Könyvelők felelőssége (?)

Fórumok

Mi történik, ha van egy könyvelőd, de adódik némi hiba a "kréta körül", például az adóhivatal szerint a bevallt és a tényleges jövedelmed nem egyezik meg? (Persze ez csak egy példa volt, lehetne bármiféle járulékfizetés/stb. "anomália" is. )

Ebben az esetben ki felel a következményekért? A könyvelőd, mivel elméletileg ő lenne a "szakember", akinek az lenne a munkája, hogy "helyetted" leadminisztrálja a dolgokat? Vagy ugyanúgy rád hárul a felelősség, mintha te magad foglalkoztál volna az adminisztratív dolgokkal?

Ez a kérdés már régebb óta foglakoztat, és remélem, azt a választ kapom, hogy én vagyok a hülye. :)

Hozzászólások

Szerkesztve: 2021. 06. 17., cs – 17:41

^

Azért remélem, hogy egyszer majd a Földön is kifejlődik valami intelligens életforma. :)

Konyvelonel nem tudom. Ugyvedeknel van speci foglalkozasi felelossegbiztositas, hogy ha valamit nagyon benez, akkor a biztosito allja helyette a szamlat. Gondolom konyveloknel is lehet valami hasonlo.

When you tear out a man's tongue, you are not proving him a liar, you're only telling the world that you fear what he might say. -George R.R. Martin

Szerkesztve: 2021. 06. 17., cs – 17:53

Szerintem előbb ilyeneket kellene tisztázni:

  • Odaadtad neki az ügyfélkapu jelszavad, vagy rendes NAV-os meghatalmazást adtál neki, hogy a saját nevében járjon el helyetted?
  • Mi van a könyvelő és közted létrejött szerződésben?
  • Van-e akkora tétel a büntetés, hogy megérje ügyvédet fogadni, hogy bizonyítsd az igazad?

Ha ezek nem stimmelnek, tiéd a bünti, és teljesen mindegy, hogy kinek a hibája volt.

Ez számomra szerencsére csak elméleti kérdés. Tehát nem konkrét eset. Igazából csak arra lettem volna kíváncsi, ez általában hogyan működik?

Arra gondolok, hogy ha folyamatosan felül kell vizsgálnod a tevékenységét, és jóváhagyni, akkor neked is értened kell a megfelelő törvényekhez/szabályozásokhoz. Viszont ennyi erővel akár már te is intézhetnéd az adminisztrációt (legalábbis ha valami egyszerűsített formát választasz), nem?

Azért remélem, hogy egyszer majd a Földön is kifejlődik valami intelligens életforma. :)

Nincs most előttem a konkrét szerződés amit az én könyvelőmmel kötöttem, de azt tudom, hogy az én felelősségem addig terjed, hogy időre minden kiadást és bevételt igazoló dokumentumot átadják, valamint az általa kiszámolt adókat időre befizessem. Ezen kívül ő vállalja a felelősséget. Sőt köteles képviselnie is (plusz díj ellenében) ha a hatóságoknak lenne “némi kérdése”. Ha lesz időm hétfőn, emelhetek be belőle pontos részeket. De a lényeg, hogy szerződés kérdése kié is a felelősség, vagy hogy kinek meddig terjed a felelőssége.  Nálam ez kiemelten fontos volt mikor szerződtünk (nyilván ezt a könyvelői díj is le követheti), hogy minél kevesebbet keljen vele foglalkoznom, és minél nyugodtabb legyek vállalkozásom ezen része felől. A bevételek átadását is nagyon leegyszerusitettem, hozzáférést a szamlazo szoftverhez megfelelő jogosultsaggal, ami a bankszamlammal is össze van kötve, így egyből látszik is ha valami kiegyenlítésére kerül. A kiadásokat szinten látja amióta a nav nyújt erre szolgáltatást sőt ezt is képes a könyvelő szoftver lekerdezni. Ezekkel is levéve nemi terhet a vallamrol. 

Ha nem tudod, hogy mire szerződtél a könyvelőddel, akkor megérdemled, hogy minden felelősség téged terheljen. 

Amúgy minden felelősség alapból téged terhel. A könyvelőn - ha szerepel a szerződésben - akkor a bírságot kérheted számon , esetleg a késedelmi pótlék - önellenőrzési pótlék különbözetét. De értelemszerűen, ha a bírság nagyságrendje az éves díjad vagy több, akkor a könyvelő aligha fogja ezt önszántából kifizetni. A könyvelőcégek szoktak kötni felelősségbiztosítást, de nem kötelező.