Franciaország így küzd a tervezett elavulás ellen

Fenntarthatóság Felé Egyesület - FFE

Franciaország január elseje óta az első olyan ország Európában, amelynek javíthatósági mutatója van.

Elektronikai eszközök vásárlásakor megtudhatjuk, hogy lesz-e és mennyiért 10 év múlva alkatrész a mosógépemhez, vagy mennyire szerelhetem otthon is a mobilomat.

A cél a vásárlók tájékoztatása az eszköz javíthatóságáról a vásárláskor. Ezt egy 10 pontos skálán mutatják be, ami figyelembe veszi mennyire könnyű szétszerelni, vagy milyen könnyű és olcsó pótalkatrészhez jutni a termékhez.

Reméljük hamarosan hazánk és az EU is átveszi ezt a gyakorlatot, ahogy azt mi is ajánlottuk a 13+1 javaslatunkban a tartósabb termékekért:

https://mtvsz.hu/.../alairasgyujtes-a-tervezett-elavulas...

Hozzászólások

Ez miben jobb az ifixit 10-es skalajanal? Mar azon tul, hogy ez nem maganceg, hanem valami allami papirtologato, annak a hatekonysagaval.

Amugy a 13+1 pont gyorsan atfutva meg lehet jo.

When you tear out a man's tongue, you are not proving him a liar, you're only telling the world that you fear what he might say. -George R.R. Martin

Abban jobb, hogy a közérdek mentén, államilag meghatározott, jogszabályokkal kikényszerített, mindenki számára kötelező érvényű besorolási rendszernek kell megfelelenie a termékeknek. Nem pedig önkéntes alapon, hogy akit érdekel, utánanéz az ájfixiten, ha egyáltalán fent van.

Abban jobb, hogy nem egy multi által a marketingasztalon megtervezett, profitérdekek mentén, önkényesen meghatározott skálán méricskélnek influenszerék, hogy nagyobb sikerrel adhassák el a tudatosodó vásárlóknak (is) az újrafeltalált kereküket.

Szerkesztve: 2021. 01. 24., v – 19:50

Elektronikai eszközök vásárlásakor megtudhatjuk, hogy lesz-e és mennyiért 10 év múlva alkatrész a mosógépemhez

az majd 10 év múlva kiderül :)

***

ezek után az új mosógép árában még 1,5 mosógépet is kifizethetsz majd? :P

Van, aki kifizeti.

Nem mindenki csőlátású akcióbuzi legolcsóbbmániás konzumer birka. Szerencsére, vannak országok, ahol elő is segítik, hogy ne legyen mindenki az, például Franciaországban.

Valakinek számít, hogy ne kelljen 3 évente kidobni a mosógépét, a hűtőszekrényét vagy az okostelefonját. Sőt az is lehet, hogy képes felfogni, hogy a régiek bezúzásával és az újak újragyártásával sokkal nagyobb környezetrombolást okoz, mintha megjavítja.

Szerintem nem erre gondolt a poszt író. Csak szimplán arra, hogy 10 év múlva az adott alkatrész gyártójának már lehet hogy hűlt helye se lesz.

Szóval hacsak az eredeti gyártó nem adja ki a gyártási dokumentációt (és hozzá a megfelelő engedélyeket), akkor mindenféle vállalás ellenére is kétséges lehet az alkatrészutánpótlás ennyi idő elteltével. Az első esetben legalább a mások általi után gyártás lehetővé válik.

Zavard össze a világot: mosolyogj hétfőn.

Ráadásul a gyártásból származó haszon 1-2 ember kezébe kerül a felső tízezerből, míg a javítás haszna területileg eloszlik és főleg kisemberek, kisebb cégek kapják meg. Nem véletlenül próbálják gátolni a javítást, ahol csak tudják a gyártók. Az más kérdés, hogy valószínűleg ez úgy fog megoldódni, hogy a gyártók átállnak az előfizetési modellre. Azaz gyakorlatilag semmit sem fogsz valójában birtokolni miután megveszed, hanem az autód is addig fog menni, amíg fizetsz érte éves díjat. Ekkor már nem lesz probléma a javítás, mert nekik mindegy lesz.

A reklámok igazságértékét kellene pontoztatni és a reklámidő alatt kiíratni. Ezekkel belehajszolják az embereket a fogyasztásba. Nem igényt elégítenek ki a gyártók, hanem pseudo-igényt generálnak.

A mobilok történelme kb olyan volt eddig, hogy a gyártók minden apró változtatást kifizettettek a vevőkörrel. Eladták a használhatatlan kis felbontású ccd-ket kamerás mobil gyanánt, ahogy az IrDA-s, wap-os, gprs-es hulladékokat is. 
 

A reklámokat betiltani kéne. Pláne az amúgy is ismert gigacégek részéről.

apró változtatást kifizettettek a vevőkörrel

Így igaz. Ezért kell elsőként a reklámokat betiltani, mivel azok hitetik el a vevőkörrel, hogy az apró változtatás = fejlődés™.

Eladták a használhatatlan kis felbontású ccd-ket kamerás mobil gyanánt, ahogy az IrDA-s, wap-os, gprs-es hulladékokat is. 

Ezek a "hulladékok" a mai napig használhatók, eredeti funkcionalitásuknak megfelelően. Ellentétben a nagy™ felbontású™ CCD-s okostelefonokkal, amik a szoftveres elavulásnak köszönhetően 4-5 éven belül jelentősen veszítenek a funkcionalitásukból, sebességükből, vagy rossszabb esetben használhatatlanok lesznek.

Hol a határ a termék tájékoztató és a reklám között?

A reklám megpróbál mindenféle tömegtájékoztatásra alkalmas csatornán beszivárogni a tudatodba, azzal az egyértelmű céllal, hogy megvetessen veled valamit, amire alapvetően nincs szükséged. Most köszi nem kérem a "pont arra volt szükségem, amit bevillantottak" című elégedettség comingoutot, ugyanis, ha valakinek szüksége van egy új fogkrémre, akkor elmegy az üzletbe és vesz egy fogkérmet, vagy rendel webáruházból. Ha 70%-kal fehérebb fogakat szeretne, akkor tanácsot kér az eladótól, vagy a webáruháztól, vagy egy gyártótól. Ezzel szemben, a terméktájékoztató a terméket árusító, vagy azt gyártó weboldalán, katalógusában elérhető, részletes és nem válogtatott információk gyűjteménye. Legalább is, jobb esetben.

A lényeg az, hogy ki kezdeményezi. Ha a kereskedő, gyártó multi kezdeményez, az általában reklám és általában egyoldalú kommunikáció (értsd: marketingesék leszólnak az édenkertből, hogy ezt kell tenned, ha te is kicsit szeretnéd az édenkertben érezni magad). A határ egyértelműen ott húzódik, amikor szándékosan a megvetetés céljából lecsupaszított, érzelmi-pszichológiai manipulációra alkalmas képi- és hanghatásokkal, döntési csapdákkal (akciók) hajszolnak bele tömegeket a vásárlásba. Az pedig itt teljesen mindegy, hogy a reklám célzott vagy sem. Minden olyan tartalom, aminek közlését a gyártó/kereskedő kezdeményezi és ami egy kicsit is nélkülözi a termékhez szorosan kapcsolódó konkrét, tényszerű infromációkkal való objektív tájékoztatást, sőt még akár fel is szólít vagy noszogat a termék megvásárlására, értelmezhető reklámnak és részemről betiltandó.

"Akár 70%-al fehérebb fogak" - Cáfold meg!

Ez nem konkrét, tényszerű, hanem manipulatív információ. A mondat lefordítva annyit jelent: maximum 70%-kal fehérebb fogak, pontosabban: FOGFEHÉRÍTÉS ≤ 0,7. A minimum nincs meghatározva. Nincs megadva, hogy milyen fehéregyensúllyal bíró megvilágításban számít ez. Nincs a tudományos alapja se közölve. Ez pont ugyanolyan, mintha azt mondom, hogy a Föld akár 100%-ig lapos.

Őszintén remélem, hogy az észak-koreai videód nem egy burkolt vadkapitalista FUD volt, hogy reklámok nélkül csak úgy lenne lehetséges élni, mint Észak-Koreában, annak minden hátulütőjével együtt.

Lehet, hogy rossz volt a példamondat. A meghatározásodban, hogy "ami egy kicsit is nélkülözi a termékhez szorosan kapcsolódó konkrét, tényszerű infromációkkal való objektív tájékoztatást" még mindig érzek bizonyos mozgásteret, de nem fontos.

Őszintén remélem, hogy az észak-koreai videód nem egy burkolt vadkapitalista FUD volt

Nem az volt, csak ez a videó jutott eszembe, más várost nem ismerek reklám nélkül.

Mondjuk ha már reklám nélküliség, akkor a vallási, politikai, filozófiai térítést is idevenném vagy inkább legyen kizárólag az interneten végezhető tevékenység, még ha elképzelhetetlenen is az egész.

még mindig érzek bizonyos mozgásteret, de nem fontos

Igen, de már az is pár nagyságrenddel kisebb mozgástér, hogy csak akkor kapod az arcodba a noszogatást a fogyasztásra, ha önként besétálsz egy üzletbe (tehát szükséged van valamire), minthogy úton-útfélen, minden második weboldalon, közösségi médiák minden harmadik posztjában, az útmenti plakátokon, a tévében, a rádióban stb.

Mondjuk ha már reklám nélküliség, akkor a vallási, politikai, filozófiai térítést is idevenném vagy inkább legyen kizárólag az interneten végezhető tevékenység, még ha elképzelhetetlenen is az egész.

Felőlem nyugodtan ide vehetjük. A hittérítők sem jobbak a reklámoknál. Itt is megint más az, ha én önként megyek el adott egyházhoz/szektához/párthoz, mert érdekel. Az éles határ még mindig ott van, hogy ki kezdeményezi a kommunikációt, mekkora célközönségnek és milyen szándékkal.

Ez elég nagy baromság. Egyrészt miért baj, hogy a változtatásokat a vevőknek ki kell fizetni? Szerintem akkor van baj, ha nem az új telefon vásárlói fizetik ki a változtatás költségeit, hanem mondjuk a cég által gyártott TV-k vásárlói. Sosem volt kötelező megvenni a kicsivel többet tudó készüléket. Másrészt mi a probléma azzal, hogy kisebb teljesítmény mellé kis felbontású kamera és GPRS volt? Esetleg arról sem kéne megfeledkezni, hogy egyes új(abb) technológiák használata licencdíj-köteles lehetett.

Egyébként én még ma is tudom érdemben használni a butatelefonom VGA felbontású kameráját dokumentálásra (pl. kilométer/villanyóra-állás, kutyaszar a lábtörlőn, betört ablak, jeti (rendes kamerával nyilván nem lehet hitelesen megörökíteni) stb.).

:)

It's amazing how good governments are, given their track records in almost every other field, at hushing up things like alien encounters. - Pratchett

Azt hiszem, az ufok eltussolasa ismet tul sok energiajukat elvette. Nem veletlenul irtam fent az ifixitet, ott hozzaertok is vannak, nem csak toketlen burokratak, akik a versenyszferaban eselytelenek. De lehetne irni mindenfele szerelomuhelyeket is, Louis Rossmann hatarozottan ert hozza. (raadasul az alkatreszellatottsag miatt mar kampanya is volt, szoval a masik oldal sem idegen a szamara)

When you tear out a man's tongue, you are not proving him a liar, you're only telling the world that you fear what he might say. -George R.R. Martin

Az ugye nem derül ki, hogy pontosan a franciák mit pontoznak, de fent is azt írta enpassant, hogy ugye nem csak arról szól a szám, hogy otthon mennyire lehet szerelni a berendezést, hanem hogy pl. lesz-e hozzá alkatrész 10 év múlva.

Nem lehet esetleg, hogy ugyan otthon nagyon nehéz szerelni, de az Apple megígérte, hogy isten bizony lesz hozzá minden, alkatrész, leírás, anyámkínja, és ezért kapott 7 pontot? (Vagy másként fogalmazva: ha műgyantával ki van öntve az egész és a lecsiszolt fejű csavarok miatt baromi nehéz kinyitni, akkor is csak 3 pontot veszít, mert annyi minden mást is néznek és pontoznak?

Kb. az autók töréstesztje jut eszembe, ahol az, hogy hogyan törik, egyre kevésbé lényeges, ha van benne övbecsatolásra figyelmeztető bimbam, meg gyalogos detektáló és kormányt elrántó segédrendszer meg ködkürt, akkor csak ezen az alapon már kap 4 és fél csillagot. (Ne kössetek bele, természetesen túlzok).

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Louis eleg reszletesen vegigmegy rajta. A szetszedhetosegre kap keves pontot, pedig csak szet kell csavarozni. Az alkatreszellatottsagra meg sokat, annak ellenere, hogy nem kapsz hozza alkatreszt, mert az AAPL megtiltotta a beszallitoinak, hogy masnak is eladjon belole.

Amugy pont az Apple termekeinel nincs sok ertelme a pontozasnak, a macfagek akkor is meg fogjak venni a legujabbat, ha meg szerintuk is gaz, ertelmes ember meg akkor sem, ha epp jol sikerult.

When you tear out a man's tongue, you are not proving him a liar, you're only telling the world that you fear what he might say. -George R.R. Martin

Az alkatreszellatottsagra meg sokat, annak ellenere, hogy nem kapsz hozza alkatreszt, mert az AAPL megtiltotta a beszallitoinak, hogy masnak is eladjon belole.

Lehet, hogy rosszul emlékszem, de nem ezzel kapcsolatban volt egy hír valamikor kb. egy éve, hogy bíróság/EU/akármi hatóság kimondta, hogy ilyesmit nem lehet, és bármi szervíznek el kell adnia az alkatrészeket?

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.