Programozás gyerekeknek ?

8 éves gyerek érdeklődést mutat az AI iránt (javarészt Asimov ihlette) ami jelen esetben valószínű kimerül a chatbot kategóriában
mivel egy kommunikáló robotról ábrándozik amit ő tanít persze annak teste is lenne meg minden. :)

Kérdés, milyen kis játékos programozás-szerű megoldásokat ismertek, javasolnátok amivel legalább a dolgok logikai felépítését elsajátíthatná?

A mi időnkben ott volt pl. a Comenius Logo ami egész aranyos kis szösszenet volt,
aztán nálam jött a HTML meg a pascal de ma már nem biztos hogy ez az irány lenne a mérvadó.
(Persze nyilván azt is tudom hogy a most "trendi" nyelvek sem valószínű hogy 20 év múlva azok lesznek.)

Lényeg, ki milyen módon kezdte, kezdené el gyermekkel a programozás alapjait?

Köszönöm

Hozzászólások

Szerkesztve: 2022. 01. 19., sze – 12:29

Talán nem 8 évesnek, de épp a napokban kezdtem el Unity tutorialokat nézegetni, és elég jó videók vannak fent YouTube-n (angolul).

2D, 3D, botok, C#, később VR/AR. Van Voice recognition plugin Google-hez, meg sok minden más is.

Csak egy ötlet.

Példák:

First person controller

Landscape generation (fizetős) (ilyen tájakat lehet vele készíteni egyszerűen: https://youtu.be/_FQ9Ead2KCM)

Mivel én nagyjából Flash-sel kezdtem a "programozást" (előtte nyilván pár hónap Pascal, Java iskolában), ezért szerintem valami vizuális mindenképp jó lehet, hogy felkeltse az érdeklődését.

Nálunk a srácok így csinálták/csinálják sorban:

1. Scratch: ez egy vizuális fejlesztőkörnyezet gyerekeknek. Nálunk nagyon rácuppantak a srácok, pont ilyen 8 éves kor körül, már akinek még nem a Comenius Logo jutott az életkora folytán.

https://scratch.mit.edu

2. Python: ezt nyomják a gimnáziumban, és a Nemes Tihamér versenyen is inkább ez, mint a többi alternatíva.

3. HTML/CSS: emelt infóérettségi miatt, de amúgy is kell.

4. VBA / Visual Basic: ha már Microsoft-ot erőltetik mindenhol, legalább tudjanak vele varázsolni.

5. Go: ezt én tolom nekik, hogy legyen valami használható dolog is a kezükben.

6. Bash: szintén én mutogatok dolgokat, ha egyszerűbb ügyeket kell automatizálniuk

Innentől meg egyetemen C stb.

Szerkesztve: 2022. 01. 19., sze – 14:33

Godot Engine

Open source, teljesen ingyenes, meglepően sokat tud már most is, és teljes (bár kissé túl egyszerű) IDE-t is tartalmaz, és elérhető Windowsra, Linuxra és Macre egyaránt:

https://godotengine.org

Egy említésre méltó hátránya, hogy saját programozási nyelve van, ami kissé hasonlít a Pythonra, de nem az, így a nyelv máshol nem használható és a toolset sem a legjobb. Kis erőfeszítéssel lehet C#-ban is tolni, sőt, egy picivel több erőfeszítéssel meg gyakorlatilag bármilyen nyelven piszkálható.

Viszont baromi gyors, egyszerű, és sok tutorial van hozzá, például: https://www.youtube.com/c/KidscancodeOrg/videos

Ahogy mi haladunk:

Scratch 6-8 éves kor közt kezdve. Amikor kezd unalmassá válni, akkor MIT App Inventor, ami kvázi ugyanaz mobilra. A legkisebb fiam 

Utána python 12 körül, de az korainak bizonyult, mert nem volt instant látványos végeredmény. Gimiben viszont az hogy nem nulláról indult a fiam, nagy előny volt, most élvezi.

Kis kitekintés volt unity felé, de a c# nagyon fejnehéz 14 körül, viszont a GTA FiveM ekkor jött képbe mint kedvenc játék, az Lua-ban szkriptelhető, ami a kis c# kitekintés után "marha könnyű"-nek ítéltetett, így a középső fiam abba lendült durván.

Lányomnak egyik sem jött be.

Igazából az jött ki, hogy amit az aktuális hobbijukhoz úgy tudnak kötni, hogy instant sikerélmény, az a nyerő

Szerkesztve: 2022. 01. 19., sze – 20:45

8 éves gyerekkel? Rengeteg természetjárás a gyerekkel és a fizika törvényszerűségeinek játékos elmagyarázása, bemutatása.
Számítógép előtt ülni bőven ráér idősebb korában is.

Ezek miért zárják ki egymást? Úgysem úszod meg manapság, hogy képernyő elé kerüljön a gyerek, akkor meg már sokkal hasznosabb ha értelmes hobbit csinál rajta, mintha tiktok függő lesz...

És nem, kizárt hogy elhiszem hogy a hét minden napján lecke után ha esik, ha fúj, viszed a gyereket a természetbe.

Társasjátékok, amelyekben programozni kell valamilyen formában (=utasításokkal előre meghatározzuk, hogy mit fog csinalni a robot, aztán nézzük ahogy semmi sem működik úgy, ahogy megterveztük :) ). 

Életkortól függően: https://youtu.be/k8vXW95kQk4

“Any book worth banning is a book worth reading.”

lányom Scratch-el kezdte elég sok projektet csinált.logiscoolban kodu, minecraft tábor. minecraftban modokat rakott fel egyedül,módosította,stb.
mostanában moddolható ritmus játékokba készít saját animációkat kritával rajzolva.
de annyira nem érdekli a programozás, a rajzolás annál inkább.

Vegyel neki lego robotot :) Van kisebbeknek valo, tableten programozos verzio it.

Igy ott lesz az "AI vezerelt" robotja

Szerintem van abban ráció, hogy abba vezeted be, amihez te értesz. Mert abban sokáig tudsz segíteni neki.

Én abban hiszek, hogy jobbak a szöveges nyelvek programozáshoz, akár olyan is amit nem direkt oktatásra találtak ki. Nem baj, ha nehéz elkezdeni, feltéve hogy van motivációja, ezen át fog lendülni, és utána jobban fejlődik az absztrakt gondolkodás képessége.

Abban is hiszek, hogy érdemes az animációkat arra korlátozni, amit ő maga csinál. Nagyon könnyen függőséget tud okozni a gyerekeknek.

Én ennyit gondolok. Régebben azt gondoltam, hogy olyan gépet állítok össze a gyerekeknek, amin csak programozni lehet, nincsen rajta semmi, ami elterelné a figyelmét. Az én gyerekeim egyelőre nem érdeklődnek, ezért tapasztalatom még nincsen velük.

Friss játék ebben a témában: while True: learn()

Stream-et láttam róla, egészen jónak tűnik a programozási logika átadásában

// Happy debugging, suckers
#define true (rand() > 10)

Rabbid Coding Ubisoft, ingyenes. scratch alapú, szép grafika, vicces animácikókkal.

őrült nyúl kódol világvége!:D