Eltűnt(?) játéktípusok

Fórumok

Milyen videojáték típusok tűntek el mára? Ez alatt azt értem, hogy ma megvásárolható új gép nem rendelkezik az ehhez szükséges speciális hardverrel. (Természetesen a megőrzött régi gépek ma is működhetnek) 

- Fénypisztolyos lövöldöző játék, amelyben a képernyőn látható ellenségekre lehetett lövöldözni egy játékpisztollyal. Én ilyet élőben sohasem láttam, azt olvastam ezekről fórumon, hogy a crt képernyő pásztázó elektronsugarát érzékelte és az időpillanatból számolta ki a konzol, hogy épp a crt képernyő melyik részére céloz vele a játékos. Lényegében egy egyszerű kamera volt játékpisztoly kivitelben. 

- Kinect. Sajnos kikerült az Xbox-ból. S/X generációhoz már meg sem jelent. 

Gondolom van még pár spec gamer hardver aminek az eltűnése miatt mára megszűntek a hozzájuk kapcsolódó játéktípusok. Mik voltak még? 

Hozzászólások

Szerkesztve: 2021. 07. 31., szo – 15:39

Joystick, paddles (pong-tipusu jatekok), es az autoszimulator (kormany, pedalok) is csak a hardcore vonalon maradtak meg.

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Meg a Joystick mint olyan mennyi lehetett az akkori Joystickok max. állása? 8 ? És az már lehet sok is volt :) Kérdés mire gondolt a költő, hogy Joystick 2 állás max, 4 állás, 8 állás -> annál komplexebb már szerintem nem nevezhető a régi "old school" Joysticknak :)

de fixme, ez csak úgy amit előkapartam a régi emlékeimből :) 

Volt ugye a digitalis joy (8 allas max) es az analog (x-y koordinata menten analog modon erzekel, ala potmeterek). Utobbi maig letezik, fokent repszimulatorokhoz, de a klasszik platform, ugralos gamek kikoptak, fokent amiota super mario bekoszont a gamepaddal.

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Egy éve kb. jött ki a Rebel Galaxy Outlaw, erősen a Privateer nyomdokain, akinek ott bejött ez az árkádabb, nem szimulátoros repülés, az vessen rá egy pillantást, szerintem nagyon jó lett.

“It is said that your life flashes before your eyes just before you die. That is true, it’s called Life.”

Az az űrhajós repülős + fps mászkálós játék elég munkaigényes a játékfejlesztők részéről. A Star Citizen egyből ezt ígérte és még mindig messze van az az 1.0 de az odyssey bebizonyította lehet ezt még rosszabbul is csinálni. A Cyberpunk 2077 minta nem egyedi jelenség volt. Megy a spórolás a klasszikus tesztelésen, majd tesztelik a vásárlók élesben. A góré bocsánatot kér és utólag javítják a hibákat. De spórolnak egy rakat pénzt és úgyis megveszik. 

Az itt-és-most-azonnal pistikék szopóágra kerülnek, és azok járnak jól akik úgy egy évvel a megjelenés után veszik meg a kiszemelt játékot. Addigra javítják a bugokat és még egy akciós leárazás is esélyes. 

Va, csak a vele jatszhato jatektipusok tuntek el (ugye a kerdes ez volt).

Nekem nem úgy tűnik, szimulátorban és arcade cuccokban is megtalálhatja mindenki a számítását. Az új FS pedig még fel is pörgette a joystick piacot, alig tudtam venni egy bármilyet a megjelenés körül, szerencsére mostanra rendeződött a helyzet.

Amik még nagyon eltűntek mostanában: kalandjátékok, és mászkálós/platformer játékok. Vannak még, de nagyon kevés, inkább indie kategóriában csak. Aki ilyenekkel játszik, az jórészt retrózással köti egybe. Nem is az irányításuk miatt, mert bőven mennének ezek bill, egér, controllerel, hanem a mai 3D, meg rohanós, ingerekben túlhajtott világban már nincs ezekre igény, nem villanyozza fel az embereket.

De tapasztalatom szerint a táblás játékok is kicsit így jártak, sakk, go, stb., játsszák még ezeket, de csak profik, egy szűk réteg, profi engine + keret GUI kombót használva, akik egyben sportként is űzik, nem csak játékként játsszák. De ilyen átlag játékkiadók már nem adnak ki ilyet, mint. pl. régen a Chessmaster. Vannak persze még ilyenek, de nagyon kevés, pl. VR-os sakk meg ilyesmik, de nem nagyon látom, hogy valakik is játszanának vele.

“I didn’t start using Linux so I could have friends.” (Luke Smith, 2019) 🐧

Ó, jó öreg text adventure játékok, anno még CPC 464-en ezeket toltam! De jó is volt! Rajzoltam hozzájuk a térképet, merre kell menni, mi van ott, mit kell kérdezni, csinálni...

Most másfél napi keresgélés után meg is lett a két kedvencem, Forest at the World's End, és Jewels of Babylon

A mászkálós/platformer igazából nem tűnt el, csak lett egy evolúciója kb a Tomb Raider környékén. Ott kettévált a hátsó nézetes játékokra, mint a Star wars: Jedi Fallen order, vagy a Ratchet & Clank: Rift apart és maradtak azért a klasszikus kinézetű játékokból is, de ott tényleg az van, hogy azokat kifejezetten a célközönség keresi ahogy te is írod....

"A fejlesztők és a Jóisten versenyben vannak. Az előbbiek egyre hülyebiztosabb szerkezeteket csinálnak, a Jóisten meg egyre hülyébb embereket. És hát a Jóisten áll nyerésre." By:nalaca001 valahol máshol

Igen, ez benne van. Bár azért gyengébb engine-ek, ha leveszed az erősségszintet, azért eltologatja a bábukat. De a go meg a többi se népszerű. Max. kártyajátékok, de az is csak OS-be meg böngészős webes játékként (Flash játékokat felváltva), de kiadni nem adnak már ki játékkiadók ilyet. Pedig ezek is népszerűek voltak anno.

Lassan már minden játék kihal, amin nem 3D openworld/mmorpg, nem FPS, nem stratégia. Szimulátor is csak 1-2 van már, talán az autós játékok még úgy ahogy mennek, de azok is stagnálnak.

“I didn’t start using Linux so I could have friends.” (Luke Smith, 2019) 🐧

Amik még nagyon eltűntek mostanában: kalandjátékok, és mászkálós/platformer játékok

 

Szerintem a point-n-click játékokat a grafika fejlődése meg a berobbanó új ötletek avultatták el. Ráadásul ezekbe tényleg kellett rendesen megírt sztori, nem volt értelme a speedrun-nak. Indie-kben nem tudom, van-e elég jó (sztori meg grafika) amit érdemes lenne megvenni (nekem utolsó emlékeim a műfajból kb a Day of the Tentacle, Simon the sorcerer, Larry sorozat, Hero's Quest időkből vannak). De van ilyen Androidra is, pl. a The Silent Age (nem komplex, de nagyon hangulatos).

Táblásak: okostelókra költöztek, sőt, még ezer féle lett ami PC-n szerintem sose volt. Ha már chessmaster, akkor ott van Androidra a chess.com, simán lehet játszani 1000 féle erősségű gép, vagy kb. azonos erősségű online játékos ellen.

 

Szerintem a casual "piacot" átvették az okostelók a PC-től.

Voltak pisztolyok, amelyek csaltak, csak az számított, hogy mikor nyomod meg, az teljesen mindegy volt, hogy mire célzol.

Meg a PS EyeToy is lassan kikopott, kicsit meg volt PS Eye néven, aztán átmentek a Move-ra

“It is said that your life flashes before your eyes just before you die. That is true, it’s called Life.”

Osztott képernyős játékmód.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

A Kinect halálát nem is értem, még manapság is jókat játszunk vele néha.

Korokre osztott jatekok es egy gepen multiplayer-ben jatszhato jatekok.

Nem tudom kinek artottak. :(

szerintem a korokre osztott jatekok helyett a fizikai tarsasjatekok terjedtek el (tarsasklubok).

 

Mi neha jatszunk ketten battle for wesnoth-ot helyi halozaton. Osregi jatek, telefon hotspotjan jatszottuk, csak a xiaomi telefon nem engedi a belso ip cimeknek, hogy lassak egymast (uazon a hotspoton).

 

Igy mar vagy fel eve nem vettuk elo.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Azt írják game controlleres irányítást nem sikerült használhatóra megcsinálni, ami szvsz nem akkora probléma és az eredetiben olyan nem is volt. Ahogy te is írod az eredetiben is bonyolult volt az irányítás. Viszont megszűntek a makrók, nélkülük sok rendszeresen használt funkció repetitív gombsorozat nyomogatással oldható csak meg, ami nem túl szórakoztató. De bugok legalább nálad akkor nem jelentkeztek. 

House of the Dying Sun

Joy nélkül el se kezd, szvsz...

Star Wars szimulátor. X-Wing Alliance óta volt valami jó?

Az olyan játékokat szerettem, amihez lehetett pályát építeni/szerkeszteni, és azt bejárni/játszani rajta. Az ilyen régen is kevés volt, ami volt azt is harmadkézből származó programokkal, vagy hexaeditorral lehetett piszkálni. 286/386, DOS... stunts, wolf3d, civilization, úgy nagyjából ezek voltak, több mint 10 éve nem is próbálkoztam játékokkal. Ja, még volt egy kedvenc, nagyon kezdetleges játék: laby.com. A labirintus keretezőkarakterekből volt a programfájlon belül, amit hexaeditorral simán át lehetett rajzolni. A program a labirintus rajzával együtt 5kbyte sem volt :D

-fs-
Az olyan tárgyakat, amik képesek az mc futtatására, munkaeszköznek nevezzük.

LAN-on (a játékkiadó internetre publikált szervere nélkül) játszható multiplayer játékok is eltűntek.

Olvasom a fenti dolgokat, is szinte bármire tudnék ellenpéldát mondani, nagyon virágzik most a játékipar, minőségi és mennyiségi szempontból is, szerintem inkább csak az van, hogy nem nagyon játszanak azok, akik platformert, szimulátort, vagy bármi egyebet hiányolnak a fenti commentekben, szóval inkább csak nem ismerik a felhozatalt.

Viszont amit írsz, az tényleg valid, ez a feature kihalóban van, illetve átkerült gyártói/kiadói oldalra, azaz ők üzemeltetnek szervert, és online lehet játszani zárt meccseket (is), ezzel támogatva pl. egy LAN partyt, ha éppen valaki ott akar multizni a haverjaival. A baj vele csak annyi, hogy X év múlva ezeket a szervereket le fogják kapcsolni, és akkor bukó a dolog. Illetve hogy függ az egész az internetkapcsolattól, szóval az isten háta mögött, 50 liter kannásborral megtámogatott party esetén már nem biztos menni fog a dolog.

Olvasom a fenti dolgokat, is szinte bármire tudnék ellenpéldát mondani

Szintén

Viszont amit írsz, az tényleg valid, ez a feature kihalóban van, illetve átkerült gyártói/kiadói oldalra, azaz ők üzemeltetnek szervert

Még csak ez sem teljesen igaz, az tény, hogy nem feltétlen a játékon belül találod meg a local szerver indítási lehetőséget, de igen sokhoz van lehetőség, letölteni és ténylegesen lokálisan futtatni a szerver részt is. Több ilyen szervert is üzemeltetek (kizárólag baráti körben/körnek). Persze itt sokszor +1 licenszre is szükség van, mert vannak játékok amik szerverei nem indulnak el anélkül, de ez már egy másik kérdéskör.

Egyszer elgondolkodtam rajta, hogy kene csinalni retegelt lemezbol egy jatektermi rendes jatekgep burkolatot, olyat mint amibe kamasz korunkban nyomtuk befele a zsetont, amikor kiirta, hogy "insert coin".

Bele valami gyik gep, rpi vagy hasonlo, rajta par szaz arcade jatek, es betenni a gyerek szobajaba, vagy le a pincebe, ahol hideg marad a froccs.

A legfaszabb az lenne, ha lapraszerelhetore, osszehajtogathatora lenne megcsinalva. Az ember elmegy par napra akarhova, haverokkal kenus tura (fix bazissal, nem mindig tova halados) vagy akar valami lightos szalloda, par napra, es ott felallitani.

Biztosan lenne par felnott meg gyerek aki ravetne magat, es nekiallna vegignyomni a mortal combatot, vagy super mariot, vagy akarmit.

A gombok vezerleset viszont fingom sincs, hogy hogyan kene megcsinalni.

Én is gondoltam már rá, hogy építek egy hasonlót, de csak fél méretben, nem teljes doboz.
Olyasmit mint ez: https://www.youtube.com/watch?v=isiLRtJlUso
Az a baj, hogy még ezt sem lenne hova tenni. Szóval max az építés őröméért készülne, utána eladnám. De ahhoz meg lehet nem lenne szívem már. Itthon viszont egyszerűen nem lenne helye. :(