problémát. Általában ilyen esetben a játék crackelt változatát érdemes kipróbálni, ott esélyes, hogy működni fog. 

Az örökzöld "Linux Desktop évét" valahova 2015 vége és 2022 közé tenném.
2015 végén jelentek meg Steam Machine-ok (Nexus modellben, azaz a Valve együttműködött a gyártókkal akik saját nevük alatt készítették és adták a gépeket, de használták a Steam Machine nevet) azok többségére Windows került a linuxos SteamOS helyére. 
2022-ben megjelent Steam Deck (Pixel modellben, azaz itt közvetlenül a Valve gyártatja le a Deck-eket és saját maga forgalmazza) viszont már marad SteamOS-sel, bár lenne lehetőség Windows telepítésére is. 
Szerintem ez fordulópontnak tekinthető. 

Igazad van, abban az ertelemben, hogy az alkotoelemei (a steam klienst es a jatekokat leszamitva) nagyreszt nyitottak. Ez igazabol csak jatek a definicioval es a szavakkal, amit en probaltam allitani az az, hogy zart rendszer az, ahogy a vasat es az operacios rendszert kapom, es bar nyugodtan felnyithatom a motorhaztetot, de  onnantol ez egy Arch Linux, nem SteamOS (es ha frissitem a SteamOS-t, felulirja a valtoztatasaimat). Kulon jofejseg a Valve-tol, nem probaljak megakadalyozni a babralast, es meg  egy teljesen teglasitott vasra is kinalnak visszaallitasi lehetoseget. 

Es a hardware is nagyreszt nyitott (plusz x86-os),  tehat rakhatok ra Ubuntut vagy barmit, de onnantol nekem kell osszelegozni azt, hogy minden hardware (beleertve a rengeteg szenzort) mukodjon. 

Két oldalt leszedhető kontroller kellene Steam deck-re, olyan Nintendo joy-con módra és sim kártyahely mobil fícsörrel. Remek mobilt lehetne akkor mod-dolni belőle :)

Kicsit gördeszka méret de ma úgyis ez a divat. Nagyobb szabadságot adna mint egy android mobil, funkcionálisan gazdagabb lenne mint egy arm-os Ubuntu mobil.

Vagy beírod hogy

sudo steamos-readonly disable

Meg ugye enable, igény, ízlés szerint.

sudo pacman-key --init
sudo pacman-key --populate

Aztán ami a csövön kifér.

Jó, kell jelszót beállítani, őrület. Amit persze utána akár ki is lehet szedni.

Vagy, amit én csináltam, van saját user, amivel lehet távolról matatni (konkrétan ansible).

Persze az ellen nem véd hogy így aztán szétgyakja valaki a rendszert, de ha azt akarja, hát azt akarja :)

Van SteamDeckem es jatszottam is rajta Januarba, de nem ezeket :).

Sot, azt hiszem ezek kozul csak a Stardew Valley-t jatszottam valaha is, par ora erejeig.

:wq

dragonfist limitlesst nezzetek meg:)

Akkor még CRT monitorok voltak. A CRT monitorok például a megjelenített színek minőségében jobbak voltak az LCD utódoknál. Szóval a teljes játékélményt nézve megjelenítővel együtt azon voltak jobb színek :D
(Egyébként szerintem tartják a 8 bites színmélységet a retro hitelesség miatt)