Csöves gitárerősítő építése

Sziasztok!

Tudtok javasolni olyan csöves gitárerősítő tervet / kitet, amit viszonylag egyszerű összerakni? A 2017-es Rádiótechnika évkönyvben látom, hogy pont egy ilyen van, azzal van esetleg konkrét tapasztalatotok? De ha van (akár fizetős) online tutorial, az is jöhet. 

Köszi szépen,
Gergely

Hozzászólások

Szerkesztve: 2021. 09. 12., v – 22:10

Ezt Ice-nak akartam, csak rossz helyre ment: gitárhoz nem igazán, itt ugye nem az a lényeg, hogy minél tisztábban, zajmentesen, pontosan visszaadjuk a kimeneten ugyanazt mint ami a bemeneten jött (felerősítve persze), hanem az, hogy módosítsunk rajta, túlvezéreljük, torzítsuk. Elektromos gitárnál az erősítő tulképpen a hangszer része, és adott gyártó adott modelljének egyedi hangzása van mindig, ami jellemző rá, gyakorlatilag nincs két ugyanolyan erősítő. A jobban sikerült darabok hangzását amúgy még szoftveresen is le szokták emulálni, elég nagy piaca van ennek a dolognak (így lehet pl. otthon hangkártyába dugott gitárral olyan felvételt készíteni, mintha mondjuk egy Marshall XY modellen játszottál volna).

kisg: Szóval ha találsz is ilyen kapcsolási rajzot, vagy kitet, nem biztos hogy elégedett leszel a végeredménnyel (gyári gitárerősítőt is meghallgatás/próba után szokás venni ugye a fentiek miatt), bár megfelelő pontokon módosítva biztos ki lehet hozni belőle amit szeretnél. Minden esetre szép kihívás, szóval hajrá. Ha találsz valamit, postold majd ide, nem hinném hogy én belevágnék, de azért érdekel.

Ezt Ice-nak akartam, csak rossz helyre ment: gitárhoz nem igazán, itt ugye nem az a lényeg, hogy minél tisztábban, zajmentesen, pontosan visszaadjuk a kimeneten ugyanazt mint ami a bemeneten jött (felerősítve persze), hanem az, hogy módosítsunk rajta, túlvezéreljük, torzítsuk.

Pont erre való a csöves erősítő, hogy még véletlenül se pontosan azt adjuk vissza a kimeneten, ami a bemeneten jött, nem? :D

Hát nem feltétlenül kell túlvezérelni / torzítani. A hang módosítását jellemzően effektekkel szokás végezni. Az erősítő meg csak felerősítette a hangot (természetesen a saját karakterével). Persze manapság ha az ember erősítőt vesz, akkor sokban már effektek garmadája be van építve, de még az egyszerűbbekben is szokott lenni egy tiszta és egy túlvezérelt útvonal, ami közül választhat az ember.

Amiből egyértelműen látszik, hogy ez nem gitár erősítő az az, hogy két csatornáról beszél. A gitár meg mono, nincs szükség két csatornára.

Csak átfutottam a leírást, de nem láttam pl. hangszín szabályozást, amit eddig minden gitár erősítőn láttam (mondjuk nem láttam kb. 10-nél többet, szóval fene tudja).

Ha én építenék, valószínű megkeresném a neten valami márkás és jól bevált / sokak által szeretett gitárerősítőnek a kapcsolási rajzát / építési útmutatóját és annak alapján készíteném el.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Itt nem az effektekre gondoltam, hanem arra, ahonnét indult az egész. Akkoriban tisztán az erősítőn oldották meg pl. a túlvezérlést, ezáltal a torzítást. Aztán persze készültek dedikált effektek, de a gitárerősítőkben a mai napig megy a játék a gain-el, hangszínnel, nem kell hogy effekt legyen benne. lcsaszar ezt jobban leírta lentebb, nagyjából ugyanezt akartam mondani én is, csak ő ért is hozzá, én meg nem :D

Ha csöves erősítőről beszélsz akkor igen. Régen pont az volt a baj hogy kicsi volt a tiszta hang headroom, ha hangosabbra tekerted akkor jött a túlvezérlés, csöves torzítás, ami zeneileg élvezhető páros felharmonikusokból áll, kellemes a fülnek.De ha tiszta hang kellett akkor meg voltál lőve. Jellemzően az előerősítő és a végerősítő csövei is torzítottak, masszív gain jött az erősítőből, kompresszált, fókuszált lesz a hang anélkül hogy elpusztított volna a hangerő. Ilyen korai 1, 5, 10 wattos rádióból átalakított gitárerősítők voltak az ősök. Mivel nem rock/metál felhasználás esetén kell a nagyobb tiszta hang headroom jöttek a 25, 50, 100, 150 wattos csöves erősítők amik hozták nagy hangerőn is a tiszta hangot. Viszont ezeknél ha kellett az a bizonyos masszív gain akkor 10-re kellett tekerni a volume gombot is, hogy a végfok csövei is torzítsanak. Ez viszont pokoli, sajnos egy 50-100 wattos csöves fej 4x12" ládával hozza a 118-120 decibel hangnyomást ami elviselhetetlenül hangos, dobost sem hallani ott már rendesen, elnyom mindent. Ha viszont visszaveszel hangerőből eltűnik a csöves torzítás. Megoldásként overdrive vagy booster pedál, nagyobb kimemetű hangszedő használatával nagyobb a bemeneti jel, hamarabb kezdenek az előfok csövei torzítani, viszont ekkor a végfok csövei végig tiszta hangzásban maradnak, mivel a hangerő azért vissza van véve. 

Szerintem kínszenvedés csöves erősítőt használni, de na, jól szól azért. Otthonra 0,1 vagy 1 wattos kellhet maximum amennyiben a csutkára tekert elő és végfok cső torzítás kell viszonylag halkan. Rendes 1x12 vagy 2x12 gitárládával.

Próbahelyre 15 wattos csöves már elég, de minimum 4x12, de inkább 8x12 ládával. :-) Esetleg 2x15 láda.

Én tranzisztoros erősítőket szeretek használni, torzítást pedálokból elő lehet állítani bármennyit és sokfélét, van eq pedál is. Aztán majd a kész hangzást vagy halkan vagy kurva hangosan kiadja az erősítő.Nekem sokszor kell, hogy nagyon halkan is adja a masszív gaint a cucc. Két overdriveot, vagy overdrive+distortion pedált használok egymás után kötve, gaint visszavéve mindegyiken nagyon szépen lehet szabályozni a torzítás összetevőit. 

Jó csöves hang példa: Guns n Roses (Marshall)

Tranyós: Nirvana (Sunn Beta Lead MOSFET) 

Nem tudom mennyire jó, de több fórumon is ezt ajánlották:

https://www.ampmaker.com/

Mondjuk én biztos nem ebbe az irányba mennék, és a digitális erősítő szimulátorokat is kerülném, mert azon is meg kell tanulni játszani, nekem az az irány szimpatikus, hogy kell egy erősítő fej, mondjuk egy Marshall, de persze van akinek másik jön be, meg veszek pedálokat, aztán egy universal audio ox-et kötnék rá és egy értelmes mondjuk universal audio hangkártyán mennék be a gépbe. Ennek előnye, hogy a sound a tiéd marad, igazából csak a ládákat és a mikrofonozást szimulálják, ezeken rendesen szólnak a plusz effektek is, hatalmas hátránya az, hogy drága mulatság, ahányszor mostanában előveszem a hanszert, már nekem nem érné meg, de ha valaki rendesen játszik, ez akár jó is lehet neki, mert akár stage-en is lehet használni élőben és mindig ugyanazt a minőséget adja.

https://www.uaudio.com/hardware/ox.html

Itt van egy demo belőle: https://www.youtube.com/watch?v=ZZEY6mgTqYU

Konkrét kapcsolást én sem ajánlok, számtalan van a neten. Azt sem tudjuk, pontosan mire is kell: otthoni gyakorlásra, fellépésre? Csak néhány alapelv:

A gitárerősítőt gyakran egybeépítik a hangszóróval. Ennek egyik "előnye", hogy a hangszóró rásugároz a csövekre, mechanikus visszacsatolás jön létre, ami kedvezően színezi a hangot. Van még néhány trükk:

A bemenő fokozat szándékoltan nemlineáris csővel (ECC83/12AX7) van megvalósítva, alacsony anódfeszültséggel. Ez is jellegzetes torzítás-karakterisztikát ad. A hálózati és kimenőtrafó szintén alul van méretezve, hogy telítésbe menjenek. Ezzel is a jellegzetes overload hangzás a cél.

Együtemű kapcsolást nem nagyon használnak, inkább ellenütemű pentódás kapcsolást. Kisebb teljesítményre (otthoni gyakorlás) elegendő a 2x EL84, nagyobb teljesítményre 2x vagy 4x EL34 és nyugati változatai. A végcső áramát katódellenállással állítják be, amit kondenzátorral hidalnak át. Így csőcsere esetén automatikusan beáll a munkaponti áram. A bemenő fokozat és a végfok között van egy fázisfordító, ami szintén a lehető legegyszerűbb. Gyakran a bemenő és fázisfordító egyetlen kettőstrióda.

A hangszóró doboza hátul nyitott. Részben a szellőzés miatt, de nem cél a jó mélyátvitel sem. Maga a hangszóró kemény felfüggesztésű, papírszélű, spec. gitárhangszóró.

Az oldallal magával nincs baj, de az apró része hemzseg a scammerektől. Meghirdetsz egy gitárt és jönnek a megkeresések, hogy ad érte X $-t és paypalon fizetne. Tudod, a classic scam, google translatelve

Hivatásos pitiáner - Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @

Szerkesztve: 2021. 09. 19., v – 21:38

Én az alapkoncepciót nem értem. Az erősítő és a hangfal összetartozó pár kéne legyen. Ha egy random erősítő(kapcsolás)t és egy random hangfallal összekötöd, akkor igen jó eséllyel rendszeresen fogod a hangszórókat javíttatni.

Ennek megfelelően kétféle értelmes taktika van: vagy eleve (összetartozó) párban veszed őket, vagy annyira értesz hozzá, hogy tudod, hogy adott hangfalhoz milyen erősítőt kell építeni és/vagy adott erősítőhöz milyen hangfal jó - ez viszont feltételezné, hogy értesz hozzá, dehát akkor nem itt keresnél kapcsolást...

Azért nem kell ezt túlmisztifikálni, minden hangszóróra, vagy hangfalra/ládára rá van írva az a két paraméter amivel foglalkozni kell: impedancia és teljesítmény. Ez alapján erősítőt, vagy meglevő erősítőhöz hangfalat választani még a Medimarktban is tudni illik az átlag hifi/házimozi usernek is.

Ugyanez fordítva is igaz: ha van már ládája/hangszórója, akkor azért ahhoz nem kell sok ész, hogy olyan kapcsolást válasszon, aminek a kimeneti impedanciája és teljesítménye passzol hozzá (a fent linkelt kitek pl 4,8,16 ohmos hangszórókhoz is jók, nyilván nem véletlenül), de az sem baj ha nagyobb a hangszóró impedanciája (csak kisebb ne legyen).

Szóval nyilván fontos paraméterek ezek, és figyelembe kell venni őket, de ettől még sokkal-sokkal egyszerűbb dolog ez annál mint egy csöves erősítő nulláról való megtervezése.