elektromos auto toltes a garazsban

az epuletkomplexumban amiben lakunk (jo, a komplexum lehet tulzas, 15 lakas) nemreg felszereltek 11db 22kW-os toltot a garazsban, es lehet havi 10 frank felarert oda kerni a parkolot a sima parkolo helyett.

egy masik flame topicban meghallgattam a sok szagertotol hogy hu de draga, meg legalabb olyan draga, meg blahblah. erre penteken kiderult mennyi lesz a konkret dija: 0.05 CHF/kWh. izlelgessetek kicsit, ez azt jelenti, hogy 20-22 kWh/100km-rel szamolva 1.00 - 1.10 CHF/100km-rol beszelunk.

aztan nem eri meg, mi? ;-)

Hozzászólások

Szerkesztve: 2021. 11. 29., h – 00:51

Megszólítva érzem magam, mert emlékszem erre a beszélgetésre :) Csak hogy ne maszatoljunk: én azt állítottam, hogy az útszéli DC "villámtöltés" (100kW++) drágább mint a tankolás, Svájcban is. Erre te azt mondtad, hogy csak "nálatok", mert itt aztán sokkal olcsóbb, és hoztad ezt a példát, ami akkor építés alatt állt, most pedig örömmel látom hogy el is készült. Eközben ott is 8-15 literes fogyasztásnak felel meg (szolgáltatótól függően) egy DC gyorstöltést, de e mellett elmentél, és csak kötötted az ebet a karóhoz az otthoni evse-s példákkal, amiről nem is tudtad azon a ponton hogy evse, vagy DC, se a teljesítményt.

No hát kiderült, hogy ez nem egy nagyteljesítményű DC töltő, amiről az eredeti kijeletnésben szó volt..., bár ezt még mindig nem írtad le, de nyilvánvalónak tűnik (3x32A, 230V, sima AC). Szóval ezek mezei három fázisú EVSE-k, valójában ugye nem is töltők (a töltő ebben az esetben az autóban van, és olyan amilyen, elég kis részük fog 22kW-al tölteni). A /kWh ár tényleg jó, ebben nincs vita (és abban sem, hogy otthon töltve megéri e, hiszen én is így töltök), de azt akkor is megemlítettem és most is, hogy én teljesen más műszaki megoldásról beszéltem, és az állításom továbbra is áll, és Svájcra is igaz.

a DC gyorstoltes is valtozott azota, peldaul 0.39 CHF lett elofizetessel az ionity (0.79 helyett).

22kW-os toltok vannak lent, miutan mar felszereltek, lehetett latni.

 

a beszelgetes vege mindenkepp az lett, hogy akinek legyen penze majomra, annak legyen bananra is, ha jol emlekszem :-)

22kW-os toltok vannak lent, miutan mar felszereltek, lehetett latni.

Ahogy VincentV is írta, de átsiklottál felette, azok nem töltők, hanem EVSE-k, csak az áramot engedik át és esetleg maximalizálják, hogy mennyi mehet át. A töltő ebben az esetben az autóban van, ami 3,5kW és 22 kW között bármi lehet. Az új autók esetén jellemzően 7 - 11 kW, a régebbiekben 3,5-7 kW. Ez meg is határozza, hogy az adott autó maximum mennyivel tölthet. Sok esetben ezek az EVSE-k megosztják a maximális áramot egymással, így pl. ha egy autó tölt, akkor akár 22kW-tal is tud, de ha kettő, akkor már csak 11 kW-tal, ...

Remélem segítettem megérteni!

Csak hogy nehogy megint félreértés legyen: kWh-nkénti ár nagyon jó, ennyiért manapság olcsóbban csak olyan napelemes rendszerrel lehet autót tölteni, aminél már közel megtérült a beruházás.

Szóval bírálni ezt a rendszert én nem akartam, meg szerintem a fentebb szoló sem, soha rosszabb ne legyen senkinek a garázsában, pláne ha az a garázs egy lakóparkban van. Arról van csupán szó, hogy alma lett hasonlítva körtével, a hivatkozott topicban teljesen másról volt szó.

Nekünk van pénzünk benzinre ;)

trey @ gépház

Persze, hogy lehet, sőt, csak így érdemes. Az útszéli villámtöltőhöz el kell menni, várni kell töltés közben (még ha keveset is), kevés van, drága. Ezek arra valók, hogy amikor évi néhány alkalommal eltérsz a mindennapos használattól (Horvát nyaralás, akármi), akkor ezeken töltesz, erre valók.

Az otthoni tötlés esetén ha tudja az autó a maximumot (3x32A, azaz 22kW), akkor egy mai átlagos példányt (64kWh-val számoltam) 3-6 óra alatt fel lehet tölteni (a veszteség + a nem lineáris töltési görbe miatt ennyi). Ehhez ugye nem kell menni sehova, nem kell foglalkozni semmivel, hazaérsz, bedugod, reggel lehúzod. De ugye ez a worst case, amikor minden áldott nap kinyomod belőle az utolsó km-et is, majd másnap reggelre 100%-ot akarsz. Akinek ilyen felhasználási igényei vannak, és nem taxis, vagy területi képviselő, annak szerintem továbbra sem ajánlott egy elektromos autó. A többiek meg ennél kisebb teljesítményű otthoni töltés esetén is bőven elvannak heti 1-2 töltéssel, vagy napi sok kicsivel, ami viszont 0.5-1 óra alatt pótolja az aznap elfogyasztott áramot (22kW és feltételezett napi 100km esetén). Igazából a legtöbb embernek elegendő az autó mellé adott dugasz EVSE (kb. fizikailag úgy képzled el, mint egy nagyon combos laptoptápot, azaz: dugvilla-->vezeték-->féltégla-->vezeték-->autó),  ami jellemzően 10-16A-s csak (3.6kWh).

Saját példa: 90km-et megyek egy nap (amikor nincs covid), az autóhoz kapott gyári EVSE-vel (12A, 2.7kW) ez ~30 óra töltés hetente, ami napi 4 órányi töltést jelent, vagy 3 naponként 12 órát, stb... Ha nem lennék kiszámítható módon itthon ennyi időt, akkor vennék egy 22kW-s EVSE-t, ez esetben ez az idő lemehetne napi fél órára, vagy 3 naponkénti 1.5 órára, vagy stb...

Igen. De ezeknél az EVSE-knél ezek tól-ig értendőek, 6-8A-tól 32-ig (x3) bármi beállítható.

Amúgy nagyon buta szerkezetek ezek, kb. egy mágneskapcsoló (de láttam már sima reléset is!) + vezérlőelektronika + érintésvédelem amiből állnak, meg az opcionális cukormáz (wifis vezérlés, fogyasztásmérés, nfc-s indítás stb..).

Az elektronika semmi mást nem csinál, csak egy 12V-os négyszögjelet küld az autónak, ennek a kitöltési tényezője mondja meg azt az infót, hogy az adott helyen (ahova az EVSE fel van szerelve/be van dugva) mennyire terhelheti az autó a hálózatot.

Egy tökéletes világban nem kellene EVSE, az user beállítja az autó menüjében hogy mennyivel szeretne tölteni, bedugja egy teljesen passzív kábellel a falba egy mezei ipari aljzatba (ha elég az ~ 1x16A, akkor sima schukoba) az autót, és hajrá. De a gyártók nem mernek ekkora felelősséget vállalni, gondolom az a mögöttes cél, hogy egy EVSE felszerelésekor minimum jár arra egy szakember, aki majd jól megmondja a Mariska néninek, hogy itt ez nem fog menni, vagy mi kell hozzá hogy menjen (hálózatbővítés, felújítás, akármi).

Máshogy nézve, csak hogy érzékeltessem a dolgot: ha bedugod az autót közvetlenül egy fali aljzatba, majd építesz egy 500Ft-os kókány elektronikát, ami az autóban levő 2 pines csatira (az L1,L2,L3, N, PE mellett van az aljzatban 2db un "pilot" pin) kiküldi a megfelelő négyszögjelet (pilot), akkor a töltés el fog indulni. Az más kérdés, hogy érintésvédelem, nem lesz így, és a vezeték is felgyullad a falban ha többet hazudsz az autónak mint amennyit a hálózat bír, de logikailag kb. ennyi az egész.

Hogy miért kerül egy komolyabb EVSE 500 ezerbe? A kérdés jó... Ja és mitől "fali" egy EVSE? Hát attól hogy a doboza úgy van fröccsöntve, hogy nem lengőkábeles féltégla, hanem falra fúrható :D De kajálják rendesen, azonnal jön a "veszek a majomnak banánt" effekt. Szóval akkora lehúzások mennek itt mint a huzat. De jó hír, hogy pl vannak olyan projektek, mint pl. az openevse.com :)

Ah, most nézem, 200ezer egy ilyen 3 fázisú töltőkábel. Felértékelődött bennem azon emberek bátorsága, akik az utcán parkoló kocsijukat töltik úgy, hogy a házból húzzák ki a kábelt hozzá. Nem félnek, hogy ellopják a töltőzsinórt?

Kicsit félelmetes, hogy hányan jönnek azzal, az EV az mennyivel egyszerűbb, meg olcsóbb (az aksi kivételével), közben meg minden k. drága hozzá, a villanymotortól kezdve a töltőkábelig...

Ez is olyan worst case mint a 0-100% töltés minden nap, ami lehetőleg legyen meg 10 percen belül, mert egyébként használhatatlan az autó. Én se töltőt nem vettem még, se motort :) Előbbit adják az autóhoz (az utóbbit is :D), nekem elég, illetve a legtöbb embernek elég. Ha pedig mégis szeretnék itthonra egy nagyobb teljesítményűt, az inkább az ingatlanhoz kapcsolódó beruházás, hiszen a jövőben bármilyen autóhoz jó lesz, kb. a garázst upgradelem vele.

Egyébként nagyon kevesen töltenek így, ablakból utcára kilógatott evse-vel, én nem is láttam még (tudom, tele van a net ilyen fotókkal, de pont azért fotózzák le, mert vicces és ritka látvány). 3 fázisú 200 ezrest meg aztán plán nem látsz lógni az utcán, ezek általában fixre szerelt evse-k, vagy ha nem is az, akkor is ipari 3P aljzat kell ugye a másik végére. A sima 1 fázisú pedig nem 200 ezer. Az autó amúgy lockolja a csatlakozót, rombolás árán lehet csak kihúzni, a deljetől meg talán félnek annyira, hogy ne kezdjék el csesztetni. Egyébként meg fogom nézni, mert nem vagyok benne biztos, de a gyári töltő, vagy utcai kábel (ez az a passzív kábel, amit utcai, nem DC töltőnél használatos) ellopását szerintem fedezi a casco.

Sztem ennek nincs jelentosege, csak superchargernel. De annak is csak akkor, ha kint hagyod fagyban sokaig, konnektort nem bedugva, majd hirtelen gyorsan elugrasz superchargerhez. De oda kell erned 5 perc alatt es nem sejtheti meg az auto, hogy superchargerhez mesz, kul gyors lesz toltes, mert bekapcsolja preconditioninget. De ha sikerul, akkor 20kW korul fog csordogalni az elso 5 percben.

A 230/16A toltesnel pedig teljesen mind1.

Nem vagyok én ebben képben, nincs ilyen autóm, kb. mintha tőled akarna valaki megtudni részletekbe menően mondjuk 3-as bmw műszaki paramétereket. Azért megnéztem egy Model 3-at, a gyárilag hozzá adott EVSE 1 fázisú 32A-es, azaz 7.3kW-s. Ezen viszont nem schuko dugvilla van, mert az ugye nem tud 32A-t, hogy pontosan hogy van ez megoldva egy itthoni értékesítés esetén, azt majd megmondják a Teslások. A midrange változat akkuja 64kWh, tehát ideális körülmények között úgy 9 óra alatt lenne tele. Nyilván ez nem igaz, hiszen van egy töltési veszteség, illetve nem lineáris a töltési görbe sem. Szóval mondjuk azt, hogy 10-12 óra, és akkor nagy meglepetés nincs, de a gugli biztos ad csillió találatot is gyakorlati tapasztalatra, ilyenekre nem kerestem. Viszont nem árt figyelembe venni, hogy ez egy elvi érték, általában azok pörögnek rá, akik nem használtak még elektromos autót hosszabb távon. Ilyen felhasználási mód (0-ról kell 100%-ra tölteni) gyakorlatilag nincs, akinél ez gyakran megtörténik, az rosszul választott autót.

Valamint ha vásárolsz hozzá egy nagyobb teljesítményű EVSE-t, akkor 11kW-ig lehet elmenni, mert ennyit tud az autó max., amivel 5-7 óra alatt lehet maxra tölteni 0-ról.

Értem. Tehát, ha van a garázsomban egy parasztos konnektor, ami egy sima lakossági villanyórán jön át, amivel a motoromat, rendes autómat simán tudom tudom tölteni, az nem felel meg. Valószínűleg új szerződést kell kötnöm a szolgáltatóval, villanyszerelővel új kábelt kell húzatnom, új aljzatot szereltetnem és lehet, hogy villanyórát is cseréltetnem kell.

Jól értem?

trey @ gépház

Ezt neked kell tudni. A legtöbb embernek felesleges, nem az autóhoz kell számolni, és kimaxolni amit csak lehet, hogy jól nézzenek ki papíron a számok, hanem a felhasználási módhoz. Ha neked szempont, hogy 5-6 óra alatt legyen meg a 0-100%, mert ez passzol az életviteledhez, és jelenleg csak egy 1 fázisú 16A-es hálózatod/órád van, akkor persze, jól érted, zsebbe kell nyúlni, hálózatbővítés, óracsere, stb..

Ha így szeretnéd zsebbenyúlós lesz, cserébe bármikor hazaérsz csutkán tudod tölteni az autót --> időt nyersz.

Mérlegelni kell hogy mi a neked megfelelő mód: Nekem pl tök elég ha este feltölt, ha napi szinten rohangálnék több száz km-t úgy hogy sokszor otthon is tudom töltögetni az utak között akkor lehet én is így döntenék.

Hosszú utakra pedig DC töltés --> 20 perc pisikávé szünet, közbe szépen feldörrenti 80%-ra (modernebb autóknál), ez drága és kellemetlen is, cserébe amikor otthon tudod tölteni akkor töredék áron tudsz közlekedni.

Vagy ha megérkezel valahova akkor ott 11/22kw-os AC amíg intézed a dolgaidat.

Plusz logisztika, viszont cserébe ha ügyesen csinálod akkor konkrétan kevesebb idő mint eljárni tankolni és sokkal olcsóbb is.

Tényleg, akartam kérdezni hogy ez a menet közben átváltok villanyra mód promózva volt a kocsidnál. Erről mi a tapasztalat? Sűrűn vált? Városban váltogat? Nagy tempónál lekapcsolja a motort?

Nekem a mild hibridből az utolsó tudásom a suzuki féle combos önindító és alul rásegítős történet.

Ugyanaz. Indításkor, gyorsításkor plusz nyomaték (városban jól tud jönni). Elvett gáznál leállítja a benzinmotort és 40 sec. körüli időt vitorlázni képes. Plusz: menet közben 4 hengerből 2-t lekapcsol, ha szükségtelen.

A működése ki van találva, észrevétlenül vált a benzin és a villany közt. Automata váltóval, persze.

trey @ gépház

Tudom, kb. minden második ember így gondolkodik, és a tervezésnél (autó kiválasztás, EVSE kiválasztás) 0-100%-os használatra lő, amíg nincs tapasztalata ezzekkel az autókkal, szóval teljesen megértem. Elhinni az ellenkezőjét csak akkor lehet, amikor már benne ülsz 2 hónapja, ezt saját tapasztalatból is mondom, pont ugyanezeken aggódtam. Az is csak a véletlen műve (illetve a lustaságé), hogy az autó érkezése előtt hálisten nem vertem bele egy fali evse-be + hálózatbővítésbe 1-1.5mFt-t.

Így van, erre pont tökéletes. Akármilyen sok kicsi van, akár minden nap, arra pont jó. A nagyon hosszúak előtt teletöltöd, azt a kicsit, amit előtte épp mentél vele, a hosszú út közben meg mindegy milyen van otthon.

A mindennapi sok nagyra nem jó, de Nálad nem ez van.

A nagyon hosszúak előtt teletöltöd, azt a kicsit, amit előtte épp mentél vele, a hosszú út közben meg mindegy milyen van otthon.

Ja, csak éppen az nem mindegy, hogy közben hol fogok töltőt találni hozzá útközben.

Akármilyen sok kicsi van, akár minden nap, arra pont jó.

Ha nem megyek vele mondjuk 3-4 hetet, akkor mi van? Mennyi az önkisülése ezeknek, vagy nem használatban mennyi idő alatt mennek 0-ra?

trey @ gépház

Ja, csak éppen az nem mindegy, hogy közben hol fogok töltőt találni hozzá útközben.

Full jogos. Én emiatt nem váltottam full villanyra, de következő már az lesz.

 

Ha nem megyek vele mondjuk 3-4 hetet, akkor mi van? Mennyi az önkisülése ezeknek, vagy nem használatban mennyi idő alatt mennek 0-ra?

Ha rádugod töltőre akkor intézi magának, semmi baja nem lesz, szépen egyengeti a cellák közti feszkülönbséget. Nekem az ampera ha fel van töltve 3 wattot eszik konnektoros mérő szerint, ha nagyon sokáig (kb másfél hét) áll akkor van hogy fél-1 órára felugrik 45 wattra, jóformán elhanyagolható.

Ha nagyon sokáig akarod állni hagyni akkor se lesz komoly gond, csutkára töltve (ez valóságban kb 80%) lerakod, mikor hazaérsz első dolgod hogy rádugod a töltőt, szépen fel fogja lökni a kicsi és nagy aksit is.

Legalábbis nálam így működik, többit gyártója/autója válogatja.

Alacsony az önkisülése, gugli szerint általánosan ez 0.5-2.5%-ot jelent havonta lithium ion cellánál. Ha megvan az akku gyártója/pontos típusa, akkor persze ennél részletesebb adatokat és grafikonokat is lehet erre találni. A fenti írt 80%-os tartalék dolog inkább a PHEV-ekre igaz, azért egy full EV-nél ennyit nem "dobnak el", hiszen egy nagyságrenddel nagyobb akku van bennük. Ráhagyás van itt is, de 10% alatti, inkább 5. Szerencsére nem ez a szám szerepel a speciben, szóval egy 64kWh-snak hirdetett autó vélhetően valójában 70kWh körüli akkupakkal rendelkezik.

Ha jót akarsz neki, és tudod előre kalkulálni a dolgot, akkor 0%-ra soha nem hagyod lemerülni (ez kb. nem is történik meg soha, hiszen akkor trélerezni kell). Illetve 100%-on sem érdemes tartani, ha tudod hogy nem használod.

Én pl. most 2-3 hete nem mentem sehova autóval (a pandémia miatt így alakult), tudtam előre hogy vagy így lesz, vagy minimum keveset fogom használni, ezért az autó menüjében limitáltam az AC töltést 80%-ra. Az asszony valamikor aznap lehúzta róla az evse-t, mert ő napi szinten tölti a másikat (az egy PHEV). Ránéztem most az EV-re, 80%-ot mutat.

Nem. Illetve össze-vissza konfigurálható, időzíthető. Tesla, (de lehet hogy már más is tudja) még meg is tanulja a szokásaid, és felfűti az akkut+utasteret indulásra. Ha használod ezeket a funkciókat, akkor természetesen merül tőlük az autó, viszont ehhez is csak józan paraszti ész kell: ha töltőn van, akkor ugye ez mindegy, ha meg nincs töltőn, akkor meg adott esetben ad-hoc el tudod dönteni hogy akarod e vele meríteni, vagy sem (telefonról elindítod az előkészítést, vagy nem).

64kWh esetén inkább a fele, vagy kevesebb (1 fázisú mezei fali aljzatról), ha 0%-ról indul a töltés.

De talán így jobban átjön, hogy hogy érdemes ezeket az autókat használni: 1 óra alatt kb. 20km hatótávot kapsz ilyen teljesítményű töltés esetén. Azaz ha minden áldott nap mész 50km-et, akkor azt 2.5 óra alatt kapod vissza otthon a garázsban.

Szerintem te néha olyan dolgokat vetítesz bele egy egyszerű mondatba, amik nincsenek is ott. Nem ez az első eset...

Nem kell ám mindent szó szerint érteni, vagy komolyan venni. Remélem nem kezdünk el azon vitázni, hogy nekem csak fostos 30mFt-m van autóra, ezért arcon csap a kognitív disszonancia, a valóság, a kisebbségi komplexus, stb... De tudod mit? Ezzel én még ki is tudnék egyezni, legyen így/ez minél előbb! :D 

Leírta szépen általánosan, ez a Teslára is igaz.

Aljzatról 7,3 kW-tal tudsz tölteni maximum, ez az aljzatok maximuma. Az autóhoz adott gyári EVSE-k 2-3 kW-tal tudnak tölteni, de vehetsz 16A v. 32A -eset is, amik általában állíthatók is pl. 6-32A tartományban.

Ha telepítesz saját EVSE-t és kialakítod a 3x16A vagy 3x32A-es hálózatot, akkor 11 kW vagy akár 22 kW-tal is tudsz otthon tölteni.

22kW. 230V-os az autók fedélzeti töltője. De ahogy fentebb is írtuk, ez modellfüggő. Az 3 fázis vagy a prémiumokban érhető el, vagy külön extra (kivételek azért vannak, mintha elkezdene beszivárogni már az alapfelszereltségben az alsóbb kategóriákban is).

Viszont 1 fázisúnál sem feltétlen adott az 1x32A, főleg ha régebbi az autó. Meg kell nézni a kiszemelt modell ez irányú paramétereit. Ez egy nagyon-nagyon fontos tényező, kb. mint amikor motorméretet nézünk az belsőégésű vásárlásakor. Másik fontos paraméter lehet a DC töltési teljesítmény, mert ugye hiába egy 250kW-s Ionity oszlop, ha az autó csak 50-et képes kivenni belőle (az persze megint egyéni preferncia kérdése, hogy ki mennyire tervez ilyen oszlopokat használni, és szükséges e egyáltalán neki az évi 2db alkalomhoz a 100++ kW töltési teljesítmény képessége).

Nem erdemes, mert pl. ha a leafet folyamat feltolod 100% toltottsegre 3x gyorsabban amortizalodik az akkuja. Ez ilyen fizikai tulajdonsaga. Tapasztalat szerint 30-70 % kozott erdemes tartani, ha csak varosban nyomod ertelemszeruen folos is feltolteni csurig.

Ez az eset a lassu toltovel pont optimalis egy leafnek.

http://karikasostor.hu - Az autentikus zajforrás.

Lényegileg már többször tisztázódott, hogy otthoni használatra második autónak tökéletesen jó a garázsos töltés, mert ha valaki 10-20 kilométert megy egy ilyen autóval, akkor nem kell minden nap 0-ról tölteni 100-ra.

Napi 100-150 km-nél már eléggé meggondolandó a garázsos 16A.

De pár km-es munkába járáshoz, bevásárláshoz az otthoni 20-30%-ról 60-70%-ra töltés már elmegy. Persze az új ár miatt eléggé meggondolandó, hogy megéri-e az amortizáció egy benzines új Swift-hez képest. (Aminél ugyanilyen használatnál hetente kell egy fél tank benzin.)