30 éves a Wolfenstein 3D!

Címkék

Az első 3D-s játék, ami minden First Person Shooter (FPS) atyja. John Carmack és John Romero klasszikusa. Minden idők egyik legsikeresebb számítógépes játéka, mind a fogadtatás, mind kereskedelmi értelemben (mintegy 250 000 példányban kelt el). Nélküle nem biztos, hogy megszületett volna a ma ismert formájában a Doom, a Quake stb. Boldog születésnapot!

Hozzászólások

Amikor először láttam havernál, leesett az állam, hogy innen még hová lehetne fejlődni?! :)
Aztán amikor VooDoo 3gfx-en opengl alatt végigszáguldott a lövedék fénye csak pislogtam, mint hal a szatyorban.
Azóta viszont nem éreztem ekkora katarzisokat. Egyre szebbek lettek meg élethűbbek a grafikák, de ez a két dolog maradt meg bennem.

Aztán amikor VooDoo 3gfx-en opengl

Úgy! Az első játék, ami elindult OpenGL-ben a frissen vásárolt (100+ K-ért '98!) Diamond Monster 3D 3dfx Voodoo kártyámon, a Hexxen 2 volt. 800x600-ban a faszt! 640x480-ban, az volt a max. felbontása. Emlékszem, éppen álltam. Megláttam, leültem, majd ezt motyogtam:

- Ez kész, ennél tovább hova lehet már fejlődni PC gaming-ben?

Életem egyik legnagyobb tévedése volt ez a költői kérdés. Kb. fél, egy éven belül felülvizsgáltam, amikor az első NVidia Riva TNT-men elindult az Unreal :D

trey @ gépház

Azok voltak a szép idők! Évente lehetett új 3d kártyát venni, mert az előző kb már szart se ért 2 év után.

Mondjuk 100 ezer ft-ot adni '98-ban egy vudu1-ért elég meredek lehetett. Én szerintem 99 vagy 2000-ben vettem geforce1-et 35 ezer körül, és még az is baromi sok pénz volt.

A bolt szerint én vettem a városban kb. a másodikat. Övék volt az első. Abban az időben volt kb. 3 bolt Győrben és mindegyik ugyanattól a nagykertől vásárolt. Rengeteg pénzt vertem el anno hardverre. Intel vonalon az összes processzort, összes MHz lépésben megvettem (lecseréltem) P100-tól P4 valameddig. Viszont 15 éve nem költöttem egy fillért se saját részre számítástechnikára. Szerintem nagyjából egy átlagember költése jött így ki :D

trey @ gépház

Az FTP csak typo, vagy én nem értek valamit?

Néhányszor játszottam vele, aztán kiderült, hogy az FPS-ek nen nekem valók. Szédültem tőlük, úgyhogy elég hamar leszoktam róla. Később már az is elég volt, ha csak néztem mások játékát.

En fiatal kis szaros vagyok, nekem a Doom II vette el az FPS szuzessegemet. Hazahoztam a sulibol cirka 30 darab nagyfloppyn egy vasdobozban (HEV, Metro, nem viccel) delutan feltelepitettem, hajnalban leestem a szekrol. Ha becsuktam a szemem szedultem, nem birtam elaludni, mert csak jottek es jottek a folyosok vegtelenul... Masnap a suliban mindenki olyan zombi volt mint en, aki elozo nap sikeresen hazavitte.

iddqd

idkfa

idclip

Ezek ugy belem egtek mint a liglob.dat es FF FF 7F ertek. Ezek a jatekok meg beszippantottak.

Szerintem csak még újdonságok voltak, azért szippantottak be jobban. Hiszen előtte az ember nem nagyon kapott meg ilyet játékban, hogy openworld szerűségben létezhet, aminek saját világa van, és a 3D miatt el lehet benne merülni még jobban. Hivatalosan nem openworld, meg sandbox, hanem FPS, de azért az előtte lévő játékokhoz képest annyival nagyobb és valósághűbbek a pályák, mintha komplett digitális univerzum lenne.

Nálam a legrégebbi olyan játék, ami a mai napig beszippant, az a Quake 1. része. Elvagyok az azelőttiekkel is, Wolf3D, Descent 1-2, Doom 1-2, Duke Nukem 3D, stb., de azok már nem kötnek le annyira.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

Nekem sose okozott, de ezekben a korai 2,5D-s shooterekben mindig is zavart, hogy a karakter lépésére nagyon imbolyog fel-le a képernyő, meg ahogy nézel körbe, úgy az az érzésed, mintha az egész játékot egy hengerre vetítenék ki köréd, van egyfajta olyan elfolyó jellege, mintha a távoli sarkok, élek olyan furcsán csúsznának, egyfajta görbület mentén, a messzi perspektívákat eltorzítja. Ezt már akkor is észreveszem, ha az adott játékben a 2,5D engine többi limitációja még nem jelentkezik (mert nem érek oda egy olyan részhez, ahol szintkülönbségek lennének, vagy ugrani kell, nem jön még ellenfél, amelyiken látni lehetne, hogy csak 2D sprite). Erről el is hiszem, hogy néhány embernél szédülést, émelygést okozhat. Természetesen valódi, 3D-s FPS-eknél ez nem áll fent. Belejátszhat az is, hogy a korai időkben mindenki csak billentyűzetről játszott, nem WASD + egér kombóval, és ez a megállok, egy helyben forgok metódus is hozzájárulhat a frusztrációhoz, annak, aki nem szokta még meg.

Nincs még két éve, hogy kivittem újra a Wolf3D-t, modern opensource, OpenGL-es ECWolf engine, highres textrúrapakkal, FullHD-ben (4K-s kijelzőm nincs). Mai szemmel azért megette az idő vasfoga, a túl labirintusos és montonon pályái gyorsan repetitívvé teszik, nem túlsokféle szoba, kevés féle textúra, de azért még mindig szórakoztató valamilyen szinten végigtolni. Nehézsége talán túl könnyű, van egyfajta elkomolytalankodott arcade/pacman jellege, kicsit mintha karikatúra lenne, nem hat komoly shooternek. A Doom 1-2, Duke Nukem 3D, stb. ennyiből jobban öregedett.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

Szerkesztve: 2022. 05. 09., h – 09:26

Másfél év múlva pedig ünnepelhetjük a Doom-ot.

Most látom, hogy a Duke Nukem 1991-es. Játszott azzal valaki? Az is FPS volt már?
Én csak a Duke Nukem 3D-vel játszottam, nem is tudtam, hogy voltak annak is előzményei.

Szerk.: a Duke Nukem 1-2 még platform játék volt: https://en.wikipedia.org/wiki/Duke_Nukem_II