Elektromos vs. benzines

Hozzászólások

Szerkesztve: 2023. 01. 22., v – 12:46

0:00-tól 0:12-ig:

Blaha Lujza tér következik, az ajtónál kérem vigyázzanak!

trey @ gépház

a kutyafáját! százszor jobb az elektromos hangja. remélem kihal a benzines-dízel.

Szerkesztve: 2023. 01. 22., v – 21:44

Na, meg ez is egy elektromos vs. benzines...

https://www.youtube.com/watch?v=loUsRGW9z-I

(Csak most, csak Neked, mert úgy hallottam, hogy erős fixációid vannak a Cse'szlovák lemezjátszóval T betűs autómárkával márkával kapcsolatban.)

A McLarent hidegindítás után egyből lepadlózod, ugye?

Az akkupakkot akkor kell melegíteni pár percet(!), ha kifejezetten a legnagyobb elérhető teljesítményt akarod kihozni belőle. Minden különösebb melegítés nélkül is legyorsulod vele az utcai autók 100%-át, a sportautók 99%-át és a szupersportautók 50+ százalékát. Egy ötszemélyes családi autóval, aminek az árából egy fél McLarent sem kapsz! (Sőt, praktikusan semmilyen szupersportautót sem.)

Félreértés ne essék: ha a kettő közül lehet választani sportolási(!) célra, én biztosan a McLarent választanám. Ettől függetlenül: a Model S-ből már a "sima" Long Range is döbbenet, a Plaid pedig pláne. Nevezzünk leginkább technológiai demónak, mint utcára értelmes választásnak.

Így van, egy idegen nyelv valamelyik szavát magyarosan leírni vagy kimondani nem azonos a fordítással.

 

Sőt valójában az ilyen gyenge tükörfordítás többnyire biztos jele annak, hogy az illető nem tudja miről beszél/ír. Szerintem ennek egyik legprimitívebb esete, az "abszolút" téves használata.

De ez csak egy vélemény 

csillagászoldalakon használják a masszív szót a massive fordításaként. IT oldalakon pedig a diszkrét-et a discrete fordításaként (videókártyáknál.)

massive = nagytömegű, óriási
discrete = különálló, nem egybeépített, magában is értékelhető

Az újságírók már nem csak fordításként, hanem önmagában is használják a praktikusan = egyszerűen egyenlőséget. 

Abból is látszik, hogy öreg vagyok, hogy az összes hajam égnek áll ettől az egésztől. A mai fiatalság! Bezzeg a mi időnkben mindenki Kölcsey gyanánt ápolta és gondozta, gyomlálta a nyelvet! Aha :D

A McLaren-nek a pedigréjében benne van 50+ évnyi motorsport királykategóriájának tapasztalata, know-how-ja. Vannak rajta rendes fékek, van benne carbon fibre monocoque stb. ami garantálja, hogy nem csak gyorsan tudsz vele menni, de adott esetben meg is tudsz vele állni, vagy túlélsz benne egy komoly balesetet.

A McLaren-t nem padlózzuk le, de nem is kell 30 perces felkészülés neki. Ugyanazt a teljesítményt adja le 10 padlógázos kör után is és nem öli meg az akkuját az erőfitogtatás.

A McLaren vs. Tesla egy vicc, biztosan lennének a Tesla-nak pillanatai, amikor remekelni látszik, de ez nem jelenti azt, hogy az egy sportautó.

trey @ gépház

A McLaren vs. Tesla egy vicc

Az, csak pont te nem érted a viccet.

Azt írtam: a Tesla egy ötszemélyes családi autó. Pont az a vicc, hogy egy ötszemélyes családi autót ma néhány "mosógépmotor" felhasználásával meg lehet úgy csinálni, hogy úgy gyorsuljon, mint egy végletekig kiegyezett, űrtechnológiás szupersportautó.

A másik, amit mindig mindenkinek elmondok, hogy NEM prémium kategória, mégis ez valamiért becsípődött az embereknek. Más se folyik a vízcsapból, minthogy "há-há, milyen gagyi a belseje egy Audihoz, BMWhez, Mercedeshez képest..." Azokhoz képest az, de hogy a faszér kell azokkal összevetni?

A Tesla, ahhoz képest, hogy egy családi autó, kurva jól megy, gyakorlatilag úgy, mint egy szupersportautó. A Tesla, ahhoz képest, hogy egy családi autó, egész ügyes futóműve van, de egy sportautóhoz képest nyilván szar az a futómű. A Tesla, ahhoz képest, hogy családi autó, egészen ügyesen kanyarodik és megáll, de egy sportautóhoz képest nagyon szar a fék, konkrétan a harmadik féktávra megfő.

Egyszerűen miért nem lehet mindent a saját kategóriájában összehasonlítani?

A Model 3 és Model Y árkategóriájában nem nagyon van prémium konkurrens. Ott leginkább a VW ID sorozat, a Skoda Enyaq, KIA EV6, Hyundai Ioniq 5 (stb.) a vetélytárs, ezek sem prémiumok. Jelenleg talán a BMW iX3 a legerősebb prémiumszerű vetélytárs, illetve majdnem a BMW i4 lett az, csak aztán a baromi versenyképes indulóár (22,6M) után hirtelen kilőtt az ára a 28-36M közötti ársávba.

Itt teszem hozzá, hogy a BMW néha nagyon jól árazza az elektromos termékeit, és ráadásul még a technika igen is jó mögötte. (Aztán rájönnek, hogy elkélnek azok a vasak drágábban is...)

A Model S árkategóriájában már vannak prémiumok, de valahogy egyik konkurrens sem olyan erős, hogy azonnal rohanni kellene érte. Én kiváncsiságból körbeszagoltam a Mercedes EQ* sorozatot, és nagyon nem estem hanyatt, nomeg azokat is fel lehet ám tornászni a 60-70M ársávba. Másrészt, a Model S jelenleg irreálisan kurva drága, mert évekig nem lehetett hozzájutni, a Tesla meg ügyesen hozzáárazta a kielégítetlen kereslethez. Várj vele pár hónapot és meglásd, le lesz árazva (ugyanúgy, hogy a Model 3 is kurva drága volt kb. másfél évig.)

Itt félreértés van, az emberek nem más gyártók - épp gyerekcipőben járó, ráadásul alsó-középkategóriás - elektromos autóihoz viszonyitva húzzák a szájukat a tesla minősége kapcsán, hanem az azonos árkategóriájú benzin/dizel autókhoz.

Az, hogy az 40+ milliós model s pár évvel ezelőtti változataiban 2 zónás klima volt, botrány minőségű bőr, illesztések, anyagminőség az bizony röhej.

Azóta ez kicsit javult, de ma sem ér fel egy 10 éves bmw-hez sem minőségben. Tehát amikor 30-40-70 milliós tesla-ról beszélünk, akkor nyilván egy bmw-audi-merci 30-40-70 milliós autóihoz viszonyitjuk a minőségét.

(hozzáteszem, erősen gondolkozok egy model s vásárlásán)

Azt egyébként nem értem, hogy miért nem csinál a Tesla többféle modellt. Persze lehet, hogy egy-egy új modell kifejlesztése túl sok idő és energia, és nem tudnak erre koncentrálni (lásd Cybertruck).

Szerintem is jó ötlet lenne, ha lenne kombi verziója a szedánoknak, illetve ha lenne valami MPV/People carrier/Minivan verzió, ami az USA-ban nagyon elterjedt családi autó típus. De persze egy kombi vagy egy minivan nem szexi.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Azt megértem, hogy ha valaki megrendel egy létező modellt, akkor nem választhat opciókat, mert így a Teslának jó.

De az anyuka, aki minivan-nel viszi iskolába / különórára a mondjuk 4-5 gyereket, az eddig se azért vett tolóajtós  minivan-t, mert az egy szexi autó, hanem azért, mert praktikus. Az, hogy van 6 üléses SUV, az kényszermegoldás. Eddig se 7 üléses SUV-ot vettek, mert arra a célra, amire nekik kell, nem annyira jó.

Azt mondom csak, hogy azzal, hogy ezekre az igényekre nem is lőnek, a piac egy részéről lemondanak önként.

Elképzelhető, hogy majd egyszer lesz(nek) olyan modell(ek) is, amik ezekre az igényekre (is) jók, de nekem az az érzésem, hogy nem ez a koncepció.

Nekem pl. tetszik a Tesla, de egyáltalán nem érdekel az, hogy baromira tud gyorsulni. A Tesla boltban az eladókkal beszélgetve meg úgy tűnik, hogy valamiért mind a gyorsulást akarja kidomborítani. Mert az szexi. Szóval az az érzésem, hogy Elon kitalálta, hogy szexi autókat akar gyártani, és tök mindegy, hogy az a piacot lefedi-e vagy nem, szexi autók lesznek csak, és kész.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

De akkor mi a fasznak hasonlítgatják? Ki fog ezzel a versenyautókhoz képest ratyi biztonsági megoldásokkal rendelkező családi szedánnal így közlekedni? A Darwin Award-os szervdonorokon kívül?

kurva jól megy,

Igen, csak hogy megáll-e, az kérdéses. Én meg erről beszéltem. Leszarom, hogy mosógépmotorból hozzák ezt ki ideig-óráig .... A csomagot nézem egyben nem annak egy részét.

trey @ gépház

Ritkan megy az ember tenyleges versenypalyara barmilyen autoval szerintem. Oda sztem is keves lenne a gyari fek. Budget-"versenyezgetni" Nurburgringre meg van increased regen track modeban. Autopalyan meg jovanazugy, mert basic regenbol megoldja, ami oda kell, hiszen nem kell allandoan fekezgetni.

Szoval azert van hasonlitgatas sztem, mert gyorsulasa szupersportautoe. Arra a hasznalatra amire vettek az emberek ott pedig nem szamit, hogy nem versenypalya fekeket kaptal. De kozben jo erzes, hogy tudsz gyorsulgatni es azt a reszet megkapod egy sportkocsinak, amit hasznalsz is belole naponta.

Viszont palyara gumikat is cserelni kell, nem csak fekeket. Ez egy ilyen dolog. De amugy van lehetoseged nem csak 3rd party feket venni: https://shop.tesla.com/product/model-s-plaid-carbon-ceramic-brake-kit Ettol meg persze nem lesz versenyauto, marcsak a sulya miatt sem.

Budget-"versenyezgetni" Nurburgringre meg van increased regen track modeban.

YT videók alapján minden regenerálást ki szoktak kapcsolni a Nürburgringen, mert a regeneráláskori töltéstől (hamarabb) túlmelegszik az akku.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Nemhogy pont melegen kell tartani? En ugy latom, hogy street modeban 85kW a regen, track modeban meg 120kW. Tehat valamiert ez mar most igy van/volt.

(2021-ben volt ennyi, azota lehet valtozott) Innen: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/should-track-mode-100-regen-be-…

Masik:

This keeps the battery in optimal condition with the ability to deliver more power. The Vehicle Dynamic Controllers work better with the regenerative braking as it catches rotation more effectively anytime you remove your foot from the accelerator.

https://motorandwheels.com/tesla-track-mode/

Nemhogy pont melegen kell tartani?

Amikor túlmelegszik, az autó korlátozza a kivehető teljesítményt: onnantól nem gyorsul már jól.

https://youtu.be/I-LI_jeytBI?t=656

Verseny közben minden gyorsításnál, ahogy kiveszik belőle az energiát, melegszik. Ha a regen be lenne kapcsolva, lassításkor is melegedne.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Sokat fejlodott azota, foleg plaid hutese normalisabb. Valami oka csak van, hogy ha akkor nem is, de most van increased regen.

Bar akar szukseges rossz is lehet vagy lehetett, ha nincs normalis fek az auton. De az is lehet, hogy ki lehet kapcsolni, ha normalis feket teszel ra. Az biztos, hogy a forumpost alapjan amit linkeltem letezo dolog.

Valami oka csak van, hogy ha akkor nem is, de most van increased regen.

A fenti video elején is amikor track módot kapcsol, be van kapcsolva a regen, és kézzel veszi le utána 0-ra. Azt nem tudom, hogy increased-e vagy csak normál.

akar szukseges rossz is lehet vagy lehetett, ha nincs normalis fek az auton.

Arra tippelek, hogy ez lehet mögötte. Gyári állapotban jól gyorsul az autó, de a fékei nem elég jók a pályás használatra. Erős regenerációs fékezéssel + a gyári fékekkel elképzelhető, hogy jó (elfogadható) a fékezés, a fékek nem melegszenek túl. Cserébe előbb-utóbb az akku túlmelegszik és a teljesítmény egy része elvész. Gondolom ezt találták a legjobb kompromisszumnak. Mondjuk 5 perc versenyzés helyett 10 percet bír így.*

A videóban szereplő autóban a fékeket, felfüggesztést és a gyári gumikat lecserélték, és többször is említik, hogy a fékek (még mindig) jók. Szóval nekik nem volt szükségük a regenerációs fékezésre, és az akku miatt inkább kiiktatták. Úgy rémlik, hogy volt egy korábbi videó, talán ugyanezzel a Tesla tulajjal, talán másikkal, amiben gyári (vagy gyárihoz közelebbi) állapotú model 3-mal vezetett ugyanez a sofőr, és a gyári gumik + gyári felfüggesztés nem tartották az autót elég jól az íveken, és a fék elég hamar túlmelegedett és ezért óvatosabban kellett mennie a pálya egy részén. Tegnap este ezt a korábbi videót nem találtam meg.

Sokat fejlodott azota, foleg plaid hutese normalisabb.

Lehet, nem ismerem a részleteket. Tegnap, amikor kikerestem ezt a videót, amire emlékeztem 1-2 év távlatából, megnéztem, hogy esetleg plaid autóval is van-e a srácnak videója. Nem találtam, viszont találtam egyet, amiben a stock Tesla model S plaid hivatalos pályarekord futásának a videójáról beszél, és ebben azt mondja, hogy a sofőr időről időre csak hagyta gurulni az autót (a coasting szót használta), és azt mondta, ezt bizonyára azért csinálta, hogy hagyja az akkut hűlni.

Akárhogy is, a Tesla nem versenyautót gyárt, hanem közúti autót. Ha valaki versenycélra vagy versenyzéshez hasonló módon akarja használni, nem csodálom, hogy érdemes fejleszteni. És ha a Tesla nem a versenypálya üzemre lő, akkor teljesen felesleges versenyhez való akku hűtéssel, fékekkel, felfüggesztéssel, stb. gyártani az összes közúton használt családi autót. A vásárlók nagy részének nem szükséges, cserébe bizonyára nehezebb lesz az autó + drágább gyártani.

Valószínűleg a benzines autók között is elenyésző azoknak a száma, amit egy az egyben érdemes a gyári állapotban versenyezni vinni. Az is igaz, hogy hobbi célból valószínű kb. bármelyik autó jó lehet gyári állapotban (és mindegyik fejleszthető, ha kell). Ha én vezetnék egy Teslát, akkor valószínű a gyári felszerelés is bőven elég lenne, nem melegedne túl se a fék se az akku, mert nem tolnám neki úgy, mint ez a srác. Ugyanígy, egy sportosabb benzines autónak (mint mondjuk egy Porsche 911) se közelíteném meg a határait. Mások meg, akik nálam sokkal jobban vezetnek és ismerik a pályát, valószínű bármilyen autót ki tudnak tolni annak a határáig.

* mielőtt valaki belekötne, csak találomra írtam számokat

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Bennem fel sem merul, hogy versenypalyara valo versenyezni egy stock Tesla. Arra talan jo, hogy kimegy hobbiember tol 1-2 kort kisebb palyakon es hazamegy. Gyari gumival, gyari fekkel megcsinalja es kovetkezo evben majd megy megint bohockodni.

De aztan az F1 pilota sem hiszem, hogy komolyan gondolna egy Taycant vagy Model S-t vagy akar egy Bugattit egy versenyen. Bohoc szinten lehetnek ezek, egy versenyre optimalizalt eszkozhoz kepest.

Viszont az ember sztem Porche Taycant, Tesla S-t vagy mondjuk egy Lambot varosban, autopalyan fog hasznalni normalis korulmenyek kozott. Ott meg igazabol kb csak gyorsulas es biztonsag szamit. Abban meg felveszik a versenyt a szupersportautokkal az EV-k vagy neha meg jobbak is lehetnek. Innen indult a topic, hogy miert hasonlitgatjak. De raadausl meg alakjukat es kerekszamukat is lehet hasonlitani. Nem hiszem ilyen tipusu tenyeken felhaborodna sok autos. De valamiert szarul esik az embereknek, hogy EV-k tudnak gyorsulni. Akkor jon az, hogy sok eve melegedett akksi siman gyorsulgatasoknal is es akkor 2 sec helyett csak 2.3-2.5 volt gyorsulas mondjuk. Ezt mindig ki kell emelni. Gondolom valami lelki okai vannak, mert a valtozas/fejlodes az rossz es tenni kell ellene.

De teljesen jogos ettol meg, hogy f1 palyara, f1 autot kell beszerezni, nascar palyara oda optimalizaltat, stb. 4-500km/h autoval valo eleresehez meg egy repuloteret es egy bugattit.

Arra talan jo, hogy kimegy hobbiember tol 1-2 kort kisebb palyakon es hazamegy.

Ahogy én néztem, úgy néz ki ez a "kimegy", hogy kiviszi trailer-en, mert ha lábán megy, nem biztos, hogy lesz benne delej annyi, hogy bekapcsolja a ludicruos+ + warp mode easter egget :D

trey @ gépház

Nürburgringnél van Tesla Supercharger. Kimegy, rátölt 15-20 percig és mehet versenyezni.

Mondjuk azt nem tudom, hogy a ludicrous+ módot használják-e versenypályán is vagy az csak gyorsulási versenynél számít.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

És nem áll neki tölteni, mert 35-60 perc az autónak még felfűti az akkut.

Izé. Menet közben fűti fel az akkut, hogy mire a Superchargerhez ér, már mehessen fullon a töltés.

Tudod mennyibe kerül a pályabérlet?

Fogalmam sincs. Miért kérdezed?

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

60 perc sosem volt. Legelso performance teslaknal is 15 perc allohelyzetben vagy 5-10 perc gurulva volt az akku felfutese telen (P90d Model X eseten, de nem tudta ludicrous+ -t)

https://www.motortrend.com/reviews/2022-tesla-model-s-plaid-launch-cont… Ez alapjan meg 8-15 perc.

 

Amit te talaltal az a futetlen garazsban tarolt auto (ahol tenyleg hideg van) esetere, akksi kimeles miatt bekapcsolhato idozitett precondition. Ilyenkor az indulas elott 0.5-1 oraval bekapcsol valami futest es szepen lassan felfuti valami olyan homersekletre, ami idealis tolteshez. Ezt tudja gyorsan is, de konnektorrol vagy sajat akksirol lassan csinalja idozitett precondition eseten, gondolom, hogy minel kevesebb energiat hasznaljon. Mindez brake regen miatt kellhet, mert egy intenziv fekezes 50-85kW visszatoltest jelent. Model X eseten precondition nelkul 3-5 perc alatt kerul optimalis allapotba az akksi autopalyan.

Regebbi videot nem talaltal? De ugye azota jott egy uj plaid. Linkeltem dragrace felfutesi idot. Nem mintha sokat szamitana :)

Tisztaban vagyok vele en is, hogy ha hidegben hagyod es dragracelni akarsz ulszelerol indulva fagyban, akkor lassu lesz a felfutes :D Az is lehet ez meg most is ilyen.

En siman sajnalom is oket. 1.99sec helyett 2.1-re csokken gyorsulas https://www.youtube.com/watch?v=JL2Lay0H4FQ :D De sziberiaban lehet 2.5 raadasul. Gondolj bele milyen szar lenne, ha az autodnak ilyen szar gyorsulasa lenne. :D

De persze tok valos korulmeny. Direkt vesz az ember egy 3 eves Teslat versenyezni, majd utcan hagyja hidegben, onnan trailerrel elviszi dragracehez, mert ugye EV csak ugy tud kozlekedni. Ott is hideg van, elkezdi preheatinget bekapcsolni miutan odaert, de csakis akkor. Mivel verseny idopontjara akart odaerni trailerrel pontosan, hogy egybol legurulva versenyezzen, igy lemarad az egeszrol preheat miatt. Milyen kellemetlen. :D Ez amugy mar megoldodott, mert nem is indulhat csomo helyen Tesla, ki vannak mar tiltva ugy tudom. :)

Vagy abba gondolj bele milyen ego lenne, ha f1 versenyen mondjuk akar a gumi homersekletet kellene allitani. Netan meg futopaplant kellene alkalmazni hozza. Netan 1 futam alatt tankolni vagy kereket kellene cserelni. Durva lenne. Vagy dragracen mondjuk VHT-t kellene hazsnalni, hogy tapadjanak a gumik es idot kene ilyen hulyesegre szanni.

Ami nagy szerencse, hogy az audid akkor is tudja 8.1 secet akkor is ha kint hagyod a fagyban estere. :)

A különbség köztünk az, hogy én a közúti autómat nem állok neki fals szempontok mentén összehasonlítgatni egy versenyautóval. Mert tök értelmetlen. A Tesla-t is az. Ha felállítasz irreális peremfeltételeket, akkor kijöhet, hogy egyszer-egyszer produkál valamit, ami jó szándékkal párba hozható egy versenyautóval, de ez kb. olyan, mintha azt mondanám, hogy Koplárovics Béla összehasonlítható Messivel, mert mindkettő rúgott egyszer gólt a Manchester United-nek komoly tétmeccsen :D :D :D :D 

trey @ gépház

Senki nem mondta, hogy versenypalyara valo. Arrol van szo meg mindig, hgoy gyorsulasban eleg jol all szupersportautokhoz kepest. Azokhoz kepest rangeben is :D

A video szerint raadasul elomelegites nelkul is eleg jol all. Mert 1.99 helyett 2.1 nem annyira veszes :D

A gyorsulas pedig az a szempont amit hasznalsz is hetkoznap versenypalya nelkul, azert nem fals. Szerintem. Regen is kb ez volt fo meroszam hetkoznapi eroautoknal, amig meg nem jelentek EV-k. Azota mar a motorhang a fontos, mert mas nem maradt. :D

Nem ketelkedem abban sem, hogy stock fek szarabb rajta, mint bugatti, lambo vagy porche eseteben. Meg meg biztos vegsebessegben is lehet szarabb, de azt sem hasznalod hetkoznap. Meg ugy kb soha. :D

A kulonbseg pedig az koztunk inkabb, hogy te EV teren fogalmatlan vagy. Kocsmai szintu a tajekozottsagod. Nem problema, F1 autokrol pl nekem is. Meg azt mondtad lehet veszel egyet, aztan majd megismered a tenyleges hatranyait, ahogy elonyeit is.

Ahogy én néztem, úgy néz ki ez a "kimegy", hogy kiviszi trailer-en

Persze a versenypályára felkészített autók közül sokat szintén utánfutóval visznek.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Persze a versenypályára felkészített autók közül sokat szintén utánfutóval visznek.

Igen, mert a legtöbbjüknek nincs forgalmi engedélyük. Azok versenyautók.

A Tesla-nak ilyen problémája nincs, mert egy családi autó. :D Mehetne a talpán. De nem megy ...

trey @ gépház

Nem, ez nem az. Azt sugalltad, hogy a versenyautókat is azért viszik trailer-en, mert máskülönben nem lennének üzemkészek azonnal, mint a Tesla. Nem ez az oka. A prózai oka az, hogy a versenyautók - szemben a Tesla-val - általában nem rendelkeznek forgalmi rendszámmal, műszaki vizsgával és semmi olyasmivel, amivel közúton részt vehetnének a forgalomban. 

Vagyis a sugallatod fals volt.

trey @ gépház

khm https://rangedesvoitures.com/2020/08/03/volkswagen-lt-le-saint-bernard-…

van par auto/motor kategoria, ahol a "versenyauto/motor"-nak street-legal-nak kell lennie, de ettol meg viszik A-bol B-be, mert felesleges es draga lenne labon vinni (nem nem azert mert sokat eszik etap programon)

nagyon sok oka lehet, ami miatt valaki igy tesz, szerintem ez nem marka fuggo, van aki nem hasznalja az autojat telen vagy esoben stb
rengeteg olyan valtoztatas lehet az auton, ami miatt nem akarsz vele elmenni a vilag vegere ilyen-olyan utakon, plusz viszed magaddal a szerszamokat alkatreszeket (gumik stb)
ezeket vegulis mind vissza lehet vezetni a penzre...

Mit? Egy családi szedánt? Amire kért rendszámot? Ha a pénz fontos, akkor nem traileren viszem, mert dupla költség a két autó fuvarja, ráadásul a villanyosok szerint a vellany olcsóbb, illetve nem kérek rá rendszámot, mert az kötelező biztosítás + vizsgadíj + súlyadó + bánat kiadás.

Hol itt a spórolás?

trey @ gépház

Azt sugalltad, hogy a versenyautókat is azért viszik trailer-en, mert máskülönben nem lennének üzemkészek azonnal, mint a Tesla.

Dehogy sugalltam ilyesmit.

Többek között azért nem, mert a Teslák nagy részét se utánfutón viszik, mert felesleges, hiszen megérkezés után mehet azonnal csapatni.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Dehogy sugalltam ilyesmit.

Dehogynem!

Többek között azért nem, mert a Teslák nagy részét se utánfutón viszik, mert felesleges, hiszen megérkezés után mehet azonnal csapatni.

Hogyne, csak éppen az állításaidat felejted el rendszeresen forrásokkal alátámasztani.

trey @ gépház

A komolyabb versenyautok valoban nem lennenek uzemkeszek.

Pl. hegyesebb rallyautoknal hideginditashoz gyertyat kell cserelni. Van egy hidegindito gyertyaszett amivel beindul az auto, bemelegitik es utana megy bele a versenyre valo gyertya. Utobbival konkretan nem indul be hidegen.

Kuplung/valto pl egy masik problema, ha egy komolyabb rallyautoval megprobalod atszelni Budapestet mondjuk a Hungarian csucsidoben, mire aternel a varoson tonkremenne a kuplung.

Palyaversenyautok egy kisebb koruti dugoban pl. rovid idon belul felforralnak a vizet.

Szoval igen, a valodi versenyautokat azert viszik traileren mert utcai kozlekedesre alkalmatlanok. 

A komolyabb versenyautok valoban nem lennenek uzemkeszek.

Szerencsére, ahonnan indultunk, ott egy utcai McLaren-t hasonlítottuk egy Tesla-hoz, szóval leszállhatsz a VFTS Lada vonalról ... A McLaren kimegy a lábán, semmit sem kell rajta csinálni és tudja és tudja és tudja. Ha falnak mész vele túléled (CF monocoque), van benne rendes sportülés, van benne rendes biztonsági öv, ha meg kell állni megáll (fékek) stb. Ez a különbség a versenyautó és a családi villanyszedán között.

trey @ gépház

A Tesla nem, de a Porsche Taycan, vagy a McLaren kaliberű egyetlen EV a Rimac Nevera akku menedzsmentje eléggé más szinten van. A Porschenak volt szakértelme, de a Rimac nem is értem hogy tudott a semmiből előlépve olyan szerkezetet csinálni, mint a Nevera. Vannak persze ilyen vállalkozók, Koenigsegg is egyszer csak előállt a CC prototípussal aztán a CC8S-el. 

Igaz amit a teslarol irsz, egyebkent benzin villany vonalon ott figyel a porsche taycan turbo s, van pedigre' van fek/futomu/karosszeria, 7:33.35 ido a nurbugringen, nem kell bohockodni ha gyorsulni akarsz vele (csak a szokasos fek+padlogaz majd fek fel es go) mi kell meg?:)

Persze a taycan sem egy szupersport auto, de eleg jo tarsasagban van ezen a listan https://fastestlaps.com/tracks/nordschleife-full
 

Többek közt erről beszéltem. Hogy hogyan lakja le az akkupakkot az insane+ és ludicrous+ mód:

Using Insane+ or Ludicrous+

If you choose Insane or Ludicrous, additional power is available immediately. However, to achieve the absolute maximum power (designed for short term use), you can choose Insane+ or Ludicrous+ to heat the Battery to its ideal operating temperature. This ensure access to 100% of available power.

While the battery is being heated, the touchscreen displays a status message providing you with an approximate wait time, and letting you know when the additional power is available. In addition to heating the Battery, Insane+ and Ludicrous+ modes strive to keep the Battery within an optimal temperature range. Therefore, under aggressive driving scenarios, you may also see the “Cooling” status for several minutes until temperatures fall. Model X stays in the chosen mode for three hours, even if you leave the vehicle. After three hours, the feature times out.

An informational icon, calling your attention

Note

Insane+ and Ludicrous+ are designed to achieve maximum performance for short term acceleration. These settings are not intended for daily driving. The tradeoff for the additional power boost is extra energy consumption and earlier power fade on long drives. The Insane or Ludicrous acceleration settings provide a significant increase in performance even without choosing the Insane+ or Ludicrous+ setting to achieve maximum Battery power. In fact, in normal driving situations, the additional power that can be achieved using Insane+ and Ludicrous+ may be unnoticeable.

An informational icon, calling your attention

Note

To support Insane+ or Ludicrous+, the charge level must be 20% or higher. You cannot initiate these settings if the charge level is less than 20%. In addition, these settings immediately cancel if at any time during use, the charge level drops below 20%.

When using Insane+ or Ludicrous+, Model X consumes more energy to keep the Battery within an optimal temperature range.

To cancel Insane+ or Ludicrous+ at any time, change the acceleration level to another setting. To prevent excess and potentially unnecessary energy consumption (for example, you leave the vehicle and forget to cancel Insane+ or Ludicrous+), these settings cancel automatically in three hours, regardless of whether you are still driving or have left the vehicle.

An informational icon, calling your attention

Note

Insane+ or Ludicrous+ strives to keep the Battery within an optimal temperature range. In addition to heating the Battery, these settings also cool the battery when necessary (for example, while driving at high speeds, during rapid acceleration, driving for long periods, etc.).

Érdekesség:

Hideg autóval a Ludicrous+ mód bekapcsolásához szükséges idő akár egy óra is lehet.

trey @ gépház

Valójában nem a villany vs benzin a legfontosabb, ami miatt döglődik a téma.
Az ilyen személyek annál inkább hiányoznak: https://youtu.be/xLI6fOG3WdI?t=146
Na meg Niki Lauda is még előző években a pályán volt.

Na meg azért is volt nagyobb esemény, mert szórakozás terén nem voltunk szanaszét elárasztva akkoriban minenfélével, ezért ezek az események jobban felkeltették a figyelmet.
Sok tényező miatt az látszik, hogy már nem fog már olyan fényesen ragyogni a Forma1 csillaga.

Prost+Senna+Mclaren Honda, kéziváltó.
Nagyon szerettem ezt az időszakot az f1-ben.
7 éves korom-tól, az első magyar nagydíjtól néztem apukámmal, minden alkalommal (csodás családi rítuálé volt :) a 90 es évek végéig.
onnan a haverokkal sörözgetve.
De a Ferrari+Schumi páros már kicsit uncsibb volt. Most már nem is nézem, Hacsak nem apukáméknál vagyok, mert ő még mindig kitart :D

nem néztem még akkoriban, de nagyon szoros futamok nem lehettek ha most egy ilyen baleset után 35mp előnnyel tért vissza senna. Csak azokat az éveket szeretem ahol kisebb a különbség a csapatok között, amikor egy istálló ledominálja az évet az nagyon uncsi, főleg ha ezt több éven keresztül csinálja, meg főleg ma amikor csapaton belül kvázi nem is harcolhatnak. 

Benzines. Az elektromosnál szinte éreztem ahogy épp fúrják a fogam...

Az, hogy a villanyautó milyen környezetbarát és ez a jövő, az összességében parasztvakítás és hazugság. Na meg plusz bevétel az "előremutató fejlesztések" okán a gyártóknak. Mint a Tesco plocain az "egészséges" ételek, 3x annyiért, mint az, ami ugyanolyan, csak nem fogták rá, hogy egészséges.
De ha úgy érted, hogy villanyautó a városokba való, ahol tényleg fontos lehet a lokális emisszió visszafogása, hát ám legyen. Minden másra ott a benzin és a dízel. Ezt így még talán el is tudnám fogadni.

Igazából a zúgás miatt mondom. A belsőégésű motorok beteg vinnyogása, zúgása, morajlása, dörgése számomra iszonyú visszataszító, főleg mikor az utcánban a boyracerek veretik. Elektromossal is csinálnák, csak azt nem venném észre. De amikor a piros lámpa zöldre vált és felzúg, felhörög az összes motor, na az kábítóan rossz. Ráadásul még füstölnek is, mint az állat. Ha nem lenne illegális műszaki fillérekért, az autók fele biztosan nem közlekedhetne.

Én aztán magasról teszek a környezetvédelemre. Amíg százezer ember éves odafigyelésést egyetlen gyár egy nap alatt nullázza le, addig szerintem fölösleges ezen aggódnom.

Ha zavar a zaj, akkor nem neked való. Ennyi. Különbözőek vagyunk. Én pl. valami eszméletlen hangulatba tudok kerülni, ha egy esti rally pálya mellett meghallom azt a hangot. Vagy ha beröffentenek mellettem egy 5-6 literes v8ast. Vagy egy Porschét, a boxereknek kifejezetten gyönyörű hangja van. A Ferrarinak is volt anno egy 512 bb -je.  Ebből a szempontból különben (nálam) a T72 az űberállat. (persze csakis békeidőben) :)

 

Ui: valószínűleg nem véletlenül végeztem a BME-én, autógépészként.

Én szeretem az autókat, engem is kiráz a hideg egy szép motorhangtól de:

Ha ilyet akarok akkor kimegyek egy pályára és ott nézem/vezetek olyat.

Utcán amik vannak azoknak igazából nincs jó hangja, egyre több a 3 hengeres varrógép, a kályhacsöves civic/swift, lelakott nem karbantartott autó, főleg ha dugóban araszolnak akkor meg pörgetik fel őket hogy menjenek előre 2 métert.

Én zsákutcában lakom és szerencsémre egyre több a villanyos autó. Zajban ég és föld, amíg elzörögnek a háttérben úgy megszokod, de ahogy egyre kevesebb van és egyre jobban szokod a csendet úgy lesz egyre zavaróbb ha befut akár még egy kultúráltabb benzines is.

Ez inkább az infra hibája, kellene szeparált bringaút de ez messzire megy, nincs hely, autók elől veszed el, etc.

Viszont amit én villanyos autóval tapasztalok hogy előszeretettel állnak be mögém motorosok. Nem motorozok úgyhogy nem tudom mennyire megy be a sisak alá a kipufogógáz, vagy csak simán a csend miatt csinálják, esetleg a szélárnyék... passz. Mindenesetre a jelenség érdekes.

Ízlések és pofonok. Számomra meg az elektromosnak van beteg vinnyogása, mintha fogorvosnál nyúznának valakit. Na de a belső égésű.... hatásosabb, mint a viagra... :) Ahogy hallod, hogyan játszik a gázzal, a váltások, szinte érezni a benzin szagát. Mikor még le sem hajtottál az M3-ról de már ott meghallottad a gépek hangját, és felállt a kezeden a szőr. De vegyünk csak egy öblösebb, messziről is felismerhető hangú 6+ hengeres motort. Akár alapjáraton, akár fordulaton meghajtva. Hmmm, na az valami, az egy életérzés. Nem ez a gyökér vinnyogás, meg amper szag. Játszanak ezzel a villanyszerelők, a guminő- meg az LMBTQ hívők.

Azt meg végképp nem szabad idesorolni, hogy az autópark milyen állapotban van, ki hogyan műszakiztatja az autóját. Ha majd elérnek abba a korosztályba, akkor szerinted nem lesz 4 keréken, 4 külön gumival elektromos autó, fék nélkül? Vagy akksi savtól szétrohadt vázas, ami a jó magyar utakon szétrázkódva potyogtatja majd el magát (lásd leszakadt kipufogók)? Olyan ami kipufogógáz meg olaj helyett majd elektrolitot köpköd szét? Ugyan már, ez nem belsőégésű vs. elektromos kérdése...

Én persze benzin-hívő leszek az egész, még hátra lévő életemben. (Már csak azért is, mert közel vagyok Pakshoz és nem szeretném, ha a "villanyosok" felgyorsítanák az újabb erőművi blokkok építését, üzembe helyezését. - Ami már megvan, az a kettő pont elég, inkább az elektromos energia felhasználását kéne tovább optimalizálni az eszközeink fogyasztásának további csökkentésével. Ettől függetlenül látványos, hogy mire képes "három villanymotor"... :) )

Jelenleg is 4 blokk van, nem 2.

És paks 2-vel nem növeljük az elérhető energiamennyiséget, hanem szinten tartjuk. Mire az beindul, addigra paks 1 le lesz kapcsolva, nem fognak párhuzamosan működni.

Jelnleg az összes megtermelt energia több mint felét adja paks 1.

Szóval, ha az 1 kifut és nem lesz paks 2, akkor aztán lehet rendesen "optimlizálni" az energiafelhasználást :)

Szerkesztve: 2023. 01. 23., h – 22:23

Mindegy, csak ne budos diesel legyen.

Önmagában a kerékcsere ténye nem igazol vagy cáfol semmit. Sok dolog befolyásolja, hogy kell-e kereket cserélni vagy sem. A Formula-E versenyek versenytávja jóval rövidebb, emiatt már eleve kisebb a kopás. A kerékcsere szükségességét pedig jelentősen befolyásolják a szabályok is. A jelenleg Formula-1-es versenyeken a kerekek azért nem bírják a teljes távot, mert ki lett mondva, hogy kereket cserélni kell. Én elég régóta (1986) nézek rendszeresen F-1 versenyeket, és akkoriban elég sok olyan verseny volt, amelyen többnyire kerékcsere nélkül végigmentek (az első turbo korszak idején, ahol volt teljesítmény rendesen). Aztán behozták (visszahozták) a futam közbeni tankolást, az meg természetes volt, hogy a tankolás kerékcserével is jár, eleve nem kellett olyan teljesítményű kerekeket gyártani. Érdekes volt az a néhány időszak, amikor két gumigyártó is volt az F1-ben, eléggé elértek a kerekek teherbírásai, ott is volt, hogy kerékcsere nélkül végig lehetett menni. (na meg volt az a borzalmas év, amikor csak 'veszélyhelyzetben' volt engedélyezett a kerékcsere)

A teljesítmények pedig természetesen változtak, de nem annyit, hogy egyik évben nulla kerékcsere egy futamon, a másikban ugyanazon a pályán meg pl. három.

Nyilvan fugg a gumi anyagatol is mennyire kopik es persze a szabalyok mit kovetelnek meg. Most nincs elottem referencia, de a kerekcsereknek eleg nagy hagyomanya van az F1-ben. nekem nem nagyon remlik , hogy tul sokaig lett volna kerekcsere nelkuli F1 verseny...

De a formula-e ben a mostani autokban a villanymotor ~350kw, mig az f1 ben ez majdnem a duplaja a wikipedia irasok alapjan. szoval  azert jelentos teljesitmeny kulonbseg van . persze megint csak almat kortevel hasonlitunk mert tok mas a ketto karakterisztikaja, stb....

Amikor elkezdtem nézni, nem volt kötelező kerékcsere, voltak futamok, amikor volt egy, esetleg két kerékcsere, voltak olyanok, ahol egy sem. Sok mindentől függött, pálya, időjárás, egyéb, mindenesetre a csapatok saját döntése volt, hogy cserélnek-e és hányszor (persze a rendelkezésre álló kereten belül, de akkoriban elég sok darab állt rendelkezésre, és nem volt még ennyiféle kerék, volt egy száraz, egy közepes és egy esőgumi.

Egy szezon volt, amikor azt próbálták ki, hogy kerékcsere nélküli legyen a futam, na arról hamar leálltak, mert sok problémát okozott.

Index - Sport - 15 éves a Forma–1 egyik legnagyobb szégyenfoltja

Nem azt állítottam, hogy nincs teljesítménykülönbség (természetesen), szóval ezzel felesleges érvelni. Csak azt állítottam, hogy lehetséges a F1 teljesítménye - és versenytávja, mert az is jóval hosszabb - mellett is kerékcsere nélküli futam, most többek közt azért nincs, mert nem is lenne szabad, tehát mi a fenének kéne a jelenleginél strapabíróbb kereket gyártani hozzá?

Ez a villanyautós sport annak való, aki igazi nő helyett szexbabával szeret szexelni.

A kasza vs. traktor összehasonlítás elég vicces, lássuk be :D
Gépiesítés, valami munka egyszerűbbé és hatékonyabbá tétele. Ha már így, akkor a dízel és a benzin traktorok mellé kapunk elektromos traktorokat. Ugyanarra a feladatra még egy alternatíva. De jó.
Windows, Linux, iOS, BSD... Mintha különböző szigorítások miatt már nem érné meg pénzt belepumpálni, dehát csak ne haljunk már éhen, mi a frászt csináljunk? Hát poroljuk le a GM-NAA -t, és tegyük kötelezővé 10éven belül annak a használatát, így generálhatunk magunknak ismét busás hasznot.

BTW ráadásul a traktor sokkal több károsanyagot bocsájt ki, mint a kasza.... :/

Az elektromos gokart példája jól mutatja az egyik legnagyobb problémát a benzinesekkel, hogy közvetlenül a tüdőnkbe pufogtatnak. Ez nálam sokkal nagyobb érv mindenféle megtérülési gazdasági, hatékonysági szempontnál. A járulékos keltett zajt inkább nem is említem, bár egyeseknek úgy tűnik ez fő szempont. Az ük-unokáink nem fogják elhinni, hogy ilyen szennyező zajos szörnyekkel volt tele a város.

Szerintem meg pont hogy jobb, de ízlések és pofonok. Jobban megindul, nem fulladok meg a pályán és a legjobb: csendes(ebb).

Sokadik éve 2-3 hetente mindig elmegyünk gokartozni a haverokkal szórakozásból (-covid szünet), hol benzines, hol elektromos gokart van, nekem összességében a villanyos jobban bejött, főleg ha fel tudod tekertetni a teljesítményét. Vannak helyek ahol van rajtuk 10 fokozat, időeredményeid alapján ha beférsz x teljesítménnyel x idő alá akkor kérheted hogy tekerjék feljebb. 1-es nyilván vicc kategória de átlag odajáró versenyző ritkán tud 6 vagy 7 fölé menni.

A gokart alapból nem férfias, a gyerekek szokta vele gyakorolni míg be nem kerülnek valami magasabb kategóriába, vagy a magukat felnőtteknek vallók játéka. Versenysportról volt szó, nem tömeg/közlekedésről meg földművelésről!

Most akkor az elektromos gokart is szar

Amit én próbáltam, az konkrétan az volt, jah. Nem jött be. Az meg, hogy a bukóba hangszóró van, hogy halljak motorhangot!? :D Bááááz, talán legyen hangja a gokartnak és akkor nem kell hangszóró, jó reggelt. Tudjuk, hogy szar, de próbáljuk megszórni fahéjjal, hátha!? Komolyan, ha ez a hangszóróból motorhang nem lett volna, talán egy fokkal kevésbé éreztem volna szánalmasnak. A nyomaték, meg ahogy gyorsul, szinte azonnal és bármilyen sebességről, az brutál. De összességében nem gyere be. Nekem, aki hangra vált és érzésre választ sebességet hétköznapokon is, annak egy kiherélt fos.

Tudod miről beszélünk most? Arról, hogy egy tisztán elektromos gokarthoz, aminek a technológiáját itt a jövőnek tituláltátok és ami szakít a "rossz benzines zajokkal", benzines gokat hangot generálnak :D

Nyilván, az AUDI-nál belátták, hogy az autózás élményéhez a hang hozzátartozik. Itt egyesek tagadják ezt.

Nézd meg a nyitót:

gay vs. cool

trey @ gépház

az autózás élményéhez a hang hozzátartozik. Itt egyesek tagadják ezt.

Nem mindenkinek, nekem pl rohadtul nem hiányzik a hang, kimondottan zavaró, egészen biztos vagyok benne hogy többet nem veszek tisztán benzines/dízel autót a jövőben. Valakinek meg bejön, nincs ezzel semmi gond. Ez nem tagadás hanem a saját véleményem. Azt meg had döntsem már el hogy szeretem-e a motorzúgást vagy sem.

Ha jól értem, Magyarország kormánya az elektromosban tett hitet, ezért telepítünk Magyarországra állami támogatottan egy csomó akkumulátorgyárat. Trey, mi a véleményed, jó a kormány stratégiája és szerinted is az elektromos a jövő?

Véleményem szerint is más a jövő, mint a fosszilis, hiszen az elfogy. Hogy aztán a valamilyen elektromos vagy a tisztán elektromos-e a jövő, azt nem tudom.

Mivel a kormánynak sincs varázsgömbje és addig is meg kell élni valamiből ... Mit lehet erre mondani? Én a magam részéről még nem váltottam elektromosra, mert szerintem a technológia nincs olyan szinten, hogy az én igényeimet kielégítse. Az autóverseny sportban pedig biztosan nincs még itt az ideje.

trey @ gépház

Gyanítom, a különbségben szerepe van a méretnek is. A németországi gyár 14 GWh termelésű, a debreceni meg 100. Még ha a németországit a tervezett csúcsra felbővítik, akkor is negyede lesz. Azt nem írják, területre mekkora, mindenesetre a két gyár egy az egyben semmiképpen nem vethető össze egymással, még ha ugyanaz a cég építi is.

Tehát biztos vagy benne, hogy két külön iparág két külön helyszínen történő beruházására ugyan az a hatóság az illetékes?
Vagy csak gondolod, és az alapján osztod az észt?

Rábólintott és titkosította. Természetesen, ahogy keletről látták.

Sejtetsz valamit, amire semmi bizonyítékod nincs. Hiszen látjuk, hogy a naaaaaaaagggyyyyy Németorrrrsssszzááááágban minden is csudiszuper! Ledózerolt falu témájához valami? Ezen kívül:

0:35-től indul be igazán :D :D :D

trey @ gépház

Onnan indultunk, hogy " ott volt annyi eszük h folyó mellé telepítik"

Szó se volt hatóságról.

Azt állítottad, hogy a magyar kínainak annyi esze se volt, hogy a nem kis értékű beruházása előtt megnézze, hogy az ötször akkora kapacitású gyára tud-e majd működni. Lesz -e elég víz hozzá.

Vagy ha belevesszük a hatóságot, akkor a csúnya tolvaj magyar hatóságtól megkérdezték, " Lesz elég víz? Lesz! " És Ők ezt el hitték.

Szóval vagy tényleg hülyék, vagy akkor most nem tudom ki korrumpált kit?

„A friss határozat a környezeti terhelésre vonatkozó előírásokról nem rendelkezik, ezekről a kérdésekről a január 20-ára összehívott közmeghallgatáson kellene szót adni a helyieknek.

Azonban az eseményt olyan időpontra tették, amikor a legtöbb ember dolgozik, így szabadságot kell kivennie annak, aki el akarja mondani a véleményét, vagy kérdéseket tenne fel.”

Csak a zemberekért dolgozik a kormány! De ugye azt csak munkaidőben lehet. :D
 

Nem a CATL ellen vagyok, de:

+ ~6000 m3 vízre van szüksége naponta az üzemnek. Ehhez a Tiszát odavezetik.

+ 9000 embernek adnak munkát

- a napi 6000m3 vizet fel is használják, a szennyvíz egy részét elfüstölik, a maradék megy vissza a Tiszába gondolom

- az áramigényt csak importból lehet előállítani, erre nincs kapacitás itthon, és valszeg nem is lesz 10 éven belül

+ az megujulók (szél/napelem) kienyeglítását talán meg tudjuk oldani magyar akkuval, így be tudnak kötődni a fél éve elkészült napelemek is a házakban

Egyébként a környezet már megmutatta, hogy mindent túlél.

Volt már itt cián is, ahhoz képest ez vitamin lesz.

Az emberek meg mehetnek a magánkórházakba.

Mennyit ad per fő? Abból elég hamar ki lehet számolni mikorra térül meg, akár csak a fizetésének a feléből, akár abból amit még itt elkölt.

(és egyébként nem hiszem, hogy ne dolgoznának magyarok is itt, akik esetében már fel sem merül a fenti képlet)

A BMW gyár esetében 12.3 millió forint munkahelyenként: https://mfor.hu/cikkek/vallalatok/megvan-mennyibe-kerul-a-bmw-gyar-az-o…
De a cikkben látható, hogy 7-16 millió forint ez munkahelyenként. 
Viszont magára a gazdasági övezetre kb. 120 milliárdot költünk állami forrásból (útépítés, ipari park építése). Azaz a gyárnak kb. 130 milliárd forintot kell visszafizetnie a magyar költségvetésbe, hogy 0-n legyen.
Természetesen az infrastruktúrát is NER-cégek építik, rekordáron. Mészáros Lőrinc vasutas cégei pedig 55 milliárdos megbízázst kaptak a területhez vezető vasútvonal felújítására és kiépítésére. A V-híd és az R-Kord ezzel a megrendeléssel új magyar rekord született az építési költség kategóriában. Magyarországon addig soha nem épült olyan drágán vasút, mint a debreceni szakaszon, amelynek 3,6 milliárd forintra jött ki egy kilométere.

Úgy szép ez még, hogy a kivitelezést külföldiek végzik, még az a pénz is kimegy az országból: https://24.hu/fn/gazdasag/2022/10/19/bmw-gyar-debrecen-torok-yapi-merke…

Nem a bmw gyárról van szó.

Azon már fenn sem akadok, hogy miért kellene autópályaépitést és csomó mást a gyárnak kitermelnie, de mindegy, nem érdekel a bmw gyár.

Az olyan csúsztatás meg már tényleg csak tipikus, hogy a "kivitelezést is külföldiek végzik, még az a pénz is kimegy az országból", azt már nem teszed hozzá, hogy felül 120 milliárdos beruházásról beszélsz, a törökök meg 10 milliárdos megbiztást kaptak. Az maradék 110 milliárd meg gondolom aprópénz a magyar épitőiparnak.

Összekevered a kettőt: a törököket a BMW fizeti, a magyar adófizetők a NER-cégeket. Azaz amit a BMW idehozna, mint a saját gyárának építése, az a pénz sem Magyarországon csapódik le, azaz kívülről nem jön forrás a magyar építőiparnak, a magyar adófizetők finanszírozzák az egészet. Azaz ez egy olyan külföldi beruházás, ahol mi fizetünk azért, hogy jöjjön ide egy külföldi gyár, és majd valamikor visszatermeli az árát, hogy itt van, addig meg igazából veszteség nekünk, hogy itt van. Főleg, hogy vendégmunkásokkal fog dolgozni (ha jártál már magyar gyárakban, láthattad, hogy hány ukrán és szerb vendégmunkás van, nem csak a határ közelében, hanem a Dunántúlon is).

Erre mondtam, hogy az - állitólagos - 120 milliárdból 10 milliárd megy a törököknek, a saját linked alapján.

Ezt én nem érzem katasztrófának.

Azt meg végképp nem, hogy a maradék 110 milliárdos munkát magyar cégek végzik. És igen, milliónyi dolgot épitünk és finanszirozunk a magyar adófizetők pénzéból, ezen sem kell meglepődni. Ennél csak az a rosszabb, amikor a magyar adófizetők pénzét külföldi cégeknek pumpáljuk ki, lásd a régi szép időkben minden állami megrendelés ment a strabagnak. (igaz akkoriban évente ment el 200-300 milliárd a strabagnak)

A vendégmunkásokról is leirtam már a vélményemet, nem teljesen negativ a dolog.

A munkahelyteremtés meglehetősen felemásan megy Magyarországon már elég régóta. Vannak olyan támogatásból teremtett munkahelyek, ahol ha a támogatást a munkahelyszámra visszavezetjük, akkor a munkahelyek kb. 5-10 évnyi fizetése kijön a támogatási pénzből. Lehet mondani, hogy megéri, ha ezzel munkanélküliséget lehet csökkenteni, de ha ez vendégmunkások fizetésére megy, akkor pont ezt a célt nem éri el. Ugyanakkor ezt a pénzt el lehetne úgy is költeni, hogy ebből a magyarok kapjanak több lehetőséget.

Biztos vannak olyanok. Én most ezen beruházásról beszélek. Mennyit kapnak?

És egyébként 5-10 év az semmi, ha utána nyereséget termel az államnak.

(és ide is leirom, kizártnak tartom, hogy ne lennének magyar dolgozók is ilyen helyeken)

Ja és akkor még magáról az épitkezésről nem is beszéltünk, az mennyi gdp-t, áfát, munkahelyet, kutyafülét termel az országnak. Aztán pedig jön a fenntartás, ilyen-olyan adók stb-stb.

Miért is? Amíg nekem jó, annak hívjátok, aminek akarjátok. Egykulcsos SZJA nem éppen baloldali. Az lenne baloldali, amit a haverjaitok szeretnének: több kulcs, az alján semmi vagy minimális, én meg fizessek többet, hogy eltartsam őket .... te kis hamis! Már majdnem bedőltem neked :D

trey @ gépház