[megoldva] Óvoda- és iskolakötelezettség

Pártunk és kormányunk a minál  tökéletesebb emberi erőforrás előállítása érdekében pár éve bevezette 3 éves kortól az óvodakötelezettséget  (korábban csak az utolsó év volt kötelező) és iskolakötelezettséget, megszüntetve ezzel a magántanulói státusz lehetőségét.

Kérdés, hogy tudtok e bármilyen lehetőséget mind az óvoda, mind az iskola magán úton való végzésére? Értelemszerűen most az óvoda lenne fontosabb. Iskolás korára valószínűleg más állam polgáraként más lesz a helyzet.

 

Köszönöm a válaszokat, összefoglalva:

Óvoda: Az Alkotmánybíróság alaptörvény-ellenesnek nyilvánította, és 2021. június 30-i hatállyal megsemmisítette a nemzeti köznevelésről szóló törvény azon rendelkezését, amely kizárta a négy- és ötéves kor közötti gyermekek esetében az óvodalátogatás alóli felmentést.

Iskola: Nem szűnt meg a magántanulói státusz, csak más a neve: egyéni munkarend. Továbbra is létezik, továbbra is megadják, csak most már nem az iskolához kell benyújtani, hanem az OH-hoz.

Hozzászólások

Szerkesztve: 2021. 09. 05., v – 05:43

A mélyszegénységben élők között volt gyakori, hogy sem oviba, sem iskolába nem jártak, lógtak a gyermekei. Miattuk lett kötelező, nem a gazdag magántanulók miatt. 

 

Iskolakötelezettség elég régóta fennálló törvényünk, nem a jelenlegi kormány akarja ezzel is keseríteni az életed. 

"A mélyszegénységben élők között volt gyakori, hogy sem oviba, sem iskolába nem jártak, lógtak a gyermekei. Miattuk lett kötelező, nem a gazdag magántanulók miatt"

Nem. Azért lett kötelező, mert túl hülyék ahhoz, hogy erre a problémára normális megoldást dolgozzanak ki.

Ún. tüneti kezelés.

Amit kellene, az megkönnyíteni a magántanulást minden téren, és informálni az embereket róla.

“Any book worth banning is a book worth reading.”

A (minőségi!) magántanulás tipikusan nem a mélyszegény réteg sportja. Nyilván el lehetne kezdeni kiépíteni állami pénzen a megfelelő infrastruktúrát a tanuláshoz, de ennél költséghatékonyabb, ha nem a végpontokon építkeznek, hanem csinálnak közös tereket, amiben lehet tanulni iskolákat. :)

Az, hogy a családban minden gyerek otthon párhuzamosan hozzáférjen minden oktatási eszközhöz, ne adj' Isten odajárjon valaki korrepetálni, stb., meg azért szocializálódnia is kell a gyereknek (szakkörök, táborozás, lovaspóló, vitorlásklub - ki ki lehetőségei szerint), az egy borzasztó nagy költség tud lenni. Nyilván itt most úgy kell étreni, hogy magántanulás != iskolából lógás.

De a lényeg azért átjön, nem? :)

Egyébként ha már szóba hoztad, miért csak hasznos dolgokat csináljon a gyerek? Vagy mikor csináljon valaki haszontalan, de szórakoztató dolgokat, ha nem gyerekként? Egyáltalán mi az, hogy "hasznos"? (Ha a táborban/vitorláson/mittudomén összehaverkodik azzal, akivel húsz év múlva céget fog alapítani, és abból él majd meg generációkon át a családja, az hasznos?)

Persze hogy átjön a lényeg :) Ami *szerintem* haszontalan (ének szakkör), veszélyes (lovaglás), úry hóbort (vitorlázás) stb. az no way. Elfogadom, ha más szerint ezek hasznos/jó tevékenységek.

Btw szerintem mocskosul túl vannak értékelve az emberi kapcsolatok.

echo crash > /dev/kmem

Probaltam keresni neten statisztikat de nem igazan talaltam semmi ertelmest.
Kivancsi lennek egy olyan statisztikara ami a megtett km-t vagy eltoltott idot allitja szembe a balesetek szamaval es sulyossagaval.
Laikuskent en is azt mondanam hogy a lovaglas joval veszelyesebb, aztan lehet meglepodnek

Azért a zenei nevelés, a zene szeretete, maga a közös éneklés nagyon jó dolog, kifejezetten erős közösségformáló ereje van. A lovaglás veszélyes? oké, és biciklizni mehet a csemete? Görkori? esetleg egyedül, nem tankban ülve sétálni? Mert mind veszélyes dolog - de akár az iskolai tornaóra is veszélyes lehet ám!
A hajózás, akár vitorlás, akár evezős megint csak közösségteremtő, közösségformáló környezet, kifejezetten megtanítja a csemetét arra, hogy mit jelent - akár szó szerint- az, hogy "egy hajóban evezünk".

"Btw szerintem mocskosul túl vannak értékelve az emberi kapcsolatok." - Akkor kéretik ennek megfelelően az emberi kapcsolataidat visszanyesni (mert azok értéktelenek), és holmi fórumokba való értéktelen írogatások helyett mondjuk köldöknézést gyakorolni.

15 évig zenéltem, így utólag: elpocsékolt idő volt. 100x értelmesebb és élvezetesebb dolgokra is fordíthattam volna azt a rengeteg időt. Amúgy sem kell aktívan művelni ahhoz, hogy szeresd és eljuss a zenei kultúra egy magasabb fokára.

> akár az iskolai tornaóra is veszélyes lehet ám
Igen, és a lépcsőn is kitörheted a nyakad. Csak éppen lépcsőzni kell, lovagolni meg nem kell. Túltolod.

> írogatások helyett mondjuk köldöknézést gyakorolni
Tényleg csak szélsőségekben tudsz gondolkodni?

echo crash > /dev/kmem

Hobbyról van szó, jóembör. A vasárnapi gokartostól is elvárod, hogy rallykon nyerjen? :)

Egyébként hobby szinten elég jól ment, a hobbyátlagnál sokkal jobban. A ráfordított időt viszont sajnálom, így utólag. Értelmesebb hobbyt is választhattam volna.

echo crash > /dev/kmem

Nem túl sok hobby van, ami nem drága (értsd "úry hóbort") ha komolyan/versenyszerűen csinálják...
- 6 személyes vitorlás bérlés ~20-30k HUF egy egész napra a Balatonon
- lovaglás 2-3k HUF/alkalom
- kutyatartás (vizsla méretű kutya esetén) ~20k HUF/hó (/kutya)
 

Btw szerintem mocskosul túl vannak értékelve az emberi kapcsolatok. - 

 

Nagyon sokan vagyunk úgy vele -szerintem- hogyha valamit baráttól/ismerőstől igénybe tudunk venni, akkor nem baj, ha az picivel többe kerül mint egy multinál/ismeretlennél...

6 személyes vitorlás bérlés ~20-30k HUF egy egész napra a Balatonon

Jah, a lángos hozzá meg 6*1000, megfizethetetlen :)

kutyatartás (vizsla méretű kutya esetén) ~20k HUF/hó (/kutya)

Eh, ez necces, ha valami borul az sokba tud kerülni. A macskát vittem fogászhoz pár hónapja, valami 120k lett a vége pluzs az apró.

nem is eszek lángost Balatonnál :-)

Eh, ez necces, ha valami borul az sokba tud kerülni. A macskát vittem fogászhoz pár hónapja, valami 120k lett a vége pluzs az apró.

Létezik kisállatbiztosítás ~20k/év/eb (ami nálunk van) ez esetenként 50k-t fizet 10k önrésszel.
Természetesen opció az is, ha azt a havi 2-3 ezres belegyűröd a kutya formájú malacperselybe...

Nalunk is hazikedvencek voltak, de ha beteg lett, akkor zsakba be + egy-ket lapatsuhintas aztan elasni. Videken macska/kutya fogyoeszko es ingyen van, de inkabb fizetnek, hogy vidd el. Az biztos, hogy soha nem fizetnek allatorvosnak az veszettseg cuccon kivul, ha nem haszonallatrol van szo.

"Videken macska/kutya fogyoeszko es ingyen van"

A subthread kontextus a macska utana  kutyaval bovitettem csak. Gyerekre nem vonatkozik, mert abba tul sok a befektetett penz, ido.

De tamogatnam az abortuszt kb 2 eves korig, hogy down koros, stb nagyon durvan autista/gyogyithatatlan beteg gyereket el lehessen vetetni.

Tudom nem nepszeru velemeny egyik sem, mindig megkapom a sok egyenisegtol ugyan azt, hogy akkor teged vetessenek el felnottkent stb. De egy kolonc a szulo nyakan, a TB-n az ilyen. Mai PC vilagban ilyet nem szabad mondani es nem is mondanek ilyet eloben, de ettol meg ezt gondolom.

Ha ügyesen csinálod, szerintem felfüggesztettel is megúszhatod. Persze be kell mocskolnod a kezed és a szíved, ami által közelebb kerülsz ahhoz a valós tragédiához, amit az édesdeden elaltatós eutanáziával eltolnál magadtól. Szóval ha tényszerűen nézzük, a lehetőséged megvan, de társadalmi/erkölcsi támogatás/felmentés nincs hozzá.

:)

Hallottunk egy Hitler nevű emberről aki hasonlót gondolt, de ő tovább is gondolta és még a gyakorlatba is áttette. Amúgy miért két évnél húzod meg a határt? Ráadásul nem csak a beteg gyerek "kolonc", de a beteg felnőtt is, sőt egy idős szülő is az lehet. Ha számodra nem érték az emberi élet önmagában az már eleve gáz. Amúgy azzal egyetértenél hogy téged is el lehessen tenni láb alól ha kolonccá válsz a TB nyakán?

Azert ket evnel mert kb masfel 2 eves korig legkesobb elojon az a durva autizmus, ami a szulokbol oltastagadot, homeopatiahivot meg ilyeneket csinal. Tehat kiveszi mind2 szulot a munkaeropiacrol, mert megbuggyannak. De amugy ha annyira szenvedne'k, hogy nem eri meg ugy elni, akkor eutanazia jobb megoldas lehet.

Ha pedig lathato, hogy sosem fog TB-t fizetni, akkor fixen kolonc lesz mindig. Amugy felolem at lehetne nevezni TB helyett takarekpenztarra is es a befizetett osszegig+vagyonodig lassanak el belole. Aztan hitelminosites alapjan mehet minuszba.

Tudom, hogy autistaknal felmerulhet, hogy 50 ev mulva lesz gyogyszer, stb. De ebben a topicban mar azert is osszerinyaljak magukat emberek es kijelentik, hogy fos ember lesz ha magantanulo a gyerek 3-6 evesen. Szoval 50-evesen hova fog szocializalodni mar az autista, ha kigyogyul esetleg? Nagyreszuk mar csak kolonc lesz es a szuleik is.

Meg mivan ha szaporodik is az ilyen, mert megcsinalja apja/nagyapja autista lanyukat vagy talalnak neki vmi beteg allatot...

Azért a helyi állatorvos néha tud csodát művelni, pár ezresért. A macska valóban fogyóeszköz, a kutya nem, legalábbis mifelénk. Persze nagy trauma, ha a macska nem jön haza két napig.

A járvány elején volt valahol Ázsiában, hogy tömegben valaki elkezdett köhögni, erre meglincselték. Otthon az állatainkat azért jobban vigyázzuk.

Hajjaj, a fogorvos ennek a fele se volt kb. A másik fele a mutatványnak a macska-kardiológus, macska-aneszteziológus (gondolom őket is bevezényelték a covid osztályra, vagy nemt'om), macska-ultrahang, mittudomén, ami az altatáshoz kell. Mert ugye a cica nem szereti ha ébren van foghúzás+depurálás közben. Pontosabban neki mindegy, inkább a fogorvos nem szereti, ha a cica ébren van, és küzd az életéért. :)

akarhogy is, az ivartalanitas ingyenpenz, szoval barmi baja van ugyis megcsinaljak pluszban pluszpenzert.

 

Ismeros kutyaja majd belepusztult az ivartalanitasba januarba, mert felrekezeltek, valahogy ruhes lett rokatol a kutya, es mindenre kezeltek, es majd az ivartalanitas is biztos segit.

 

Aztan vegulis ugy jottek ra, hogy mi a baja, hogy egy ejszakat benntoltott mutet utan es a tobbi allat is elkapta.

 

Es ez mar a masodik allatorvos volt, ugy, hogy mondtak, hogy lehet ruhes mert gyerekkorban pont ilyesmi baja volt az akkori kutyanak, es mindketto (igazabol 3, mert a masiknal 2 allatorvos is megnezte), lesoporte azzal, hogy ruh manapsag mar nincs.

 

A kutya azota is santit. Es mar nem fut elem a kapuba, meg igazabol vigyazni kell, hogy el ne ussem. Azelott meg ugy kellett lefogni, olyan eletvidam volt.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

akarhogy is, az ivartalanitas ingyenpenz,

ezt fejtsd már ki kérlek, mert nem tudom értelmezni. Az ivartalanítás egy altatásban végzett műtéti beavatkozás az én ismereteim szerint. Magának az ivartalanításnak kb egységára van - az altatásnak vannak "minőségi" fokozatai, és az ehhez tartozó felszereltségnek (amennyiben van - a mérlegnél komolyabb). Pl amikor mi voltunk műtéten (nem ivartalanítás) előtte 1-2 héttel volt komplett vérlabor, kb annyiért, amennyiért ivartalanítják a kutyát vidéken...

Rüh manapság is van - rókáknál (ill. egyéb kotoréklakóknál) mindenképpen. Amennyiben a kutya ilyennel ("össze")találkozik - vagy belefetreng a dögbe - akkor átterjedhet.

A sántítást pedig leginkább rtg-vel lehet ellenőrizni - de van pár olyan dolog is (ha jól tudom) ami idegi alapon okozhat ilyet.

Félrekezelték - hát igen. Én alap ill. sürgősségi beavatkozáson kívűl specialistához viszem a kutyákat... Nem lehet egy (vidéki) állatorvos mindenben profi a szemtől az izületen át a gyomorig mindenben...

ezt fejtsd már ki kérlek, mert nem tudom értelmezni.

 

Barmilyen okkal is viszed az allatorvoshoz, ha nincs ivartalanitva akkor valahogy rabeszel, mert az neki mar tuti bevetel.

 

Kb. mint az ultrahang. A gep egy even belul behozza az arat:) Mindenkit ra lehet beszelni, nem art, biztosabb a diagnozis:)

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Barátom elvitte a (munkavonalas) labrador retriever kutyáját állatorvoshoz, ellés előtti ellenőrzésre.
Mivel a doki nem látott még ilyen fajtát (mármint labradorból munkavonalast) javaslatot tett az ivartalanításra.
Röviden ki lett neki fejtve, hogy a kutya a környékbeli országok egyik legeredményesebb munkakutyája (a saját területén)
és a leendő kölykök ára ~1500EUR, ennek fényében esetleg gondolja újra az ivartalanításra tett javaslatot :-)

ps: itthon kb a béka segge alatt van az állattartási kultúra, lásd: https://hup.hu/comment/2670789#comment-2670789
szóval ebből a szempontból igenis van jogosultsága az ivartalanításra való felhívásnak. Aki tenyésztőtől vesz kutyát (fajtától
függően úgy 150-600k HUF) az valószínűleg el fogja tudni dönteni, h akarja-e ivartalanítani v nem. Amennyiben úgy milyen
felszereltségű (és tudású) állatorvost választ ehhez.
Lásd pl laparoszkópos ivartalanítás
 

De. Korábban csak tankötelezettség volt, az iskolakötelezettséget a pártunk és kormányunk alkotta meg. Igaz - mint lentebb írták - van kiskapu csak sokkal bonyolultabb.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

Lehet kérni felmentést most is, szerintem simán meg is adnák (mert szerető családban, jó körülmények között él). Egyik ismerős úgy oldotta meg a nem megfelelő óvoda problémáját hogy csinált egyet :)

Szerkesztve: 2021. 09. 05., v – 07:34

megszüntetve ezzel a magántanulói státusz lehetőségét

Iskoláról tudok csak nyilatkozni: nem szűnt meg ez a státusz, csak más a neve: egyéni munkarend. Továbbra is létezik, továbbra is megadják, csak most már nem az iskolához kell benyújtni, hanem az OH-hoz.

Esetleg olvasnivaló itt.

Mi a baj az ovival? Nalunk mindket gyereknel sokat adott hozza az ovi az eletukhoz. Ugy hogy az utcaban 10 masik gyerek lakik. Ahol nincs szomszed gyerek es nem lakik együtt 5 unokatestver, ott szocialis szempontol kotelezo az ovi. Szerintem. 

Ki lehet fogni. Alapvetoen az ovonokon es daduson mulik *minden*.

 

Van ismeros, akinek a gyereket pszichiaterhez es gyogypedagogushoz kuldtek (meg a csoportbol jonehanyat), utana meg o hordta meg onszorgalomhoz majd felmilliot elkoltve, hogy  vegen kihozzak, hogy semmi baja.

 

Viszont van ezen kivul konkretan 6 masik ovodaval szuper  tapasztalat, es ha normalisak az ovonok, akkor a gyerek imad ovodaba jarni.

 

Szoval vannak kivetelek, de altalaban baromi sokat ad a gyereknek. Rengeteg jatek, tarsasag, ha jo a buli meg be is pisilhetsz kovetkezmenyek nelkul.

 

 

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

2011. évi CXC. törvény 8. § (2) bekezdése változott:

Az „annak az évnek az augusztus 31. napjáig, amelyben a gyermek a negyedik életévét betölti” fordulatát megsemmisítette a 9/2021. (III. 17.) AB határozat 1. Módosította: 2021. évi LII. törvény 23. § (2) a), b), c).

mielőtt ezt megsemmisítették, max az 4 éves korig kérhetted a felmentést, hogy ne kelljen bejárni, de most nincs rá time limit. (mondjuk régen, a fidesz előtt is kötelező volt az egy év ovoda iskola előtt, de ez lehet az iskola feltételeinek dependenciébe van benne)

Tanítottam egy magán zeneiskolában 4-12 éves gyerekeket, így volt rálátásom ezres nagyságrendű mintára Budapesten jó kerületben ovisokra, magántanulókra, drága magániskolásokra (3 különböző intézmény) és állami iskolásokra. 

Véleményem: ha azt akarod, hogy kamasz korára ne legyen az átlagnál több gondja, vidd oviba és egy jobb nevű állami suliba. Ha azt akarod, hogy buta legyen, de jó kedvű és szociális, jöhet a Waldorf és társai. Ha egy teljesen antiszoc. hülyegyereket akarsz, jöhet a magántanulóság. 

Kívételek egyrészt akadnak, másrészt abban az esetben működnek, ha valami javára (élsport, sakk, zene stb.) történik az otthon tanulás iskola helyett, nagyon durván tehetséges és kb. felteszed erre az életét. Tényleg van jó példa. De a 2. bekezdésben leírtakat nagy átlagban határozozttan és tapasztalatok alapján tartom. 

Köszi az infót Ez a 'hülyegyerek' most 3 és fél évesen kb. 3 osztályos szinten van és mindezt angolul is tudja. Semmire nem lett kényszerítve, csak azzal foglakozott eddig amihez kedve volt, persze a megfelelő intelmekkel körítve. Amin mi is meglepődtünk, hogy pár nap óvoda után antiszociális vonal egyáltalán nem figyelhető meg, viszont nem érti, hogy miért kell neki számára bugyuta dolgokkal foglalkozni. Mindene a matek és a mérés. Csak érdekesség képpen - pár hónapja kellett neki elmagyaráznom a tolómérő (nem digitális) működését.

Elpazarolt évek lennének az állami oktatásban töltött időszak. Ugyanez igaz a állami tehetség gondozásra is. De mint fentebb írták - az AB eltörölte az óvoda kötelezettséget.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

Ugyanez igaz a állami tehetség gondozásra is.

Miért gondolod? Megfelelő iskolákban nagyon jó tehetséggondozás van, ha más nem, a budapesti Fazekas biztosan jó választás lehet ("A budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Gimnázium és a Milestone Intézet is felkerült a The Telegraph friss rangsorára. A listán azok az iskolák szerepelnek, ahonnan a legtöbb diák jut be a két legnevesebb brit egyetem, az Oxford és a Cambridge képzéseire.").

Az antiszoc vonal nem pár nap óvoda kérdése.. :) Az, hogy valami érdekli a gyereket átlagon felül az dícséretes dolog. Viszont vannak dolgok, amiket csak a közösségi lét taníthat meg (pl.: konfliktus kezelés, vita kultúra, csapatmunka stb.). Az elpazarolt évek nem itt kezdődnek, hanem valahol a tinédzser korszakban. Bár ha az a célod, hogy jól megvédd a valóságtól, akkor hajrá! Legjobb esetben lesz egy újabb köldöknézegető, meg nem értett zseni, aki képtelen lesz az emberekkel megfelelően kommunikálni.Rosszab esetben meg sikerül belőle egy Marvint faragni.. :)

"- A boldogság-kapacitásom - fejtegette tovább - beleférne egy gyufásdobozba, még a gyufákat sem kéne kivenni.

- Lehet, hogy nem egészen érted, miért hozom fel most a témát, de ez csak azért van, mert az agyam olyan tüneményes gyorsasággal működik, és durván harmincbilliószor intelligensebb vagyok nálad. Tegyünk egy próbát. Gondolj egy számra, bármelyikre.
- Ööö... őt - mondta a matrac.
- Rossz - felelte Marvin. - Na látod!?
A matrac le volt nyűgözve, és rádöbbent, hogy nem akármilyen lángész társaságában van."

A célom az, hogy ne emberi erőforrássá váljon, hanem emberré. Az oktatás nem titkolt célja az erőforrás nevelés.

Nem a közöségi lét ellen van kifogásom, hanem a mesterséges közösségek ellen (amit emiatt nem is lehet igazi közösségnek nevezni), mint pl. az legtöbb óvoda vagy iskola, ahol egyen erőforrásokat próbálnak nevelni. Az ilyen közösségek pl. a konfliktus kezelésre és vita kultúra is csak sajátságos korlátolt választ tudnak adni, ami csak bizonyos környezetben elégséges.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

a mesterséges közösségek

A mesterséges közösségek pedig megkerülhetetlenek az életben, legkésőbb akkor mindenképpen találkozni fog ilyesmivel, ha elkezd dolgozni. (Akkor is, ha saját cége lesz.) Kívánatos dolog, hogy 18-25 évesen találkozzon ilyesmivel először?

Egyébként messzebbről nézve, melyik közösség nem mesterséges? Iskola, munkahely, focicsapat, bélyeggyűjtő-klub, templomi közösség, mittudomén, ezek ugyanannyira (nem) organikusan szervezettek.

Ne akard hogy nagyon gyorsan felnőjön. Amikor egyetemista voltam, járt az évfolyamra valami zseni gyerek, valami MArci, még a Friderikusz is felkapta. Lehet hogy penge volt programozásból, másból már nem annyira, viszont nem bírt beilleszkedni. A 3 év korkülönbség 18-19 évesek társaságában nagynak számít.

// Hocus Pocus, grab the focus
winSetFocus(...)

http://c2.com/cgi/wiki?FunnyThingsSeenInSourceCodeAndDocumentation

Nem kell összemosni a közösségi létet az óvodával. Az hogy a gyerek nem jár oviba, nem feltétlenül jeleni azt, hogy nem jár közösségben, az meg hogy jár oviba, nem feltétlenül jelenti azt, hogy megtanulja a konfliktuskezelést és a vitakultúrát.

Nálunk mondjuk előbb voltak kénytelenek otthon megtanulni hogy hogy kezeljék a konkfliktusokat egymás között, meg hogy működjenek együtt, minthogy eljutottak volna az óvodáig, ez a többgyerekes család előnye :) (még most sem tökéletes, de sok felnőttnél jobban csinálják :))

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Az érzelmi fejlődéshez idő kell és tranzakció. Szerencsémre a lányaim is jó eszű gyerekek, ennek ellenére mindegyiket tovább tartom az oviba. Ráérnek felnőttnek lenni és ráérnek pénztkeresni.

Négy  szót, ha megtanulnak jól használni akkor a siker elkerülhetetlen.

- bocsánat

- kérem

- köszönöm

- nem tudom

Mindemellett az elvárás az, higy amit szeretnek az heti plusz két óra legyen.

Kérdés, mit nevezünk sikernek.

Egyébként az utolsó három szót az alany (unoka :-) ) felnőtteket meghazodtoló módon alkalmazza.

Az bocsánat pedig nálam már vagy 10 éve nincs a szótárban (így értelemszerűen átadva sem lesz).

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

A bocsánatkérési igény minden esetben önző vágyból alakul ki. Az igénylő - ha akarná - a bocsánatkérés nélkül is meg tud bocsátani. A bocsánatot kérsz, térdre vagy kényszerítve és közel sem biztos, hogy el lesz fogadva a kérésed.

Ha működne a bocsánatkérő modell, akkor csak ideig-óráig lennének konfliktusok, de ez nem így van.

Ha igény merül fel, akkor erre szoktam rámutatni. Van ahol komolyan, van ahol viccesen - szitutól függ. Van ahol röhögés lesz a vége, van ahol elgondolkodás, de konfliktus minden esetben megszűnik. Legalább is az elmúlt 10 évben így volt.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

Ja, az egész előfeltétele, hogy szándékosan nem teremtünk konfliktust. És amit fentebb írtam az csak a bonyolultabb esetekre vonatkozik, az egyszerűbbekben csak általában megköszönök valamit, pl. a végtelen türelmét az irányomban.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

Számtalan eset van amikor nem tudsz róla sőt oka sincs a másik fél sérelmének. Az ilyen szituációkban én bocsánatot kérek azért amit az illető érez, holott semmi közöm és felelősségem valamint ráhatásom sincs rá. Ilyenkor ezzel a gesztussal enyhítem  a másik fájdalmát. Ez pedig számomra hasznos.

„A bocsánatkérési igény minden esetben önző vágyból alakul ki.”
Ez hülyeség.

„A bocsánatot kérsz, térdre vagy kényszerítve és közel sem biztos, hogy el lesz fogadva a kérésed.”
Ez is.

Azonban ha a kettőt összefűzöd, mindkét oldali, láthatóan őszinte igény igazolja a jogosságát, mindkét részről.

"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."

"Nyuszika beszélget a Zsiráffal a folyóparton.
- Te Zsiráf! Miért jó neked, hogy olyan hosszú nyakad van?
A Zsiráf gondolkozik...
- Tudod Nyuszika ebben a nagy melegben, amikor iszom a folyó hűs vizéből, amikor befejezem az ivást és felemelem a fejem, amikor azon a hosszú torkomon végig folyik a hűs víz, az valami isteni.
Nyuszika gondolkozik egy kicsit, majd megkérdezi:
- Mondd te Zsiráf, hánytál te már életedben?"

Kohn és Grün összevesznek. Kohnt azonban bántja a lelkiismeret. Elmegy a rabbihoz, elmondja a sztorit és megkérdi, mit lehetne tenni. A rabbi azt mondja, hogy bocsánatot kell kérni. Kohn ebbe nem megy bele, inkább hazatér. Otthon furdalja a lelkiismeret, emiatt újra felkeresi a rabbiját és megkérdi:
- Biztos, hogy bocsánatot kell kérni?
- Teljesen biztos.
- De lehet telefonon is?
- Lehet.
Jól van, Kohn otthon feltárcsázza Grün lakását. A túloldalon beleszólnak:
- Halló?
- Halló, Kovács lakás?
- Nem, Grün lakás.
- Akkor bocsánat.

Nem írtam, és nem hiszem, hogy hülye a gyereked. A lentebbi kommentjeid alapján úgy sejtem, félsz, hogy az állami intézmények Fidesz propagandát tolnak és haszontalanok. Nem azok. A magán és az állami között egy különbség van: a fizetés. A tanárok között sok az átfedés (itt is, ott is tanít), sőt, sokan utálják az egészet, magánban legalább megfizetik, így azon sem lennék meglepődve ha összességében az állami jobb minőségű lenne. Zeneiskolák tekintetében ez 100%, hogy igaz, láttam, benne voltam, megdöbbentő, hogy havi 100.000-be kerülő intézmény mennyivel színvonaltalanabb, mint egy mezei kb. ingyenes zenesuli. 

Mi akkor a gond? Az, hogy ott félsz az ideológiától, ahol kb. nincs, ezen félelmeden felbuzdulva otthon készülöd átadni az ellentétes ideológiát, szaktudás, másodvélemény és real world szocializáció nélkül. Ezek csak tippek, persze, az is lehet, hogy kiválóan csinálnád és jobban jár, ha otthon marad, de ez az esetek elenyésző részében igaz csak, sajnos. 

Nem akarlak meggyőzni, sem beleszólni, leírtam, hogy szerintem mit érdemes szem előtt tartani. 

Tudom, hogy nem írtad, azért tettem idézőjelbe, bár ez így valóban kétértelmű lett.

Nem vonom kétségbe a tapasztalataidat. Én úri huncutságból elkövetett magántanulókat nem ismerek, csak olyanokat akiknél tényleg indokolt volt. Abban a körben más a tapasztalat.

Real word szocializálódás csak real world környezetben lehetséges. A közoktatási környezet ennek csak egy nagyon pici része.

Nem a propagandától féltem (egyébként az ellenzékitől jobban félteném), hanem attól, hogy nem tudják kielégíteni a gyerek kíváncsiságát. Itt az élő példa rá, mennyivel egyszerűbben tanul meg bármit, ha azt nem kötelezően kell tenni, hanem a saját kíváncsisága által játéknak tekintve tanulja meg. Persze ettől még más területen is fel kell vennie bizonyos alaptudást (általános iskolai tudás). De legfőképpen arra kell megtanítani, hogy hogyan tudja megszerezni azt a tudást amire vágyik. Ezt sehol nem tanítják. 

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

Ennyit ér a közoktatás. Ha valaki nem 'egyen' akkor annak nem tud útravalót adni, az meg jobb híján (ismeretek hiányában) a droghoz fordul. 

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

Mi a helyzet vidéken, ahol nincs más választás, mint a helyi allami ovi? (Vagy a szomszéd város ovija, ha ez nem tetszik)

 

Tőlük az első magán ovi, 150 km... Ennyit nem autozom egy 3 evessel...

 

Ilyenkor érzem amúgy, hogy mennyire hátrányból indul egy vidéki egy varosival szemben....

Ha ez ilyen marha egyszeru lenne, ugye :) Mert van csalad, munkahely, stb... 

Feladni a viszonylag olcso ingatlant, plusz egy (varosihoz kepest is) jónak számító IT-s bért, azért hogy jobb oktatasban reszesuljon a gyerekem? Nehez kerdes... En inkabb a videket fejlesztenem, nem pedig az embereket "terelnem be" a varosokba... (Nyugaton, pl Nemetorszagban pl ez tok jol tud mukodni... Utolso felrugott faluban is van minden..)

Mondjuk ehhez elsosorban az ott lakoknak kene sztm megvaltozni...  Nem bemenni a legkozelebbi gyarba es huzni az igat, hanem picit eloremutatobb dolgokat vegezni.. (vallalkozni, uj dolgokat adni a falunak/kisvarosnak...)

De sajnos nem ez a jellemzo.. (hogy miert, annak nyilvan vannak kulso es belso okai is...)

hát de érted, mindennek ára van. valszeg pont azért olcso ott az ingatlan, mert másba meg szarabb. mint ahogy te is irod, van egy valamilyne ovoda és kész.

ez a vidékfejlesztés téma szerintem már elment, nem lehet visszafordítani azt amit 40 év erőltetett iparosítással elbasztak.

Probald elmondani egy videki kisvarosban - nagyobb faluban ahol a nagy atlag 300 alatti osszegbol el, hogy szeretnel egy maganovodat nyitni es a havidij 120k lesz... Varosban kerul ennyibe az alberlet, a lakhatas pedig egy minosegi maganovodai oktatas nem jon ki ennyibol. (kevesebb gyerek, szemelyzet, jobb etkezes, tobb figyelem, extra programok stb...) Azert nincs videken maganovoda mert nincs ra igeny.

Szerkesztve: 2021. 09. 05., v – 16:12

Az óvoda éppen arra jó, hogy a gyerek szocializálódjon, nem hiányoznak a szociopata tömegek. Gondoltad volna? Ha otthon van bébiszittyóval, akkor ez kimarad. Így csak a gyerekeddel basztok ki, a saját hülyeséged miatt nem kellene tönkretenni a gyerekedet.

Magánoviba is lehet vinni.

„A célom az, hogy ne emberi erőforrássá váljon, hanem emberré. Az oktatás nem titkolt célja az erőforrás nevelés.”
Fasza lesz egy antiszociális EMBER. Az emberi erőforrás egy szánalmasan becsmérlő baloldali kifejezés. A segg hülye Pogátsa podcast-csatornáján van egy epizód „Az állami állásgarancia program mellett” - Pavlina Tcherneva könyve címmel, ebben az a fantasztikus ötlet, hogy az államnak a teljes foglalkoztatottság érdekében munkahelyeket kellene teremtenie és fenntartania, attól függően, ki mit szeretne csinálni. Mert a(zok a mocsok kizsákmányoló) kapitalisták mindig csak olyan munkahelyet teremtenek, amikben a saját meggazdagodásuk lehetőségét látják, természetesen a munka elvégzésére felvett munkások kizsákmányolása által, és egyáltalán nincsenek tekintettel az emberek igényeire, eszükbe nem jut olyan munkahelyeket teremteni, amelyek megfelelnek a dolgozók képzettségének, munkakedvének, vágyainak.

„Nem a közöségi lét ellen van kifogásom, hanem a mesterséges közösségek ellen”
Ne haragudj, hadd segítsek! Lehet, kimaradtál a töri órákról, de ilyen természetes közösség alakulás utoljára az ősközösségi „társadalomban” volt, minden ezután kialakult társadalom (először kevésbé, utóbb többé) egyre mesterségesebb közösségek egyre nagyobb méretű együttműködése. Vagy ilyesmi.

"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."

A közoktatásban való részvételt ne keverjük már a szocializálódással. Igen, ott is lehet de csak korlátoltan.

Az emberi erőforrást annak kormánynak magyarázd el, aki ilyen néven minisztériumot hozott létre.

A valódi közösségek jellemzője a közös cél és az önkéntes - a közösség többi tagja által is elfogadott - részvétel. Számtalan ilyen van ma is, pl. ilyen-olyan klubok, egyesületek, stb. De a kb. a múlt század közepéig a faluközösségére is jellemző volt.

A kötelező oktatás egyik kritériumnak sem felel meg. A nevében benne van, hogy kötelező (különben a kutya sem venne részt benne), a közös célt pedig a mesterséges közösség létrehozója határozza meg, ami az emberi erőforrás nevelés. Arról nem is beszélve, hogy a nebulóknak nincs befolyása arra, hogy ki lehet a közösség tagja. Gyakorlatilag egy diktatórikus erőszakszervezet.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

De, keverjük csak, mert a közoktatás szocializál igazán. Úgy a gyerek azonnal „kimegy” a társadalomba az otthoni izolált környezetből. A közoktatásban látja meg, hogy vannak másmilyen embertípusok, adottságok, lát majd nálánál okosabbakat, butábbakat, gazdagabbakat, szegényebbeket, szociálisabbakat, antiszociálisabbakat, lát más ideológiákat, és megtanul ezekhez, illetve külső intézményi elvárásokhoz alkalmazkodni, és tényleg objektívebb képet kap saját magáról, a saját teljesítményéről, jobban fogja érzékelni a saját identitását, meg rá lesz kényszerítve, hogy megtanulja saját magát megvédeni. Magyarán az iskola ezzel az életre nevel. Mert majd az életben is ilyen diktatórikus erőszakszervezeteknek kell megfelelnie, ahogy te hívod, állami előírásoknak, munkahelyi elvárásoknak, és ezeken a pontokon sem lesz se a gyereknek, se neked befolyása, hogy kivel kerül össze, meg el kell viseljen igazságtalanságokat, értelmetlen elvárásokat, stb.. Ez a nagy betűs élet, mindig van benne egy pont, hogy nem tudod magad kivonni belőle.

A magántanulóságot tudjátok szerintem a gyámhatósággal engedélyeztetni, de nem ajánlom, a fentiek miatt, meg amiatt, hogy ha a taníttatását magánban akarjátok megoldani színvonalasan, az elég nehéz és piszok drága, ha meg nem jó minőségben oldjátok ezt meg, akkor amiatt meg a gyerek jövője, továbbtanulási esélyei, stb. csökkenhetnek. Sok szülő téved abban is, hogy majd ő személyesen tanítgatja a gyerekét magánban: ez működik is, amíg csak alsó tagozatról van szó, meg talán általános iskolai tananyagról, de ahogy később bejönnek a specializált szaktárgyak, abban már a szülőnek nem biztosan lesz lexikális, tudományos, pedagógiai kompetenciája. De még elemi tananyagnál is nagyon számít, hogy mennyire türelmesen és jól tud tanítani valaki, egy erre ki nem képzett szülőnek nem biztos, hogy ez jól fog menni, meg egyáltalán lesz az egészre ideje, türelme, vagy ha van, akkor meg az nem garantált, hogy mindig lesz a jövőben is.

Egyébként a magántanulóság se hülyeség, de csak speciális esetekben van előnye. Pl. egy nagyon kiemelkedően jó képességű és tehetségű gyereknél, aki már korán annyival kimagaslik valamiben, hogy azonnal erre teszik fel az életét, és mindjárt ennek megfelelő specializált oktatással mennek erre rá, hogy ne pazarolják az idejét „átlagos” ballaszttevékenységekre, állami oktatási rendszerhez való alkalmazkodásra. Vagy pl. nagyon kicsi településeken, ahol a közoktatás állapota annyira borzalom, hogy jól szitált szülő a gyerekeit nem meri odaengedni, mert csak 1-2 lezüllött, rossz színvonalú iskola van, tele cigánnyal és veszélyes elemekkel, ebben az esetben is lehet valóban előnye. Vagy ha valaki annyira kő gazdag, hogy saját maga jobb oktatást tud szervezni a gyereknek, mint akármelyik állami vagy magániskola, de ez is elég kivételes eset. Esetleg a ha valaki ismert ember nem akarja, hogy a kölkét miatta szekálják, vagy kivételezzenek vele, stb..

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

Ja, kb. egyik sem. Pedig Neumann, Wigner, és a hasonló nagyon még simán bele is fértek volna abba a kiemelkedő kategóriába, amiről írtam, talán magántanulóként is sokra vitték volna, bár ki tudja, lehet pl. fizikával, matematikával olyan szinten nem találkoztak volna magántanulóként, cserében viszont sok ballaszttárggyal nem pocsékolták volna el az idejüket (pl. hittan, latin, filozófia, történelem, irodalom, egyéb bölcsészmérnöki tárgyak).

Emlékszem 2010 környékén láttam egy interjút James Hetfielddel, és pl. még nála is előjött, hogy a koncertturnét hamarabb kellett befejezzék, mert a gyerekeknek kezdődött az iskola, ahogy lejárt a tanítási szünet! Ő pl. az az eset, hogy a gyerekei simán lehettek volna magántanulók, és mégse, sőt, nem is spéci magániskolában, meg zenei képzőbe, meg stb. jártak, hanem tök átlag, állami, helyi általános és középiskola, és nem lett velük kivételezve, mert apu, anyu híres, meg gazdag. Csak azért, hogy a gyerek normális legyen, ne lógjon ki az átlagból, meg nincs rájuk tolva a zenészi mesterség se.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

A ballaszttárgyakról annyit, hogy nekem pl. az infó tanárom tanította a fliozófiát is. Mert amúgy filozófia doktora volt (és baromira jó infó tanár).

Az irodalmat szintén egy elég lelkes tanárnő nevelte belénk. Ezen nagyon sok múlik. És igaz, hogy ezek nem annyira hard skillek a tech világban, de sokkal kevesebb lennék, ha ezek nem lennének. És bizony a szakmában is.

Alapvetően én is magántanulás-ellenes vagyok. Szerintem az iskola egy tök jó közeg, ha valakinek az kimarad, épp az élete legjobb évei fognak egy burokban telni. Igaz, szerencsésnek mondhatom magamat, mert a 90-es évek elején kezdtem a sulit, amik szerintem ilyen szempontból a legjobb évek voltak. Nem ült a politika a tanárok fejére. Mi még nem az a generáció voltunk, akiknek 4-ig bent kellett maradni, meg nem a szülők hurcolásztak minket, és még mobil sem volt... sokkal szabadabb élet volt, mégis felnőttünk. Ma már biztosan nem ilyen.

„Az emberi erőforrást annak kormánynak magyarázd el, aki ilyen néven minisztériumot hozott létre.”

Részben jogos, de az minisztérium feladata nem egyszerűen gazdasági értelemben „emberi erőforrás előállítása”.

A minisztérium, illetve az emberi erőforrások minisztere a Kormány alábbi területekért felelős tagja:

a családpolitikáért,
az egészségbiztosításért,
az egészségfejlesztési és betegségmegelőzési feladatokért,
az egészségügyért,
a foglalkoztatási rehabilitációért,
a gyermek- és ifjúságpolitikáért,
a gyermekek és az ifjúság védelméért,
a kábítószer-megelőzésért és kábítószerügyi koordinációs feladatokért,
az oktatásért, ennek keretében a közoktatásért, a felsőoktatásért, az iskolai nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére felkészítő szakaszáért,
a kultúráért,
a sportpolitikáért,
a szociál- és nyugdíjpolitikáért,
a társadalmi esélyegyenlőség előmozdítása keretében különösen a fogyatékos és megváltozott munkaképességű személyek esélyegyenlőségének, valamint a nők és férfiak esélyegyenlőségének előmozdításáért, és
a tudománypolitika koordinációjáért.

„A valódi közösségek jellemzője a közös cél és az önkéntes”
Ez mindegy, mert a legtöbb ember kénytelen nem ilyen közösségekben létezni. Nem is lehet, ahogy a széleskörű részvételi demokrácia is működésképtelen, mert nagy méretben hatékonytalan. A kis méretű közösségek meg a faluközösségnél magasabb civilizációt szintre nem is érhetnének. De a faluközösségek is már sok száz, akár ezer éve messze vannak ettől az ideális állapottól. Nem tudom, melyik „múlt század”-ra gondoltál, de már a XIX. században is legfeljebb a közös adóztató fensőbbség volt a közös egy faluközösségben.

A kötelező közoktatás azért kötelező Mária Terézia óta, hogy ne írástudatlan, tanulatlan suttyók legyenek az ország lakói. Ha nem lett volna kötelező közoktatás, Széchenyi István nem vizionálhatott volna kiművelt emberfőkről. A közoltatásnak általános alaptudás, középszinten  egy kicsit emeltebb szinten ugyanez vagy specializált alapfokú szaktudás átadása a célja. A többi a te rémálmod.

„Arról nem is beszélve, hogy a nebulóknak nincs befolyása arra, hogy ki lehet a közösség tagja.”
Ez még a legmagánabb, legelitebb iskolában sincs így, kizárólag akkor, ha az iskola fenntartója és igazgatója az apja-anyja az összes gyereknek. Vagy inkább még akkor sem.

„Gyakorlatilag egy diktatórikus erőszakszervezet.”
Ez nevetséges. Egyébként ahogy Raynes is írja, ilyen „erőszakszervezet”-ek tömegeinek kell egész életedben megfelelni, kezdve onnan, hogy adót, TB-t kell fizetned, be kell tartanod a KRESZ szabályait, a gyerekeidet az állam által előírtak szerint kötelezően be kell oltatni, meg hasonlók. Normálisabb országokban még a társadalomból sem vonulhatsz ki 100%-osan, hiába is vállalnád be a kőkorszaki életvitelt.

"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."

Ennek muszáj volt utána keresnem...

A Mária Terézia-féle Ratio Educationisról ezt írja a wikipédia;

  • A rendelet foglalkozik a tankötelezettség kérdésével (89. és 92. §), de mivel bevett szokásnak tekinti, hogy az 5-6 évesek is már a földeken vagy házimunkában segédkeznek, ezért mind a falusi, mind a városi elemi iskolákban az idénymunkák idején a kötelezettséget nem tartja reálisnak. Általánosan kötelezővé valójában az Eötvös József-féle népoktatási törvény tette (1868-ban), amely a 6-tól 12 éves kor közötti gyerekek számára a népiskola látogatását elrendelte.

Szóval, ha jól értem az Eötvös-féle volt az amelyik alól már nehezebb volt kibújni. Laza 90 év alatt a de iure-ből de facto lett :)

Nem tudom ki vezette be a 16 éves korig tartó tankötelezettséget, de ilyen formán őt is fel lehet vezetni a sorba...Megfogalmazás kérdése, hogy "ki az első?".

"The only valid measurement of code quality: WTFs/min"

Nem egészen jól érted. Mária Terézia rendelete tényleg nagyon fontos mérföldkő a magyar közoktatásban, de ez magára az oktatási rendszerre vonatkozott. Kivette az egyház kezéből, és állami feladattá tette az oktatást. Ez volt az első „köznevelési törvény” és „NAT”, sőt „tanári életpályamodell” is egyben. De egy lényeges elem hiányzott: valójában nem kötelezte sem a településeket, hogy ahol nincs egyházi iskola, ott népiskolát nyissanak, illetve nem kötelezte a szülőket, hogy gyermekeiket iskolába járassák. Gyakorlatilag csak azt írta elő, ha valaki elkezdett iskolába járni, hogyan történik az előmenetele.

Hogy egyértelmű legyen a különbség a „tankötelezettség” tekintetében:

A Mária Terézia-féle rendelet vonatkozó részlete:

LXXXIX. §. A tanitás ideje a falusi iskolákban. Kívánatos volna ugyan, hogy a falusi fiatalság nyári és teli időben egyaránt mindaddig köteleztessék az előadások hallgatására, míg a mezei munkák végzésére alkalmas kort el nem érte, ezt azonl)an csak nagyon kevesektől lehet elvárni. A legtöbb szülő ugyanis gyermekeit, alig hogy ötödik vagy hatodik életkorukat átlépték, földmívelésre, házi munkára vagy más foglalkozásra is lógja. Ez az ősidők szentesítette és az állam összességére igen hasznos szokás már azért is meghagyandónak látszik, mert igen nagy érdek fűződik ahhoz, hogy a falusi serdülő ifjúság, hogy úgy mondjuk, már zsenge korától megedződjék s az egész éltefolyásán elviselendő nehéz munkához korán hozzászokjék. Ennélfogva a dolgot úgy kell majd szabályozni, hogy az ifjak a mezei munkák befejezése után, mikor a szülőknek már kevésbbé van reájuk szükségük, köteleztessenek az iskola látogatására, ahol a tanítást a lentemlitett tantárgyakból reggel két és délután ugyanannyi órában szorgalmasan hallgatni tartoznak. Továbbá a latin nyelvnek és a maga idején a német nyelvnek az elemeit is a tanító vagy az iskolai időben, vagy ha már az egész ifjúság együtt van, az iskola igazgatójának jóváhagyásával megállapított magánórákban fogja tanítani azoknak, akik erre a tanulmányra rászánták magukat. De mihelyt a tanulóknak nagyrésze a mezei munkára szétoszlik, célszerű lesz ennek a két nyelvnek gyakorlását a többiekkel a különben tanításra szánt órákban folytatni. Hogy azonban az itjúság többi része a tanullakat azalatt, míg az iskolától távol van, el ne felejtse s a télen fáradsággal összegj'üjtött ismeretekel nyáron el ne szórja, nagyon célszerű lesz, ha ünnepés vasárnapokon a lelkész által végzendő keresztény vallásoktatás elölt vagy után a tanítómester abból, amit télen tanított rövid ismétlést tart. A falusi iskolákra tartozó többi dolgok mind ehelyütt, mind a következő efajta iskoláknál rövidség okáért mellőzletnek, mert sem a tárgyakra, sem a tanítás módszerére, hanem inkábl) az iskolai törvényekre és fegyelemre vonatkoznak, amelyekről e mü harmadik részében lesz tervszerűen szó.

Ezzel szemben az Eötvös-féle törvény:

1. § Minden szülő vagy gyám, ide értve azokat is, kiknek házában gyermekek mint mestertanítványok vagy házi szolgák tartatnak, kötelesek gyermekeiket vagy gyámoltjaikat (ha nevelésökről a háznál vagy magán tanintézetben nem gondoskodtak) nyilvános iskolába járatni, életidejök 6-ik évének betöltésétől egész a 12-ik, illetőleg 15-ik év betöltéséig.

Tehát az 1777-es rendelet nem ír elő tanköteles kort, szemben az 1868-as törvénnyel.

ilyen „erőszakszervezet”-ek tömegeinek kell egész életedben megfelelni

Egyetértek, csak nem mindegy, hogy maga az erőszakszervezet  sulykolja beléd, hogy hogyan viszonyulj hozzá, vagy alternatív esetben fel tudsz állítani egy sokkal objektívebb látásmódot is.

Értem én, hogy EMMI, de attól még gusztustalan és célirányos az elnevezés. Ráadásul úgy látom, hogy a különböző területek is azt szolgálják, hogy legyen emberi erőforrás és az szép egészséges legyen.

Nem tudom városban vagy falun élsz, de még most is van több falu ahol pl. egyemberként utálnak ki renitens családokat. Sajnos egyre kevesebb az ilyen. Nem csak életmód városiasodott el a falvakban, hanem az egymás iránti közömbösség is durván felütötte a fejét.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

A közoltatásnak általános alaptudás, középszinten  egy kicsit emeltebb szinten ugyanez vagy specializált alapfokú szaktudás átadása a célja. A többi a te rémálmod.

És ha már Mária Terézia:

"A felvilágosult abszolutista koncepció szerint az oktatás és nevelés elsődleges célja az alattvalói fegyelemre szoktatás."

Napjainkban felnőttképzés és felnőttoktatás:

"A munkaerőpiaci képzés a szakmai és nem szakmai képzéseket jelenti, amelyek célja a munkaerőpiac aktuális szükségleteinek megfelelő képzettség biztosítása, az állampolgárok munkavállalói pozíciójának javítása a gazdaság kiszolgálása érdekében."

Köznevelési törvény 3§ (7):

"A köznevelés bármely iskolai szinten felnőttoktatásként is folyhat."

 

Én továbbra is úgy látom, hogy a kötelező oktatás nem az emberért van, hanem az államért. Mint már írtam - minden ami kötelező annak az érdekeit szolgálja aki kötelezővé tette.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

Én továbbra is úgy látom, hogy a kötelező oktatás nem az emberért van, hanem az államért. Mint már írtam - minden ami kötelező annak az érdekeit szolgálja aki kötelezővé tette.

Én pedig azt nem értem, hogy ez miért nem evidencia, egyáltalán miért lenne másképp? A köz azt finanszírozza, ami a köz (aka az állam) érdeke, nem azt, ami az egyéné. Ezért van, hogy a közoktatás a munkaerőpiacra termeli a melóst (munkavállalóból sokkal több kell, mint cégalapítóból), a közegészségügy fő célja a munkaerő munkaképesen tartása, nem pedig a gyógyítás, stb.

Aki a közszolgáltatásoknál jobbat/mást akar, az keressen magánszolgáltatást piaci alapon.

Csaba

Annak, aki ezt kitalálta

hogy az államnak a teljes foglalkoztatottság érdekében munkahelyeket kellene teremtenie és fenntartania, attól függően, ki mit szeretne csinálni,

belegondolt már, hogy a munkahelyek abból tudnak fizetést adni, amit megtermelnek profitot? Ha nem termelnek profitot, és nem jut belőle rendes fizetés nekik, akkor nem sokáig tudják azt dolgozni.

Vagy a fizetésüket azok termelnék ki, akik olyan munkát végeznek, amihez ugyan nincs kedvük, de profitot termel?

Ennél gazdaságilag már az is jobb megoldás, ha mondjuk 1 év börtönt kap annak, akinek 6 hónapon át nincs állása. Mindenki elhelyezkedne a piacon, termelné a profitot, és ha még sem sikerül neki, akkor is olcsóbb egy rabot tartani, mint egy kamu munkahelyen foglalkoztatni.

Nagy Péter

Remek dolog, hogy a gyermeked 3 évesen egy 3.-os szintjén teljesít, de ajánlom, hogy kurva gyorsan álljál le és vidd a kölyköt a korcsoporjába a korának megfelelően szocializálódni. Hacsak nem szeretnéd, hogy tiniként tűk álljanak ki a karjából és 20 évesen kiégjen és öngyilkosságban keresen menedéket. A gyerek agya olyan mint a szivacs, mindent bele lehet paszírozni, mindent ismeretanyagot felszív és képes visszaköpni az intelligencia és tudás látszatával, mert az utánzással tanul. Viszont idő kell, hogy ezt a tudáshalmazt rendezze, felépítse az összefüggéseket fedezzen fel benne. Ehhez évek kellene. És nem csak a lexikális tudásban, de érzelmi és egyéb téren is kellenek neki az inputok. Nem csak algebrát kell megtanulnia, de felismerni érzéseket, magatartásformákat, helyes, helytelen viselkedési mintákat, kooperációt és ezt nem fogod tudni megtanítani. És az érzelmi és személyiség fejlődés ami az első években a legfontosabb.

Te a retardált, politikával szennyezett világszemléletedet próbálod a gyerekedre ráerőltetni csakazértis alapon, mondván így lesz a jó. Ennek, végső esetben, az lesz az eredménye, hogy a gyerekednek évekbe fog tellenie, hogy minimálisan ő ráébredjen, hogy félrenevelték. Szóval inkább hadd nevelődjön a gyerek a valós óvodai és iskolai közösségben, te meg szépen pótold ki, tedd helyre az ott tanultakat olyan tudással amivel jobban elboldogul az életben.  Hidd el, simán elfér a gyerek fejében egymás mellett az óvónéni "ne bántsd a másik gyereket" okítása és az apuka "ha bánt valaki, milyen messziről kell a rúgást indítani a golyókra, hogy összeessen mint a collstok" okítása. Később az előbbi a sikeres közösségi beilleszkedést alapozza meg, az utóbbi meg a beilleszkedni képtelenek kezelését.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Ki jöhetnél 'write only'-ból. Fentebb írtam, hogy nem a gyerekem, hanem az unokám és azt is írtam, semmi nem lett erőltetve csak a kérdéseire mindig megkapta a választ. Pl. soha nem hallott olyat megszokott frázisokat, hogy kicsi vagy még ehhez. Mivel a közélettel még nem találkozott, ezért kérdéseket sem tett fel ezekről, beleértve a politikát is.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

Én hagyom, ha rajtam múlt volna egy percet sem töltöt volna óvodában. Most viszont szembesültek vele, hogy ez nem lesz frankó és kicsit tanácstalanok. Max. 1-2 hetet adok a kisembernek és letudja az óvoda ezen szakaszát.

Olvasták amit írtál, tolmácsolom a véleményüket: embermérnöki hozzáállás.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

Te a retardált, politikával szennyezett világszemléletedet próbálod a gyerekedre ráerőltetni csakazértis alapon, mondván így lesz a jó.

Mondja ezt egy másik retardált, politikával szennyezett világszemléletű ember?

A magyar ember jelképe a hátrafelé nyilazás. Vakon rohanunk a semmibe, miközben a múltunkat támadjuk.

Jup, ez már csak ilyen. Viszont, a véleményed szerint mi az előnyösebb egy gyereknek, ha kicsiként megkapja kicsiben azt amit majd felnőttként, nagyban vagy ha elszigeteljük, bubifóliázzuk 18 éves koráig? Bónusz kör, hogy nem próbálom a kölyköket arra nevelni, hogy ez egy csilli-villi, szipi-szupi, jó világ. 

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Sok minden le lett mar irva, de ezt azert meg hozzatennem:

A gyerekek hajlamosak keszsegeket kompenzalni. Ha vki vmiben nagyon jo, akkor nagy valoszinuseggel van vmi, amiben gyenge (pl. gyenge mozgaskoordinacio, nehezen tanul meg biciklizni/uszni, stb.).

Szerintem ilyen esetben nem a "csodakepesseget" kell tovabb polirozni, hanem a gyengeseget megkeresni es azt (megprobalni) felfejleszteni az atlagos szintre. Igen, ez egyen tanulo kepzes. A tehetseg ugyis utat tor magatol.

Szerintem ilyen esetben nem a "csodakepesseget" kell tovabb polirozni, hanem a gyengeseget megkeresni es azt (megprobalni) felfejleszteni az atlagos szintre. Igen, ez egyen tanulo kepzes. A tehetseg ugyis utat tor magatol.

Ez amolyan világnézeti különbség, amit nagyon nehezünkre esett elfogadni itt a finneknél. Az ugyanis a tapasztalatunk, hogy Magyarországon pont az van, amit írtál (azt kell gyakorolni, amiben rossz vagy, hogy felgyere az átlag szintre), míg itt a finneknél kimondottan az van, hogy azt polírozd, amiben jó vagy, legyél abban nagyon tuti jó. (Fontos hozzátenni, hogy a magyar alap és középszintű közoktatásról azért már két évtizedes az utolsó tapasztalom, lehet, hogy azóta ez totál máshogy van.)

Szóval, hogy melyik a jobb megközelítés, azt szerintem nagyon nehéz eldönteni, jó érvek vannak mindkettő mellett és ellen.

Csaba

Értem amit  mondasz, de van ezzel egy olyan gond, hogy tíz ember tízfélét fog mondani, hogy mi az, amin mindenképpen fejleszteni kellene. A példádnál maradva, ha valaki nem tud kiállni tíz ember elé és beszélni, de bármikor világcsúccsal futja a maratont/tízperc alatt száz főre megfőzi a lekváros nokedlit/fejben deriválja a gyökkettőt, akkor azt ugyan minek szívatnánk az osztály elé kiállítva?

Ismétlem, én is onnan indultam, amit te mondasz, hogy legyen egy minimum skillset, aminek mindenkinek mennie kell, de ahogy öregszem (és a gyerekeim felnőnek), egyre több dolog esik ki ebből a minimumból, és gyanítom, hogy a széles horizonton az valójában üres halmaz. Nincs olyan skill amire mindenkinek egyetemesen szüksége van. 

Csaba

Még annyi az egészhez, hogy a gyerek nevelésében a legfontosabb az első 3 év, illetve ezt kicsit kibővítve az első hat.

Ha ott minden oké, akkor az iskola kis túlzással kb. mindegy. (és nem fordítva, hogy majd az iskola megneveli, amit az első éveiben elrontottak a szülők/óvoda/egyéb). 

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Érdemes utánolvasni Szász Marcinak. Anno a Mensa elnöke azt mondta ne! Szülők pedig mégis.

Tipikus példája annak amikor a szülők kritika nélkül megbíznak a köznevelésben. Itt az óvónő volt a hunyó, aki elvitte Marcit az IQ tesztre, ami elindította a kálváriáját.

Ezzel megerősítettél abban, hogy köznevelés nincs felkészülve a nem 'egyen' esetekre.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

Ebben a szituban - amiben még az úgynevezett szakemberek is félrekezelték a helyzetet - a szülűk nem tehetnek semmiről. Vagy hogyan gondoltad? A papa egyik éjszaka lefizette az óvónőt, hogy "Figyu, holnap jövünk a párommal mondjad már, hogy egy zseni a fiunk, akit mutogatni kell."

Ha pedig rá toljuk a szülőre a felelősséget, akkor tényleg totál fölösleges a köznevelés, ahogy mondottad: "Szántsuk is bejaztarohadt köznevelést!"  

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

Huuúú... melyik szülő meri megkérdőjelezni az adott témában magasabb képesítésű szakember véleményét, akit ráadásul tekintélyként tisztel. Ha ezt meg merték volna tenni, akkor előtte nem adják a kókler óvónő kezébe. Ezt az óvónő baszta el.

Hagyjuk már a hülyeséget, én legalább is hagyom.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

Látom fejlődőképes vagy! :-)

Mivel Marcihoz semmi közöm, kénytelen vagyok másban keresni. Te a szülőket véled hibásnak, én az óvónőt. Ennyi. Attól hogy nem értünk egyet nem dől össze a világ. Viszont fölösleges ismételgetni mindkettőnknek a mantrát.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

" Te a szülőket véled hibásnak, én az óvónőt."

Ezt hol írtam? A gyerek sorsáért ELSŐDLEGESEN a szülő felel. Az óvónőben túltengett nagy eséllyel a szakmai hiúsága. Mindkettő hozzátette a magáét, de ettől még a köznevelés nem avitt, szemétdombra való régiség. Szerintem a dolgok menete szempontjából az egyetértés nem létszükséglet. Ha egyetértünk, ha nem a dolgok akkor is "megtörténnek", legfeljebb néha visszaigazol néhány tézist.

Ebben a szituban is a döntés és az azzal járó felelősség a szülők kezében volt, az óvónő maximum javasolhatott valamit. Döntöttek és tévedtek, ennyi történt.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

Tudomásom szerint többen úgy oldották meg, hogy papíron vagy Szlovákiában vagy Ausztriában taníttatják a gyereket.

Szlovák iskolában megy az, hogy heti egyszer van személyes jelenlét, többi napokon a szülő a kapott anyagot lenyomja.

Ausztriában meg lehet magántanuló és kész.

Szlovák iskolában megy az, hogy heti egyszer van személyes jelenlét, többi napokon a szülő a kapott anyagot lenyomja.

Azert kivancsi lennek a tudasanyagra, amit a !pedagogus szulo napi 8 -+ 1-2 h dugoban, bevasarlas, etc.- utan hazavergodo szulo tud prezentalni. Ez csak azoknak jo, akik helyett van, aki foglalkozzon a gyerekkel.

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

Igazabol nem tudom, mi a problemad azzal, ha a gyerek kozossegben szocializalodik, es tanul. Erre eleddig nem lattam utalast a reszedrol.

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

Na latod. Ha tavol tartod "oket" a gyerekedtol, ugy, hogy kozben megis a telepulesen laktok, az hatvanyozott veszelyforras. Mi aszerint valasztottunk iskolat, hogy hanyszor jelennek meg ott a rendorok tanitasi idoben; azota a masodik gyerek is ide ment. Ha ez nem megoldhato, akkor koltozes, a gyerek erdekeben.

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

Szerkesztve: 2021. 09. 06., h – 20:06

Az iskola és óvodakötelezettséggel kapcsolatban azt kell észrevenni, hogy sajnos a kötelezettség azzal jár, hogy nincsen verseny a gyerekekért. Akkor is be fogják a szülők adni a helyi iskolába a gyerekeket, ha ott "drag queen" előadásokat kell hallgatniuk éjjel-nappal. Mert az állami oktatásnak nincsen alternatívája. Oké, vannak magán fenntartású iskolák, de azokban is ugyan azon szabályok szerint kell létezni a gyerekeknek.

Ráadásul most a Covid kapcsán láttuk, hogy bármilyen hülyeséget rá lehet erőltetni az emberekre, és a gyerekek ennek különösen ki vannak téve. Én ha túlságosan szivatósak egy munkahely szabályai, akkor megtehetem, hogy máshova megyek dolgozni (és elvben minden felnőtt megteheti, persze anyagi körülmények kérdése is). De a gyerek ha be van iratva az oskolába és mondjuk valami marha kitalálja, hogy fél napot maszkban kell lennie, akkor ő fél napot maszkban lesz. Ez embertelenség, és küzdeni kell ellene.

Külföldi példák is voltak, hogy mennyi marhaságot csináltak a gyerekekkel Covid védkezés címén. Egészen embertelen dolgokat ilyen ketrecekkel, meg padlóra rajzolt csíkokkal, keressetek rá.

Minden szabadságot szerető embernek a kötelező oktatás ellen kell lobbiznia. Én örülnék, ha nem volna kötelező. Attól még valószínűleg elküldeném iskolába a gyereket (ameddig pl nincs kötelező maszkviselés), de örülnék, ha nem volna kötelező.

Elviekben is a szülőnek a legfőbb érdeke, hogy a gyereke a lehető legjobb nevelést kapja, a többi csak kibic. Ezért a szülőének kell lenni minden jognak és felelősségnek, a többi ne ugathasson bele.

Általánosságban is minden kötelező dolog ellen kötelező küzdenünk ilyen vészterhes, diktatúrával fenyegető időben. Legalább most vegyük észre, hogy milyen komoly problémák ezek, ha már általában beletörődünk ezekbe a dolgokba.

Szerintem a mostani magyar iskolarendszer teljesen vállalható. Úgy értem, hogy nekem nem nehéz a szívem reggel, amikor beengedem a gyereket. A rendszer sem a legrosszabb, és a mi pedagógusainkat kedvelem. De aztán esetleg jön egy libsi fordulat, és akkor lesznek Drag Queenek meg érzékenyítés már óvodában is, ahogy Kanadában van már.

Vagy felfokozódik a helyzet, és maszk-kötelezettség lesz a termekben is (nálunk tavaly sem volt, de tudok iskoláról, ahol volt), ami azt jelenti, hogy fél napot abban kell ülni a gyereknek. Gyerek kínzás. Amikor már behozzák ezt a szabályt, akkor már késő védekezni ellene, ezért kellene már most a szabadságunkért küzdeni.

Ha belegondolsz minden kötelezettséget nagyon gyorsan diktatúrába lehet fordítani, illetve magától minden arra tart, hogy egyre több a szabály és kötelezettség. Nem tudom mi ennek az oka, lehet, hogy egyszerűen csak az emberek azzal bizonyítják a szükségességüket, hogy mindig valami újat bevezetnek. De ennek a folyamatnak ellen kell állni, és a legjobb lenne elvi alapon erős határvonalakat húzni, és azokat az alaptörvénybe bevezetni: teljes orvosi önrendelkezés, illetve a gyerekekkel a szülők teljesen rendelkezzenek, az állam nem szólhat bele. Egy ilyet volna szükségszerű betenni az alaptörvénybe. És akkor az iskolák nem tudnának eltévedni semmilyen irányba, de legalább volna alóla kibúvó.

Pedig nem. Vannak országok, ahol már a nem-mentes nevelés az alap, és kötelező érzékenyítés van kb óvodás kortól, de tuti hogy már 10 év alatt. Mégsem lázadnak a szülők, mert aki ugrál, attól elveszik a gyereket és odaadják másnak.

Azt, hogy idáig jussunk, szerintem csakis úgy lehet _biztosan_ megelőzni, ha alaptörvénybe tesszük, hogy az államnak semmi köze nincsen a gyerek neveléséhez, és a szülő teljes joggal rendelkezik azon az áron is, hogy akár hülye is lehet. Ha elrontja, a saját gyerekének rontja el.

Onnantól, hogy beleegyeztünk, hogy az állam azt tanít a gyereknek, amit csak akar, bármikor bevezethetnek olyat, amit nagyon nem akarnál, de akkor már késő lesz tenni ellene.

Azt, hogy idáig jussunk, szerintem csakis úgy lehet _biztosan_ megelőzni, ha alaptörvénybe tesszük, hogy az államnak semmi köze nincsen a gyerek neveléséhez, és a szülő teljes joggal rendelkezik azon az áron is, hogy akár hülye is lehet. Ha elrontja, a saját gyerekének rontja el.

Ezen már gondolkodok egy ideje, és számomra egy kicsit paradoxonnak tűnik. Ha a DQ-napokat (vagy bármi mást, lényegtelen, mit) akarjuk megelőzni, azt nem úgy lehet, hogy azt mondom, hogy az államnak semmi köze a gyerek neveléséhez, mert szerintem ezzel valamilyen szinten az intézményeknek szabad kezet adunk, amibe akár a DQ-nap (vagy bármi nem kívánatos) is belefér.

Azzal, hogy valamit meg akarunk előzni, a legegyszerűbb, ha (közintézményi, nem családi szinten) tiltjuk - viszont magával a tiltással rögtön bele is szól az állam a nevelésbe (persze a tiltással akár ellenkező hatást is elérhetünk, mint ami a szándék). Azaz világnézetileg meg bármilyen módon teljesen semleges nevelést nem lehet megvalósítani, mert a minden engedése (semmi nem tiltása) is már lényegében állásfoglalás, és a semmit nem tevés is befolyásolás.

A tiltás - amit például a magyar kormány bevezetett - valóban beleszól a nevelésbe, de ha valaki nagyon akarja, akkor meg tudja oldani: azt tanít a gyerekének, amit csak akar. Kitanítani belőle valamit, amit beletanítottak, na azt viszont nem lehet. Ezért a tiltás szerintem sokkal több szabadságot ad, mint a megengedés konkrétan ebben a kérdésben.

Azonban végleges megoldást az jelentene, ha semmit nem volna kötelező elfogadni amit az állam ad. Ehhez persze nagyon tudatos társadalomra volna szükség, hogy ebben az állapotban meg is tudjunk maradni.

Ezt az ordenáré fasságot meg honnan vetted? Az "új módszer" arról szól, hogy nem az iskolában passzírozzák bele a gyereket egyik vagy másik sémába. 

Így aztán nem sérül az iskolában aki "nem illik bele" a sémába. A szülőre hagyják ami a szülő dolga - szerintem. 
Ja hogy nálunk az állam nem bízik a szülőben? (99% helyesen egyébként)

Ez is lehet egy jó válasz, sőt a népünket ismerve ez egy statisztikailag jó válasz, ami magával hoz néhány egyéni tragédiát, de ettől még nem kellene fasságokat beszélni.

Gábriel Ákos

"teljes orvosi önrendelkezés, illetve a gyerekekkel a szülők teljesen rendelkezzenek"

Ha minden szülő normálisan állna hozzá lehetne ilyet, de ez nincs így. A feleségem óvónő ráadásul jó helyen, de ettől tud mesélni érdekes dolgokat.
Nézzük az orvosi önrendelkezést. Ez fertőző betegség vagy parazita esetén nagyon nem magánügy. Ha egy gyerek tetves lesz (nem attól függ, hogy a család mennyire tiszta, hanem hogy kivel találkozott a játszótéren) megengedhető-e, hogy a szülő azt mondja, hogy ő pedig nem írtja ki - ettől kezdve minden szülő folyamatosan tetűirtással fog foglalkozni. Ha elég sok szülő (meglepően kevés is elég) nem adatja be mondjuk a skarlát elleni oltást újra gyerekek halnának meg Magyarországon skarlátban. ... A kötelező oltások nem véletlenül kötelezőek. Én személy szerint az orvosi indok kivételével a be nem adásukat időben exponenciálisan növő büntetéssel sújtanám.
Mondom ezt úgy, hogy a kisebbik fiam egy kötelező oltás után került kórházba olyan oltási mellékhatással, amire azt mondta az orvos hogy ez vagy mellékhatás vagy leukémia - képzelhetitek mennyire jó napjaink voltak addig amíg kiderült, hogy miről van szó.

Ha a gyerekekkel teljesen a szülő rendelkezik akkor a hülyék is teljesen rendelkeznek. Ha valaki fényevő akkor etetheti fénnyel a gyereket? Volt olyan gyerek az oviban aki cöliákiás volt, de a szülők csak erős nyomásra vizsgáltatták ki. Attól kezdve, hogy diétás ételt evett megszűntek a hasgörcsei és behozta a testi és értelmi lemaradását a többiekkel szemben. Vegán anyuka gondolta azt, ha ő vegán akkor a gyerek is az kell legyen. Volt szülő aki az ellen tiltakozott a lezárásokkor, hogy a gyereke kezét ne fertőtlenítsék amikor bejön az óvodába (majdnem megverte az óvónőt).

> Ha a gyerekekkel teljesen a szülő rendelkezik akkor a hülyék is teljesen rendelkeznek. Ha valaki fényevő akkor etetheti fénnyel a gyereket?

Szerintem igen, ő baja. Értem, hogy meg akarunk menteni minden gyereket, de ha egyszer ez az ára a szabadságnak, akkor ez az ára.

Tudom, hogy ez egy szélsőséges álláspont, de a hipotézisem az, hogy amennyiben jogokat adunk az államnak, akkor az idő előrehaladtával egyre többet fog követelni magának - és a régiekes sosem engedi el, ha nem szükséges akkor sem -, és ez egy megállíthatatlan és szükségszerűen diktatúrához vezető folyamat. Ha teljesen kizárnánk az ilyesmit, annak viszont csak a hülyék (kölkei) volnának az áldozatai, tehát nem veszítettünk sokat.

> Volt szülő aki az ellen tiltakozott a lezárásokkor, hogy a gyereke kezét ne fertőtlenítsék amikor bejön az óvodába

Őszintén szólva én sem örülök a kézfertőtlenítésnek. A kézfertőtlenítés egy _valóban_ ártalmas szokás, nem tesz jót a bőrnek. Ráadásul erről sem bizonyított, hogy hosszú távon használna Covid ellen.

Az államot többek között azért fizetjük (adó), hogy elvégezzen egy csomó feladatot amit nem tudunk vagy ha mindenki maga végezné akkor az anarchiába torkollna (közlekedési szabályok megalkotása, rendőrség, bíráskodás ...) . A normálisak megvédése a hülyéktől szintén részben állami feladat. Ha teljesen csupaszon csak gazdasági szempontokat nézünk és az erkölcsieket teljesen figyelmen kívül hagyjuk (bár szerintem az a fontosabb) a fényevő esete akkor is emberölés. A társadalom már belefektetett egy csomót a gyerekbe azt a szülő ne tegye tönkre a hülyesége miatt. Jogos ha a társadalom (az államon keresztül) megvédi az érdekeit. A hülyék gyerekeit is meg kell menteni akár a szüleiktől is ha lehet (sokszor sajnos nem lehet) - az ő életük sem ér kevesebbet, mint az enyém vagy a tiéd. A gyerek nem a tulajdonom az én szabadságom kisebb-nagyobb korlátozása nem mérhető össze az ő életével. Azzal, hogy gyereket vállaltunk már eleve igen komoly önkéntes korlátozást vezetünk be az életünkbe - gondolom nem kell neked ezt magyarázni. 

Ha valaki egy társadalmon belül él a szabadsága szükségszerűen korlátozott. A klasszikus liberalizmus alapvetése szerint az én szabadságomat csak mások szabadsága korlátozza (az viszont igen). Az hogy mennyi hatalmat adunk a társadalomnak (ezt az államon keresztül gyakorolja) a demokrácia keretei között az emberek többsége dönti el. A történelem azt mutatja, hogy lehet az államtól jogokat visszavenni ha az a többségnek nagyon nem tetszik. (pl: királyság megszűntetése, köztársaság bevezetése, hivatalos cenzúra megszűntetése ...) Sajnos az államot részben a politikusok működtetik akik nem feltétlenül a társadalom érdekét tartják szem előtt és ha az ütközik az övékével nem kétséges mit választanak. Ez ellen hat a jogállam fenntartása, a hatalmi ágak szétválasztása és mindenféle fékek és ellensúlyok beépítése amivel a társadalom igyekszik meggátolni, hogy valakinek vagy valakiknek korlátlan vagy ahhoz közelítő hatalma legyen. Ha ezt nem engedjük lerombolni kordában tartható az állam hatalma. És nem fordul elő, hogy valaki deklarálhatja, hogy "az állam én vagyok".

Fertőző betegségek és paraziták elleni védekezés: Erre nem reagáltál pedig igen jó példája annak, hogy valamennyit fel kell adni az egyén szabadágából a társadalom érdekében. Ráadásul ez az adott egyénnek is az érdeke, még ha nem is fogja fel.

Kézfertőtlenítés: Az állandó kézfertőtlenítés valóban káros. Ideiglenesen lett kötelező azért, mert az akkori ismeretek szerint többet használ mint árt. Az apukának amúgy az volt a baja, hogy mi lesz a a gyerek utána majd nyalogatja a kezét és kitudja miféle borzalmas anyagokat visz a szájába. A kompromisszumos megoldás az lett, hogy kézfertőtlenítés nélkül nem jöhet be - viheti haza a gyereket, de ha ő is és a gyerek is fertőtleníti a kezét utána nyugodtan mossanak kezet szappannal és akkor lemossák a borzalmas kemikáliákat. Ez így elfogadható volt neki, mert valójában nem hülye. Ehhez persze az kellett, hogy a feleségem mint óvoda vezető beavatkozzon és mivel gyógypedagógus végzettsége is van [ :-) ] tudta kezelni az apukát.

A kompromisszumos megoldás az lett, hogy kézfertőtlenítés nélkül nem jöhet be - viheti haza a gyereket, de ha ő is és a gyerek is fertőtleníti a kezét utána nyugodtan mossanak kezet szappannal és akkor lemossák a borzalmas kemikáliákat.

Mondjuk ha szappanos kézmosásra lehetőség van, akkor minek mellette még fertőtleníteni is? Bőven elég az egyik vagy a másik.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Az óvodáknak elő volt írva, hogy a kézfertőtlenítés kötelező. A kézmosásra mindig van lehetőség, de a tapasztalat az, hogy a szülők nem szánnak időt arra, hogy rendesen (20 másodperc) megmossák a gyerek kezét aki vagy azért nyíg, hogy menne már játszani vagy azért, hogy nem akar óvodába menni. Amúgy a szappan is szárítja a kezet - a koronavírust is úgy nyírja ki, hogy feloldja a lipid burkát. Lehet persze jobb szappant is kapni és jobb kézfertőtlenítőt is. A nyakra főre való kézfertőtlenítés szerintem is inkább káros, mint hasznos, békeidőben (= nincs járvány) nem is kötelező.
Akkor inkább azokkal a szülőkkel kell küzdeni akik behozzák betegen a gyereket és ezzel fertőzik a többit. Az indok a felszínen az, hogy reggel még nem volt beteg (lázas, köhög ...) a háttérben meg az van, hogy nem tud (akar) a beteg gyerekkel otthon maradni. Nem nagyon megy be az az érv, hogy ez a többi gyerekkel és a szüleivel való kitolás, sőt ha más is ezt csinálja (márpedig ha sokat lesz beteg a gyereke sajnos ezt fogja) akkor az ő gyereke is gyakrabban lesz beteg és maradhat vele otthon.
Tipikus közlegelők problémája. A megoldás nehéz, mert vannak gyerekorvosok akik vizsgálat nélkül adnak "közösségbe mehet" igazolást. Működő, de mindenkinek kellemetlen megoldás, hogy a nótórius szülő gyerekét betegség gyanúja esetén megvizsgáltatjuk az óvodaorvossal és ő mond olyan időt ameddig a gyerek biztosan nem mehet közösségbe. Korlátozzuk az egyén szabadságát a közösség és hosszú távon az adott egyén érdekében.

Sajnos ez régebbi jelenség. Igen érzékeny helyen kellene nekifutásból megrúgni az olyan orvost aki tudja, hogy beteg a gyerek és mégis közösségbe engedi. Majd megkérdezem a feleségemet, hogy elmentek-e már az oviból akik rendszeresen ilyen kamu igazolásokkal jöttek - valami ismerős orvos állíthatta ki nekik. Akkoriban elgondolkodtam rajta, hogy lehet, hogy megérné megfenyegetni, hogyha ilyenekkel jelennek meg rendszeresen akkor értesítjük a kamarát.

A "korlátozott" talán kifejezőbb: elsőként a "körzetesek és testvéresek" majd "a körzetesek" töltik fel a létszámkeretet, utána lehet puncsolni.

Nálunk 28 helyből 22 testvéres volt, a maradék 6 helyre ment a körtánc...és hiába 1 utcára vagyok az intézménytől, mivel már "tagintézmények" vannak, maga a körzet egy baromi nagy kör, így akár a kerület másik végébe is szólhat a kvótahelyem egy másik tagintézménybe (amit valaki, valahol eldönt) ami egy vicc, de értem, hogy milyen faszán lehet így az iskolai erőforrásokat kiegyensúlyozni.

Más kérdés, hogy ez így a gyereknek/szülőnek inkább lutri mint választás.

Ezután következik a csoport/osztály/pedagógus választás ami legalább ilyen kardinális, ha nem az egész esszenciája. Na ott már semmilyen írott vagy íratlan szabály nincs, csak a nyalás/könyöklés.

(Szóval még azt a tézist is cáfolnám, miszerint a lakóhelyed megválasztásával/kifizetésével tudod befolyásolni az óvoda/általános iskolai választásodat)

Namost a fenti keretek között még csavarj rajta egyet, hogy körzeten kívüliként akarsz versenyezni egy helyért. Amivel kiscsoportnál/elsőben azt kockáztatod, hogy ha nem sikerül, akkor a körzetes helyeden tutira a legutolsó kimaradó helyet kapod, ahol valószínűleg okkal maradt hely.

A fenti helyzetkép valószínűleg teljesen sci-finek tűnhet egy olyan településről ahol mondjuk minden évben billeg a mérleg, hogy lesz-e elég gyerek, hogy elinduljon az év (még az adminisztratív átirányítás mellett is)...de egyúttal az is látszik, hogy ugyanazt a rendszert alkalmazni két különböző helyzetre, egy orbitális f*sság.

"The only valid measurement of code quality: WTFs/min"

Értem. Tehát amikor bemegyek a Sparba este, és már elvitték az összes kenyeret, amit venni szoktam, és emiatt mást kell vennem, akkor sérülnek a szabad kenyérválasztási jogaim.

Mégis, hogyan oldanád meg a szerinted szabad iskolaválasztást? Sőt, mi van, ha 200-an akarnak ugyanahhoz a tanárhoz kerülni? Akkor mi legyen?

Ugyan már nagyon régen volt, de jelzem, hogy nekem bizony felvételizni kellett a testnevelés tagozatos suliba 6 éves koromban. Mondjuk az igaz, hogy nem írásbeli volt. Vagy százan jelentkeztek a húsz helyre, szóval valahogy el akarták dönteni, hogy mégis melyik húsz jöhet.

Csaba

Nalunk videken sulinkban indult tobb osztaly. Ott ugy ment, hogy olvasas,iras,osszeadas,kivonas + logikai feladatok es testnevelesi felmeres.

Egyik osztalyba kerultek a testibol jobbak (legyen A).

Masikba aki alap skillekbol jobb (legyen B).

Harmadik meg ciganyok/gyengebb kepesseguek. (paran, a keson erok idovel atkerultek A vagy B osztalyba. Nekik szigorubb tanarjaik voltak, bokafogas+seggberugas, kulcscsomopofon, stb. De igy behoztak lemaradast gyorsabban.)

Nem, akkor elofordulhat, hogy a korzetes iskolaba kell beiratkozni. A korzetes iskola koteles felvenni. A kvalifikacio nem ordogtol valo dolog. Jelenleg pofara megy a dolog egy tuljelentkezes eseten; most meglenne a lehetoseg, hogy kepessegalapon tortenjen a felvetel.

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

A meritokrácia sokkal többet ad, mint amennyit elvesz. Tartom magam a fentebbi véleményemhez. Nincs olyan, hogy valakinek alanyi jogon jo legyen, masnak az egyenloseg elve alapjan szar, csak mert "egyenloseg van", Ez utobbi kivel szemben lenne igazsagos/igazsagtalan?

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

Az első bekezdésedet gondolom a körzeten kívüli sikertelen jelentkezés negatív következményére írtad...amit mondjuk én inkább csak mint reménytelen workaroundként írtam, sem mint normális forgatókönyvként.

Én úgy gondolom, hogy ha van A-B lehetőség, akkor az a szabad, ha (az egyértelmű feltételeket teljesítve, fenti példa alapján a kenyér árát árát kifizetve) bármelyiket választhatom, megkapom. ( Itt még gondolkoztam, hogy egyenlő feltételt írjak-e, de az már talán utópisztikus)

Ha esélyeket latolgatok, akkor az nem választás, hanem szerencsejáték. A rulettasztalon is szabadon rakosgatják a zsetonokat... Jelentkezel valahová, de kilométerekkel arrébb vesznek fel mint a szomszédodat mert "mekkora királyság 3-4 iskolai körzetet összevonni", te meg cűgölöd a gyereket minden reggel.

Intézményválasztás != Pedagógus választás!

Alapvetően a cél mindenképpen az lenne, hogy olyan nüansznyi különbségek legyenek, hogy ne legyen értelme közelharcot vívni érte. És itt nem az egységesen szarra gondolok :) Valamint legyen akkora kapacitás, hogy a természetes, szubjektív preferenciák eloszlását lehetővé tegye (van akinek a szigorúbb, van akinek a kedvesebb jön be).

Az intézménynél egyértelműen értelmes körzethatár kell megfelelő kapacitással. A pedagógusnál azért sok lehetséges verziót el tudok képzelni, a súlyozott/súlyozatlan sorsolástól kezdve a jelentkezésig, szituáció függő. A lényeg az átláthatóság lenne, mert a mostani bájolgásos szertartás felnőtt emberekhez szerintem méltatlan (beleértve az igazgatókat is persze).

(U.i. szerencsére mi ezen már túl vagyunk, de még mindig tudok ideges lenni, hogy egy ilyen alapszolgáltatásért mit kellett szenvedni...az első állatkertből (32 fős ovicsoport egy 30 nm szobában) a gyereket 4 nap után kellett kivenni)

"The only valid measurement of code quality: WTFs/min"

Én úgy gondolom, hogy ha van A-B lehetőség, akkor az a szabad, ha (az egyértelmű feltételeket teljesítve, fenti példa alapján a kenyér árát árát kifizetve) bármelyiket választhatom, megkapom

Tudsz olyan példát a gyakorlatban, ahol ezt megszámlálható javakkal sikerült megoldani? Lehet az ülésfoglalás a repülőn, mozijegy, férőhely az osztályteremben, stb.?

és oldja meg lényegében azonnal a körzeti iskolába való besorolás

Bocs, későn van már és lehet, hogy elvesztettem a fonalat, de nem világos, hogy szerinted mit is old meg a körzeti iskolába való besorolás? Itt Finnországban az van, hogy kötelező az általánosban a körzeti iskolába járni, gyakorlatilag nincs kivétel. Illetve elvileg van, ha idegen nyelvű vagy Waldorfos iskolába jár a gyereked, csak akkor. Miután ebből itt, az ország 2. legnagyobb városában kettő darab van, gyakorlatilag mindenki más a körzeti suliba jár. Jelentem, ennél erősebb szegregációt nehezen tudok elképzelni, mert jelentős különbségek vannak a szegénysor és a gazdag negyed általános iskolái között. Ebben a rendszerben csak akkor tudsz jobb sulit biztosítani a gyerekednek, ha van pénzed arra, hogy jobb környékre költözzél. Nekünk eszement mázlink volt, mert minderről mit sem tudva sikerült beköltöznünk egy nagyon jó környék szélére a kertvárosba, úgyhogy a gyerekeink minden széppel jóval ellátott suliba járnak (jártak, már csak a legkisebb általános iskolás). Ehhez képest a lakótelepi suliba járó ismerősök gyerekei, pláne az ott tanítók elég félelmetes sztorikat mesélnek. Szóval totális az anyagiak mentén megvalósuló szegregáció.

Ha nem erre az aspektusra gondoltál, akkor bocs, tényleg későn van.

Csaba

Mert amúgy ez nem történik meg:
- olyan ruhadarabokkal/kiegészítőkkel, amit nem takar el az egyenruha
- illetve abban a pillanatban úgy egészben, amikor vége a tanításnak.

A vagyoni különbségekre való normális reakciót viszont az segíti, ha beszélnek róla az iskolába. (ami úgy pont annak az ellenkezője, hogy takargatják)

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Az iskolai egyenruha egy hazug dolog fölösleges és gusztustalan erőltetése.

Nem vagyunk egyformák, nem kell erőlködni azon, hogy annak hazudjuk magunkat.

Még csak gyakorlati haszna sincs, mint a katonai vagy a munkahelyi egyenruhának, teljesen jól lehet tanulni mindenféle más ruhában is.

“Any book worth banning is a book worth reading.”

A megkülönböztetésről beszélni kell, nem takargatni mindent.

Rengeteg probléma erősen leegyszerűsödne ha már általános iskolában előkerülne és normálisan beszélnének róla. 

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Mit ersz el a beszelgetessel?
Lazan kapcsolodik, de: Az iskola hozott anyagbol dolgozik; jo pelda a erre a most ongyilkossagba menekulo 16 eves srac esete, ahol "biztositotta az osztalyfonok" a fiut, hogy tobbe nem fogjak zaklatni. A gyakorlatban az tortenhetett, hogy a srac panaszkodott az osztalyfonoknek, amikor is a szanalmas vegleny osztalytarsai meg jobban elkezdtek zaklatni.
Ezt otthonrol hoztak; a szulok tehettek rola.

F...omat az erzekenyitesbe, folyamatosan azzal vannak elfoglalva, hogy a buzizaszlot simogassak, de a valodi problemakra nem keresnek megoldast - pedig ez bizony az. 

Ha a -barmilyen- differencia arnyalva van, a helyzet is mas. Liberté, égalité, fraternité < ennek nem csak politikai jelentese van - sot: elsosorban nem. Az egyenruha egyfajta egyenloseget is teremt.

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

Volt amúgy időszak, mikor minden iskolában kötelező volt az egyenruha, én még akkor kisnyúl voltam, ha van valaki, aki emlékszik és hordta, leírhatná, hogy tényleg jó volt-e, vagy nem is annyira (így legalább egy szubjektív inputunk lenne)

“Any book worth banning is a book worth reading.”

A saját elbaszott példámból okulva azt gondolom, a gyereknek a képességeitől függetlenül szüksége van olyan közösségre, ami rímel a valódi világra.

:)

Több ismerősömnek az a technikai megoldása, hogy még az iskolarendszer kezdete előtt külföldre költözik a gyerek miatt. 

Szerkesztve: 2021. 09. 09., cs – 14:19

Nemide.