Fórumok
Egy cég megvett egy nagy épületet, a jövőt tekintve valószínűleg kipofozzák és majd elég népes sereglet fog benne dolgozni (kisebb műhelyek, irodák, egyéb helységek). Itt van egy ősöreg hulladék ISDN központ. A telefonos előfizetés (TCom) az alábbi módon néz ki:
- 2db Hang Zenit Plus díjcsomag, kétcsatornás
- valamint 1db Hang Zenit díjcsomag, egyetlen számmal.
Kérdésem, vagy inkább igény az lenne, hogy ezeket az előfizetéseket használva és meghagyva, lecserélni az agyongányolt központot egy FreePBX rendszerre, 30 analóg mellékkel (mivel van egy vagonra való asztali analóg telkészülék, érthető módon nem szándékoznak költeni 10-15e forintos handytone voip adapterekre mellékenként).
Mit javasoltok, milyen PBX és/vagy FXO kártyákra van szükség? Mivel ezek nem olcsó cuccok, ezért biztosra akarok menni a tapasztalt emberek tanácsait követve.
Hozzászólások
szia,
szerintem neked FXS kell a mellékekhez. FXO a fővonali csatlakozáshoz kellene, de azt úgyis VoIP-on oldod meg.
Mi korábban forgalmaztunk OpenVox és Digium/Sangoma kártyákat, jó sokat eladtunk belőlük, bármelyik jó választás szerintem.
https://www.sangoma.com/telephony-cards/analog/
https://www.openvox.cn/products/telephony-cards/analog-cards
én a belső kártya helyett inkább nagy portsűrűségű ATA-ra szavaznék. Mondjuk 2db 16portos (vagy 4db 8portos) FXS gateway-re.
Azt hozzáteszem, hogy nem lesz számottevően olcsóbb, mintha vennél ~30db entry level SIP telefont...
Arról nem is beszélve, hogy vannak elég használható mobil app-ok is kliensnek.
Ahol mostanában megfordultam, csak kifejezetten indokolt esetben használtak asztali eszközöket.
az emberek többsége ezt nem értené meg, főleg az 50+ korosztály, ők tennék ki a dolgozók zömét. Ők a fekete forgótárcsás bakelit telefonhoz vannak szokva, már a nyomógombos telefon is komoly kihívás volt számukra.
igen, én is erre jutottam.
https://www.easy-shop.hu/catalog/product/view/id/21374/s/grandstream-dp…
Amit kiválasztottál az pont az a típus, ami mindent dob a IP telefon kényelméből, viszont kapsz vele egy raklap problémát, mert lényegében olyan mint ATA + DECT telefon csak egy dobozban van.
Ezt csak kifejezetten olyan helyre választanám ahol a DECT kell mint funkció.
Az IP / VOIP kényelme nálam az, hogy láthatod a mellékek foglaltásgát, 1 gombbal átadhatod a hívást, nem kell speciális kódokat tudni, DND-be tenni is 1 gomb, hangminősége jobb mint egy GSM, csak így hírtelen ami eszembejutott...
Nekünk a Grandstream mint márka se jött be. Igaz, csak egy telefonunk volt tőlük meg a központ, minden más Yealink volt, valamint lehet fejlődtek azóta, de a Grandstream központ után megváltás volt a FreePBX. A szolgáltatói Trunk-kök gyakran lehaltak, pedig már dedikált netet kapott. Kellett egy script, ami hajnalban betelnetelt rá és újraindította :D, az javított kicsit a helyzeten. Nem tudtuk rávenni, hogy csak adott kodekeket használjon, ésatöbbi. A FreePBX-el is meg kellett szenvedni, mire összelőttük a beállításokat a szolgáltatóval, de utána már lazaság volt és amiatt sem kellett aggódnom, hogy lehal a vas, mert virtuális gépen futott :) (addigra a maradék analóg technika is ment a levesbe)
A telepítő csapat is nagyon toppon volt, mert lényegében átjáróházként hagyták ott a telefonközpontot, de szerencsére időben szólt a szolgáltató, hogy valami nem kóser, mert karácsonykor sokan telefonálnának tőlünk németbe :D .
Ez nálunk se jönne rosszul. Központ már van, de jó appot nem volt energiám keresni. Nem értek ezekhez. Tudsz esetleg mondani konkrét bevált appot? Android és iOS is jól jönne. Nem gond, ha pénzes.
Egyáltalán nem APP-ról beszéltem, hanem rendes megfogható készülékről sok nyomógombbal.
Eddig amit APP-ból próbáltam és használtam is, az a Grandstream app-ha volt, funkcionalitásban nem tudom mennyire lenne jó. Én kaputelefon videós részét teszteltem vele. Nem tennék ilyet a telefonomra az biztos.
Ha asztalnál ülő munkaköre van valakinek akkor asztali készülék irányába mennék, ha pedig mozgó és általában csak fogad hívást (pl. raktáros) akkor VoIP-DECT.
App kéne, ami mobilneten is megy akár. Semelyikünk sincs helyhez kötve semmilyen szinten.
Esetleg FOP Panel?
Nem számoltam utána, de vegyél telefont.
Az FXS kártya nagyon drága és kell hozzá gép is amibe teheted, Ha ATA box-okat használsz akár több portosat az is sokba fog kerülni. Ezenkívül lesz egy plusz eszközöd mindkét esetben amivel gondod van.
Ha ott az ethernet port amúgy is, akkor működhet átfűzősen a VoIP telefon, tehát extra végpont sem kell.
Ezenkívül normálisan láthatod rajta ki hív, van transfer gomb, BLF, stb... nem kell bohóckodni a csillagos meg keresztes kódokkal.
Én pl Grandstream-et telepítettem több helyen. Ezeket, de sok más típust is (lényegében az összeset) tudod configolni provisioning megoldással, DHCP + TFTP, esetleg valami saját szerver. Nagyon kényelmes beállítani és használni később.
ATA vagy PCI/PCIexpresses kártyákkal lesz gondod, még hangerő, visszhangelnyomás, kódolás, és sok más dologgal is. Ne akarj ilyet csak ha nagyon nincs más út.
Ha nincs PCI-os hw aminek "rendes gép" kell akkor mehet az egész egy VM-be (tudom át lehet adni PCI, de hagyjad ha jót akarsz). A VM-et mentheted, birizgálhatod, esetleg ha valamit nagyon elkeféltél egy beállítással akkor visszaállítod és máris működik minden.
Még hozzátennék annyit, hogyha analógos "hibrid" megoldásba mégy most bele, akkor ünnepnap lesz amikor majd kihajítod az analóg kártyákat, vagy ATA box-okat.
+1, mi is Grandstream telefonokat vettünk, a 15 ezres modell már két vonalat is tud akár kezelni, központilag kezelhető, konfigurálható, sőt,, adott esetben frissíthető is. Céges belső telefonkönyv is központilag töltődik rájuk, és semmilyen más hálózati eszköz nem kell hozzá, csak a LAN kábel. Ráadásul van rajta input és Output is, nem kell külön kábelezés, simán berakható a PC-k elé.
Nagy Péter
Ha házon belül mindenáron VoIP-ot akarsz, akkor a fővonalakat kérd át ISDN/analógról VoIP-ra. Annak manapság a szolgáltatók is nagyon szoktak örülni. (A szolgáltatók gerinchálózatokon is IP fölött kommunikálnak, csak az utolsó mérföldön konvertálják vissza ISDN-re vagy analógra.)
A fölösleges konverziók kihagyásával ezernyi szívástól megszabadulsz, és még a méregdrága interfészeket/konvertereket sem kell megvenned.
Egyébként pedig, nem tudom, hogy mi lehet az a meglévő ősrégi hulladék ISDN központ, de az ISDN technológia és a régi központok jellemzően baromi jók szoktak lenni - gyakorlatilag képesek lennének túlélni az emberiséget a bolygón, és általában meglehetősen gondozásmentesek, ellentétben a "korszerű" VoIP rendszerekkel.
A gond ott szokott lenni, hogy a régi központok bár jól üzemelnek és nem kérnek enni, de ha egyszer valami gond merül fel, akkor egyre nehezebben találni hozzáértőt. Matávnál kezdtem anno ilyen központokat üzemelteni és meglepően sok megkeresés jön még mindig, hogy ezt-azt kellene csinálni, csak nincs rá ember.
igen, itt is emiatt merült fel az igény az újabb technológia bevezetése mellett. Sajnos egyetlen mókus értett hozzá, de már nyugdíjba ment és nem is hajlandó a továbbiakban foglalkozni a dologgal. Találtunk egy másik fazont, de az 80km-ről szambázik oda, azt is 7-10 nap elteltével. Szóval, ha gond van, akkor senki sincs aki megoldaná.
Nem minden esetben fog a (jelenlegi) szolgáltató voip account-ot, trunk kapcsolatot biztosítani. Főleg nem az 5000Ft-os előfizetéshez.
Természetesen VoIP szolgálatóhoz el lehet hordozni a számokat. (sőt :-)
+1 arra, hogy az ISDN technológia egy beton stabil rendszer! Visszasírom...
Egyébként T-Com -nál van már lehetőség ISDN-t átkérni VoIP-ra? Van egy összesen 8 csatornás ISDN PP10 + 3xPP0 vonalunk, ami azóta produkál mindenféle elmebeteg hibát, amióta a jó kis Ericsson AXE központot lecserélték és most a ház előtti szekrényben lakó média konvertertől az alközpontig tart az ISDN S busz. Költséghatékony, hogyne... Szóval így ennek nincs értelme és szeretnénk SIP trönköt, de a Trékom rózsaszín falairól állandóan lepattanunk. Analóg portos ATA-t akarnak adni... na jó hagyjuk is, mert már erősen off.
irok priv
Az egyik ügyfelünk próbált ilyet (ISDN30), de nem járt eredménnyel. Számhordozás lett belőle, kapott egy SIP trönköt és azon keresztül megy minden telefónia. Nehezen engednek el valakit ISDN-ről, a Telekomnak az egy aranybánya.
2013-ban volt lehetőségem aktívan egészen közelről egy új iroda kialakításában, telefon minden asztalra kellett, persze a tárgyalókba is. Kizárólag VoIP-ban gondolkoztunk, 30 magyar és 5 egyéb külföldi mellékkel - konferencia hívások miatt. FreePBX tökéletesen bevált, ha szeretnéd megkönnyíteni az életed akkor vehetsz kiegészítőket nem horror áron. EndPoint Manager mondjuk nagyon hasznos, 150 USD / 25 yrs - ha nem az általuk prefereált márkájú telefont használsz, hanem mondjuk Cisco-t, akkor tudsz mass fw update-től kezdve mindent. SPA sorozat nálunk bevált, illetve bármilyen egyéb softphone vagy csilivili konferencia hívásra való ufo szerű kütyük is remekül működtek, ami tud SIP-et.
Nekem mostmár eszembe se jutna nem VoIP-t használni, ahol van rendes internet vonal.
Magyar vonalat az opennetworks végződtette, külföldiekre meg prepaidben a didlogic-nál voltunk.
Az előttem szólókhoz csatlakozva szerintem sem optimális megoldás VoIP aggyal full analóg központot építeni 2021-ben, analóg fővonallal és analóg mellék készülékekkel... Nameg drága is, pláne ahhoz képest, hogy a végén mit nyújt az analóg IO korlátai miatt.
Ha az egyidejű kapcsolatok várható száma nem túl magas (30-50), akkor elgondolkodhatsz célhardverben is akár, egy megbízható szerver+FreePBX kombó helyett. Egy UCM6202 jó 300 user-ig és 30 egyidejű kapcsolatig. Ez egy átlagos, kisebb irodaházban valószínű elég lehet, és olcsóbb, mint egy rendes (akár használt) szerver HW, plusz a FreePBX felmasszírozása, plusz a FreePBX prakitus kiegészítők díja. És ha mellé Grandstream készülékeket veszel (nettó 12 ezerért már van készülék...), akkor az egész rendszer konfigurálása eléggé könnyű lesz.
Ahogy mauzi kollégának írtam, az ISDN egy beton stabil rendszer. Kár érte! Ha semmiképp nem tudtok megmaradni az ISDN központnál és VoIP az irány, akkor felejtsetek el minden analóg kártyát, ATA-t és egyéb analóg rendszerre épülő eszközt, megoldást. VoIP rendszerhez VoIP telefonok dukálnak és akkor az jól tud működni. Az a gond, hogy az analóghoz és az ISDN-hez képest a VoIP technológia a sok jó mellett egy halom problémát is bevezetett, amire persze született egy halom megoldás, de emiatt a rendszer bonyolult és ezerszer több a hibaforrás, mint az ISDN-nél. A legnagyobb probléma az, hogy a VoIP csomagkapcsolt és nem vonalkapcsolt, mint az analóg/ISDN. Tehát késés és visszhang van a felek között. ISDN-nél nem volt ilyen, de a VoIP-nál ha a hang rákerül egy analóg áramkörre, kábelre, akkor onnan a hang mindkét irányba elindul és mivel késés van, ezért visszahallod magad. Ez baromira zavaró. Persze hívás közben a VoIP alközpontban, ATA-ban kőkemény algoritmusok dolgoznak ezen a problémán, de azok sem tökéletesek és belenyúlkálnak a hangba, lecsípnek az ellenfél hangjából is, stb. Nem beszélve arról, ha a szolgáltató visszhangmentesítője is belekukorékol, akkor aztán kész rémálom. Például olyat tud okozni, hogy a betelefonáló ügyél ha zajos környezetből hív, akkor nem hallja az ügyintézőt, mert a visszhangmentesítő lenémítgatja folyamatosan a cég->ügyfél irányt, mert úgy érzékeli, hogy az visszhang. Aztán eltelik 20-25 másodperc és megtanulja, hogy az csak zaj, és nem zár le. Ha VoIP telefont használsz, akkor a te oldaladról ez ki van védve, mert a kagylóban a hangszóró és a mikrofon jele nem találkoznak egymással. Írod, hogy 50+ -os a brigád. Na pont ők nem fogják elviselni ezeket az anomáliákat. És még csak egyet írtam le :) Ha leszereled az ISDN alközpontot, akkor VoIP szolgáltató, VoIP alközpont, VoIP telefonok!
Szia!
Cc 10 évvel ezelőtt pont ilyen cipőben jártunk, költöztünk. Nekünk mondjuk eleve adott volt, hogy az előző telephelyen levő 2 ISDN nem tud költözni (az új ingatlanba a T már nem kötötte be), így mindenképp kellett technológiát váltani.
Nekünk annyi előnyünk volt, hogy eleve voip telefonjaink (Grandstream) voltak, mert az ISDN egy FreePBX-es szerverbe volt bedugva.
Sok keresgélés és több cég árajánlata után végül az összes számunkat elhordoztuk az IPhone-hoz, ez volt a legolcsóbb fenntartású. A rendszer teljesen jól működik, a a webes felülettel minden, számunkra szükséges dolgot meg tudunk oldani.
~40 vonal, amiből átlag 3-5 aktív, 60/60Mbps-es net kapcsolattal semmi gondunk a telefonálással, miközben ugyanazon a hálózaton fut a teljes cég internetes forgalma is.
Gábor
Szia!
"FreePBX" megoldás nagyobb gányolás lesz mint az "ősöreg hulladék ISDN központ" :)
Meglévő telefonokat nézd meg jól, mert lehet hogy azok nem analóg hanem DIGIT készülékek másnéven rendszertelefonok azaz csak a régi telefonközponttal működnek mással nem.
Fővonal marad ISDN vagy SIP lesz?
Végpontok: Analóg készülékek
Én beraknék egy PANASONIC KX-NS300 / KX-NS500 - központot - kezel analógot / ip telefont is a megfelelő kártyákkal és licenszekkel - ha kell ehhez lehet kapni aránylag olcsón ip-telefont is, viszont ennek nem állnék neki hanem keresnék egy céget aki leszállítja ezt készen és beszerel mindent :)
Ha "olcsó" megoldás kell és csak a telefon a lényeg és nem kellenek ilyen PBX-funkciók (IVR, Pickup-Group, Group-Call stb.), akkor a fővonalra "CISCO 3845 router + ISDN kártyával + DSP-modul (PVDM2-64)" - a végpontokhoz pedig CISCO VG-224 - ehhez kell egy kifejtőkábel és patchpanel 24db analóg portot tud - ezt össze tudod kötni a CISCO routerrel LAN hálózaton SIP protokollon - ezekhez nem kell semmilyen licensz - programozás is aránylag egyszerű. ( ebay-ről be lehet beszerezni olcsón a CISCO-t ).