Napi áru- és pénzforgalom nyilvántartása

Fórumok

Egy barátom keresett meg vele, akinek több helyen van kisboltja/iskolabüféje,stb. A cél, hogy a jelenleg teljesen papír alapon működő pénz- és áruforgalmat digitalizáljuk. Ezek különböző helyen vannak, jó lenne valamilyen módon egységben kezelni őket. Fontos tudni, hogy a pénztárgéppel ez nincs kapcsolatban, tehát nem kell adóügyi dolgoknak megfelelni, inkább a saját belső igények kiszolgálására lenne. Mivel saját dolgok is megjelennének benne (árrés számítás, külön a kártyás/átutalásos/készpénzes fizetés, dolgozók fogyasztása,pénztárban lévő váltópénz, stb). Az egész nem túl bonyolult, de összetett dolgok is vannak benne, egy szétmakrózott excell táblával is meg lehetne csinálni, de azt nem szeretném, ha nem muszáj. Körülbelül 16 oszlopról van szó, vagyis kb 16 féle rekorddal dolgoznánk. Jó lenne, ha ezek egy primitív excel táblához képest legalább annyival fejlettebbek lennének, hogy ha mondjuk beírom a bruttó összeget, akkor kiírja a nettót, és ez visszafelé is működne.  

Nem tudom, hogy van-e ilyen kész program ami nem túl drága, vagy egyszerűbb/ésszerűbb-e a nulláról írni egyet és azt tákolni. Vagy, ami esetleg még szóba jöhet, ha van valami szabadon módosítható kész projekt, amibe belenyúlok és testreszabom. Gondoltam egy online calc/excel táblára, ami a db alapját képezné és ehhez írni egy access frontendet, ahol tudok saját nézetet generálni és szabadon állíthatom össze, hogy mit mivel szeretnék számolni. (csak ne utálnám annyira a VB-et) Vagy megírhatom pythonban is, jó gyakorlat lenne, de az több idő és pénz.

Vagy várom az ötleteket.

Hozzászólások

Google táblázat, vagy táblázatok és Google ApsScript https://developers.google.com/apps-script. Esetleg adatbevitelhez Google Form.
Ok., meg kell tanulni, de utána elég szépek a lehetőségei. És ha minden boltban vezetik, akkor a központban is ott van.
Lehetnek boltonkénti táblázatok amikből a szkripttel feltölti az összesített táblázatba az adatokat.

Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba!; DropBox

Szerkesztve: 2021. 07. 12., h – 12:36

A "pénz- és árufurgalom digitalizálása" mint feladat elég hülyén hangzik. Rengeteg alkalmas kisvállalati  rendszer létezik, ami ezzel foglalkozik. Olyat egyet sem ismerek, amelyik olyasmit, hogy leltár, készlet, pénztár alapvető bizonylatkezelés nélkül értelmesen kezelni tudna. Ha a bizonylatokat is kezelni akarod, akkor már van is mit digitalizálni benne és belépnek olyan fogalmak is, mint pl. főkönyv, bank, kontírozás stb. Magyarul egy több telephelyes ERP lenne a feladat, ilyen is van, több, köztük olyan is, amelyik nem is túl drága de erős tulajdonosi késztetés nélkül bottal nem piszkálnám az ilyen témát. Ha persze Google Apps szinten meg lehet oldani, az más, ha viszont komoly a kérdés és úgy is sikerül táblázatokkal kezelni, akkor talán szólni kéne a svéd akadémiának, ne keressék az idei Nobel díjast egy percig se már tovább.

Esetleg keress rá az opensource ERP-kre. Pár éve kellett volna ERP-vel foglalkoznom, akkor nekem az Odoo-t ajánlották. Elég sok modul van hozzá (pl. PoS) és python alapú, ha egy modult testre kell szabni. A HUP-on valószínüleg van olyan, akinek van vele konkrét üzemeltetési tapasztalata is.

* https://en.wikipedia.org/wiki/Odoo
* https://www.odoo.com/app/point-of-sale-shop
--
Légy derűs, tégy mindent örömmel!

Az attól függ, hogy mi a feladat. Köztünk maradjon, de ebben a témában már a feladat felmérése is pénzbe kerül. Nekem ami átjött (kisbolt, több helyen, készlet, leltár, pénztár, árrés) az kizárja, hogy ilyesmire lenne jó ingyenes megoldás. A feladat ui. súlyosabb, mint amilyennek elsőre látszik. Indulj ki mondjuk abból, hogy egy rendszer kell, ami megfelel minden igénynek, ha olyat javasolsz, ahol az adatokat külön kell kitöltögetni, az eleve haszontalan.

Köszönöm a jó tanácsokat. Átbeszéltük a dolgokat és úgy tűnik, hogy egy acces-szerű megoldás lesz a legjobb.

De nem MS Office alapon, hanem LibreOffice Base alapon szeretném megvalósítani. A fejemben (és a papíron) lassan összeáll az adatbázis struktúra (táblák, relációk, formok, jelentések, stb.). Szóval köszönöm a hasznos ötleteket.

Amit még kérdeznék: létezik-e ilyen összekattingatós gui-s program amivel meg lehet oldani a feladatot? 

Nem akarok negatívnak tűnni - de nagyon nem lesz jó LibreOffice + access-szerű megoldás... - sok szívás és nem éppen üzembiztos működés miatt.

Ilyen desktop adatkezelő/nyilvántartó programot könnyebben írod meg Visual FoxPro vagy FreePascal + SQLite vagy Lazárus IDE -vel.

Tudom, hogy régi technológia, de a befektetett munka még itt lenne a legkevesebb. Meglévő rendszerek átszabása, az felejtős - sose jött be. x100 évvel ezelőtt én is gondolkoztam ilyen problémákon.

For Whites Only meeting room!

Amit még kérdeznék: létezik-e ilyen összekattingatós gui-s program amivel meg lehet oldani a feladatot? 

Ha ilyesmiben gondolkozol, én megnézném az Oracla APEX-et. Lehet, hogy van más cucc is, amiben ennyire egyszerű összekattintgatni egy alkalmazást, és persze ehhez is kell doksit olvasni eleinte amikor elkezdesz valamit összekattintgatni, de azok közül, amiket ismerek, én ehhez szoktam visszatérni, mert tényleg egyszerű.

Most épp egy ingyenes Oracle cloud adatbázist használok és annak a tetején ülnek az Apex alkalmazásaim. Ha még nem próbáltad ki, akkor tesztelésre az ingyenes cloud egy jó irány.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Igen, nem a Delphi, amit free ként lehet használni. Pontatlanul fogalmaztam.

Csak azt szerettem volna leírni, hogy mihez hasonlit.

Ez egy teljesen más magán projekt:

"..Lazarus is a Delphi compatible cross-platform IDE for Free Pascal. It includes LCL which is more or less compatible with Delphi's VCL."

For Whites Only meeting room!

Ahhoz a base-nek nagyon sokat kellett fejlődnie az utóbbi években, hogy azt ajánlani tudjam. Amikor utoljára néztem eléggé katasztrófa volt.

Ha már ilyen előző évezredbeli megoldásokban gondolkodunk, akkor azért az Access 1000x használhatóbb, de annak is megvannak a nyűgjei. Én biztosan tennék mögé egy rendes SQL szervert, aztán ODBC-n kötném be, igaz ez is szívás, de ezt legalább lehet később skálázni, meg valami rendes webes felületet tenni elé.

"base"  -t nem értem - Dbase -re gondoltál?

Lazarusnak van ODBC drivere és natívan MYSQL, PostgreSQL, FireBase stb.. 

"lehet később skálázni" - mihez 3 bolthoz ?

Lazarusnak van egy nagyon jó desktop UI eseményvezérelt szerkesztője pascal kódbázison - ami crosspatform (Windows, MAC, Linux). Nagyon egyszerűen megtanulható.

Egyedi program készítésekor nem árt figyelembe venni, hogy mennyi fejlesztői órát hajlandó/tud a megrendelő kifizetni - egy webes frontend sőt "rendes" webes felület a rászánt költségek 20x vinnék el..

Ma, Magyarországon a legtöbb könyvelő egy Visual Foxproban írt dbf alapú rendszert használ - teljes megelégedéssel..

For Whites Only meeting room!

Mivel egy LibreOffice Base-ről szóló hozzászólásra reagált, feltételezem, hogy a "base" a LibreOffice Base-t jelenti.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

A LibreOffice Base-re gondolt és igaza van. Skálázásnak sokféle módja van, 3-nál több bolthoz, vagy adatbázis mérete nő, stb.. A Base-nek szerintem is az a baja, hogy nem skálázódik, kisebb adatbázisokhoz találták ki, ha azon túlnő könnyen beleáll a földbe, ezen értem, hogy súlyos teljesítményproblémák. Már azért 3 boltnál is jókorára hízhat az adatbázis idővel.

Lazarust én nem erőltetném, egész Delphistől és Pascalostól. Nem elvileg vagyok ellene, de ezek azért elég elavult dev toolok és nyelvek már, én ilyenre nem építenék. Elég sok ilyen UI szerkesztő van, mondjuk konkrétan azt nem tudom melyiket érdemes használni ehhez a projekthez, UI-vel nem foglalkozok. Tisztább lenne mindenesetre webes frontenddel megoldani, az mindenütt megy, nem csak PC, de akár egy telóról is, ami nagy előny, ha valami gond lenne a bolti gépekkel. Plusz a webes frontend könnyen migrálható.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

Amit idáig nem vetettél fel és szerintem nagyon fontos szempont: hozzáférés (naplózás), módosíthatóság. Az excel/access/base féle megoldások egyik nagy hátránya, hogy viszonylag szabadon módosíthat benne bárki bármit, így elég nehéz hitelesnek tekinteni a nyilvántartást (árukészlet, fogyás, pénztár). Persze ha nem cél az elszámoltathatóság és korlátlan a bizalom mindenki irányába, akkor ez nem probléma...  Én emiatt is indulnék el valamilyen cél-szoftver irányába még akkor is, ha csak belső és nem szigorú számadású bizonylatokat készít, hiszen a jó barátság alapja a korrekt és pontos elszámolás.... :)

https://eVIR.hu
Elektronikus Vállalatirányítási Információs Rendszer

AirTable is jó megoldás lehet.

Köszönöm mindenkinek a sok segítő hozzászólást, végig is próbálgattam sok mindent. A legegyszerűbb és leggyorsabb instant megoldást az airtable adja. Nagyon tetszett az oracle apex is, kevés kódolással és manual olvasással lehet ügyes dolgokat összedobni. Nagyon szerettem volna kipróbálni az sql-ledger-t, de sajnos nem sikerült telepíteni. 

Igazából azon gondolkodom, hogy ha mondjuk az airtable alapozva elkészítem az alkalmazást mi a biztosíték, hogy  1-2-X év után nem szűnik meg az egész cég? Persze tudom semmi sem örök, de azért jó lenne valami hosszan támogatott megoldás...