"A katásoknak csak magánszemélyektől lehetne bevétele a kormány törvényjavaslata alapján"

Hozzászólások

Értem a célt, de ez elég nagy kapufa. Számos olyan helyzetet tudok elképzelni amikor egy katás cégnek kell, hogy számlázzon. Pedig én nem is vagyok vállalkozó...

A KATA-hoz önmagában lehet, hogy nem kell, de kevés embert ismerek, akinek kizárólag KATA-ből van jövedelme.

Ha meg csak KATA-ja van, mi okoz nehézséget? Egy átjelentkezési papír beküldése?

(Természetesen, miután megszavazták. Még ott sem tartunk.)

trey @ gépház

Átjelentkezés után már nem KATA-s lesz. Nem

De pont erre irányult a kérdés, hogy nőni fog-e a söralátét annyira, hogy már könyvelő kell hozzá. :)

Főállás, tőzsde, kripto, egyéb bevételek?

Főállást hiszed vagy sem annyira modern a NAV, hogy tudja, ugyanez van amúgy a pénztári befizetésekkel, és sokminden mással, persze ha van egyéb bevételed (jól adózik még mindig ;)) akkor azt be kell(ene) vallanod de attól teljesen függetlenül, hogy vállalkozó vagy vagy sem (ugye ezért hívják szjanak :))

Mennyire életszerű, hogy egy biciklis 24 éves futár, akinek talán az egyetlen vagyontárgya a biciklije és albérletben lakik, ő majd tőzsdézik és  bitcoinnal kereskedik 12 óra munka után a 120 ezres + rezsi  lakásbérlése után  talán megtakarított pár 10 ezer forintjából?

Amúgy ő se jókedvéből lett vállalkozó, így alkalmazzák a nagy futár cégek.

Nem segítettél. Hanem az aktuális kormányzati mantrával _megegyzően_ te megvádoltál egy teljes társadalmat csalással. Ezt úgy, hogy _tudod_ hogy az állam pontosan tudja, hogy ezen gazdasági szereplők így működnek ezt elismervén különadót is kivetnek azokra akik egy kifizetőre egy évben több mint 3 milliót számláznak. 

A politikai mantra ismételgetését szokták politikának hivni. 

Az fel sem merült a csaló KATA-sokban

Hát, eleve, a KATA-sok a társadalom egy szeglete (450K, nem is a legnagyobb), annak a csaló KATA-sok csak egy része, így a "te megvádoltál egy teljes társadalmat csalással" felütés még tőled is szokatlanul ostoba.

Kérlek ne takargasd tovább az adócsaló honfitársaidat.

trey @ gépház

A Pénzügyminisztérium tájékoztatása szerint az új szabályozásra azért van szükség, mert a beérkező adatok és a kamarai visszajelzések alapján egyes munkaadók katás jogviszonyba kényszerítették munkavállalóikat, ezzel az államkasszát, a munkavállalókat és a tisztességes adózókat is megkárosították.
 

Itt azért felmerül a kérdés, hogy ha tényleg ez lenne a probléma (tegyük fel, na, hogy igazat mondanak.... ), akkor miért nem ezt oldják meg, olyanok szopatása nélkül, akikre ez nem vonatkozik? Nem érzel itt valami zavart az erőben?

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Mert a gyökérok az, hogy 12 évig loptak, csaltak, hazudtak, és azért a világgazdaság növekedett, aminek eredményeként a nagy kitettségű hazai gazdaság is haladt előre. Nem úgy mint mehetett volna, mert a régióban mindenki jobban teljesített, de azért megyegetett.

Aztán beütött a menykű a pandémia után, az ellátási láncok akadoznak, nincs termelés, a külkereskedelmi mérleg brutálisat romlott, elszabadult az infláció, brutálisan romlik a forint, és mindeközben üres a kassza. És akkor jött a villámötlet: Emeljünk adót!

Vegyük elő a trey axiómát: zabáljon mindenki kevesebbet, így lehet majd több adót fizetni, és be lehet zárni a EÜ intézményeket is!

Jó, meg van valami AI vezérelt munkacsoportjuk is, de arról sincs egy ideje hír. 

https://nav.gov.hu/sajtoszoba/hirek/kulonleges-kuldetes-megalakult-a-na…

Külön tetszik ez a rész:

egységes azonosítókon tartunk nyilván, így nem kell bonyolult kriptográfiai rendszereket létrehoznunk azért, hogy az elemezhetőség fenntartása mellett is garantáljuk a kutatott anyag anonimitását

Valami borgőzős éjszakán hallottam azt, hogy egy meg nem nevezett cégnél minden lekérdezésnél (mondjuk left outer join), minden rekordot letitkosítanak, de egyessével generálnak minden rekordhoz privát kulcsot, és természetesen a generálásnak darabára van.

El is fogyott a pénz érdemi eredmény nélkül.

Nagyon büszke vagyok rá, hogy a kamarai tagdíjat amióta újra kötelezővé tették, nem fizettem be. A BT-met azóta megszüntettem, az egyéni vállalkozásnak is vége, és senki nem jött, hogy hoppá, az elmúlt 20 vagy mennyi évre akkor fizessek a semmiért mégis inkább (pedig arra számítottam, hogy legalább az utolsó 5 évet majd elkérik).

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

különben az érintettek beindítanák a "lobbizást" ellene

Én valahol jogosnak tartom, hogy ha hoznak egy rám vonatkozó törvényt, akkor állampolgárként elmondhatom a véleményemet. Ha egyedül vagyok vele, akkor így jártam, ha nem, akkor meg lehet keresni valami kompromisszumot.

A fentebbi persze egy normális világot feltételez, ha ez túl absztrakt, akkor csak egy találós kérdésem van: miért pont a taxisok a B2B kivétel a törvényben?

Na ne vicceljünk már, kérem szépen!

Baromi sokszor utaztam már taxival céges úton. Magyarországon is és más országokban is. Minden egyes alkalommal én fizettem, nyugtát kértem, aztán a cégnek lejelentettem költségként, ők meg visszafizették.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Nálunk meg másként megy, a cégnek szerződése van az egyik taxiszövetséggel, és a szerződés keretében taxicsekket adnak ki, a csekk kitöltésével fizetek, azt eljuttatják a céghez, és az fizet. Legalábbis ez volt régebben, mostanában ugyanez megy, csak nem papírral, hanem kapunk egy kódszámot (egyfajta OTP-nek tekinthető), a kódszámot bemondjuk a taxisnak, ő ez alapján számláz a cég felé. A kódszám egyedi, egyszeri felhasználós, ezért írtam, hogy OTP-szerű.

A lényeg, hogy ebben a konstrukcióban én egy fillért sem fizetek, és a taxivállalatnak a cég fizet. Nyilván ez csak belföldi taxi, a külföldi a szokásos nyugtás megoldás, amit te is írtál.

Elhiszem, hogy van céges számlázós megoldás is, de azért azt csak el tudjuk képzelni, hogy ha egy taxis nem számlázhatna egy cégnek a KATA törvények miatt, akkor valahogy máshogy azért sikerülne megoldani a Pest-Paks út kifizetését és elszámolását. Pl. úgy, ahogy én írtam, de simán lehet, hogy más lehetőségek is vannak.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Teljesen jogos, hogy elmondanád a véleményedet. Nem arra írtam a lobbizást, hanem arra, hogy egyesével, táska pénzzel meggyőzni a képviselőket, hogy ne szavazzák meg. Legalábbis a felét, ami itt valójában csak kb 35 kormánypárti képviselő, mivel az ellenzék ellene szavaz amúgy is.

Igen, van ilyen. Ez az eset viszont nem az. Szerintem egy csomó olyan mellékhatása lesz ennek a törvénynek, amire nem is gondoltak, és azzal, hogy egy nap alatt végigvitték, esély sem volt arra, hogy akár csak elgondolkodjanak azon, hogy ez így nem jó.

Csak néhány példa: Telex: Halasztást és több módosítást javasol a katatörvényhez a budapesti iparkamara

Pedig de. Vagyis inkább hétfőn. Ha végleges lett volna, hamarabb jóváhagyják.

A majdnem azt jelenti, hogy ott bizony voltak dolgok, amik nem mindenkinek tetszettek.

Baszki, ne mondd, hogy a képviselők ezt olvasgatják ráérő idejükben! :-)

Amúgy a többi ország akkor miért nem fogadta el olyan gyorsan, mint mi?

Ld. ratifikációs táblázat @
https://hu.wikipedia.org/wiki/Lisszaboni_szerz%C5%91d%C3%A9s

Pedig de. Vagyis inkább hétfőn. Ha végleges lett volna, hamarabb jóváhagyják.

A végleges szöveg két hónappal az aláírás előtt előállt és a nem végleges szöveget is évekig véglegesítették.

Te érted amúgy, hogy miről beszélsz, amikor egy hétfőn benyújtott, senkivel nem egyeztett, kedden megszavazott és az adóéven belül durva változást okozó, 45 nap múlva életbe lépő törvényt hasonlítasz össze egy olyan szerződéssel, amit hat évig készítettek elő végtelen számú egyeztetéssel és két évet adtak az aláírástól számítva az életbe lépésre?

Pedig de. Vagyis inkább hétfőn. Ha végleges lett volna, hamarabb jóváhagyják.

Az megvan, hogy minden ország ugyanakkor írta alá és az életbe lépése ugyanakkor történt?

Amúgy a többi ország akkor miért nem fogadta el olyan gyorsan, mint mi?

Teljesen mindegy, hogy mikor ratifikálják a nemzeti parlamentek, ha ugyanúgy és egységesen 2009. december elsején lép életbe. Nem a ratifikálás pillanatában lépett életbe.

Nem gondolom, hogy legalább két hónapja ne tudták volna, hogy növelni kell az adóbevételeket, a PM ne kapta volna feladatul már egy hónappal ezelőtt, hogy dolgozzon ki koncepciót rá és ne kezdtek el volna hetekkel ezelőtt dolgozni a Kata átalakításán.

Előkészítést írtam, ettől még a kódifikációt összeránthatták két nap alatt, igenytelenül.

"Van, amikor gyorsan kell törvénykezni és nem lehet egyeztetni, különben az érintettek beindítanák a "lobbizást" ellene."

Pont azért kell egyeztetni, hogy ha az a törvény elég sok embert érint, azok beleszólhassanak... esetleg elmondhassák véleményüket... vagy netán olyan dolgok is kiderüljenek, ami a gyors törvénykezésben eszébe sem jutott a honatyáknak.

“Any book worth banning is a book worth reading.”

foallas _mellett_, 5 cegnek dolgozk be a helyi IT karbantartasokra (=uj postafiok kell letrehozni, nason megosztasokat csinalni, stb). a kata miatt ezt eddig kozel 0 adminisztracioval meg tudtam oldani (online szamlazas+evenkenti abevjava). az uj kataval ezt mar nem tudom csinalni, most kereshetek valami mas cegformat (esetleg fizethetek konyvelot, kulon bankszamlat, stb), mivel a cegeknek tovabbra is szuksege van a karbantartasokra. vagy b*szokra es megoldjuk okosba. eljen a gazdasagi feherites!!!

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

Tippelem, ez még mindig kisebb kiesés az államkasszából, mint amikor egy multi vezérigazgatója KATA-ban vette fel a fizetését, meg a komplett T-betűs áruházlánc KATA-s "vállalkozókkal" (akik most érdekes mód, beugrottak munkaviszonyba hirtelen) oldotta meg az IT üzemeltetését.

Természetesen, a fenti  a képzelet szüleménye. Én sem ismerek valójában olyan személyt, aki eddig KATA-s volt, ennek a cégnek dolgozott, most meg főállásban nyomja ugyanott :D

trey @ gépház

hat lehet egy/par igazgato kataval kapta a fizut, es oket most jol megakadalyoztak (nyilvan nem, mert talal masik megoldas). de a hirek szerint volt 400k katas, es nem hiszem hogy mindegyik mukormos vagy fodrasz volt. sokan szolgaltattak cegeknek (nemcsak it, hanem ahogy a lenti pelda, villanyszerelo, vizes, stb), azokkal most jol kibasztak... es jol beloktek a szurke zonaba... 

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

ez még mindig kisebb kiesés az államkasszából, mint amikor egy multi vezérigazgatója KATA-ban vette fel a fizetését

Hogyan tudna egy multi vezerigazgatoja KATAs lenni? (En munkavallalo es/vagy EV voltam, akkoriban nem volt még KATA, kicsit ugy hangzik mintha a fonok EV lenne a multinal)

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Üzemeltetést lehet, a fejlesztést nem valószínű, mert az elmúlt két hónapban 5 (!) volt kollégám lett alkalmazott ott (soha senkitől nem hallottam ilyet még, hogy ennyire rövid idő alatt ennyien mentek volna egy céghez). Nem lehet, hogy pont a rugalmasság miatt lett pont az üzemeltetés feltöltve vállalkozókkal?

egyéni vállalkozást és általányadózást nézd meg.

a kata miatt ezt eddig kozel 0 adminisztracioval meg tudtam oldani (online szamlazas+evenkenti abevjava)

Amúgy KATA bevétel jelentést nem havonta kellett beküldened? Nekem havonkénti abevjava volt.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Amúgy KATA bevétel jelentést nem havonta kellett beküldened? Nekem havonkénti abevjava volt.

Nekem sem volt ilyen. Kiállítottam a számlát, jött a pénz, utaltam a pénzt, az év végén könyvelő beadta a bevallásomat. Aki egyébként eddig mellékállásban katázot. Nem lennék most a helyében.

 

Mod: Elbandi, bocs, benéztem.

Érdekes. Úgy emlékszem, nekem a NAV-tól jött felszólítás, hogy mittudomén 12-éig tessék töltögetni!

De lehet, hogy keverem, és ÁFA volt csak havonta? Fene tudja. Mostanában már nem kell tölteni, lehet, hogy rosszul emlékszem.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Jó eséllyel meghaladta az egy kifizetőtől érkező pénz a törvényben meghatározott keretet, ami esetén külön jelezni kellet ezt. Emellett ha az összjövedelem meghaladta a 12000kHUF-ot vagy valami más miatt(export számla) akkor kellett ÁFA bevallást is beadnod. Más bevallás (járulék) nem volt szükséges.

Állítólag számlázhat de csak magánszemélyeknek. Állítólag azért változtattak, mert a KATA-t, aminek  eredetileg a kisvállalkozások adókönnyítése lett volna a célja, a nagy cégek arra használták, hogy rendes alkalmazotti jogviszony helyett válllalkozóként foglalkoztatták az amúgy csak nekik dolgozó kvázi "alkalmazottakat.

Vagyis a KATA előnyeit inkábbb a nagy cégek élvezték, mert szinte kizárt hogy egy futár havi 1 milliós bevételt érjen el. A nagy cég viszont mentesült a járulékoktól.

Ez a kormánypropaganda. Még egy éve sem volt hogy módosítottak arra vonatkozóan, hogy amennyiben 3 millió felett kapsz egy kifizetőtől bevételt akkor azt extra 40% adó terhei. Aki ezt a fentit beszívja annak nem sok agysejtje lehet, ha elhiszi, hogy nem tudta a törvényalkotó, hogy mire használják az adónemet, és ezzel legalizálta is azt. 

Épp ideje volt tenni valamit a kényszervállalkozásba erőszakolt, valójában munkavállalók érdekében!

Azok a szerencsétlen ördögök, akik Kata kényszervállalkoznak kizárják magukat munkavállalókat védő számtalan törvény hatálya alól. A partnerük munkaadóként, főnökként viselkedik velük szemben, de akkor mondja fel a szerződésüket amikor akarja. A gengszterváltás utána magyar vadkapitalizmus egyik itt maradt gonosz szelleme ez. Legtöbbet azoknak árt akik benne vannak. A valódi kisvállalkozó magánszemélyeknek szolgáltat, dolgozik, nem nála sokkal nagyobb óriás vállalatoknak.

az az infós aki (most) havi 900 000Ft-t számláz (900*12=10 800 000Ft) ebből zsebre is tesz 10 200 000Ft-t.
Uez bejelentve mennyi lenne? 
Tfh ezt ráadásul nem 1 cégnek napi 8 órás szerződéssel teszi, hanem kötetlen munkaidőben - akkor az ennyit is ér? (lézer jani után szabadon)

Ennél nettóban többet lehet keresni munkavállalóként infós állásban, szintén kötetlen munkaidóban. Nagy divat lett home office, a covid és a magas irodabérletek miatt. Így lesz jó nyugdíj is, eszközökről, licencekről a munkaadó gondoskodik. Mellette elég jó a munkavállalók jogvédelme Magyarországon. 

(off Lézer Jani felé a költői kérdésem: akkor Jakab Péter valóban "annyit is érne"?! :)

Egyrészt itt szó sem volt milliókról. De a megértéshez példálózhatnék a vízzel, ami kitölti az űrt, a fizetés picit hasonló ha a megélhetést nézzük. Az életvitelből visszavenni mindig fájdalmas csak a mértéke más ha te 200eFt-ból élsz havonta vagy 900eFt-ból.  A 30-50%-os áremelkedés a kaján mindkettőnek fáj de az elsőnek szinte megoldhatatlan probléma.

Ez nem igaz; pláne most nem, amikor kiskosárban is a kasszához tudok vinni 25 ezer forintnyi ételt.

Az a grillkolbász, ami karácsony előtt még 899 forint volt, most 1599. Attól, hogy még ki tudom fizetni, feltűnik, hogy a kasszánál az eddigi 150%-át fizetem ugyanazért.

Nagy Péter

Ha bruttó 900e, annak a kb 70%-át látja ő, és a munkáltató 1,1 milában van ha jól számolok így hirtelen. E mellett úgy kell számolni, hogy szép, hogy pár %-os adóterhe van, de nyugdíja szinte biztosan alig lesz, arra masszívan félre kell tennie, pláne ha ezt a mondjuk nettó 800e-s (miután legalább valamennyit félretett nyugdíjra) életszinvonalat akarja tartani.

De a ceg nem fog hirtelen tobbet kolteni az emberre, a keret ugyanugy 900 marad

A cég csak a munkaerőpiacról tud embert felvenni.

Ha hirtelen az összes KATÁ-s alvállalkozó veszi a kalapját és az álláshirdetésekre jelentkezők mind többet kérnek, mint 900, akkor vagy emel a kereten, vagy kevesebb embert foglalkoztat, amennyi a keretből kijön.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

nettó 800e
az bruttó 1200e
a teljes bérköltség 1356e 
(ez alapján: )

nem biztos, hogy kevésbé hatékony a fenti 800e-ből 200e-t eltenni megtakarításra, ahelyett, hogy befizeted nyugdíjként és lófa..t nem kapsz majd belőle 30-40 év múlva...

bruttó 900e esetén a nettó ~610e a teljes bérktg pedig 1017e (tehát stimmel amit írtál)

(a fentiek 1 gyermek és egyéb kedvezmények nélkül érvényesek)

Akkor pláne. Simán lehet, hogy a katás megoldás jobb volt így, ezzel nem vitatkozom, ha az illető hajlandó volt félretenni, és nem csak a számok bűvöletében volt. A megbízó és leendő munkáltató számára azért nem semmi plusz, ha teljes állásban meg akarja az illetőt tartani.

A 25 ezres mellékállású KATA-t most engedjük el, hisz' volt munkahelye.
Az 50ezer/hó -s 1évnyi KATA sem években, sem összegben nem számít egy alkalmazottként ledolgozott évnek.
Azt a havi 75ezres KATA-val lehetett kiváltani.
Az a KATA-s aki ezeket nem tudja/tudta, azért az valahol meg is érdemel pár pofont az élettől.
Én pl. ezeket tudom, azt meg csak sejtem, hogy 60év várható átlagéletkorral lesz 90év a nyugdíjkorhatár mire én nyugdíjas sosem leszek, mert ha esetleg nem halok meg, akkor addigra úgyis bedöglik a jelenlegi nyugdíjrendszer.
Fizetheted a TB-t, hogy hazaküldjenek a kórházból, húzzál sorszámot 3 hónappal előre, de vigyél magaddal WC papírt, stb, stb. Ha nem egy ilyen tolvaj banda lopná a pénzünket, lenne értelme és látszata a dolgoknak, akkor talán még fizetném is. A minimum kötelezőn kívül többet nem vagyok hajlandó a 12éve tartó ámokfutásukra beadni a közösbe.

A kata-s vállalkozó nem számlázhat a cégnek, mert az nem fér össze a a kata-val. Tehát vagy megy a szürke/fekete kasszából a fizetség, vagy drágábban fogja ugyanazt a szolgáltatást nyújtani (hiszen a vállalkozásának a fix költségei akár jelentősen is nőni fognak), és ezt az emelt árat valahol a cég is tovább fogja hárítani az ügyfeleire/vásárlóira...

CSak nem KATA-s vállalkozóként, mert magánszemélynek számlázás az nem tartható. Ja, és aki eddig magánszemélynek nyújtott szolgáltatást, az vajon mennyiről adott ténylegesen számlát/nyugtát/adóügyi bizonylatot? Na? Tehát pont azt a réteget verték orrba, akik cégeknek dolgoztak.

"A partnerük munkaadóként, főnökként viselkedik velük szemben, de akkor mondja fel a szerződésüket amikor akarja."
a munkavállalót is bármikor kirughatják ugyanúgy...ott lesz a fejed felett a bárd.

"A valódi kisvállalkozó magánszemélyeknek szolgáltat, dolgozik, nem nála sokkal nagyobb óriás vállalatoknak."
egy olyan "valódi" kisvállalkozót mutass nekem, aki nem szolgáltatott még cégnek...

"a munkavállalót is bármikor kirughatják ugyanúgy...ugyanúgy ott lesz a fejed felett a bárd."

De nem fogják infóban, mert így is nagy a szakemberhiány. Ha mégis utána jár többek között végkielégítés, ami bőven elég arra a pár napra amíg egy másik munkát talál, ahol referenciaként szolgál korábbi munkahelye. A katás kényszervállalkozó saját "munkahelye" elég sovány referencia. Többségük azt sem tudja hogyan kellene megírni egy ami követelményeknek megfelelő önéletrajzot. 

"egy olyan "valódi" kisvállalkozót mutass nekem, aki nem szolgáltatott még cégnek.."

A katás kisvállalkozást olyan szakmunkásoknak találták ki, mint festők, burkolók, vagy piaci árusok. Villanyszerelőknek már nem jó, mert túl sokat keresnek. Természetesen lakótelepen vagy kertvárosi házakon dolgozva. Aki egy irodaház felújításában vesz részt az többedmagával, rendes vállalkozásként köt szerződést. Természetesen ismert jelenség, hogy irodaházzal szerződő vállalkozó tovább passzolja a munkát fogyóeszközként kezelt katás droidoknak, ő pedig egy kis szervezésért elrakja a profitot. Többek között az ilyen jelenségeket kell végre megszüntetni. 

Dehogynem! 

Hónapokra előre kell leegyeztetni már egy szobafestőt is. És érdemes inkább többet várni egy jó referenciákkal rendelkező szakira mint gyorsan megbízni egy random arcot, aki lehet nemrég szabadult és épp az építőiparban próbálja ki magát mert azt mondták ebben most sok a lé. 

Nézd, simán van az a kisvállalkozó, aki már feltőkésedett annyira, hogy bevállal generálra párhuzamosan valahol 3-10 épület között egy szezonra, 1-2-3 alkalmazott csapattal, akiket el is tud látni folyamatosan munkával, mert falaznak, betonoznak, vésnek fasztudja, de nincs értelme neki felvenni állandóra mondjuk egy villany vagy vízvezeték szerelőt, burkolót, fűtéshez értőt, festőt, fasztudja, mert ezek épületenként valahol a pár nap és az 1-2 hét között mozognak. A cserébe a helyi kisvállalkozó remekül el lesz az egész szezonnal mondjuk azzal, hogy az ideje egy részében bedolgozik 2-3 ilyen generálosnak, és még lehet, hogy mari nénihez is kimegy pl újrahúzni a konyhát, és direktben fizeti, mert nem egy generálos éptkezés van.

Ez teljesen életszerű kisvállalkozói lét, aki kb ugyannak a rétegnek szolgáltat, kb ugyanazt.

Ebben az esetben a generálkivitelező foglalkoztathatná a villanyszerelőket egyszerűsített foglalkoztatási szerződéssel (azaz alkalmi munkavállalóként). Annak nem olyan nagy az adóterhe. Ennek vannak ugyan korlátai, pl. az alkalmazott folyamatosan egymás után max. 5 napot, havonta max. 15 napot, évente max. 90 napot dolgozhat egy munkáltatónak. Azonban ha több generálkivitelezőnek is dolgozik a villanyszerelő, akkor úgy talán ez nem lenne probléma. Emellett a villanyszerelő maradhatna katás is és vállalhatna villanyszerelést magánszemélyeknek.

Pesze, és adminisztrálgassák mindezt azért, mert valaki kitalálta, hogy nem állíthat ki cégnek számlát a szaki. Úgy, hogy közben ami történik, az teljesen jellemzően valóban egy szolgáltatás, nem pedig egy munkaviszony. Az, hogy pl a szaki nem munkaidőben dolgozik ilyenkor valójában az a legkevesebb. De pl építkezésen már igen gyanús, hogy ha munkavállaló, akkor hirtelen kéne neki munkavédelmi oktatás, teljesen másképp néz ki egy potenciális baleset. Egyáltalán nem triviális, hogy kinek a dolga a szerszám, ugye alapvetően az a munkáltató felelőssége, hogy legyen, cserébe nyilván hozza a szaki a sajátját, aztán mi van, ha éppen akkor fosik be a drága fúró. Az is potenciálisan másképp néz ki ebben az esetben, hogy pl ha villanyász barátunk elszabta, és leég a szép új kecó, akkor hogy lesz az anyagi kártérítés kérdése.

Szóval hirtelen keletkezik egy vödör hülye kérdés, mert a valóságban ez egyáltalán nem munkaviszony, hanem egy elég tiszta alvállalkozói felállás, csak ilyen hülye módon akarnak védekezni a bújtatott munkaviszony ellen.

kell a szart, 2 hétes kezdéssel találtam festőt jó referenciákkal (ismerősöknek festett, mert csak az a jó referencia. a többi szemfényvesztés).
csak győzd megfizetni. mert olyan árakat mondanak hogy csak pislogsz...

ennek az lesz a vége, hogy nagyon sokan megcsinálják inkább maguknak a festést.

aki eddig katázott és olcsó volt, az kénytelen lesz általányadózni és akkor meg is fogja emelni az árait.

aki eddig katázott és olcsó volt, az kénytelen lesz általányadózni és akkor meg is fogja emelni az árait.

Miért emelné meg az árait? Nincs jelentős különbség az adóterhekben. Persze kifogásnak éppen jó.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Remélem, ezzel nem arra szerettél volna utalni, hogy a munkavállalótól ugyanolyan egyszerű megszabadulni, mint egy alvállalkozótól. Igen, meg lehet szabadulni mindenkitől, de ennek ára van, és ez az ár függ a viszony formájától. Nem véletlen, hogy amikor épp leépítés van soron, akkor első körben a kölcsönzött munkaerőtől, másodikban a contractoroktól, és csak harmadik körben a belső munkavállalóktól szabadulnak meg.

Az azonos felmondási idő mióta adott? Egy vállalkozási szerződés esetében a felmondási idő viszonylag rövid, a munkavállalói szerződés esetében folyamatosan hosszabbodik a munkaviszony hosszától függően (cég általi felmondás esetén, de most ez számít). Ráadásul a munkáltatói felmondást indokolni kell, az indok pedig esetenként vitatható, hozzájön a felmondási idő, aminek felére a munkavállalót fel kell menteni a munka alól, valamint a végkielégítés hosszabb idejű munkaviszony esetén. Szóval van különbség rendesen, ezek egy része jogi korlát (indoklási kötelezettség), más része anyagi.

Ha én vállalkozóként projektmunkára szerződök le, akkor igen-igen nehéz engem "kirúgni" a projektmunkáról, ha megfelelően teljesítek, ugyanis ilyenkor jár nekem jelentős kötbér, mert lefoglalták az időmet vagy megyünk bíróságra, mert ugyanígy indokolni kell, hogy mi vezetett a szerződésszegéshez.

Szerintem te arról a vegytiszta esetről beszélsz, amikor az alkalmazottat kiszervezték vállalkozóvá és ugyanannál az asztalnál dolgozik ugyanabban a cégben.

Hosszú távú support- és egyéb külsős munkák is léteznek, nem csak projektmunka. Ezeknél jellemzően van egy egy hónapos felmondási idő (vagy akár rövidebb), amit indokolni sem nagyon kell. Szóval ne csak egy szemszögből (a sajátod) próbáld nézni a dolgokat. Cserébe én is próbálok így tenni :)

Hosszú távú support munka viszont általában sok céges, ott nem sírok azért, mert nem kell mennem átalányba többé egy olyan ügyfélhez, aki nincs megelégedve vagy csak heti 1-2 órában van support. Ha meg heti 40 órás a support egy cégnek hónapokon vagy éveken át, akkor lásd újra a bújtattot munkaviszonyt.

ha az alkalmazottnak felmondasz (nem közös megegyezéssel) és régóta ott dolgozott (úgy, hogy a munkáltató sem trükközött) akkor erre ott a végkielégítés.
Amennyiben az alvállalkozónak mondasz fel a szerződési idő lejárta előtt - arra pedig ott a kötbér.

A különbség az, hogy a jog talán jobban védi a munkavállalót - viszont az alvállalkozónak pedig lehet jobb ügyvédje...

ízlelgesd egy picit ezt:
"A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.) 53. § (1) bekezdése alapján a munkáltató jogosult a munkavállalót átmenetileg a munkaszerződéstől eltérő módon, az abban foglaltaktól eltérő munkakörben, munkahelyen vagy más munkáltatónál foglalkoztatni."

mindenki pótolható.
te is.

Aki semmiképpen sem szerződhet céggel arra, hogy akár 2-3-4-5 munkavállalónak tanítson mondjuk nyelvet, pénzügyi ismereteket, valamilyen konkrét szakdolgot, a sokféle IT-s miniképzéssel nem kell messzire menjünk... szóval gondold át. :)

Céggel mindenki szerződhet, akár szeret is szerződni, mert fizetőképesebbek, és jellemzően nagyobb melókat tudnak adni. Néhány gondolat: üzemorvos, jogász, gyógytornász, gyógymasszőr (igenigen, van ahol foglalkoznak a dolgozókkal, ha már ülőmunka van), nyelvtanár, médiához smink és fodrász, takarítás, építőipari munkák, szóval minden. Egyébként még céges szervezésű gyerektábor is lehet a dolgozók gyerekei számára, szóval pláne minden előfordulhat(na).

Ilyen az amikor olyan hozzászólás keletkezik ami mögött nincs információ, de jól reprezentálja a kormány által sulykolt hülyeséget. 

Azok a kényszer-vállalkozások nem fognak megszűnni. A szerencsétlen igénybe vevők fognak kevesebbet keresni. (hint: a garantált bérminimum 2400kHUF évente nem bérminimumon élőket szoktak kiszervezni KATA-ba, az átlagos havi bevétel a KATA által ha jól emlékszem valahol 400kHUF /duplája a bérminimumnak/) 

Azaz ez lesz átkényszerítve átalányadózásba. Mi fog változni?

1, javasolt könyvelő -> 80-100kHUF évente (minimum)

2, 650kHUF átalányadó helyett kb 1700kHUF átalányadót fog fizetni egy átlagos 500kHUF-ot KATA-ban hazacsorgató manus. (360kHUF jövedelem 450kHUF helyett jobb esetben a 90kHUF-ot megfelezi a vállalkozással és így 400kHUF-ra csökken a bére, ha nagyon jó fej a vállalkozása akkor meg ugyanazt viszi haza, de emelni már nem fognak neki.

Ergo ha a vadkapitalizmust akarod letörni, akkor előbb ne nyiss neki utakat, ha nyitottál, akkor pedig az esést kellene puhára venni. Sajnos ebben rohadt nagyot hibázott a kormány. 

 

Megérkeztünk a végére: család virítsd a lóvét (pont úgy nem a családok fizetik meg mint az extraprofit adót de legalább a költségvetés eltesz 100-150 milliárd plusz bevételt ha valamennyire bejön ez)  

650kHUF átalányadó helyett kb 1700kHUF átalányadót fog fizetni egy átlagos 500kHUF-ot KATA-ban hazacsorgató manus.

mellékállásban* fizetett 300 000 KATÁt, általányadózásban meg fizet 540 000 SZJA-t. Az első esetben a kiszámlázott összeg kb. 94%-t vitte haza nettóban, általányadózást válaszva meg 91%-át. Valóban, egy hangyányit többet fizet, de azért szerintem nem fog emiatt a kardjába dőlni.

* Főállásban a KATA 600k vagy 900k lenne választás alapján, az általányadózó meg a fenti SZJA-n felül fizet TB-t meg SzocHo-t is, kb. 750k (a főállást csak nagyjából tudom, én a mellékállásban voltam érdekelt, annak jártam jobban utána).

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Kb az összes számod rossz, kijavítom. Egyrészt lehagyod az iparűzési adót ami a KATA esetén átalány (350kHUF és 650kHUF ill. 950kHUF ra emeli az összegeket amit írtál) amennyiben viszont átalányadózás akkor a jövedelem*1.2*HIPA (mind a jövedelem számítás mind az HIPA bonyolultabb kérdés most)

A mellékállás (amire nem tértünk ki) feltételezte, hogy egy kifizető megfizeti utána a garantált bérminimumot, márpedig ez "csalós példánál"  260kHUF-al 760kHUF-ra változtatná a KATAs teljes költségét a cégnél szóval elgondolkodtató mennyi lenne az az 500kHUF ami számlázva lenne (valszeg kevesebb)

Ahogy kifejtettem fentebb a főállásnál a HIPA-t felejtetted el belerakni. Az meg hogy miért is fizetnek 900kHUF-ot nem pontosan értem/nincs komoly ellentételezése ahelyett ezt rakhatja önkéntes nyugdíjpénztárba is/. A 750kHUF számolásod ebben teljesen rossz, 500kHUF után ez kb 670kHUF és 470kHUF azaz egyben kb 1680kHUF+HIPA (670+470+540+HIPA). Ekkor még nem számoltuk, hogy bevallást kell csinálni és külön bankszámla(vállalkozási) kell ezeknek a havi költségei beköltöznek természetesen. 

(szívesen) 

KATAs vállalkozó választhat, hogy átalányadót fizet vagy tételest. Ha te tételes adót választasz akkor a másik szabály szerint a KATA bevételt 2500kHUF-nak kell tekinteni ez után bevallani. Ha az önkormányzat úgy határoz, hogy bizonyos összeg _alatt_ nem kér HIPA-t akkor az nem a KATA-sokra vonatkozik és az adott adófizetési kötelezettség keletkezik, de a vállalkozás "de minimis" támogatási keretére lesz elszámolva. Tehát ha nem fizettél akkor is fizettél :)

1, javasolt könyvelő -> 80-100kHUF évente (minimum)

Ha tudnám mennyi könyvelési meló van egy KATA-val, egy KIVA-val vagy akármivel, akkor lehet nem is lenne szükségem könyvelőre. Sajnos nem tudom, így jelenleg 1x Kft + 1x KATA EV = 70.000HUF/hó, + bérszámfejtés 3.000Ft/fő. Szerintem keveset írtál könyvelőre.

Hát, én (mi) speciel más mikro- és kisvállalkozásoknak (és önkormányzatoknak) nyújtunk IT szolgáltatásokat (10-12 rendszeres, havi vagy negyed éves díjú ügyfél), és pont ránk illett a kata adózási forma eddigi verziója, mert semmilyen jelentős költség, kiadás nincs, szellemi terméket értékesítünk.

A párom pedig fitness edző, aki ugyan javarész magánszemélyek szolgáltat, de pont ez évben több munkája volt önkormányzatnak, gyerektábornap, ilyensmiknek sportfoglalkozás tratására. Ő vagy elhagyja a katát, vagy lemond ezekről a bevételekről...

Ő vagy elhagyja a katát, vagy lemond ezekről a bevételekről...

Esetleg csináltok egy második céget az első mellé (vagy egy céget a két egyéni vállalkozás mellé), és az új cég fog számlázni a céges ügyfeleknek. Várhatóan a KATÁnál rosszabb feltételekkel lehet a pénzt kivenni belőle ugyan, de nem kell lemondani ezekről a bevételekről.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Nem csak bevétel, hanem profit is kell azért a végére. Ahogy nézem az átalány adózást, ott is plusz csavarok vannak. Mintha lennének terhek, amiket minimálbér (havi 200k) és garantált bérminimum (havi 260k) alapján számolnának, akkor is ha 0 ft a bevétel adott hónapban.

Vigyázz, általányadózást csak egyéni vállalkozóként lehet csinálni, szóval ha a katás egyéni vállalkozás megtartása mellett egy céget indítanál (mondjuk egy Kft-t), akkor az általányadózás nem lesz opció!

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Ez jó, ez eddig a nap poénja volt, köszi, hogy feldobtad a napomat :D
(Az egyik "alkalmazottam" azért KATA-s, mert nem akart dolgozni. Azt mondta, hogy neki szüksége van a szabadságra, ha tele van mindene mindennel, akkor felelősség nélkül leléphessen hetekre/napokra. Ezt egyébként be is tartja, nincs is ezzel gond, néha irigylem is. Nincs annyi szabadnap a földön, mint amennyit kivesz, de legalább nem csak munkából áll az élete. Egy másik meg nem hajlandó bejárni dolgozni.... home office, mert neki úgy megy a munka. Mondom akkor cseszd meg magad, legyél KATA-s, ha már nem felügyelhetem mit csinálsz munkaidődben, hova maszekolsz mikor én fizetem a béredet/járulékodat, akkor maradj otthon fűtsél/hűtsél magadra, vegyél munkádhoz gépet/telefont és számlázz be. Ez csak 2 példa, de alapvetően egyik sem rajtam múlt, sőt... Nem győzöm cseszegetni őket, hogy akkor legalább számlázzanak már másfele is, sorszám szerint szinte az összes számlájuk nálam van és ez nekem rohadtul nem tetszik... :/ Ennyit a kényszervállalkozókról. )

Szerkesztve: 2022. 07. 11., h – 13:48

Kedvencem  az egészben, az egyik ismerősöm volt, aki állatorvosként a katát nyomatta, míg a neje, aki szintén állatorvos, rendes alkalmazottként egy másik cégnél. 

Most, hogy a neje nyugdíjba ment, és van jó félmilliós nyugdíja (nyilván előtte sem keresett rosszul), most meg sír az ürge, hogy az a "szemét Orbán nem ad neki nyugdíjat", és nincs egy fillérje sem...

Mondtam is neki: Nem kedves barátom, te voltál idióta, hogy úgy kezdtél el katázni, hogy még félretenni sem vagy képes...

Más terület, de lazán kapcsolódik. Világszintű jelenség, hogy lassan tolószékkel tolják be az (egykori) rocksztárokat a színpadra. Katásokkal szemben ők igen jól kerestek, de többségük szintén elfelejtett megtakarítani. Sok pénz jött nekik de sokat is költöttek. Sokan azért kénytelenek idősen is koncertezni, hogy legalább részben tartani tudják az életszínvonalukat. 

Franc se gondolta, hogy annyi alkohol, kábszi meg össze-vissza kefélés után még megérik a nyugdíjas kort is. Onnan nézve logikus döntés volt nem félretenni arra az időszakra, amiről úgy gondolták, hogy sosem érik meg. :-)

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Szóval fél éve lebeg a dolog, hogy majd átalakul a KATA és fél év után előjöttek egy ilyen javaslattal, ami átgondoltságában nagyjából azzal vetekszik, mintha tegnap találták volna ki egy húzós piálás közben...

Szóval a KATA megszűnik, mint B2B (kivéve taxi), innentől meg kell szűrni az ügyfélkört előre, hogy lakossági-e, ami mondjuk már egy műkörmösnél is kérdéses lehet egy-egy esetben, de például vízvezetékszerelő innentől kezdve nem megy ki céges munkára? Letört a vízcsap, ömlik a víz, meg kellene csinálni, ó, önök cég? Hát sajnálom, KATA-s vagyok. WTF?

Lesznek céges vízvezetékszerelők és lakossági vízvezetékszerelők? Meg céges villanyszerelő és lakossági villanyszerelő? WTF?

Másrészt mindenki át fogja terhelni ezt a plusz költséget, amit a többlet adó, a többlet adminisztráció és a könyvelő többlet költsége okoz, úgy gondolják, hogy nem fog beépülni végül a termékek árába? 11+ százalékos az infláció, már csak ezért fog minden vállalkozó árat emelni, mert emelkednek a költségei, erre még rá fog jönni az, hogy még több költsége lesz, amit szintén át fog terhelni. Komolyan még mindig abban a tudatban kormányoznak, hogy majd a cégekre, vállalkozásokra terhelt plusz költségeket a cégek és vállalkozók lenyelik? WTF?

Láttál már irodaházon kívül bármilyen más céget? Itt, ahol élek, van kb. 250 cég telephellyel, egy irodaház sincs. Ha bármi bajuk van, akkor nem letelefolnálnak a karbantartóknak, hanem felhívják a helyi vállalkozót. Aki drágább lesz vagy nem vállalja.

Szerintem a vízvezetékszerelőnek eddig sem érte meg katázni, mert az alapanyagot nem tudta továbbértékesíteni.

Nagyon is megérte nekik, mert az ügyfél nevére vették az alapanyagot és csak a munkát számlázták ki. Én hat éve házat újítok fel, az összes mesterember így számlázott.

 Nincs kedvezményi rendszer, mint az autóalkatrészeknél?

Off: tróger burkoló csempézése potyog le, azzal védekezik, hogy nem megfelelő minőségű ragasztót vettem. Szerintem ez nem lehet indok arra, hogy a leesett csempén semmi ragasztó nem található.

Mit cseszhetett el?

Nincs kedvezményi rendszer, mint az autóalkatrészeknél?

Azt pofára adják, ha van kedvezmény (amúgy én is kapok már a helyi tüzépen), és semmi nem tiltja, hogy a te nevedre kérjen számlát.

Mit cseszhetett el?

Ő semmit, összebaszta, kifizetted. Te azt, hogy megbíztad a munkával.

"Kivételként egyedül a taxisokat nevezi meg a törvényjavaslat."

ebből látni, hogy mennyire átgondolt :)

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Idén kezdtem a K.A.T.A.T., rendszer üzemeltetést számlázok annak az 5 cégnek, akiknél munkavállalóként besokkaltam, mert kötetlen munkaidőben is folyton volt kötekedés, hol vagyok? mit miért csinálok?, miért nem vagyok bent soha? stb. stb..

Alapvetően szeretek ezeknek a cégeknek dolgozni, mert egyébként sokat fejlődtem náluk, és folyamatos a fejlődés,  illetve a kötetlen munkaidőt kevés debreceni cég tudta volna elviselni, ha pedig igen, akkor kötetlenül szarrá terheltek volna, ahogy csak tudtak, ez 2 cégnél szerzett tapasztalat.

Novemberben beadtam a felmondásomat, és ugyan nem szerettem volna Budapesten dolgozni, mert élhetőség szempontjából nekem nem szimpatikus, de ott lett volna lehetőség.

A felmondásom benyújtásakor felhívott a vezetőség, hogy beszéljük ezt meg, és felajánlották, hogy K.A.T.A. vállalkozás keretein belül tudnám-e tovább csinálni, jobb pénzért, azt, amit eddig is csináltam. (Nem kényszer jelleggel, kizárólag egy arany középutat kerestünk, ami mindkét félnek jó)

Én ebben azzal a feltétellel voltam benne, hogy nem "bújtatott" munkaviszonyt szeretnék, hanem valódi vállalkozási szerződéssel, kötekedés mentesen dolgozni, úgy, hogy más cégeknek / magánszemélyeknek is tudjak legálisan, akár esetileg, számlaképesen is dolgozni.

Ebben benne voltak, és Én úgy éreztem, így elindulhat valami, hogy pár éven belül, a kapcsolatok és a tapasztalat szerzéssel akár egy BT.-t vagy KFT.-t is el tudjak indítani, mert egyébként elég sok magánszemélynek és cégnek is bedolgozok.

De így már kicsit úgy érzem, hogy ennek a vége az lesz, hogy újra munkavállaló leszek, akár itt Debrecenben, akár ott, ahol lehetőség adódik rá, és feketén fogok tovább "fusizni", mint, ahogy sok más ember is, aki hasonló cipőben jár.

Szerintem a kapzsiság miatti kapkodás részét képezi ez a "javaslat" , amit, ha valóban megszavaznak, akkor tuti, hogy az éj "leple" alatt fog történni.

Én csak annyi kivánok ennek a 133 sunyi majomnak, köztük pedig Semjén "Vadászkiállítás" Zsolt-nak, hogy ha egyszer lélegeztető gépre kerülnek, akkor annak az operációs rendszer Windows 8.1 legyen, Windows Defenderrel karöltve!

Az átalányban megállapított jövedelem után az átalányadózó főállású egyéni vállalkozó adó- és járulékfizetése
15% személyi jövedelemadó,
15,5% szociális hozzájárulási adót,
18,5% társadalombiztosítási járulékot fizet.

 

Átalányadózás  - Példa főállású, 40 %-os költséghányadot alkalmazó vállalkozóra
Éves bevétel/Megbízó költsége    15 600 000 HUF
Jövedelem a 40 % költséghányad miatt    9 360 000 HUF
Adómentesség az éves minimálbér feléig    1 200 000 HUF
Adóköteles jövedelem    8 160 000 HUF
Fizetendő jövedelemadó és járulék    3 860 650 HUF
HIPA**    112 320 HUF
Egyéb költség    1 000 000 HUF
Közteher összesen    3 972 970 HUF
Vállalkozónál maradó összeg adók, egyéb költségek levonása után    10 627 030 HUF

forrás: https://www.rsm.hu/blog/adotanacsadas/2021/12/kata-helyett-atalanyado-2…

Az átalányadónak vannak sávjai, ugye most ne kavarjunk legyen 40% a költséghányad a többi csak összezavarja az embert, emellett van egy adómentességi sáv ez a 40% esetén 2000kHUF (ennek a költséghányadra vonatkozó része 1200kHUF) azaz 1200kHUF jövedelemig nincs jövedelemadó fizetési kötelezettség, illetve, hogy a járulékminimumok figyelembe vételével a jövedelmet a mentességi összeggel csökkentet jövedelemből vonják. A pédádban a bevétel 15600kHUF a számított jövedelem 9360kHUF az adóköteles jövedelem 8160kHUF (9360k-1200k)

HIPA=9360k*1.2*HIPA% (itt a 2% 50%-a volt idén, de jövőre ki tudja nem számolhatunk a kedvezménnyel hisz jelen pillanatban arra az évre ez nem érvényes, plusz ez akár lehet 0%-is bizonyos helyeken) 

SZJA+TB+SZocho=8160k*.465 = 3794 (itt elrontották mert nem idei számokkal számoltak, ezért nálad is rosszul szerepel a SZOCHO ami 13%-> facebookkormány találkozik a régi cikkel)

HIPA-t 0-nak számolva 3794/15600 24.3% adóintenzitás normális mértékkel számolva 25.3% intenzitású az adó. 

Az egyéb költségek (külön bankszámla, könyvelő) már zsebből megy hisz költségként nem számolható el. 

Illetve az 1200eHUF SZJA-t lehet családi adóval csökkenteni (meg persze a Szocho-t de ugye ahhoz már több mint 3 gyerek kellene)

Ezért nehéz megmondani mi a százalék mert az adómentesség nem százalékos hanem diszkrét érték és függ a minimálbértől. 

a HIPA a jövedelem alapján van számolva az adómentesség nem vonatkozik rá. bevétel*költséghányad*1.2*HIPA%  általános esetet nézve a fenti esetben 9360kHUF*1.2*0.02-a 224kHUF oda a kedvezmény miatt van 112kHUF írva. 

Sőt munkaerő kölcsönzésként is eladhatnád :) de ha kérdeznek én nem tanácsolok ilyet, jobban alszanak az emberek ha így járnak el. Nehéz fogást találni rajtuk. 

Nem érted, a bevétel itt 15600kHUF a jövedelem 9360kHUF az adómentességi határ feletti jövedelem 8160kHUF. A HIPA a 9360kHUF-os jövedelem határozza meg. Persze vitázhatsz ezen, csak nem lesz igazad :) (hint: a bérjellegű költség nem vonható le a HIPA-ból ez az alapja hogy nem számít az adómentesítési határ

Es ezt a DTP-s dolgot NAV mennyire tudja ellenorizni, szamonkerni.
Nezegetem en is a TESZOR-okat hogy mibe lehetne atsuvasztani az alapvetoen programozoi tevekenysegemet, es ez is szembejott.
Amit neztem meg a 95.1 de ezt is viszonylag nehez beadni hogy USA-ba meg mas orszagokba en ezt uznem itthonrol

Az átalányadó a jelenlegi formájában sem a legegyszerűbb adózási forma. Sok szabály van, alacsony bevétel mellett akár extrém esetben akár negatív jövedelmet is eredményezhet.  9000kHUF -ra 40%-os (legalacsonyabb és általános esetet lefedő) költségátalány esetén ez kb. 2500kHUF (TB,SZJA,Szocho,HIPA) az adó kb 29%-os. Megjegyzem, ha egy kifizetőtől minden trükközés nélkül KATA-ban volt a személy akkor ez ugyanekkora bevétel esetén a KATA kb 3000kHUF lenne. Szóval magasabb. 

Ha számlázol 12 milliót, akkor 400 ezer éves egyéb költség levonása után ebből nálad marad:

KATA: 10,975 millió (~8,5% adó és költség)
Átalányadó: 8,180 millió (~31,5% adó és költség)
EV/KFT: 7,797 millió (~35% adó és költség)
Alkalmazott: 7,056 millió (~41% adó és költség)

Azért az átalányadó egy hirtelen és igen nagy ugrás. Ha a 450 ezer katás jelentős része átlép és tovább terheli (márpedig fogja), akkor az meg fogja dobni az inflációt.

Ne általánosíts azzal, hogy a 450k KATA-s mind 1000kHUF/hó-t kap de igen. A különbözet jelentősen dobni fog az infláción, én ezt kb 100 milliárd plusz befizetett adó-nak gondolom nagyságrendileg ami mellé 200 milliárd plusz inflációs hatás fog társulni, ez szinte jelentéktelen ahhoz a 2000 milliárdos energiabombához amit ledob majd a kormány lassan.

100 milliárd plusz befizetett adó

Kötve hiszem, hogy ez így csak átlag 18 ezer forintos plusz adó lenne az összes katásra, a kormány tavaly 250 milliárd kieséssel számolt csak azt tekintve, hogy a 450 ezer katásból ~150 ezer valamikor korábban az eltelt 8 év alatt munkavállaló volt és nem más vállalkozói formából lett KATA-s. Ez mondjuk azért faszság, mert én is munkavállalóból lettem katás, de soha nem dolgoztam még közvetve sem egyik előző munkahelyemnek és tipikusan mindig több ügyfelem volt egyszerre, nem hinném, hogy én vagyok az egyetlen és az a villanyszerelő, aki kilépett egy cégtől és magánzó lett, rögtön katás, az bújtatott munkavállaló lenne.

A NAV-nak amúgy meglenne az eszközkészlete arra, hogy hányan lettek közvetve vagy közvetlenül bújtatott munkavállalók, de mivel soha nem csattogott ebben az ügyben, pedig igen könnyen bizonyítható lenne, szerintem elenyésző lehet ez a szám.

A kormánynak biztos jobb számai vannak, de a 250 milliárd kiesés nem azt jelenti, hogy azt majd be is tudják szedni, mert azt az alapján számolták, hogy a mostani KATAs társaság valamilyen más adózási formátumot választ és a jövedelem nem változik, ergo az árak növekedésével kompenzálják le a vállalkozások ezt. 

Nem látom az ő számaikat, de az én számításom szerint valahol 100-150 milliárd közt lesz a bevétel növekedés a költségvetésbe abból hogy a KATA-sok egy része más adónemet választ. Azért írtam 100 milliárdot, mert ennyi sztem tuti lesz a többi az inflációs nyomás függvénye. Nem hinném azonban hogy van 200 milliárd fölötti extra bevételre lehetőség. Aközt a 450k  KATAs közt nem volt azért annyira sok a kiemelkedő jövedelmű és annak nagy része már át is tért mert az egy kifizetőtől jövő 3 millió feletti összeg esetén jobb az átalányadó (meg a békesség a NAV-al).

Én csak annyi kivánok ennek a 133 sunyi majomnak, köztük pedig Semjén "Vadászkiállítás" Zsolt-nak, hogy ha egyszer lélegeztető gépre kerülnek, akkor annak az operációs rendszer Windows 8.1 legyen, Windows Defenderrel karöltve!

És KATA-s vállalkozó szervizelje a gépet, nemde? ;)

pár éven belül, a kapcsolatok és a tapasztalat szerzéssel akár egy BT.-t vagy KFT.-t is el tudjak indítani

Akár  most is elindíthatod bármelyiket. Én annó 0 vállalkozási tapasztalattal indítottam el egy BT-t. Persze nem biztos, hogy érdemes BT-t indítanod egyéni vállalkozás helyett.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Eredetileg úgy terveztem kb 5 éven belül hagyom abba a rendszerüzemeltetős vállalkozósdit (kiégtem), addigra vagy jutúb milliomos leszek vagy elmegyek valami 8-4-ig felelősség nélküli munkába, de úgy tűnik a KATAval való cseszekedésnek lehet az lesz a vége, hogy már januárban valami mást kell keresnem, mert amennyit az ügyfelek fizetnek, max a kata mellett volt érdemes csinálni, rendes vállalkozósdiban már nem nagyon, több ügyfelet meg nem akarok, fene akar már annyit dolgozni. Szóval vár az Aldi árufeltöltés vagy valami :D
 

Hát öööö, ja... Ez tényleg nem a legjobb konstelláció, de a csatornádat követve úgy néz ki boldog vagy és van időd egyéb dolgokra. Én például annyira nem vagyok happy, sokat is dolgozok, de cserében elég jó csomag van. Sajnos van olyan a családban akiről (élete végéig) gondoskodnom kell, úgyhogy az "azt csinálom amihez kedvem" nem igazán opció... 

Átalányadózás egyszerűsítése 2022. január 1-től
2021/12/08
14:41
Ezúton szeretnénk szíves figyelmébe ajánlani az egyéni vállalkozásokat érintő adózási könnyítést. Az átalányadózás szabályai 2022-től jelentősen egyszerűsödnek és mint adózási lehetőség is olcsóbbá válik reális alternatívát kínálva ezzel sok jelenleg KATA adózást választók számára.

Ezúton szeretnénk szíves figyelmébe ajánlani az egyéni vállalkozásokat érintő adózási könnyítést. Az átalányadózás szabályai 2022-től jelentősen egyszerűsödnek és mint adózási lehetőség is olcsóbbá válik reális alternatívát kínálva ezzel sok jelenleg KATA adózást választók számára.

A benyújtott törvényjavaslat számos ponton módosítja a korábban sok szempontból bonyolult és kedvezőtlen egyszerűsített adózási módot. A “mellékállásban” vállalkozók számára is kinyílik az adó és járulékmentes értékhatár bevezetésével az átalányadózás lehetősége. Míg korábban az átalányadózó egyéni vállalkozónak, ha heti 36 órát elérő munkaviszony mellett választotta is, jövedelme, ezáltal adóalapja után társadalombiztosítási járulékot és szociális hozzájárulási adót kellett fizetnie. 2022-től az adómentes rész ezen terhek alól mentesülni fog, ezért már munkaviszony mellett is jó választás lehet vállalkozói jövedelmünk “leadózására”.

Átalányadózás egyszerűsítése 2022. január 1-től:

megszűnik a korábbi 4+4 (=8) db költséghányad kulcs alkalmazása, helyette 3 költséghányad kulcs marad: 40%, 80%, 90%
megszűnik a kiegészítő tevékenységet végzők (nyugdíjas) egyéni vállalkozók korábbi kedvezőtlenebb 4 költséghányad kulcsa
adómentes adóalap összeghatár került bevezetésre, amely egyúttal tb-járulék és szociális hozzájárulási adó tekintetében is adómentessé válik: éves minimálbér fele 2022-es minimálbérrel számolva kb. 200.000×12/2 = 1.200.000 Ft,
200.000 forintos minimálbér esetén 1.200.000 ft bevétel adó és járulékmentes lesz 2022. január 1-től!
40 és 80%-os költséghányad esetén az éves minimálbér 10-szereséig lesz választható az átalányadózás (2021-ben 15 millió helyett): 200.000*12*10= 24.000.000 Ft
40% költséghányad esetén: 2.000.000 Ft (ár)bevétel lesz adó és járulékmentes!
80% költséghányad esetén: 6.000.000 Ft (ár)bevétel lesz adó és járulékmentes! amennyiben kizárólag a törvényben felsorolt tevékenységeket végzi a vállalkozás
a járulékmentesség feltétele, hogy 36 órát elérő munkaviszonyban, társas vállalkozóként más cégben, vagy nappali rendszerű képzés alapján biztosítottak legyünk más jogcímen
ha főállású egyéni vállalkozónak minősülünk, akkor a minimálbér/garantált bérminimum szerint tb-járulékot és szociális hozzájárulási adót meg kell fizetni az adómentességi feltétel esetén is, de az szja alól az említett bevételi határig mentesülünk
kereskedelmi tevékenység esetén az éves minimálbér 50-szereséig lesz választható az átalányadózás: cca. 200.000*12*50 = 120.000.000 Ft
kereskedelmi tevékenység esetén a 90%-os költséghányad számítással kell a jövedelmet meghatározni, amiből az 1.200.000 Ft adó és/vagy járulékmentes (12.000.000 Ft (ár)bevételig)
A fenti szabályok miatt külön figyelmet érdemel, ha valaki a heti 36 órát elérő munkaviszonya, vagy nappali hallgatói jogviszony miatt mentesül a kötelező minimum járulékok és adó fizetése alól az adómentes bevételi / árbevételi értékhatárig!
Az alábbi bevételi / árbevételi értékhatárig a nem főállású átalányadózó egyéni vállalkozó teljes adó és járulékmentességet fog élvezni:
40%-os költséghányad esetén: 2.000.000 Ft árbevételig adómentes (2.000.000 * 60% = 1.200.000 Ft jövedelemadó és járulékmentes)
80%-os költséghányad esetén: 6.000.000 Ft árbevételig adómentes (6.000.000 * 20% = 1.200.000 Ft jövedelemadó és járulékmentes) – az arra jogosító tevékenység esetén
90%-os költséghányad esetén: 12.000.000 Ft árbevételig adómentes (12.000.000 * 10% = 1.200.000 Ft jövedelemadó és járulékmentes) – az arra jogosító tevékenység esetén
Ez az árbevétel rész, így a jövedelem adómentes lesz abban az esetben is ha nem felelünk meg a járulékmentesség kritériumának, tehát nincs heti 36 órát elérő munkaviszonyunk egyéni vállalkozóként. Ez esetben is viszont csak a minimálbér/garantált bérminimum szerinti minimum tb-járulékot és szociális hozzájárulási adót kell havonta megfizetnünk a fenti bevételi összeghatárig.

Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy a biztosított főfoglalkozású egyéni vállalkozó az átalányadózás választása esetén is legalább a mindenkori minimálbér vagy garantált bérminimum szerinti járulékok megfizetésére kötelezett.

A garantált bérminimum szerinti adó és járulékfizetés szerint köteles adót fizetni az a vállalkozó, akinek végzett tevékenysége(i) legalább középfokú képesítést, végzettséget követelnek meg.

Nem kötelezett havonta a minimálbér vagy garantál bérminimum szerinti (szocho) adó és (tb) járulék fizetésére a vállalkozó, ha:

minimum 36 órás munkaviszonnyal rendelkezik (más jogcímen biztosított)
nappali tagozatos képzésben vesz részt (más jogcímen biztosított)
kiegészítő tevékenységet folytató (saját jogú nyugdíjas) egyéni vállalkozónak minősül (nem biztosított 2020. július 1-től).
Az átalányadózó biztosított egyéni vállalkozó az adómentes összegig csak a minimálbér/garantált bérminimum szerint fizet járulékot és szocho adót. Afelett pedig az adóköteles átalányadóalap szerint szja-t, tb-járulékot és szocadót.

A nem biztosított, nyugdíjas átalányadózó csak 15% személyi jövedelemadó fizetésre kötelezett az adómentes jövedelem feletti rész után továbbra is (2020. július 1-től 2022-ben is).

További előnye lehet az átalányadózás választásának, hogy a nem adómentes jövedelemrész esetén fizetendő személyi jövedelemadó és társadalombiztosítási járulék terhére az egyéni vállalkozó is érvényesítheti bármely szja adóalap kedvezményt, akár a családi adó- és járulékkedvezményt a katával ellentétben.

Olvasható a Könyveléscentrum honlapján: https://konyvelescentrum.hu/adok-es-jarulekok-kozterhek/atalanyadozas-2…

Másodállásként még akár el is mehet az új szabályozás alapján, ahogy rekonstruáltam az itteni számítást
https://www.billingo.hu/blog/olvas/kata-helyett-atalanyado

mellékállásban 2M -re csak egy jelképes hipa jön ki. 3M-re egy mellékállásos katányi. 4M-re egy főállásos katányi adó. De ahogy írtam, ez akkor igaz, ha van mellette más főállás.

Főállásban, ha jól látom alapból 86 ezer minuszból indul minden hónap. Ha januárban bejön egy nagyobb összeg és annak kapcsán be van fizetve minden százalék, akkor is kell 86 ezernyi adót fizetni legalább havonta. Azért elég gáz szerintem, hogy a bejövő számlák ütemezésén múlik majd 1 milliónyi plusz adó kifizetése.

Főálláshoz kalkulátort is csak úgy lehet írni, hogy minden hónapra meg lehessen adni a bevételt, mert éves szinten 1 misi bizonytanaságot hordoz. Gyakorlatilag munkavállalóhoz hasonló havi kifizetést igényel optimális esetben. Mellékállásnál meg csomó adminisztráció a semmiért.
Ennyi erővel bevezethettek volna valami lépcsős megoldást katához, ha már mindenképpen kavarni akarnak.

Terméket kell értékesíteni annak 90%-os a költs|ghányada.

Ha nem telik kenyérre, akkor egyenek kalácsot. Látom a villanyszerelők, víz-gáz-fűtés szerelők, kőművesek, ácsok, asztalosok és egyéb iparos vállalkozók tömegeit, ahogy áttérnek a kereskedelemre.

Hogyne, 450 ezer új kereskedő országa leszünk. Lehetnének ennyi erővel taxisok is, csak meg kell magyarázni, hogy nem az a fő tevékenysége a kőművesnek, hogy kerítést épít, hanem elviszi a nap végén egy 60 ezer forintos körre a tulajt, a kerítés meg ajándék.

Ehhez nem értek, azért kérdem. Miért?

PC-t lehet kapni alkatrészként, meg összeszerelve is. Előbbi per alkatrész olcsóbb, de még össze kell rak(at)ni (önállóan, vagy szolgáltatást igénybe véve). Míg az utóbbi drágább, mert már összeszerelve jön, egy darab termékként (nincs szolgáltatás igénybe véve, termék lett vásárolva).

A kérdés, hogy a termék "helyszíni összeszerelése" az vajon minden esetben szolgáltatás, vagy egy összeszereltként eladott, de abban az állapotban szállíthatatlan áru szerződésben foglalt állapotba hozása?

Jó, én ezt értem, hogy van valami, ami miatt a NAV ellenőr csúnyán nézhet.

De mi az a valami?

Ha egy egyedi bútort rendelsz és a termék ára tartalmazza a kiszállítást és üzembehelyezést (== összeszerelést), akkor most terméket vettél, vagy szolgáltatást?

Társasági adó alapelv: "Ha a jogügylet (jogügyletek sorozata) alapján az állapítható meg, hogy annak fő célja vagy egyik fő célja olyan adóelőny az egyik fél vagy a felek számára, amely ellentétes az alkalmazandó adójogszabály tárgyával vagy céljával, akkor a jogügylet (jogügyletek sorozata) alapján elszámolt költség, ráfordítás nem minősül a vállalkozás érdekében felmerült költségnek, ráfordításnak, illetve adóelőny nem érvényesíthető."

Személyi jövedelemadó alapelv: "Az adókötelezettséget, az adó mértékét befolyásoló, a magánszemély adójának csökkenését eredményező eltérő szabály, adókedvezmény annyiban alkalmazható, illetőleg érvényesíthető, amennyiben az annak alapjául szolgáló szerződés, jogügylet, más hasonló cselekmény tartalma megvalósítja az eltérő szabály, az adókedvezmény célját. Az alkalmazhatóságot, illetőleg érvényesíthetőséget annak kell bizonyítania, akinek az érdekében áll. Ha a felek akár a szokásos piaci értékektől, áraktól való eltérítésekkel, akár színlelt jogügyletekkel kívánják érvényesíteni, növelni az adószabályok alkalmazásának előnyeit, akkor azokat az adókötelezettség megállapítása során figyelmen kívül kell hagyni."

Tehát, ha te kőművesként adót akarsz azzal csökkenteni, hogy eladod a téglát és a habarcsot igen nagy haszonnal, majd pedig ingyen vállalod a helyszínen az összeszerelést, mert ezzel 90 százalékos a költséghányadod, akkor bizony rá fogják mondani, hogy színlelt jogügylet és már dobják is a szappant a földre.

Már csak az arcodból kell kicsit visszavenni, hogy kiférjen a hangárkapun, és máris megspórolhattunk volna jó pár értetlenkedős kommentedet.

Ezt szerintem nyomtasd ki, kereteztesd be, tedd ki magad elé a falra és amikor rád jön legközelebb, hogy valami faszságot írnál olyan témában, amihez nem értesz, akkor először olvasd fel hangosan.

Egyrészt te ugattál bele, másrészt elkövettem azt a hibát, hogy megpróbáltam értelmes választ adni az értelmetlen kérdésedre. Igyekszem a jövőben elkerülni, mert csak neked lehet igazad. Akkor is, ha halvány lövésed nincs róla és nettó faszságot írsz. Jó így?

PC-t alapvetően nem két-, hanem háromféleképpen vehetsz:

  • kereskedőtől megveszed az alkatrészeket (termék), és összerakod magadnak
  • kereskedőtől megveszed a kész PC-t (termék), ahogy írtad is, ezen van egy árrés, ami valakinek a munkáját fedezi (a kereskedőét, vagy a PC-összeszerelő alvállalkozót)
  • kereskedőtől megveszed az alkatrészeket (termék) és az összeszerelést (szolgáltatás), ami külön tétel a számlán

És mit írsz a feljelentésbe? Oregon ingyen beveri! :)

Lásd kivel van dolgod, mert nem mindenki akkora szar mint te. Neked kerestem:

https://www.ksh.hu/docs/osztalyozasok/teszor/teszor15_tartalom_2021_06_…

26.11
26.2

Mindkettő 80%-os költséghányadú tevékenység.

Kereskedésről volt szó. Vegyél egy 100-as doboz gipszkarton csavart 1250 forintért, majd add el nekem ezt az egy doboz gipszkarton csavart, de gyere ide, csavard be a falba mind, majd számlázd ki az egészet melót, mint egy doboz csavart 60 ezer forintért. Aztán én szépen bemószerollak, hogy csak adót akarsz kerülni, na?

Bármit bármennyiért adhatsz 3. félnek, ha az nem kapcsolt vállalkozás. Mi van ha minden csavarhoz ingyen farokverés jár? Bizonyítsd be, hogy az ajándék miatt veszik tőlem. Ez egy nagyon hosszú per lenne, a NAV nem megy ma már bele ilyenekbe, mert tud számolni. Mit csinál mennyiért. 

Ez egy általános szabály, az átalányadózásnál ezen számlákat mint kiadás nem kell nyilvántartani, de a főszabály szerint a költségszámlákat meg kell tartani. Erre a fő indok, hogy a kiállított bevételi számlák valóságtartalmát lehessen ellenőrizni, illetve kereskedelemnél a termék származására illetve a különböző (pl környezetterhelési/csomagolási/ stb)  a másik ok erre, hogy ha esetleg megszűnne az átalányadózási jogviszony illetve ha valamiért áfabevallásra kötelezett lenne a vállalkozás (akkor is ha ez nem eredményez áfalevonást, ilyen pl ha külföldre is számlázol a fordított adózás miatt).

Ezt úgy tudod elkerülni, hogy _nem kérsz_ számlát. De ugye mint tudjuk ez problémás lehet ha tényleg rád szállnak.

A tartalomtól függetlenül a törvény módosításának sebességét (holnap már szavazás) illetve a bevezetés idejét (szeptember?) mindenképpen durvának tartom. Úgy rémlik, annak idején (kb. húsz éve) még volt olyan törvény, hogy hatálybalépésük előtt minimum három hónappal előre meg kellett hozni az adószabályokat, és az év közbeni szigorításnak is megvolt a korlátja.

A katások többsége is Fidesz szavazó. Ők legalább örülnek, hiszen jól tudják, hogy a baloldal alatt már 500 000 lenne a járulék. Isten áldja meg Orbán Viktor miniszterelnök urat.

Szerkesztve: 2022. 07. 11., h – 19:47

Amúgy ez olyan helyeken is problémát okoz, amiről nem is nagyon írnak. Pl. a filmgyártásban gyakori volt a KATA-s vállalkozó, mert a munka jellegéből adódóan nem 1 hanem több cégnek dolgoztak, és a munka is időszakos volt. Ott nem életszerű, hogy majd a produkciós cégek 20-30 napokra, határozott időtartamra bejelentik a dolgozókat.

De az sem világos, hogy majd cégként olyan villany/víz szerelőt kell-e keresni, ha az irodában történik valami gond, akik nem KATÁ-sok?
Eleve szakemberhiány van, külön öröm lesz, hogy három villanyszerelőből kettő csak azért nem fog tudni kijönni, mert nem tud cégre számlázni. (Vagy csak "B kasszából", zsebből lehet majd fizetni neki, ha elfüstöl az irodában egy biztosíték.)

Nagy Péter

Az viszont majd azt hozza megint elő, hogy a lakossági ügyfeleknél nem fog számlát hagyni, hogy minél tovább tartson a járulékmentes bevétele.

Tudnám, hogy egy ilyen törvénymódosítást miért kell két nap alatt a semmiből törvényre emelni?
Értem én, hogy lassan megy az ország a csőd felé, de azon nem segít, ha 450 ezer vállalkozást hoznak nehéz helyzetbe egy már amúgy is nehéz gazdasági helyzetben.

Nagy Péter

Hát, a gyakorlatban majd kiderül, hogy hogyan fogják megoldani, van az ismeretségi körömben több KATA-s is.
Van köztük könyvelő, marketinges, programozó is, és grafikus/animátor is.

Majd év végén be fogok tudni számolni, hogy ki hogyan oldotta meg, de a mostani legális lehetőségek mellett legalább kettejüknek nem éri meg tovább csinálni.

Nagy Péter

Az idénymunka probléma. Sok minden az. De ilyen kormányt szakítottunk.

Boris is?

2022. jún. 11.Nincs, aki leszedje a termést: több száz tonna zöldség végzi a kukában. Közel 150 tonnányi salátát kellett kidobniuk a brit termelőknek a szezon kezdete óta a munkaerőhiány miatt. Mivel a brexit miatt nem tértek vissza azok a kelet-európai munkások, akik korábban a zöldséget szedték, ráadásul a briteknek sem vonzó a munka.

 

https://www.hirstart.hu/hk/20220611_visszaut_a_brexit_tonnaszam_romlik_…

Csak mondom, hogy már tavaly és tavaly előtt is gond volt, hogy mivel nem volt aki leszedje, a termés jelentős része a földeken rohadt el.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

- hülyeség, miért fizetne két külön vállalkozást. Be sem számlázhat magának. Fizethet minimálbérre mindent a kft-ben a katán felül.
- nem az ő tulajdona az eszköz
- nem az ő tulajdona az eszköz
- feketén vállalkozás, az egy új fajta vállalkozási forma lehet

de tudom, az a mantra, hogy a kata "legális adócsalás", mert épp ezt mondják a központból

Mert mondjuk van egy n fős cég. Az alkalmazottak az ügyfélnek számláznak telepítésért, de a cég adja el az árut. Lásd ablakbeépítők, etc.

Nem is kell, hogy a tulajdona legyen, mivel tovább adja. 

Nem kér számlát != fekete, ugyanis nem kell nyilvántartania. Lásd pénztárgép.

 

Full hülye vagy ehhez, nem kell tovább bizonyítanod.

miért fizetne két külön vállalkozást

Ha van A és B forgatókönyv, akkor megnézi, melyiknél marad több lóvé a zsebében, és azt választja. A KATA (egyedüliként) nem valami jó konstrukció, ha magas a költséghányada a tevékenységednek.

Be sem számlázhat magának

Nem kell magának. Hívsz egy burkolót, a Kovács Jóska Kereskedelmi Kft-től megveszed a padlólapot, Kovács 2 József e.v.-től pedig a szolgáltatást.

Amúgy én nem értem, hogy ezzel mi a gondja mindenkinek ennyire? Megvehetem a szükséges anyagot akárhol és beépíttethetem akárkivel. Semmi akadálya annak, hogy ugyan attól vegyem az anyagot és vele is építtessem be. A törvény pedig nem tiltja, hogy több vállakozása legyen az illetőnek, az egyik kereskedik, a másik szolgáltat. Ameddig a törvények adta kereteken belül mozog valaki, és minden vállalkozása után megfizeti amit meg kell az állam felé, addig miért húzzák rá, hogy adócsaló? Egyszerűen csak nem lusta ilyennel foglalkozni, és odafigyel, hogyan tud a saját zsebében tartani abból a pénzből minél többet, amiért egyébként ő dolgozott meg...

Ausztráliában 25 év alatt 2-szer változott az adózás.
Magyarországon 2 év alatt 25-ször.
Magyarország jobban teljesít!

Nem is a 12, hanem az a 32, amiota magyarorszagon "demokracia" van, es nincs egy ertelmes part/politikus, aki nem csak a sajat zsebet figyeli. Ott kezdodott, hogy a parlament osszetetele a "demokraciaban" is reszben ugyanaz maradt.

Hol vannak mar a regi "szep" idok, amikor azon ment a versenges, hogy ki epit majd tobb kilometer autpalyat, ha megvalasztjuk oket...

Most epp "megvedjuk a csaladokat", aminek ugye az a hatasa, hogy a kozmuvek evek ota nem tud sehol korszerusiteni, es kezd szepen visszautni. Kozben kibaszunk emberekkel, mert vannak koztuk csalok, es nem nyomozunk, hanem torvenyt modositunk.

Korabban privtizaltunk mindent, mert az milyen jo lesz majd (bye-bye cukorgyarak, stb.)

Megint maskor kitalaltuk, hogy tul sok a vasuti szarnyvonal, es be kell zarni oket, mert "nem lehet gazdasagosan uzemeltetni".

 

Majd ha egyszer lesz olyan politikus/part, akik az orszag erdekeit is nezik, es nem csinaljak ki oket, mielott hatalomra jutnanak, akkor talan lesz is valami ebbol az orszagbol (bar ugye most sincs elvandorlas, minden a legnagyobb rendben van).

Most, hogy motivált lettem az átalányadózás átnézésére (ellenzéki barátaim nekem írnak miatta) arra jutottam, hogy megéri minden dolgozómnak évi 1.2milla miatt kiváltani. :)

Dehat multkor irtad, hogy neked csak egy szem raktarosod/targoncasod van  mert minden automatizalt.

Es ketten vagytok cegvezetok, hogy tudj valakivel napkozben beszelni.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Hozzaszolast nem tudok eloasni, mert nem vagyok ilyen alapos. Ket kulon hozzaszolas volt. Egyszer meselted, hogy van egy uzlettarsad, es 200m2-es irodad van, amit csak azert bereltek mert megtehetitek, es hozza lehet szokni a tagas terhez.

 

A masik meg valahogy ugy volt, hogy annyi minden van mar automatizalva, hogy lenyegeben a raktarosodat se latod hetekig.

 

De lehet, hogy rosszul emlekszem.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Figy. Ne idézz. Összevissza beszélsz. 

Összefoglalom. Mentsd el magadnak, hogy ne beszélj ennyi faszságot.
Maga az iroda 650 nm. Ebben vagyunk 4,5-en. Ebből a vezetői rész kb 250 nm. Maga szobám 70 nm  társamé 50 nm.  Nincs jelentősége a méreteknek, így alakult, ő választott. Azárt van ekkora irodánk, mert ez volt a csarnokhoz. Barnamezős beruházás. 
Létszám nálunk: harmadannyi mint az átlag versenytársé. 

Akkor ez kizsákmányolás, hiszen a te dolgozód 3-szor annyit dolgozik, mint a versenytársadé? Vagy mégis van automatizálás?

Nincs jelentősége a méreteknek

Egy 70nm-es lakás  olyan 120e  +rezsi, 4 euróval számolva az idoda is kb annyi.

Sokak szerint meg van jelentősége a "méretnek".

Az ahogyan most bele akarnak nyúlni ebbe az egészbe gáz! (Akkora, hogy már nem rettegnek a németek az orosz szállítások leállításától.)

Az alkotmányosság próbáján biztos elbukik ebben a formában. Egy évtizednyi ellenzéki törvényjavaslat olvasással a hátam mögött sikerült végre egy épkézláb módosító javaslatra bukkanom. (https://www.parlament.hu/irom42/00583/00583-0002.pdf) Mi lesz a következő? Betiltják a kenyeret?

Bokros Lajos most hátradől és kér egy kávét.

KATÁS vagyok mezőgazdasági és ételszállítási tevékenységi körrel. Az elmúlt években annak köszönhettem a talpon maradásomat, hogy rugalmasan tudtam alakítani a vevői és tevékenységi körömet kigazdálkodható vállalkozási formában. Miért bűn, hogy cégeknek is számlázok? Miért bűn, hogy kistermelőként éttermeknek szeretném eladni az általam előállított gombát? Miért bűn, hogy ezt önmagam erejéből tudom megvalósítani? Jelenleg nem kell könyvelőre pénzt áldoznom..

Egyszerűen nem értem, hogy mire fel ez a nagy buzgalom? Ez olyan hiba lesz a Fidesz részéről, amilyet nem vétett az elmúlt 12 évben. Mi lehet az a valami, amiért megéri ezt bevállalni?

Ilyen intézkedéseket hoznak amikor nem tudás alapján választanak meg döntéshozókat. Amikor elszakadnak a valóságtól. Fingjuk nincs arról, hogy mi a realitás. Gyakorlatilag semmilyen kapcsolatot nem tartanak azokkal akiknek a sorsáról döntenek. Ezt az egészet kamara hozta össze? Kész. Egyébként itt  nem sokra mész egy momentumos javaslattal. Nincs remény arra, hogy ezekkel jobb legyen. A maffia a maga köreinek menedzselésén kívül nem tud másra figyelni. Kisgömböc.

Ez egy megszorítás a gyakorlatban, mert több adót szednének be a zemberektől (akik nem fizethetik meg a háború árát), azoktól, akiknek az elmúlt sok évben próbáltak nagyon kedvezni. Nagyon sok emberbe rúgnak ezzel egy nagyot, és a legtöbbjük hozzád hasonlóan ezzel találta meg a számítását végre és nagynehezen már trükközés nélkül.

Az alkotmányosság, vagy jogszerűség próbáján miért bukna el? Ez egy sima egyszerű többséges törvénymódosítás, és ha akarják, akkor a 2/3 relatív könnyen végigtolja. Ezek az egynapos átpattintások különösen viccesek annak fényében, hogy "brüsszelnek ígérjük", hogy majd lesz konzultáció meg ilyesmik.

Eközben: https://telex.hu/belfold/2022/07/11/tuntetes-szervezodik-a-parlament-el…

Azt fizetik, akik repülnek, és bohó módon mindenféle banki utalásokat indítanak. A inflációkövet emelés néhány szolgáltatónál megvolt? Természetesen ők nem az adó miatt emelnek, hanem a piaci folyamatok ugye. Emitt: https://www.hwsw.hu/hirek/64873/magyar-telekom-aremeles-dijemeles-dijcs…

Megőrzi, persze, de olyan feltételekkel, amik az esetek döntő többségében nem vállalhatóak. Akinél meg vállalható lenne, az nagyívben tesz az adózás rendjére, meg a megemelt összeghatárra - eddig se nagyon dívott a ténylegesen csak magánszemélynek szolgáltat körben a nyugtaadás, ezután sem fog...

a zemberektől (akik nem fizethetik meg a háború árát)

Node kérem alássan a KATÁ-s nem ember, a KATÁS jogi személy, mert hogy egyéni vállalkozó! Két külön dolog! Nem az ember fizeti, a jogi személy fizeti, ami már majdnem olyan, mint a mocskos multi, úgyhogy minden szép és jó így. És eleve, nem tetszik, hogy épül-szépül!?

(legalja fideszes idióták torkán lenyomott marhagulyás várható jövőheti monológjába rejtett subscribe)

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Mi lehet az a valami, amiért megéri ezt bevállalni?

Még mindig hiányzik 2000-3000 milliárd, hogy megmaradhasson a rezsicsökkentés. A rezsicsökkentést elvenni a néptől politikai öngyilkosság lenne. Viszont egyszerű ekézni az "adócsaló" KATÁzókat, könnyű prédák, csak a munkájukkal vannak elfoglalva úgy is. Valószínűleg ez nem lesz elég, ki kell majd találni új ellenségeket is.

A gazdasági részét már látták többen hónapokkal ezelőtt:

http://www.zsiday.hu/blog/speci%C3%A1lis-gazdas%C3%A1gi-m%C5%B1velet

Hogy a múltkor kedvességedet viszonyozzam: hol éltél az elmúlt 12 évben kicsi helikopter? Tökéletes modellje vagy a naiv fidesz szavazónak, aki azt hiszi, hogy amikor vele szúrnak ki, akkor majd máshogy lesz. Spoiler alert: nem, nem lesz máshogy. Befizettél a teljes Mr. Orbán's Wild Ride "élmény"útra, nincs menet közben kiszállás.

Az alkotmányosság próbáján biztos elbukik ebben a formában.

Hol éltél az elmúlt 12 évben? Lex CEU, MTA-törvény? Kit érdekel az alkotmányosság ma a kormányoldalon és a szavazóik körében? Azt hiszed, hogy majd a bajszos szar utódja nem fogja aláírni a törvényt? Persze...

Miért bűn, hogy cégeknek is számlázok?

Teljesen rosszul közelíted meg. Kit érdekel szerinted a kormányban, hogy egy kisember mit csinál, ameddig rájuk szavaz? Üres a kassza - többek között - a választási osztogatások miatt, most ki kell pótolni, és épp a KATA-sok lettek soron. Magasról tesznek arra, hogy hány emberrel szúrnak ki. A következő választás még odébb van, majd akkor megint devizahitelből osztogatnak egy kicsit és ott az újabb győzelem.

Ez olyan hiba lesz a Fidesz részéről, amilyet nem vétett az elmúlt 12 évben.

Hahaha, hol éltél az elmúlt 12 ében? Azt hiszed, hogy ettől majd csökkenni fog a fidesz támogatottsága? Francokat, még nőni is fog, jól bejáratott módszerük van erre. Ma épp a KATA-s kisember lett a közellenség, vagyis te magad is. Ma te vagy a bűnöző, aki törvénysértően nem fizet adót. Ma te vagy az, aki miatt nem lehet a tanárok fizetését megemelni. Ma te vagy a migráns, ma te vagy maga soros és brüsszel egy személyben. Ma te vagy a hazaáruló. Ma te vagy a Ryanair vezetője. Ma te akarsz háborút. Ma te akarod átműteni az óvodásokat és az ukrán frontra küldeni őket. Ma te vagy a baloldal. Ma miattad van infláció. Ma te okoztad a forint gyengülését.

Ma te vagy a 12 év ezelőtt elmúlt 8 év. Holnap más lesz, de ma te vagy mindez a kormány és szavazóik szemében. Ez a Mr. Orbán's Wild Ride élménytúra, amire szavaztál, enjoy!

Talán az ő gyomrát is megülték Gyurcsány odapofátlankodó hónaljkutyái. Tibi atya frappánsan összefoglalta:

"Na, kezdődik. Végre egy normális tüntetés, ami tényleg polgári. Erre előmásznak Gyurcsány hónaljából azok a momentumos meg párbeszédes politikusok, akik miatt Orbán Viktor immáron a negyedik kétharmadával csinál velünk azt, amit csak akar. Ők kiállnak a tüntetés mellett!

A kisvállalkozások hátán egyébként a főnökük szántott ugyanígy 2008 után, de ez őket nem zavarja. Kijönnek, szelfiznek, nekirohannak az ajtónak meg lefekszenek a földre. Nemhogy KATA, semmilyen olyan vállalkozás nem kötődik a nevükhöz, ami piaci lenne, az egyetlen, amit tehetnek a polgárokért, hogy nevetségessé teszik az ügyeiket.

Takarodjatok a tüntetésünktől, koszos, élősködő banda! Dicsértessék!"

https://www.facebook.com/tibiatya/posts/pfbid02UrjyV7wHnZEPo98ekfC9HsTC…

Abban téved, hogy Ők vitték ki a tüntetőket a hídra. (igen ott voltam) Ha ők nem teszik akkor a közpénzen felhizlalt állami médiumok szót sem ejtenek az eseményről. Már ha a parlament előtt maradunk.  Így sem sokat és azt is elferdítve más kontextusba helyezve. Ahogy szokták.
Isten áldja meg a Fideszt.
Egyébként ha kell Tibifasza bebújik bárki seggébe.

Nem.

Az állami média be sem számol a tüntetésről, társadalmi párbeszédet Tállai testesíti meg egyszemélyben:

Tállai András: A kata új szabályozása megőrzi a pozitívumokat, bezárja a kiskapukat

Origó legalább az eseményről tudósít:

Tüntetés Budapesten: az a baloldal szervezte, amelyik nem értett egyet a katával és meg sem szavazta

Nem vagyok az összefogás pártjainak támogatója, de ettől még kurva gáz, amit a Fidesz művel. :(

a  hvg is közvetített:

A HVG élő közvetítésén azonban egy nem várt pillanatot is elkaphattak a nézők. Méghozzá azt, hogy amikor Jámbor bekapcsolta a megafont, és Dömötör Csaba, a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára is reagált az ellenzéki padsorokban elhangzottakra, és ismertette, hogy 2012-ben egyik ellenzéki párt sem szavazta meg ezt az adónemet, azt döbbent csend fogadta.

A parlamenti közvetítés kikapcsolása után Jámbor arról beszélt a körülötte állóknak, hogy az eredeti kata-törvény egy salátatörvény volt, ezért nem szavazták meg. Ebből a cikkünkből, azonban kiderül, hogy ez valótlanság, a 2012-es törvény tárgya kizárólag a kisvállakozások tételes adójáról szól.

Nos gyors számolások után kb 58%-ot kellene emelnem minden ügyfélnél, hogy átalányadóval (+TB) pont annyi maradjon a végén, mint amennyi most van. Kíváncsi vagyok mit szólnak, mikor ezt beközlöm nekik. :D

Egyrészt kapásból 123 ezer forint az, hogy biztosítva vagy, tehát ez már több, mint az eddigi 50, aztán úgy számoltam, hogy nekem a 40%-os költséghányaddal számolva a maradék 60%-ra kb 47% a közteher.
Mindjárt megnézem ezt a kalkulátort, mert lehet valamit elcsesztem akkor.

Mert ebben az esetben ez nem vállalkozói nyereség, hanem bérjövedelem. Szocho maximum akkor tudod alkalmazni ha annak eredete vállalkozásból származó eredmény (kivét/osztalék) vagy árfolyamnyereség. Az átalányadóval lefedett összeg bérjellegű jövedelem (ezért vonható belőle családi adókedvezmény) azt más már nem terheli. Tehát az ilyen módon megszerzett jövedelem beszámításra kerül a Szocho maximális mértékéből, de korlátlan mértékig levonható ebből a bérjellegű jövedelemből.  Azaz ha az átalányadós jövedelmén _kívül_ lenne osztalékból származó jövedelme akkor abban tudná érvényesíteni.

Egyrészt kapásból 123 ezer forint az, hogy biztosítva vagy,

(rosszul számolsz, ez itt 86ezer)

 mint az eddigi 50 

Ennek sok köze a 86-hoz nincs.

  60%-ra kb 47% a közteher

rosszul számoltad, mivel van adómentességi határ, azt nem számoltad bele. 10 millió forintra kb 2300eHUF az adó ami 23% es ez a 6 millió 37%-a. 5 milliónál 1360eHUF (a minimum járulék miatt 1032 a minimális éves befizetés TB+SZOCHO ez dobja meg) 

Ha a NAV-nak nincs kapacitása a KATA-sok ellenőrzésére, mert nincsen pénz drága alkalmazottakra, akik után mindent is kell fizetni, szervezzék ki KATA-s könyvvizsgáló alvállalkozóknak az ellenőrzést.

Egyébként nem a NAV-nál volt nemrég számottevő IT fejlesztés? Az AI megtalálja a szabálytalankodókat. :)

Itt Olaszországban van egy kisvállalkozói adózás forma. Olyan, mint a KATA volt otthon. Emlékeim szerint 200.000 euró bevételig alkalmazható. Az levonás 30%, de ebből 25% a nyugdíjszámlára megy és 5% az adó. Azt hiszem nyugdíjhoz 10 évet kell lehúzni, hogy legyen az embernek.

Az adatokban lehet tévedek. 

Érdemes elolvasni amit Hadházy Ákos írt és elgondolkodni rajta:

Nem csak fideszes trollok kárörvendenek (ők készen kapják az érvrendszert, miszerint a KATA-s vállalkozók mind adócsalók), egyébként jószándékú honfitársaink is úgy vannak vele, hogy miért álljanak ki a kisvállalkozók mellett, hiszen ők sem álltak ki annak idején – például – a tanárok mellett.

Így működik a Fidesz rendszere, apránként darál be mindenkit, kihasználva a magyar társadalom egyik legrosszabb tulajdonságát, a szolidaritás hiányát.

https://www.facebook.com/hadhazyakos/posts/pfbid0h1FpZHMNT1R8Fxxuvxwnyk…

Így működik a Fidesz rendszere, apránként darál be mindenkit, kihasználva a magyar társadalom egyik legrosszabb tulajdonságát, a szolidaritás hiányát.

Pont te írod, hogy f@szság? Akkor olvasd már vissza amiket te írtál, meg az elvtársaid írtak itt a HUP-on is pl.

Nem értem.

Ha érdekel engem is meglepett a fidesz. Leginkább a határidő miatt. A másik ami miatt, hogy nincs olyan alternatíva amihez nem kell könyvelő. Ez gáz. Létezhet olyan KATA-s aki januárban leszámlázta a 12 millát. Vele mi lesz? Szóval ezzel a húzással nagyon nem értek egyet és azon agyalok mi állhat a háttérbe. Nem tudok másra gondolni, mint kell a munkaerő és onnan szabadítanak fel, ahonnan a legkevesebb bevételük van és egyben a legnagyobb adóhátrányuk.

Én is csak hangosan gondolkozom: nagyon meglepne, ha ez a mostani KATA-sok tömeges munkavállalóvá avanzsálásával járna. A környezetemben, ahogy láttam, a KATA nem a hagyományos munkahely, hanem a teljesen feketén működés alternatívája volt, emiatt lepne meg, szerintem a többség egyszerűen visszatér oda.

Ez van, ha nem hallgatják meg a szakértőket, sem az érdekképviseletet, csak pár fejetlen fejes kel fel úgy egyik nap, hogy: Anyjuk! Van egy remek ötletem, szólok is a fiúknak a wc és a kávé között, írják ki, szavazzák meg. Vannak cégben is ilyenek, de államigazgatás esetén talán picit lehetne profibban is.

PS: az internetadóról is pontosan tudta, aki kicsit is ért hozzá vagy netán használja, hogy úgy hülyeség, ahogy van. Az is vagy elterelés volt, mint az Ispán, vagy tényleg ennyire nem gondolják át, nem vizsgálják meg.