Tesla Gigapress = iTesla (structural battery rant)

Biztos vannak akik jobban képben vannak, mint én, és kiigazítanak. Tudom, hogy roppant valószínűtlen, de már történtek hasonló esztelen baromságok az autóiparban, ilyen volt az, hogy le kellett bontani a fél motorházat ahhoz, hogy egyes típusokban fényszóró izzót lehessen cserélni. Szerencsére pár év múlva kapcsolt a fogyasztóvédelem és kikötötték, hogy ilyet nem szabad csinálni, a tulajdonosnak önmagának képesnek kell lennie kicserélni a fényszóróizzót. De ez pl kismiska ahhoz képest, ami most jön.

Akkor most ugorjunk egyet és nézzük mi történt a mobiltelefonokkal, sokan főleg az iPhonehoz társítják a nem cserélhető, beépített akkut. Van aki szerint lopásvédelemből kiváló, de egyben azt jelenti, hogy a telefon élettartama nagyban hozzá van kötve az akku élettartamához, ha nem is teljesen, de a fogyasztó maga már nem tud akkut cserélni.

Meg eszembe jutott a Cisco akku sztori is.

És akkor most elérkeztünk a Teslához. Bemutatták az új Gigapresst: https://www.youtube.com/watch?v=7TTOKG-Y3aM
A teljes karosszériát (karosszériát és alvázat) egyben gyártják (az új 12 000 tonnás gigapressben), úgy, hogy az akku be van építve a karosszériába, és ragasztóval körbe van öntve, ez a csoda új "structural battery". Most akkor tényleg az autó élettartama = akku élettartama? Az autó karosszériájába bele vannak építve a cellák, és egyben nyomják a karosszériát a gigapressel.... van az akkucserére valami csodamegoldás, csak én nem találom, vagy a kapitalizmus gondolt egy _nagyon_ merészet ... ? (arról nem is beszélve, hogy egy koccanás után a javítás költségei orbitálisak lesznek)

https://insideevs.com/news/448213/elon-musk-repair-concerns-new-body-st…
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/how-repairable-will-structural-…
https://www.researchgate.net/publication/350815206_Structural_Batteries…

A gyártás gyorsabb és olcsóbb lesz, de pl az akkucsere nem biztos, hogy egyáltalán lehetséges (vagy gazdaságos), így az autók élettartama vélhetően rövidül, az akku állapot piszkálása még nagyobb hangsúlyt kap. Ha jól hallottam csak resetelik az akku állapot monitoringot rögtön eladás előtt, és kb egy hónap használat kell mire újra belövi a felügyeleti rendszer az akku állapotát. Csak most már cserélni sem lehet. Amit láttam legoptimistább utópiát elektromos jármű akku élettartamra, az 20 év volt. Egy biztos, oldtimer nem nagyon lesz köztük... és a gazdasági totálkár is gyakoribb lesz...

A mai autók élete kb akkor ér véget, ha a kasznit már nem érdemes megjavítani annyira átrozsdásodott. A jövő autóját pedig úgy néz ki akkor kell majd a roncstelepre venni, ha a kaszniba épített akkucellák már nem adnak értékelhető kapacitást a használathoz.

Hozzászólások

Szerencsére pár év múlva kapcsolt a fogyasztóvédelem és kikötötték, hogy ilyet nem szabad csinálni, a tulajdonosnak önmagának képesnek kell lennie kicserélni a fényszóróizzót.

akkor pls cseréld ki magadnak az izzót az új C vagy S osztályban. :D

https://www.autonavigator.hu/cikkek/tenyleg-kinszenvedes-az-izzocsere/

2006 augusztusától Európai Uniós előírás, hogy az izzócsere: 1. könnyen elvégezhető feladat legyen, 2. a kezelési könyvben lépésről lépésre benne kell lennie a folyamatnak, 3. az autóhoz járjanak olyan szerszámok, amire a művelet során szükség van (csavarhúzó, kulcsok). Korábban ez nem volt így konkrétan szabályozva, és a gyárak úgymond vissza is éltek a lehetőséggel, mert egy-egy izzócseréhez olykor az autó egész elejét szét kellett bontani. Az 1990-es évek közepétől az iménti dátumig bezárólag forgalmazott típusok adhatnak okot különös aggodalomra, például a Volkswagen Golf IV, amelynél horrorfilmbe illő szétszerelési jelenet után lehet csak kicserélni az elpukkant izzót – a Golf V és VI szerencsére már nem ezen az úton haladt tovább. 

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/PDF/?uri=uriserv:OJ.L_.2…

A 2009-es V70-emben pont tegnap cseréltünk gázkisüléses (a.k.a. Xenon) tompított fényszóró izzót kollégával. Párban (izzók tekintetében) ofkorsz, mert még a gyári, 12 éves (230.000km-t futott autó) izzók egyike! égett csak ki, én meg fosóztam a cserétől. Egyszerűnek viszonylag egyszerű volt [YT video megnézés 3x előtte!] (elsőt kolléga cserélte, a másodikat, már felbátorodván én) így utólag, csak épp a gépkönyvben nem írtak róla semmit, azon kívül, hogy forduljak - lehetőleg - gyári "ovloV" márkaszervízhez. :) Mondjuk ez már D1S volt, nem a másik D2R, aminél ott volt az a szappantartó méretű ballaszt/trafó a lámpatest végén a meghaló emberrel a 2003-as S80-ban... :) szóval #workedforme :P

A gyors gondolat többet ér, mint a gyors mozdulat.

+1 - elmennek a búsba' a kaszniba csomagolt, nem cserélhető/javítható akkuval... Remélem, megérkezik hájblézer is, hogy egy valóban durva baromság ellen ő is felemelje a szavát... :-D

Ő legalább tudhatóan és biztosan a "lábával-pénztárcájával" fog szavazni, és közelébe nem megy egy ilyen elektromos autókkal kereskedő cégnek. Tehát a fogyasztók ki nem adott pénzének, van egyedül hatása egy pusztán konzumidióta-őrület megfékezésére. (Tudatosan kéne ezt az eszközt használni, hajbi ezzel legalább következetesen próbálkozik.)

Én pedig azt szeretném, ha minden elektromos autóban ugyanolyan akku lenne egy kis fedél mögött, mint a tanksapka (mint ahogy minden benzines autóba ugyanolyan benzin megy, nagyjából). Amikor beállsz a csereállomásra, lehúzod a kártyádat, kinyílik egy kis ajtó. Onnan kihúzod a feltöltött akkut, helyére beteszed a kocsidból kihúzott kimerült akkut, becsukod az ajtót, és mégy az utadra. Lehet finomítani, pl. a leadott akku maradék töltöttsége alapján vegyen le megfelelő összeget a kártyádról. Ha túl nehéz az akku, kellene valami segédeszköz, pl. robotkar vagy kiskocsi, kezelő személyzet, mittudomén.

Azért a kihúzod-visszadugod picit erős lenne, mert párszáz kilókat nem igazán lehet csak úgy ki-be huzigálni - de igen, az lenne a valóban értelmes megoldás, ha a töltögetés helyett az akkupakkot _bérelné_ a jármű tulajdonosa (azaz nem kéne megvennie), és a bérelt aksit tölthetné is, de lenne lehetőség cserélni is, ahogy azt az ipari eszközökben megoldották.

A gyártás gyorsabb és olcsóbb lesz, de pl az akkucsere nem biztos, hogy

Mennyibe is kerül a cybertrack?

Kicsit off: gondoltam utananezek megis mennyi ez a 12000 tonna, mert eleg nagy szam. Persze hidraulika vagy attetel (esetleg e ketto) allitja elo, es nem ugy, hogy felemelnek egy ekkora targyat, de ettol fuggetlenul szep nagy.

Egy II. vilaghaborus cirkalo vagy konnyu repulogephordozo volt nagyjabol ekkora. (persze elternek a forrasok, illetve nagyon sok mulik azon, hogy az uzemanyagot, loszert, legenyseget beleszamoljak-e, a Washington Naval Treaty erre nem veletlenul tert ki kulon)

Nehany ismertebb hajo(osztaly) hasonlo tomeggel/vizkiszoritassal:

Nev Tomeg [tonna] Osztaly/Tipus Megjegyzes
HMS Belfast 11550 Town osztalyu konnyu cirkalo London nevezetessege, a Temzen muzeumhajo
Deutschland (Kriegsmarine) 12630 Deutschland osztalyu nehezcirkalo/zsebcsatahajo  
IJN Myōkō 13500 Myōkō osztalyu konnyu/nehezcirkalo Eloszor kisebb fofegyverzettel terveztek, vegul a kor legnagyobbjait kapta
HMS Hermes 10850 Konnyu repulogephordozo Ez volt az elso kifejezetten repulogephordozonak tervezett hajo, bar a vegen a japan Hōshō elobb elkeszult, es az lett az elso.
IJN Zuihō 11443 Konnyu repulogephordozo  

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Ki akar 20 evre autot ? Ez olyan XIX. szazadi baromsag.

Javithatosag ? Hol ? Mar vagy 15 eve csak cserelnek nem javitanak semmit.

Egyszer megcsinaljak 10 evre tervezve, ha ez ido alatt valami tortenik az legyen a biztosito meg a polgar gondja.

Gyartonak koltseghatekonyabb esetlegesen inkabb adni egy masikat, mint fenntartani kepezni minden tipushoz kismillio helyen manokat.

Regen vege mar ennek a ilyen marka meg olyan marka egyebnek, szep lassan eljutunk oda, hogy lesz auto markaju kozlekedoedeny es ket remelhetoleg egymast gyulolo tabor a kombisok es a sedanosok.

Ugyis azon iranyba halad a vilag is, hogy lesznek a csoringerek meg a gazdagok, akik a javaikkal szepen kordaban tartjak a csoringereket, ha megsem, akkor kozejuk lovetnek, ugyis van beloluk boven alapon...

Igy nem kell aggodni ilyen aprosagokon. Tetszik erteni ?

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Ez az egyik legnagyobb baromság amit eddig olvastam. Eddig egyenként lehetett az akkucsomagokat cserélni. Sőt, nem öregszenek meg egyidejűleg, hanem van csomag ami hamarabb kifárad mint a többi. Ezt Tesláéknál eddig külön meg is lehetett nézni és az elfáradt csomagot pakkot cserélni. Akkor ezután mi lesz? Egy csomag hamarabb kifingik mint a többi 10 és mehet az egész járgány a roncstelepre?

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Alapvetoen ugyanaz a cel az akksik beragasztasaval, mint a mobiloknal.

Ott is tapsolnak hozza a nepek, slim dizajn!, vizallosag!

Itt is tapsolnak hozza, suly!, olcsobb!

 

Csak a vak nem latja, hogy ez mind kamu.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

A teljes karosszériát (karosszériát és alvázat) egyben gyártják (az új 12 000 tonnás gigapressben), úgy, hogy az akku be van építve a karosszériába, és ragasztóval körbe van öntve

Sok itt a tévedés.

  1. Ez még csak ötlet és nincs kidolgozva, hogy ez pontosan hogyan is lenne.
  2. A gigapress egyben préseli az elejét, és egyben a hátulját, de nem az egészet mindenestül.
  3. A leendő új akkuk esetén kerülne esetlegesen kialakításra, amik már legalább 1 millió mérföldet kibírnak.
  4. Még évek mire ebből lehet valami.

Ui.: Illetve nem beragasztanák az akkukat, hanem méhsejt alakzatban helyeznék el.

Olcsóbb, erősebb, könnyebb, biztonságosabb lenne és kevesebb lenne a fogyasztása. Még az is elképzelhető, hogy összességében kevesebb káros anyag keletkezne. Ezt majd a részletek után tudjuk meg.

Az, hogy az alvázban közvetlenül benne lesznek az akku cellák, az nem jelenti azt, hogy pl. pár csavar lecsavarása után ne lehessen a cellákhoz férni.
Pl. alváz alul és/vagy fölül nyitott, egy fémlemez zárja le, közben meg egymás mellett vannak az akku cellák méhsejt merevítések között.
Pl. lecsavarozod az alvázról a fémlapot, leveszed, és alul kipotyog az összes cella. Ez csak egy példa.
A lényeg az, hogy nem az alvázra pluszban van rászerelve (alá vagy fölé) az akku, hanem benne vannak közvetlenül a cellák. Hiszen maga az akkupakk önmagában is majdnem olyan erős, mint az alváz, akkor miért ne kombinálnánk össze?

Ha ennyi, (azaz kb ugyanaz, mint a jelenlegi akkucellák - mármint csere/szétbontás szempontjából) akkor miért nem structural battery a jelenlegi? Sejtésem szerint erről van szó:

Embedded batteries represent multifunctional structures where lithium-ion battery cells are efficiently embedded into a composite structure, and more often sandwich structures. In a sandwich design, state-of-the-art lithium-ion batteries are embedded forming a core material and bonded in between two thin and strong face sheets (e.g. aluminium). In-plane and bending loads are carried by face sheets while the battery core takes up transverse shear and compression loads as well as storing the electrical energy. The multifunctional structure can then be used as a load-bearing as well as an energy storage material.

Kérdés, hogy az "embedding" és a "bonding" milyen módon történik... itt nekem úgy tűnik összeragasztják a méhsejtstruktúrát az alsó és felső fémlemezzel, nem ettől structural?

Itt ugyebár azt írják, hogy: "Tesla would drop the 4680 battery cells into the (honeycomb structure) holes and bound them to the pack to contribute to the structural integrity and power the electric vehicles." valamint "Battery pack will be a bonded structure with cells providing shear transfer between steel upper & lower face sheets, eliminating most of the center body parts while providing better torsional rigidity & improved polar moment or inertia."

Ergo szerintem az alsó és a felső lemezt hozzá kell fixen ragasszák a méhsejtvázhoz, amiben a cellák lesznek. De lehet félreértek valamit...?

Hát ez az, ezt nem értem, mivel senki nem szólt hozzá ehhez a részhez, így úgy tűnik ez a része még "classified". Magam részéről azt tartom elképzelhetőnek, hogy valami kapillárisrendszeren be tudnak juttatni valami oldószert, hogy meg lehessen bontani, de per pill ez az egyetlen tippem, csak leírva még sehol nem láttam semmit ezzel kapcsolatban. A két év múlva érkező modellben már 99% ez lesz, addig még kiderül mik a terveik a javításra a structural batteryvel. Mindenesetre a javítása macerásabb lesz épen is, nemhogy sérülten...

Nekem meg az a tippem, visznek bele elég tartalékot, hogy ne kelljen bontogatni, az elektronika meg folyamatosan tíltja le a bedöglött cellákat, valamint osztja szét a terhelést, mint egy SSD vezérlő. Így nagyon ritkán kell majd hozzányúlni, pontosabban nem is lehet és akkor már gtk. A 10-15 évet bírni fogja, aztán csókolom.

"Az, hogy az alvázban közvetlenül benne lesznek az akku cellák, az nem jelenti azt, hogy pl. pár csavar lecsavarása után ne lehessen a cellákhoz férni" - csak ugye egy zártszelvény mechanikai szilárdsága meg egy tepsire csavarozott fedélé... Szóval nem azonos, na. És egy akkupakk mechanikai szilárdságát meg ne haosnlítsuk egy önhordó kaszni lényegi teherviselő részéhez, illetve ne akarjuk aksikkal növelni annak a szilárdságát, mert nagyon nem tesz jót az aksiknak a nyomó/húzó/csavaró igénybevétel.

Nézd hendrick által behivatkozott méhsejt alvázstruktúrát. Ha az körbe van véve merev acéllal, a méhsejtek mindegyikében egy 4680-as cella, akkor az szerintem nagyon robusztus lehet.

És egy akkupakk mechanikai szilárdságát meg ne haosnlítsuk egy önhordó kaszni lényegi teherviselő részéhez

Nem akkupakkról van szó, hanem alvázról, amibe belarakják a cellákat nagyfokú merevítés gyanánt.
Gondolom akad egy-két mérnök a Teslánál, aki ki tudja számolni, hogy milyen a mechanikai szilárdsága. ;-)