Szerintem senki (értelmes) nem vitatta, hogy a panel lehet jó befektetés, inkább ezek jutnak eszembe:
az átlagos magyar "ingatlanbefektető" (lol) a vagyona jelentős részét, akár az összeset ingatlanban tartja, gyakran ugyanabban a városban, ugyanolyan típusú ingatlant
a lakásárak növekedése bruttó hozam, ingatlannál elég jelentős az amortizáció, költségek, stb.
bérbe adni borzasztó kockázatos, egy db idiótát elég kifogni
Ha ingatlankiadásra adnám a fejem (nem fogom), akkor itt Olaszországban tenném. Mind a rövid és a hosszú táv is jobb hozamot termel, ráadásul euró alapon.
Y/Y 4% volt az értéknövekedés (Ebben 20 év után jóval nagyobb a potenciál, mint itthon.). A hosszú távú kiadás bruttó bevétele a vételárhoz viszonyítva ~5% környékén mozog.
Ez mind igaz, legfeljebb a "pillanatok alatt"-tal vitatkoznék jelen gazdasági helyzetben. Nemrég mesélte ingatlanjogász, hogy a mostani csak a töredéke a tavaly ilyenkori forgalomnak.
Ezért írtam, hogy simán lehet jó befektetés, persze.
Amúgy kiadásra szerintem a panel előnyösebb, mert olcsóbb felújítani. Budapesten most nem* vennék panelt, mert lassan láthatatlan az árkülönbség a nem panelhez viszonyítva.
*Mondjuk van egy amin elgondolkodtam a lányomnak, de az csak 3 emeletes:
Lényegtelen, hogy hol veszed, ha 4 év alatt a ~ dupláját éri és emellett eladni napok kérdése. Az az átlagosan 58 nap felénk inkább pár nap a hirdetéseket nézve.
Ha ebből ingatlanból kiszállás esetén is ingatlanba mész, de:
a) kisebbe, akkor az árnövekedés neked kedvez
b) nagyobba, akkor az árnövekedés az ellenséged
c) Ha megtartod, akkor miért nem gondolod róla, hogy 4x annyit ér? Attól még jobban éreznéd magad! :P Oké, a benchmarkingnak jót tesz.
Összefoglalva: Egy befektetőnek bármilyen fura nem minden esetben kedvez a felértékelődés. Attól függ mik a szándékai.
Ez itt a lényeg. Konjunktúra idején nem nagy dolog bővülni, gazdagodni. Kormányozni is könnyű úgy, hogy akármit csinálhatsz, akkor is hétfőn mindig több pénz van a kasszában, mint múlt hét hétfőn. Akkor derül ki igazán, ki a szakértő, amikor recesszióban kéne valamit csinálni. Te is azt ajánlottad a tegnapi blogod alatt, hogy egyszerű a dolog az exkatásoknak, csak bővülni kell. Hát igen, konjuktúra idején minden ilyen egyszerű.
Hasonlóan, ~0%-os alapkamatnál olcsó dolog hitelből finanszírozni mindent. Most, hogy 10.75% az alapkamat, a forintban hitelt felvevő magyar vállalkozások helyzeti hátrányból indulnak mondjuk egy szlovák vállalkozással szemben, ahol 0.5% az alapkamat. Sokkal drágább most hitelből bővülni itthon.
Nem értem ezt a hova mennél belőle. Ez egy befektetés. Nem abban lakom. Veszek párat, majd ebből lesz nyugdíjam. Apropó, a magánnyugdíjpénztárak hogy állnak? :D
A felvételi ponthatárok kihirdetése után szokás szerint megugrott a kereslet az egyetemvárosok kiadó lakásai iránt. A frissen felvételt nyert hallgatóknak nincs könnyű dolga: amellett, hogy a bérleti díjak 2021-hez képest 25 százalékkal emelkedtek, a fiataloknak olyan lakást kell megcsípni, ahol a fogyasztás átlag alatti, máskülönben a rezsi is zsebbenyúlós lesz.
[...]
A Duna House korábban közleményben hívta fel a figyelmet, hogy záródik az árolló a fővárosi és a vidéki egyetemvárosok között, egyes vidéki településeken az áremelkedés mértéke meghaladta a budapesti lakásokét, ám azok még így is drágábbak, mint az ország keleti vagy nyugati részén található albérletek.
[...]
Gyűjtésük szerint az egyetemvárosokban az átlagos havi albérleti díjak a következőképp alakulnak:
Én itt most ki akartam emelni, hogy két olyan dolgot lehet listázni a kijelentésbe amiből az egyik triviális és épp trendjellegű. A másik meg olyan, hogy az tud vele élni akinek egyébként is van fölös pénze. Ergo csóróék (ez itt az ország 85%+-a) nem. Ez van. Szóval csak beírni, hogy okosan döntöttem mert, volt pénzem és épp konjunktúra volt kicsit necces :)
Ha négy éve befektettél volna ~780.000 forintot sp500 indexbe (2800 usd), az ma ~1.560.000 forintot érne (3920 usd). Az is 18%. Országkockázat ugyanúgy van benne, viszont eladni 5.8 másodperc, nem 58 nap. :)
A példának nem ez volt a lényege, hanem az, hogy az elmúlt négy évben ha megvetted volna a legszarabb, legdrágább UL életbiztosítást, azzal is pluszban lennél -- ahogy fentebb leírták, bikapiacon könnyebb okosnak lenni, pláne hogy még a bikapiacok között is kitűnik az elmúlt időszak.
ingatlan < tőzsde
1 db ingatlan vs 1 db cég részvényei esetében valóban, 1db ingatlan vs sp500&co., ebben már nem vagyok biztos. Meggyőzhető vagyok. Gyorsabban követi a piaci változásokat, mint a magyar ingatlanpiac, ez igaz.
Nem lennék meglepve, ha ingatlanárakban idővel úgy járunk, mint Olaszország vagy Görögország, 20 év nominális stagnálás. Egy ilyen szituációban egy magas inflációval, holy holy államkötvény lenne.
A panel az olyan proli dolog, vagy nem? Mostanában órákba, repülőbe, autókba fektetnek be nagyjaink, de a lóúsztatós kastély is szóba jön elvétve, meg a földbe.
Miért nem gondolkozol termőföldben? Kapod az állami támogatást ( idén 58500 Ft/HA), bérbe adod, vagy ha gazdálkodsz rajta, ott az árutőzsde is. Jó ára van a gabonának, napraforgónak, kukoricának, de legfőképp a repcének. Ha igazán tökös vagy akkor meg még munkahelyeket is teremtesz és egy csomó hozzáadott értéket termelsz meg.
Egy 40 nm-es panel ára 40 millió forint. A termőföld hektárja 1,5 millió. Akkor tudsz venni 26HA-t.
Az éves támogatás rá 1,5 misi. Plussz a bérbeadás, ami hektáronként 65E Ft még plussz 1,7 misi. Azaz ha csak tulajdonos vagy és semmit nem csinálsz vele 3,2 millió forint bevétel évente.
De annál is több ha megműveled és kezdesz valamit az ott megtermett javakkal... akár eladod az árutőzsdén.
Hektáronkénk a következőek a termésátlagok:
búza 5 t/ha
kukorica 7,3 t/ha
repce 3,1 t/ha
A termények árai pedig:
búza 108000 Ft/t
kukorica 100000 Ft/t
repce 250000 Ft/t
Egy 26 hektáros átlagos termőterületen ez évente:
búzábol 14 milió forint
kukoricából 19 millió forint
repcéból 20 millió forint
Tehát ha nagy átlagot kalkulálsz évente lesz belőle 17 millió bevételed.
Három gyenge vagy kettő jobb év alatt behozza az árát. Onnantól hozza a profitot és bővülhetsz.
Ha kiadsz egy panelt egy évre 150E Ft/hó-ért lesz belőle 1,8 misid. Szóval évente lesz 13. havi IT-s fizetésed... de ez olyan proli dolog, vagy nem?
A megművelem résznél csak a megművelés költségét hagytad ki. Ha megművelteted, akkor annak az ára átlagosan viszi a teljes bevételed (ismerősök tapasztalata alapján inkább többet, de fogjuk rá, hogy csak turisták..). Ha magad műveled, akkor meg ugye nem kicsi géppark, vetőmag, növényvédőszerek és rengeteg munka van vele és azért nem atomfizika, de ezekhez is érteni kell. A növényekhez is (meg minden bajukhoz) meg a gépekhez is (meg minden bajukhoz).
A kürtőskalács egy nagy lyuk, tésztával faszán körbetekerve.
Megvették más piacokon. Ukrán termelésről mondott le. Ami így felteszem az EU-ban lesz értékesítve. Mondjuk vagyunk annyira kretének, hogy képesek leszünk felárral is megvenni, jóemberkedésből.
Nekunk is van 2 panel meg 2 haz mo-n. Meg egy haz angliaban. Nyugdijkiegeszitesnek tokeletes lesz. Ha tudunk akkor meg veszunk persze de egyre nehezebb.
Elit kerületben milyen ingatlanra? Csak azért kérdezem, mert minél értékesebb az ingatlan, annál jobban szűkíted a vevőkört, ha pedig szűkíted, az az eladási időt növeli.
Na, akkor nekem 50 nm-es van Győr olyan területén, ahova vágynak az emberek. Itt általában nem szokott eladó ilyen ingatlan lenni, vagy ha igen, sokkal drágábban, mint más városrészben, illetve, pillanatok alatt elkel.
Ez igy van. Az egyik lakast most vettuk gyorben (75 nm) 3 napig volt fent ugy, hogy elozo vevojeloltnel aki megnezte mi gyorsabbak voltunk es raigertunk 1M-et
Melyik városrész? Mert panelben mindig is a József Attila volt az egyik legfelkapottabb. Gyakorlatilag mindenhez közel van, de csak 3 emeletes panelek vannak, zöld környezet, 2 mesterséges tó partja, futópálya, iskolák, óvodák, orvosi rendelő, posta, gyógyszertár, pékség, fagyizók, a megyei kórház 10 sétatávolság, Aldi, Lidl, Penny, Győr Pláza, Cinema City mind elérhető 5 perc sétával.
Az egyik lakas pont gyorben van. Az egyik haz az meg pest megyeben (anno 1,7M -ert vettuk) 2 eve ralocsoltunk 10 milliot iden 45M-re ertekeltek. A kulcs inkabb abban rejlik, hogy nem fu alatt hanem rendes ugynoksegen keresztul van kiadva. Nincsenek elmaradt szamlak mindenki tudja merre hany meter. Folyamatos allapot monitorozas etc. Sokan inkabb sunyiznak meg feketen kiadjak de hosszutavon az kevesbe kifizetodo. Ha meg beut a krach akkor szopoalarcot mar huzhatod is.
Ha nem mordorban van az ingatlan orkoknak kiadva nem kell semmi luxus kornyek (azt nehezebb javittatni is es nagyobb az amortizacio)
Vidéken mind keleten, mind nyugaton emelkedett a panel és a tégla árindex is nominál értéken. [...] Rekordot döntött mindkét területen a panel árindex, keleten 320, nyugaton 310 ponton zárt.
Ez csak akkor faj, ha 1 lakasod van es abban laksz es pont rosszkor akarod eladni. Az ilyen befektetesek meg inkabb kivarosak. De szerintem ezt te jobban tudod nalunk is :D
Szerintem nagyon nem fog lemenni a hazak ara max stagnal. Bar az arak nem fogjak elerni a nyugati szintet viszont azt a hatart igen, hogy haza annak lesz aki orokli de siman fizetesbol nem fogod tudni osszerakni.
Mondjuk ennek eredmenyekeppen lehet jol jarsz es 2 panelt bevalthatsz egy fasza top hazikora (mar ha igenyed van ra persze) kiadni annyira nem buli mert sokkal tobb a nyug vele mint egy panellal.
Házat kiadni nyereséggel kb lehetetlen itthon, túl sok mindent kell karbantartani. Egy igazi luxus villában csak a növények fenntartása és értéke több, mint amit az éves bérleti díj tud hozni. Simán kirohaszthatnak vagy kiszáríthatnak egy olyan növényt aminek a pótlása milliós tétel.
Amikor beesnek az árak illetve kicsi a különbség a lakás ár és a ház ár között, akkor érdemes átugrani, de nem kiadásra, hanem magadnak. Mondjuk gyerekek kirepülve 50 felett inkább egy penthouse, mint egy ház.
Nem igazán vonz a ház saját részre, mert nekem nincs rá időm. Ha befektetésnek jó lenne, akkor OK (de nem az), lakni teljesen megfelel egy nagyobb polgári lakás. Ahogy öregszem, egyre inkább nem szeretnék magamnak munkát venni pénzért :D
Van olyan ismerősöm akinek a balatoni nyaralójában (ikerház) csak műnővény és műfű van a kertjében. :)
Elsőre barbárnak hangzott, aztán belegondolva:
- nincs karbantartási költség
- nem kell locsolni
- mindig szép
Szomszedsagban neha latni ahogy Jurgen porszivozza a kertet. Eloszor azt hittem valami gyogyeger aztan nagyon kozelrol mar latszik, hogy nem igazi a fu.
Elon Musk, a világ leggazdagabb embere elmondta, hogy jelenleg egy három hálószobás házban lakik, amelyet 45 ezer dollárért (17 millió forintért) vásárolt a texasi Boca Chicában, a SpaceX központjának közelében.
[...]
A 45 000 dolláros (17 millió forintos) ár rendkívül alacsony egy amerikai otthon esetében.
Gyori hazra lehet erdemes lesz valtanod amikor a panel csucson van a haz az aljan. Amikor majd fordul a trend, akkor igy siman lehet majd ket lakast csinalni egybol.
Hozzászólások
Szerintem senki (értelmes) nem vitatta, hogy a panel lehet jó befektetés, inkább ezek jutnak eszembe:
+11111111111111
Ha ingatlankiadásra adnám a fejem (nem fogom), akkor itt Olaszországban tenném. Mind a rövid és a hosszú táv is jobb hozamot termel, ráadásul euró alapon.
Y/Y 4% volt az értéknövekedés (Ebben 20 év után jóval nagyobb a potenciál, mint itthon.). A hosszú távú kiadás bruttó bevétele a vételárhoz viszonyítva ~5% környékén mozog.
HUF-EURO éves átlagos romlás 2%
Nekem ilyenek jutnak eszembe:
trey @ gépház
Ez mind igaz, legfeljebb a "pillanatok alatt"-tal vitatkoznék jelen gazdasági helyzetben. Nemrég mesélte ingatlanjogász, hogy a mostani csak a töredéke a tavaly ilyenkori forgalomnak.
Ezért írtam, hogy simán lehet jó befektetés, persze.
Én nem ingatlanjogászokkal beszélgetek, hanem évek óta nézem a hirdetéseket ugyanazokon a pontokon. Tanulságos.
trey @ gépház
Érdemes nézni, mert jó képet ad a piacról az is, de máshogy: hirdetni bármit lehet bármennyiért, a jogász viszont a lezárt dealeket látja.
Nem az árakat nézem, mert azok felfele mennek, hanem a hirdetések kinn létének időtartamát. Vagyis, hogy mennyi idő alatt mennek el.
trey @ gépház
CSOK sokat segitett ezen is. Meg a plafonok teljes eltörlése.
A CSOK-ot egyszerre csak egy ingatlanra tudod kérni, nem? Vagy nem teljesen értem, mire gondolsz.
(Ha csak egy generic az állami transzfer felnyomta az árakat komment volt, akkor igen, ez igaz, bár voltak más faktorok is.)
Győrben vettél nem?
Amúgy kiadásra szerintem a panel előnyösebb, mert olcsóbb felújítani. Budapesten most nem* vennék panelt, mert lassan láthatatlan az árkülönbség a nem panelhez viszonyítva.
*Mondjuk van egy amin elgondolkodtam a lányomnak, de az csak 3 emeletes:
https://ingatlan.com/ii-ker/elado+lakas/panel-lakas/33007377
De az árát sokallom. Főleg, hogy felújítandó. Szóval nem mozdulok rá.
Lényegtelen, hogy hol veszed, ha 4 év alatt a ~ dupláját éri és emellett eladni napok kérdése. Az az átlagosan 58 nap felénk inkább pár nap a hirdetéseket nézve.
trey @ gépház
Konjunktúra idején mindenki okos. ;)
Ha ebből ingatlanból kiszállás esetén is ingatlanba mész, de:
a) kisebbe, akkor az árnövekedés neked kedvez
b) nagyobba, akkor az árnövekedés az ellenséged
c) Ha megtartod, akkor miért nem gondolod róla, hogy 4x annyit ér? Attól még jobban éreznéd magad! :P Oké, a benchmarkingnak jót tesz.
Összefoglalva: Egy befektetőnek bármilyen fura nem minden esetben kedvez a felértékelődés. Attól függ mik a szándékai.
Ez itt a lényeg. Konjunktúra idején nem nagy dolog bővülni, gazdagodni. Kormányozni is könnyű úgy, hogy akármit csinálhatsz, akkor is hétfőn mindig több pénz van a kasszában, mint múlt hét hétfőn. Akkor derül ki igazán, ki a szakértő, amikor recesszióban kéne valamit csinálni. Te is azt ajánlottad a tegnapi blogod alatt, hogy egyszerű a dolog az exkatásoknak, csak bővülni kell. Hát igen, konjuktúra idején minden ilyen egyszerű.
Hasonlóan, ~0%-os alapkamatnál olcsó dolog hitelből finanszírozni mindent. Most, hogy 10.75% az alapkamat, a forintban hitelt felvevő magyar vállalkozások helyzeti hátrányból indulnak mondjuk egy szlovák vállalkozással szemben, ahol 0.5% az alapkamat. Sokkal drágább most hitelből bővülni itthon.
Nem értem ezt a hova mennél belőle. Ez egy befektetés. Nem abban lakom. Veszek párat, majd ebből lesz nyugdíjam. Apropó, a magánnyugdíjpénztárak hogy állnak? :D
trey @ gépház
Mondjuk reménytelennek látod a környéket (Audi besértődik) és nem látszik árnövekedés csak csökkenés. Eközben az alternatív befektetés szárnyal.
Egyetemi város. HTH
trey @ gépház
Nem segít. kb 13e hallgató. Ebből mennyi az aki albérletet keres?
Amúgy az egyetemista az az állat akinek nem adnám ki a lakásom.
Nem ki, el. Ráadásul nyugati határ közel van.
trey @ gépház
Link: Az albérletpiac új varázsszava a rezsivédett lakás
trey @ gépház
Olvastam,. Végig rád gondoltam. :)
Ez nagyon így van, de főleg az tud lépni akinek van szabad tőke, ugye.
Ez nem csak konjunktúra idején van így.
Én itt most ki akartam emelni, hogy két olyan dolgot lehet listázni a kijelentésbe amiből az egyik triviális és épp trendjellegű. A másik meg olyan, hogy az tud vele élni akinek egyébként is van fölös pénze. Ergo csóróék (ez itt az ország 85%+-a) nem. Ez van. Szóval csak beírni, hogy okosan döntöttem mert, volt pénzem és épp konjunktúra volt kicsit necces :)
Bukni is az tud akinek van.:P
Konjunktúrában? :)
Akinek nincs, az meg mit keres egy befektetésekről szóló topikban?
trey @ gépház
Az ha jól számolom, évesítve 18%-os hozam. Az jó.
Ha négy éve befektettél volna ~780.000 forintot sp500 indexbe (2800 usd), az ma ~1.560.000 forintot érne (3920 usd). Az is 18%. Országkockázat ugyanúgy van benne, viszont eladni 5.8 másodperc, nem 58 nap. :)
Kockázat:
ingatlan < tőzsde
Almát a körtével.
trey @ gépház
A példának nem ez volt a lényege, hanem az, hogy az elmúlt négy évben ha megvetted volna a legszarabb, legdrágább UL életbiztosítást, azzal is pluszban lennél -- ahogy fentebb leírták, bikapiacon könnyebb okosnak lenni, pláne hogy még a bikapiacok között is kitűnik az elmúlt időszak.
1 db ingatlan vs 1 db cég részvényei esetében valóban, 1db ingatlan vs sp500&co., ebben már nem vagyok biztos. Meggyőzhető vagyok. Gyorsabban követi a piaci változásokat, mint a magyar ingatlanpiac, ez igaz.
A különbség, hogy a bika piacnak vége, esnek a tőzsdék, a panel ára meg megy fel.
trey @ gépház
A végtelenbe és tovább! :)
Nem lennék meglepve, ha ingatlanárakban idővel úgy járunk, mint Olaszország vagy Görögország, 20 év nominális stagnálás. Egy ilyen szituációban egy magas inflációval, holy holy államkötvény lenne.
MÁK 2023/B 11.58%
A panel az olyan proli dolog, vagy nem? Mostanában órákba, repülőbe, autókba fektetnek be nagyjaink, de a lóúsztatós kastély is szóba jön elvétve, meg a földbe.
Miért nem gondolkozol termőföldben? Kapod az állami támogatást ( idén 58500 Ft/HA), bérbe adod, vagy ha gazdálkodsz rajta, ott az árutőzsde is. Jó ára van a gabonának, napraforgónak, kukoricának, de legfőképp a repcének. Ha igazán tökös vagy akkor meg még munkahelyeket is teremtesz és egy csomó hozzáadott értéket termelsz meg.
Egy 40 nm-es panel ára 40 millió forint. A termőföld hektárja 1,5 millió. Akkor tudsz venni 26HA-t.
Az éves támogatás rá 1,5 misi. Plussz a bérbeadás, ami hektáronként 65E Ft még plussz 1,7 misi. Azaz ha csak tulajdonos vagy és semmit nem csinálsz vele 3,2 millió forint bevétel évente.
De annál is több ha megműveled és kezdesz valamit az ott megtermett javakkal... akár eladod az árutőzsdén.
Hektáronkénk a következőek a termésátlagok:
A termények árai pedig:
Egy 26 hektáros átlagos termőterületen ez évente:
Tehát ha nagy átlagot kalkulálsz évente lesz belőle 17 millió bevételed.
Három gyenge vagy kettő jobb év alatt behozza az árát. Onnantól hozza a profitot és bővülhetsz.
Ha kiadsz egy panelt egy évre 150E Ft/hó-ért lesz belőle 1,8 misid. Szóval évente lesz 13. havi IT-s fizetésed... de ez olyan proli dolog, vagy nem?
Sic itur ad astra!
Azt mondod, proliból upgrade-eljek parasztra?
Neked mennyi földed van? Elméleted hogy megy a gyakorlatban? Mert ha jól, eladom az óráimat és veszek belőle földet, paraszttal.
trey @ gépház
Ehhez nem kell véletlenül szakképesítés és kapcsolatok, hogy hozzá tudjál jutni?
aranykalászos gazda képzés :) - csak akkor lehet 1hektár földnél nagyobb területed (kivéve egyenes ági öröklés).
For Whites Only meeting room!
Ezt még gondolom meg lehet okosba szerezni..de vajon mennyire lehet valami értéket képviselő termőföldet venni?
1,5 vagy 3 hónapos tanfolyam - nem kell okosba szerezni 100-150ezer forint.
Termőföldet csak úgy NEM tudsz vásárolni - helyi földbizottságnak jóvá kell hagynia:
~ működésének célja
Szüleimnek volt, elég nagy terület - eladtuk én nem vittem tovább..
For Whites Only meeting room!
Miért nem? Azt írták, nagy pénz van benne ...
trey @ gépház
az másik életforma..
Nem rosszabb, csak más - majd nyugdíjasként egy kis kertészet.
Csináltam - első kocsim abból lett VW golf 1.6D - közben estin főiskola..
For Whites Only meeting room!
Aranykalászos gazda vagyok. Talán az egyetlen aki megtanulta az anyagot. Ez nekem 2 nap volt.
EUROPASS-al neki is állhatsz Toszkánában olivát termelni. :)
Ha jól emlékszem valahol a csizma közepén vagy, keleti oldalon.
Turistaként merre érdemes menni a környéken?
Idén Toszkánából átmentünk Riminibe, ezeket a felkapott helyeket szeretetném mellőzni.
Turistaként a turistahelyekre. Várost nem néznék nyáron, mert halál. Max este.
Attól függ mit szeretsz. Magányosan lenni a tengerparton vagy tömegben?
https://cdn-img-p.facciabuco.com/122/7025788451-quando-sei-del-sud-e-ve…
"Amikor délről jöttél, és meglátod a Rimininél a tengert"
Google lefordítja:
https://bari.repubblica.it/cronaca/2021/06/26/news/puglia_dieci_spiagge…
Amúgy túl sok minden van itt délen amit érdemes lehet megnézni.
A megművelem résznél csak a megművelés költségét hagytad ki. Ha megművelteted, akkor annak az ára átlagosan viszi a teljes bevételed (ismerősök tapasztalata alapján inkább többet, de fogjuk rá, hogy csak turisták..). Ha magad műveled, akkor meg ugye nem kicsi géppark, vetőmag, növényvédőszerek és rengeteg munka van vele és azért nem atomfizika, de ezekhez is érteni kell. A növényekhez is (meg minden bajukhoz) meg a gépekhez is (meg minden bajukhoz).
A kürtőskalács egy nagy lyuk, tésztával faszán körbetekerve.
a 17 millió bevételből mikor fogsz traktort venni, csak kérdezem? :-)
felénk már a terület alapú támogatásért már bérbe vehető a föld - vagyis a tulajnál marad 120-170 EUR/hektár aranykoronától és terménytől függően..
For Whites Only meeting room!
Idén, amikor a komplett gabonatermést elvitte az aszály! 🤣
trey @ gépház
+Egyiptom lemondott nem kis mennyiségről. Majd meglátjuk az árakat 1 hónapon belül.
szerintem nem mondott le - mit esznek helyette ???
For Whites Only meeting room!
Megvették más piacokon. Ukrán termelésről mondott le. Ami így felteszem az EU-ban lesz értékesítve. Mondjuk vagyunk annyira kretének, hogy képesek leszünk felárral is megvenni, jóemberkedésből.
ja tudom, olvastam - nem mondott le, hanem szerződés szegés miatt felbontotta a szerződést az ukrán féllel - orosz-török szállít helyette..
tudod mi a török búza ? most új jelentése van - ukrán búza orosz szállítással..
For Whites Only meeting room!
az már a bérlő kockázata - de 10 éve is így ment.
Nem volt rekord termés a búza, de nem vitte el - Tisza melletti területről beszélek
For Whites Only meeting room!
Nekunk is van 2 panel meg 2 haz mo-n. Meg egy haz angliaban. Nyugdijkiegeszitesnek tokeletes lesz. Ha tudunk akkor meg veszunk persze de egyre nehezebb.
Ha nyugdíjra gondolva döntenék ingatlanbefektetés mellett, kiadási céllal, akkor azt csak elit kerületben csinálnám. (Ez Budapest esetén: II,V,XII)
Elit kerületben milyen ingatlanra? Csak azért kérdezem, mert minél értékesebb az ingatlan, annál jobban szűkíted a vevőkört, ha pedig szűkíted, az az eladási időt növeli.
trey @ gépház
Kicsi 30-45 nm.
Nagyokat válságban kell venni és megtartani.
Na, akkor nekem 50 nm-es van Győr olyan területén, ahova vágynak az emberek. Itt általában nem szokott eladó ilyen ingatlan lenni, vagy ha igen, sokkal drágábban, mint más városrészben, illetve, pillanatok alatt elkel.
trey @ gépház
Jár a virtuális hátba veregetés. Nem irónia, őszintén mondom.
Ez igy van. Az egyik lakast most vettuk gyorben (75 nm) 3 napig volt fent ugy, hogy elozo vevojeloltnel aki megnezte mi gyorsabbak voltunk es raigertunk 1M-et
Melyik városrész? Mert panelben mindig is a József Attila volt az egyik legfelkapottabb. Gyakorlatilag mindenhez közel van, de csak 3 emeletes panelek vannak, zöld környezet, 2 mesterséges tó partja, futópálya, iskolák, óvodák, orvosi rendelő, posta, gyógyszertár, pékség, fagyizók, a megyei kórház 10 sétatávolság, Aldi, Lidl, Penny, Győr Pláza, Cinema City mind elérhető 5 perc sétával.
trey @ gépház
Hjam ez nem is panel hanem tarsashaz (en lakasnak hivom mert bar van kert meg terasz de nem kulonallo)
Ez kijjebb van revfalunal.
Hát, az már nem a város, hanem a Szigetköz. Újfalu, Zámoly, Ladamér ...
trey @ gépház
Az egyik lakas pont gyorben van. Az egyik haz az meg pest megyeben (anno 1,7M -ert vettuk) 2 eve ralocsoltunk 10 milliot iden 45M-re ertekeltek. A kulcs inkabb abban rejlik, hogy nem fu alatt hanem rendes ugynoksegen keresztul van kiadva. Nincsenek elmaradt szamlak mindenki tudja merre hany meter. Folyamatos allapot monitorozas etc. Sokan inkabb sunyiznak meg feketen kiadjak de hosszutavon az kevesbe kifizetodo. Ha meg beut a krach akkor szopoalarcot mar huzhatod is.
Ha nem mordorban van az ingatlan orkoknak kiadva nem kell semmi luxus kornyek (azt nehezebb javittatni is es nagyobb az amortizacio)
Jó környékre mindig van vevő és albérlő is. És ezek is a topból kerülnek ki. Nem kell mordor lakóival beszélgetni.
Ennek még itt a helye:
https://ibb.co/wJX65J7
(nominal: folyamatos, reál: szaggatott) mindez forintban
forrás: DH barométer
Meg ennek is:
forrás: ugyanaz
trey @ gépház
A grafikon van olyan 8 év amikor sírás lett volna ez az ingatlan. Utolsó 4 év királyság.
Ez csak akkor faj, ha 1 lakasod van es abban laksz es pont rosszkor akarod eladni. Az ilyen befektetesek meg inkabb kivarosak. De szerintem ezt te jobban tudod nalunk is :D
Tekintve, hogy mennyire visítanak az emberek az energiaárak miatt, a következő évek sem néznek ki látatlanban rosszul.
Nagy ház ⬇️ kis lakás ⬆️
Az alján meg lehet házat fogok venni :D
trey @ gépház
Szerintem nagyon nem fog lemenni a hazak ara max stagnal. Bar az arak nem fogjak elerni a nyugati szintet viszont azt a hatart igen, hogy haza annak lesz aki orokli de siman fizetesbol nem fogod tudni osszerakni.
Mondjuk ennek eredmenyekeppen lehet jol jarsz es 2 panelt bevalthatsz egy fasza top hazikora (mar ha igenyed van ra persze) kiadni annyira nem buli mert sokkal tobb a nyug vele mint egy panellal.
Házat kiadni nyereséggel kb lehetetlen itthon, túl sok mindent kell karbantartani. Egy igazi luxus villában csak a növények fenntartása és értéke több, mint amit az éves bérleti díj tud hozni. Simán kirohaszthatnak vagy kiszáríthatnak egy olyan növényt aminek a pótlása milliós tétel.
Most nem lakhatást keresek, hanem befektetést. A házzal az a baj, hogy az eleve kisebb kört érdekel. Ami nekem érdekes többek közt a szabadulási idő.
trey @ gépház
Amikor beesnek az árak illetve kicsi a különbség a lakás ár és a ház ár között, akkor érdemes átugrani, de nem kiadásra, hanem magadnak. Mondjuk gyerekek kirepülve 50 felett inkább egy penthouse, mint egy ház.
Nem igazán vonz a ház saját részre, mert nekem nincs rá időm. Ha befektetésnek jó lenne, akkor OK (de nem az), lakni teljesen megfelel egy nagyobb polgári lakás. Ahogy öregszem, egyre inkább nem szeretnék magamnak munkát venni pénzért :D
trey @ gépház
Van olyan ismerősöm akinek a balatoni nyaralójában (ikerház) csak műnővény és műfű van a kertjében. :)
Elsőre barbárnak hangzott, aztán belegondolva:
- nincs karbantartási költség
- nem kell locsolni
- mindig szép
Szomszedsagban neha latni ahogy Jurgen porszivozza a kertet. Eloszor azt hittem valami gyogyeger aztan nagyon kozelrol mar latszik, hogy nem igazi a fu.
Ők azok akik a panelt csinálnak mindenből.
Muskot is utolérte a válság :D :D :D
trey @ gépház
Náluk nincs rezsicsökkentés. Nem volt választása. :)
Lassan a panellakók is négyzetméter-milliomossá válnak
https://index.hu/gazdasag/2022/09/25/hasznalt-budapesti-garzonlakas-neg…
trey @ gépház
https://tudastar.ingatlan.com/wp-content/uploads/2022/09/megyenkent-204…
https://www.kisalfold.hu/helyi-gazdasag/2022/09/egyre-hosszabb-ideig-ta…
trey @ gépház
Gyori hazra lehet erdemes lesz valtanod amikor a panel csucson van a haz az aljan. Amikor majd fordul a trend, akkor igy siman lehet majd ket lakast csinalni egybol.
Persze valamennyit ra kell majd verni a hazra.
trey @ gépház
Mondom. Ez az arány full megfordulhat olcsó energia esetén. Csökkenő lakosság és növekvő zöldenergia mellett erre nagy esély van.
Nincs olyan befektetés, ami "ne fordulhatna meg".
trey @ gépház
Ez ugye darabot és nem átlagárat mutat?