OBD-II GPS tracker autóba

Sziasztok,

Jelenleg is használok egy GPS trackert, ami nagyjából jól működik:
https://sc04.alicdn.com/kf/HLB1.mzaUAvoK1RjSZFDq6xY3pXaS.jpg

A napokban voltam külföldön (Ausztria, Németroszág) és a határt elhagyva nem adta le a jelet. A SIM kártyát átrakva a telefonba külföldön, gond nélkül ment. Mi lehet a probléma? (egy hónapja is voltam kint, akkor ment minden adatforgalom).
Sajnos ez egy e-bay-es cucc, semmit nem tudok róla, de arra gyanakszom, hogy a külföldi hálózatokon már nincs olyan protokoll, amin tudna beszélgetni.

Használ valaki hasonlót? (Traccar, Home-Assistant)

Kinéztem az utódját, amit a Traccar is ajánl, de félek, hogy az egyébként sem olcsó cuccot még megfejelik egy ÁFÁ-val is, mivel csak Ausztráliából lehet megrendelni.
https://freematics.com/store/index.php?route=product/product&product_id…

Tapasztalatokra lennék kíváncsi, olyan eszközt keresek, ami esetleg több infót is le tudna adni (a kocsiról, Ford Focus MK4) a pozíción kívül.
Előfizetős megoldás nem érdekel. Traccar-ral és HA-val szeretném megoldani, saját SIM kártyával.

üdv: redman

Hozzászólások

Valami ilyesmit szeretnék én is pont! Neten elérhető esetleg valahol? github.com például?

Jól sejtem, hogy ez a cucc simán csatlakozik TCP-n/UDP-n egy szerverhez aztán valami nyílt formában továbbítja az adatokat? Milyen formátumban? json? Valami TLS-t használ azért?

Nem szeretem mikor a saját infrámon kívül 3rd party cloud is befigyel, inkább használok saját VM-et ha már úgyis ez a szakmám, ehhez meg pont kapóra jönne a megoldásod :)

Annak idején én is nekiálltam ilyennek. Azért bonyolult.

Most docker-ben fut a Traccar, és mindent ad. Beszélget az eszközzel, webes felület a térképnek, API a Home Assistantnak és kész.
Nincs cloud, saját felügyelet, mi kell még? :)

Ez a Traccar ha jól látom free and open source.

Ez tudja fogadni a kolléga által említett eszköztől is az adatokat?

Sok esetben sajnos proprietary formátumban küldözgetik az adatokat. Midea klímánál meg Hörmann kapunál nekiálltam a fejtegetésnek de végül elengedtem. Elfogyott a türelmem meg az időm is. Inkább összedolgozom másokkal opensourceban.

Tulajdonképpen innen indult a kérdés. Itt vannak a támogatott eszközök:

https://www.traccar.org/devices/

KoGa javaslatára körülnéztem most, ez lesz a következő eszköz:
https://nyomkovetes.net/termek/teltonika-fmb003-obdii-gps-nyomkoveto

Támogatja a Traccar is, majd csak a saját szoftverével kell felkonfigurálnom. De ez jóval jobbnak tűnik, mint a mostani, mert a mostanit csak SMS küldésével lehet konfigurálni, ami elég kényelmetlen.
Meg évekkel ezelőtt bekonfigoltam, most meg már nem nagyon tudom mi is van rajta.

A teltonikának van saját szoftvere, csak rádugom az USB-t aztán pillanatok alatt be/átállítom.
Remélem beválik

Egyelőre érdeklődés szinjén nézem ezeket. Kérdés bennem rögtön, hogy pl. innen amit linkeltel ha veszek egy ilyet FMB003-at, azon az ő szoftverük van, az ő szerverükkel kommunikál, és az ő sim kártyájuk kell bele, vagy ez ugyanúgy egy darab hardver, ami konfigurálható?

Illetve a tőlük vett adat SIM-en csak az ő szolgáltatásukat lehet használni, vagy ezzel ugyanúgy mehet az adat a saját traccar-ra akár?

"Sose a gép a hülye."

Akkor megválaszolom a saját kérdéseimet, beszéltem velük telefonon:

Tudják úgy küldeni az eszközt, hogy alap konfiggal/konfig nélkül, így azt csinálsz vele amit akarsz. Az általuk adott SIM kártya csak akkor jó, ha az ő rendszerükhöz akarod kapcsolni a cuccot. De egyébként nyilván bármilyen kártyát, előfizetésest, feltöltőst lehet bele tenni, megfelelő APN megadásával.

"Sose a gép a hülye."

Nem elérhető, de lehet hogy felrakom majd. Igazából nem biztos hogy érdemes saját megoldást csinálni, én is csak kiváncsiságból és tanulási vágyból kezdtem bele. Pl. a már említett Traccar kb. ugyanezt csinálhatja bár nem néztem konkrétan meg. És gondolom van még számos ilyen cucc.

Igen sima TCP kommunikáció, TLS nincs ha jól emlékszem, de talán bekapcsolható.

A kommunikációs protokol leírása megtalálható itt: https://wiki.teltonika-gps.com/view/Teltonika_Data_Sending_Protocols

Na én is készítettem egy megoldást. Itt érhető el: https://github.com/halacs/haltonika

 

UDP-s Teltonika csomagokat tud fogadni és InfluxDB-be rakja be őket.

A megjelenítést valami mással kell megoldani, ez csak a csomagok fogadására és tárolására szolgáló micro service akar lenni jelenleg. Grafana például jónak néz ki a feladatra, össze tudtam rakni egy dashboardot hozzá.

 

Egyelőre itt abbahagyom a projektet és a következő napokban tesztelni fogom a saját megoldásomat és a traccar-t párhuzamosan.

Szerencsére a javasolt Teltonika FMB920 eszköz amit vettem tud egyszerre két szervernek is adatot küldeni így majd kiderül melyiket használom a továbbiakban :)

 

Maga a Teltonika FMB920 eszköz támogatja a TLS-t: fel lehet tölteni rá egy szerver cert-et. Apró bibi ezzel, hogy a Teltonika eltérő protokollt használ TCP és UDP alatt, TLS meg legjobb tudomásom szerint csak TCP-vel megy. Traccar-ban nem láttam még TLS -re utaló config lehetőséget, a sajátomban pedig Teltonika TCP parsert kell írni ha szükség van rá.

 

Amúgy vicc, hogy a Teltonika configurator csak régi dotNET-el megy amit úgy kell levadászni hozzá, de ha ez megvan már praktikus kis darab, nincs vele gond :)

DTLS lesz az szerintem, nem TLS.

The TLS protocol is composed of two layers: the TLS record protocol and the TLS handshake protocol.
However, TLS must run over a reliable transport channel -- typically TCP.

Részlet a DTLS RFC-ből...
https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc9147

Szerk:
Szembjeött a QUIC. Az még inkább esélyesebb, mint a DTLS, hiszen a Google-s srácok csinálták.

...úgyis jönnek...

Szerkesztve: 2022. 08. 09., k – 13:06

Nem volt 2-3G lekapcsolás odaát esetleg? Bár lehet csak 2024-re tervezik ott. Vagy a készülék által támogatott band használatában lett változás kinn. Esetleg még roaming kapcsán is lehet gond, hogy milyen G-re tud felmenni a készülék. 2018-ban például a németeknél nem ment hónapokig a telenor 4g roamingja, mert elkonfiguráltak valamit és részletes hibajelzés, több időpont és hely megadása után sikerült rájönniük erre, majd javítani. Vagy ha változott, hogy a sim szolgáltatója kivel milyen szerződést kötött külföldön, az is változtathat azon mire engedik fel forgalmazni.

2018-ban például a németeknél nem ment hónapokig a telenor 4g roamingja, mert elkonfiguráltak valamit és részletes hibajelzés, több időpont és hely megadása után sikerült rájönniük erre, majd javítani

Ilyen tényleg megtörténik h. hónapokig nincs roaming 2 EU-n belüli szolgáltató között, ahol azért több ezres nagyságrendben észlelik ezt napi szinten az ügyfelek?

kifejezetten a 4g. Az viszont igen, ph fórum szerint volt aki hónapokkal korábban jelzett panaszt már. Nekem sikerült úgy megfogalmazni / olyan ügyintézőt, technikust kifogni, akikkel tudtam jól egyeztetni. Meg az sem volt hátrány, hogy ingáztam heti szinten, így tudtam nekik mondani, hogy ki tudom próbálni majd adott napokon és leírni pontos hely és időpont adatokat amikor kapcsolódást próbáltam. Így ezeket az infókat továbbítva a németeknek meg tudták találni a konfigurációs hibát (a német rendszerben volt tán). De amúgy előtte évben meg tesómék német sim kártyái nem működtek itthon, mert akkor is volt valami kavar.

Szervusz !

Engem inkább az érdekelne, hogy miért ODB csatlakozós eszközt vásároltál ?

Ha belső GPS antennás a készülék, akkor izgalmas, hogy mennyi jelet fog, ha pedig külső antennás, akkor szgk ( esetleg furgon) esetén már kárpit mögé kell (illi) rakni a kábelt és az antennát.

Egyébként szerintem nem egy vészes összeg, ha autóvillamossági szerelő helyezi be a nem OBD-s nyomkövetőt; ez esetben a teljes idő, ami számíthat.

CSZ

Belepofázok oldalról. 
OBD-n nagyjából az alábbi módon olvashatsz adatot:
- Régi módszer pl. K/L vonalas, ilyenkor kérned kell amire választ kapsz. Itt érdekes lehet egy másik OBD-s olvasót rádugni, kb megzavarodnának, hogy ki kérdezett, ki kapja a választ stb... nincs erre felkészítve.
- CAN busz lekérdezős módszer. Ilyenkor CAN adattal kérsz adott adatot (van olyan kérés ami a régi K/L vonalasat "helyettesíti"), amit válaszként megkapsz és mindenki más is a buszon. Hallgatod, jön válasz, öröm. A kérdést a megfelelő formában és sebességgel kell beletenned a buszba. Ha rossz a sebesség akkor megölöd a buszt, ami akár motor leállást is eredményezhet. (tapasztalat)
- CAN busz lehallgatós. Csak figyelsz, hallgatsz a buszon. Ilyenkor adott típusonként más címen és más-más formátumban lehetnek adatok, amiket pl a műszerfal kap meg, vagy egyéb adatcserekor alkalmaznak. Ilyenkor nem írsz a buszba, nem tudod elrontani. Viszont ehhet az adott típusnak tudnod kell, hogy mit hol és milyen formában találsz majd meg, majd azokat a címeket figyelni.

Tippre az első kettő lehet ez a doboz. 
Az első kettő esetben szabványos helyeken vannak az alap adatok, szabványos formátumban.
Olcsó OBD-s olvasóknál van is olyan, hogy meghülyül tőle az autó, mert össze vissza pofázik neki, ami nem tervezett végeredményeket generál.

Én csak a 3. megoldásban mernék gondolkozni. Írni csakis nagyon szükséges esetben. 

egyetértek, főleg az utolsó mondattal.
Egyik barátom csapata a 3 opcióra valósított meg olyan megoldást, hogy nincs galvanikus kapcsolat - úgy hallgatják le a történéseket és fejtik meg.
Emlékeim szerint amikor elkezdték, akkor még nem volt OBD rendszeresítve - valamint több gyártó úgy van vele, hogyha a lehetőséged megvan "belepofázni" a bus-ba akkor ebből lehet gond (lásd fentebb) -> warranty void...

nem lehet, hogy nem engedi roamingolni?

Nem értek hozzá, ezért a kérdés: ez mire jó?

Lopás ellen vagy valamit csinálsz a begyűjtött adatokkal? Ha az utóbbi akkor mit csinálsz az adatokkal?

Köszi 

Lopás ellen részben jó csak. Egy extra esély, csak, mivel lehet kapni GPS, GSM és mindenféle sávot blokkoló cuccot. Kb. egy cigisdoboz méretü és megdöglött minden kommunikáció.

Céges viszonylatban jó tudni merre vannak az autók. Azok állapotai van-e hibakód, akkufesz, üzemanyag szint, megtett km. 
Otthoni helyzetben aki HA vagy nodered-el játszik annak egy újabb adatforrás lesz az autója, akár a fenti adatokkal, amit lehet reggel az okostükörre kirak. Így induláskor láthatja pl. mennyi az üzemanyag / töltöttség az (e-)autóban.

Esetleg vissza irányu kommunikációval az is megvalósítható, hogy belenyúl a klíma vagy egyéb dologba és pl. bekapcsolja a klímát fűtésre télen, mindezt a lakásból, akár azzal hogy beriasztotta a házat és elindult az autó felé. (elektromos autó tud ilyet)

Nekem a lakás automatizáláshoz kell. Pl elmegyek otthonról, akkor elindul a porszívó.
Attól függően, hogy hol van az autó, lehet különféle akciókat indítani. Pl kinyílik a kapu, ha már közeledsz felé.

Tudom lehet ezeket telefonnal is, de pl meg lehet különböztetni, hogy a kapu kinyíljon, ha autóval megyek felé vagy ne (mert a kiskapun megyek be), ha telefonnal.

Lopás ellen is jó lehet akár. Segíthet, hogy hol volt az utolsó ismert pozíció vagy ha a szerencséd van akkor nem veszik észre és akkor egészen végig lehet követni a rossz embereket.

Szembejött velem ez hirdetésben. Nincs semmi közöm hozzájuk, de a weboldal alapján úgy tűnik, van benne hozzáadott érték, úgyhogy talán érdemes megnézni: https://hellocristo.hu Ők is Teltonika eszközöket alkalmaznak ahogy látom.