"Töltés közben robbant le az elektromos Ford furgon, az okokat még keresik"

Stabil, biztonságos töltőhálózat nélkül nincs villanyautózás, de a friss rendszerek, a fénysebességgel fejlesztett megoldások nem mindig jönnek ki jól egymással.

A villanyautósok java káromkodott már működésképtelen töltő mellett állva. A csatlakozókra már csak-csak van egységes szabvány, de a töltésvezérlés elektronikája, az elérést biztosító applikációk ezerfélék lehetnek, és sok esetben fordulnak elő problémák a kompatibilitással

Félbemaradó, nem induló, lassú töltés a legtöbbször előforduló probléma, de pont ezek szavatolják a biztonságot és előzik meg a bajt. Egy amerikai Ford F-150 Lighning tulajdonosa is szívesen bosszankodna ezek miatt, neki ugyanis tényleg a feketeleves jutott. 

[...]

Link: https://www.vezess.hu/vezetunk/2022/11/30/toltes-kozben-robbant-le-az-e…

Hozzászólások

"Jól" hangzanak a fentiek ...

trey @ gépház

Vezess, az autós ujságírás segglyuka. Furgonnak ugye a dobozos kisteherautókat hívjuk. Na az F-150 nem az. És még csak a címig jutottam.

Most ez komoly, hogy 1-1 lerobbant autó az hírértékű? Nálunk múlt héten a gépész robbanómotorosa makkant meg és trélerezni kellett, de valamiért nem jelent meg sehol még cikkben. Az inkább hírértékű, hogy lassan lem lehet üzemanyagot kapni.

Több vállalkozás is él abból, hogy segítenek, amikor gázolaj helyett sikerült benzint tankolni az autódba vagy épp fordítva. Viszonylag gyorsan lehet belőle itt is egy mozgásképtelen vasdarab.

Belső égésű és villanyos oldalon is van sok dolog, amin lehetne javítani, de szerintem túlzás ebből a cikkből azt leszűrni, hogy hol tart a villanyautózás ma.

A szippantós biznisz kurva nagy, egyszer majdnem vettem is egyet (24/7, több ember több szippantós kocsival, bejáratott benzinkutas partnerekkel, magyar tulajdonossal, de külföldön). Pénzügyileg iszonyúan megérős lett volna a történet, csak fáztam attól, hogy olyanba fektessek, amit nem értek. Pontosabban az ügyvezető-tulajdonos szállt volna ki a buliból, így nekem lett volna egy lefejezett cégem, amihez egy (földrajzilag és szakmailag is) vadidegen piacon kellett volna menedzsmentet felépítenem.

Kicsit fáj azóta is, mert az NPV viszont gyönyörű volt. :)

Nem mindegy, hogy melyik milyen gyakran esik meg az úton futó járművek számához képest.

Gratulálok, egyrészt a balfaszkodásodhoz, amit nekem 4x év alatt nem sikerült megcsinálnom (elbaszni a tankolást), meg a mondat megértéséhez. A világon futón több milliárd autó vs. elbaszott tankolások száma arány.

trey @ gépház

Hasonlóképpen kihúztam én is 40+ évet, de gyanítom, hogy ehhez erősen hozzájárult az a tény, hogy általában mindig egyetlen autó volt a családban, és mióta az eszemet tudom, kizárólag benzines (most meg villany).

Gyanítom, a félretankolás probléma ott gyakoribb, ahol az ember felváltva kezel ilyet is, olyat is és fejben keveredik, hogy épp melyikben is ül.

"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

Én úgy csesztem el, hogy éppen bejött ez a hol van/hol nincs benzin és fityegett a kúton egy ilyen zöld kis cetli, közben beszélgettünk is családban, hogy vajon lesz-e _benzin_ vagy sem. Annyira megörültem neki, hogy a mellette lévő pisztolyon nem fityeg, hogy lendületből betettem és amikor kattant, hogy teli van, akkor esett le, hogy elbasztam mert a dízellel vagyunk :)))

De ez se hírértékű, mert tudjuk, hogy ez a helyzet. Már nem is emlékszem, mikor olvastam erről, hogy lutri, lesz-e szabad oszlop, működik-e az oszlop és milyen gáz, hogy ahány cég, annyi app vagy kártya és előfizetés kell.

Talán az a cikk volt az első, amit a totalcar-on olvastam arról, hogy valahová Németországba mentek talán egy Nissan Leaffel. Talán 10 éve lehetett.

A Tesla sikerének egy nagy része szerintem az, hogy a Tesla nem csak az autót adja, hanem töltő infrastruktúrát is épít szerte a világon. Egy Tesla tulajdonos ezért jellemzően sokkal kevésbé van kitéve ennek az áldatlan helyzetnek, mint egy másik márkájú elektromos autó sofőrje.

Az lesz majd hírértékű, amikor azt jelentik be, hogy ez a helyzet megváltozott, szabványosítottak, és most már nem kell külön app, külön előfizetés, hanem mondjuk bankkártyával lehet bármilyen oszlopnál tölteni.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

én pont a kiemelt részen gondolkodtam, hogy egyáltalán mennyire valós... 

- töltésvezérlés elektronikája mintha magában az autóban lenne. A töltőfej alapból elég buta talán, ha a kézfogás és egyébb paraméterek rendben vannak, akkor adja az áramot. Az akkuk töltésvezérlése a járműben van.
- appos téma: az hogy cégenként más-más app kellhet, az kellemetlen. Biztos, hogy valami gyűjtő alkalmazás vagy akár sima bankkártyás megoldás ésszerű lenne, csak nagyon tolják az adatgyűjtést a cégek meg a bonyolult kedvezményrendszereket, egyedi árakat. 

A csatlakozókra már csak-csak van egységes szabvány, de a töltésvezérlés elektronikája, az elérést biztosító applikációk ezerfélék lehetnek, és sok esetben fordulnak elő problémák a kompatibilitással

Egyébként nem úgy van, hogy most már, hogy Európában egységes a töltő csatlakozó, a töltés vezérlése is egységes? A töltésvezérlő kommunikáció amennyire tudom, a csatlakozó szabványának a része.

Az autón belül az elektronika persze lehet másféle, de ez nem okoz gondot.

Ha jól értelmezem a helyzetet, akkor az elérést biztosító applikációk ezerfélesége az, ami a mai napig gond.

A kompatibilitásról nincs információm.

Működésképtelen töltő az viszont van. A szomszéd utcában is a 3 töltő hely közül az egyiknek szinte mindig piros a lámpája.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Ha jól értelmezem a helyzetet, akkor az elérést biztosító applikációk ezerfélesége az, ami a mai napig gond.

 

Én eleve nem értem, hogy minek ehhez applikáció. Odamész, töltesz, a végén bankkártyával kifizeted, elmész. Ez megugorhatatlan feladat? Az, hogy extra szolgáltatásként a mobilodon nézheted, hogy hol van szabad töltő, legyen. De miért kell kötelezően hozzá?

A végén bankkártyával fizetni nyilván nem egészséges, ha jobban belegondolsz. Az önkiszolgáló benzinkutaknál is az van, hogy beadod neki, hogy mondjuk 25e-ért fogsz tankolni, beterheli a kártyádon azt a 25e-t, aztán 25e-nél megáll a benzin, vagy ha előbb megtelik a tank, akkor elengedi a foglalásból a maradék részt.

Amúgy meg nem megugorhatatlan, egyszerűen csak megspórolják a töltőoszloponkénti a bankkártyaolvasó (nav bejelentés stb) költségét és inkább egy központi szerver vezérli a töltést a mobilos alkalmazásod alapján, szabvány (OCPP) protokoll alapján.

Csomagautomatán, BKV automatán, TESCO önkiszolgáló pénztárnál meg kb. mindenhol van bankkártya elfogadás, sőt kiskereskedelmi egységekben talán már kötelező is, hogy legyen. Ide meg pont nem raknak? Így hogy akarják a boomereket elektromos autózásra bírni? Képzeld el, ha benzinkúton appal tudnál csak tankolni.

Pontosan ez az a helyzet, amit sokan felemlegetnek, mint az elterjedés korlátja.

Azt nem tudom, hogy a szolgáltatók miért kötik az ebet a karóhoz.

A durva nem is az, hogy esetleg kell egy app vagy valami, hanem az, amikor ahhoz, hogy tölteni tudj, az adott hálózat előfizetője kell legyél. Ha épp mondjuk egy másik országból jössz átutazóban, akkor előfordul, hogy egyszerűen nem tudsz előfizetővé válni, mert mondjuk helyi postacímet kérnek és postán, több nap alatt küldik ki a töltéshez szükséges kártyát.

Szóval jól látod, ez így nagyon gáz.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Alapvetően szerintem semmi gond nem lenne az applikációval (pontosabban a regisztráció alapú központi elszámolással), tulajdonképpen még kényelmesebb is, mintha mindig bankkártyát kellene csipogtatni, meg az oszlopon pötyögtetni, hogy mennyit is szeretnék.

A gond ott kezdődik, hogy ahány szolgáltató, annyi app és annyi regisztráció + mindez megspékelve még a külföldi használattal, mikor sok szolgáltató csak helyi címmel/telefonnal/bankkártyával enged regisztrálni, "idegenként" cseszd meg! :(

Ha lenne egy egységesített app, regisztráció, RFID token, nem lenne semmi probléma - egyszerűbb, mint a bankkártya. (bár, maga a bankkártya is használható akár RFID tokenként is - azaz nem közvetlen fizetési tranzakciót indít, csak azonosítja a regisztrált felhasználódat)

"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"