"Stúdió minőségű audio" érkezik a Netflixtől Android mobileszközökre

A Netflix blogbejegyzésében részletesen elmagyarázza, hogy hogyan képes a kompatibilis Android (9.x-től felfelé) mobileszközökön akár "stúdió minőségű audio" szállítására:

we are proud to announce that Netflix now streams Extended HE-AAC with MPEG-D DRC (xHE-AAC) to compatible Android Mobile devices (Android 9 and newer). With its capability to improve intelligibility in noisy environments, adapt to variable cellular connections, and scale to studio-quality, xHE-AAC will be a sonic delight to members who stream on these devices.

Részletek a blogbejegyzésben.

Hozzászólások

És ez desktop linuxon azért megoldhatatlan mert...?

Azt gondolom, hogy Android mobilon nagyságrendekkel több előfizető ül, mint Linux desktop mögött. Eleve lehet az egy üzleti döntés, hogy előbb a legelterjedtebb platformot támogatják. Linux és Netflix felhasználó is vagyok, de bevallom, hogy  a Linux desktop a legutolsó platform, ahol Netflixet indítok. Talán csak nyaraláskor indítottam egyszer ...

trey @ gépház

Valószínűleg szabadalmi oka lesz. Az MPEG kodekek tipikusan problémásak szoktak lenni ebből a szempontból.

Teszt a xHE-AAC kodekről: https://hydrogenaud.io/index.php?topic=119861.0
Másik teszt, melyben Opus is szerepel: https://hydrogenaud.io/index.php?topic=119333.0

Összességében a cím nagyon félrevezető. Itt nem arról van szó, hogy valami különlegesen high-end audiofil hangzást hozna, hanem hogy _alacsony bitrátán_ egyel újabb generációs kodek áll rendelkezésre. A tesztben 128kbit/s felett nem mutatott lényeges előrelépést a meglevőkhöz képest. 64-96kbit/s-et "stúdió minőségűnek" nevezni, finoman szólva vitatható szóhasználat.

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Így van, az HE-AAC egy alacsony bitrátás (64 kbps és alatta) veszteséges kódolás, nevetséges stúdióminőségnek nevezni, mert még az Opus is veri, meg az összes magasabb bitrátás cucc.

Ráadásul itt nem is arról van szó, hogy új AAC codec jön, hanem ez az aurális térhangzás is bekapcsolható lesz, hogy a hangzáson javítson. Aki valódi stúdió minőségű audiót akart a telefonját hallgatni, az egy direkt digitális kapcsolaton hajtott normális USB DAC-kal eddig is hallgatott rajta high res flac-ot, és ez még Android verziótól se nagyon függ, megy 9-nél régebbi Androiddal is.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

"Ráadásul itt nem is arról van szó, hogy új AAC codec jön" - de igen, ez már nem a 15+ éves HE-AAC, hanem xHE-AAC más néven USAC (unified speech and audio coding), ami 2018-as szabványkiadás. Hogy ez mennyire értelmes és könnyen megjegyezhető elnevezés, arról megvan a véleményem...
Nagyjából ez az MPEG-világ válasza az Opus-ra, a fő újdonság itt is pont az, hogy a kodek egyszerre tartalmazza a beszédtömörítés és az általános hangtömörítés eszközkészletét, vagyis a továbbiakban nem kell kétféle kodeket párhuzamosan fenntartani különböző célokra.

"mert még az Opus is veri" - ha megnézed az általam linkelt teszteket, nem egészen ezt fogod látni (természetesen az új AAC verzióról beszélek, nem a régiről)

"hanem ez az aurális térhangzás is bekapcsolható lesz" - az eredeti cikk két fő témáról szólt. Az egyik, hogy gyenge internetkapcsolat esetén automatikusan tud leváltani az eddigieknél alacsonyabb sebességű streamre, itt számít az új kodek támogatása, hogy 64kbit/s-en is valamennyire vállalható minőség legyen. A másik, hogy fejlesztettek egy környezeti zajhoz adaptálódó dinamika-kompressziót, ami kliens-oldalon fut. Ez ki tudja emelni beszédrészek hangerejét a háttérzene és hangeffektusok ellenében ha zajos a környezet (pl telefonon streamelsz), ugyanakkor nem teszi tönkre az eredeti dinamikát, ha ideális körülmények között (nappaliban, házimozi hifin) nézed. Szerintem innen jöhet ez a "stúdióhangzás" marketingdolog, mivel a dinamikakompressziót és szintbeállítést jellemzően stúdióban az eredeti keverés során szokták csinálni, nem a lejátszóeszközön.

"Aki valódi stúdió minőségű audiót akart a ... eddig is hallgatott rajta high res flac-ot," - ezzel tökéletesen egyetértek, stúdióba lossless való, nem azért mert mondjuk egy 256+ kbit/s-es LC-AAC-t bármilyen vájtfülű ember meg tudna különböztetni az eredetitől, hanem a szerkesztés során a transzkódolási veszteségek elkezdenek halmozódni.

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Ez a codec már 4-5 éves, tehát nem új. A Netflix jutott még csak el oda, hogy adoptálja. Az is igaz, hogy erről teszteket még nem néztem, csak HE-AAC és HEv2-AAC-ről. Ahogy nézem, ez a xHE-AAC annyiban más, hogy 12-500 kbitig skálázódik, míg a HEv1-2 meg csak 16-64 kbps-ig, afölött átvált az encoder AAC-LC-re. Mindenesetre el fogom olvasni a teszet, amit linkeltél, azt nem láttam.

Emlékeim szerint alacsonyabb bitrátára váltani lehet HEv1-2-nél is. A YouTube bármilyen más audiocodec-kel megcsinálja, igaz ilyenkor általában másik streamre vált át.

A FLAC-ban meg akkor legalább egyetértünk. Én se hallom a különbségen a 256 kbps-os AAC-LC-hez képest, csak azért hozakodtam vele elő, mert stúdióminőség volt említve, ami átlagosabb felszerelésen és átlagosabb tartalomfogyasztásnál overkill.

Szerk.: megnéztem a teszteket, egyáltalán nem objektív. Egy ember szubjektív értékelései, nem tömeges teszt. Egyiknél nem is látszott mivel tesztelte, lehet killer sample-kkel, a másik meg csak komolyzenével, és ahogy nézem, elég kicsi különbséget sikerült még így is kihoznia az xHE és az Opus között. Én egyébként nem szeretek semmit ilyen alacsony bitrátán, 128 alá nem megyek, de ha zene, általában jóval 256 kbps fölé. Ha valamit le is vinnék olyan kicsi bitrátára, mint a 64 kbps, akkor inkább monósítanám (vagy az Opusnál maradnék), gyakran rádióknál is anyázok, mikot 64 kbps és azalatti bitrátán igénytelenkednek. Ezt egyébként a teszt is alátámasztja, hogy a ~120 kbps-os lame 3.100 is veri ezeket, és az a kb. +60 kbps nem fog semmit meghatározni streamnél. Így ezek az ultraalacsony bitrátára tervezett kódekek inkább érdekesség, mint valósan használható valami, a gyakorlatban nem érdemes ennyire a bitrátán spórolni, és kb. 128 kbps környékén beérik egymást ezek a modern codec-ek, nem csak az AAC-LC, AAC-HE(1-2-x), Opus, hanem az Ogg Vorbis is.

Az Opus egyébként egy jó formátum, de csak akkor tömörítek vele, vagy töltök ilyet, ha az anyag, amiből készült, olyan mintavételezésű, hogy 48 kHz-nek egész számú többszöröse. Ugyanis az Opus fix 48 kHz-en kódol, és emiatt a hagyományos CD-s anyagokat újramintavételezi, ezért inkább utóbbiakhoz Ogg Vorbist használok, tipikusan 256-500 kbps között, épp mennyire fontos anyag, mekkora tárhelyre szánom, stb.. Az AAC-LC sem lenne rossz, de azt azért nem támogatom, mert proprietary formátum, ráadásul nincs hozzá nyílt forráskódú multiplatformos encoder, vagyis van, az FFmpeg sajátja, de annak kaka a minősége, a többi implementáció meg zárt, Apple-féle iTunes/QAAC encoder, Nero AAC, stb., és zárt formátumot nem akarok támogatni, ha egyszer ugyanazt a minőséget hozzák a nyílt licences, nyílt forráskódú formátumok, encoderek is. A másik, amit az AAC-ben nem szeretek, hogy kismillió encoder van hozzá, és kaotikusabb a minősége, nem emelkedik ki egyértelműen egy mindenek felett megoldás. V0 vagy -b320 -q0 beállítással még a lame 3.100-zal sem lenne bajom, mióta lejárt a szabadalom az mp3-ra, azóta nyílt, nekem minőségre is megfelelne, de haladni akarok a korral, nem leragadni egy 28 éves codec-nél. Már csak akkor használok lame-et, ha valami legacy alkalmazás vagy eszköz miatt csak mp3 jön szóba.

Az is igaz, hogy a nagyon magas lossy bitrátáknak sincs értelme, 320 kbps fölött, esetleg 500 kbps körül. Ugyanis sokszor a maximális tömörítésű FLAC is közelít ezekhez, és nem sokkal több bitért cserébe lossess anyaga van az embernek, így gyakran nem éri meg lossyba kódolni ezen a szinten.

Ez utóbbiak mind zenei fejtegetések, a hírben Netflixről és filmekről volt szó, azokra valóban elég a 128 kbps körüli bitráta, mivel általában csak háttérzene, effekt, emberi beszéd.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

Visszanéztem egy kicsit ide:

Nem teljesen értem hogy 4-5 éves a kodek, ha 2018-ban jött ki a végleges specifikáció róla. De mindegy ez nem lényeg.

A Youtube régebben csinálta az audio váltást, ha a video felbontását váltottad (h.264-nél még multiplexelt stream jött le, muszájból együtt mozgott a kettő), most már külön szedi a video és audio streamet, és nem rontja le az audiot, ha a videót alacsony felbontásra állítod. Bár elvileg még mindig van Opus 70kbps és Opus 160kbps, szóval lehet hogy bizonyos esetben visszaváltanak.

Igen sajnos egyelőre nem találtam nagyobb közönségnek meghirdetett tesztet róla, úgyhogy ez van. Viszont guruboolez neve lassan 20 éve fogalom a hydrogenaudio olvasók számára :) Korábban a Vorbis fejlesztők is igencsak adtak a szavára. Az első teszt topicban egyébként linkelve vannak a hangminták, ki tudod próbálni, ha van hozzá türelmed. Nem akarom az AAC-t védeni, én sem vagyok híve ennek a patenttrollos világnak, de azt meg kell hagyni, hogy minimum felzárkóztak az Opus mellé, sőt esetenként úgy tűnik kevesebb problem sample-jük van.

Azzal nem értek egyet, hogy nincs létjogosultsága az alacsony bitrátának. Amióta sokan metrón, buszon ülve streamelnek sorozatokat mobilon, ott pl simán belefér 64kbps. A másik meg az ilyen trendy insta-tiktok videók, meg fb-s streamek, amik tényleg majdnem úgy néznek ki mintha VHS lenne, csak azért nem, mert akkor nem volt divat az álló képformátum. :) Amikor az egész videó bitrátája 50KByte/s (ráadásul néha h.264-ben), akkor számít, hogy a hang ebből 16 vagy csak 8 KB/s-et vesz el. Bár mondjuk a hang minősége itt már nem oszt, nem szoroz :D

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Mivel Netflix is ott van az AOMedia Video 1 aka. AV1 szövetségben, gondolom ez addig van amíg úgyis fizetniük kell az MPEG.LA-nak a H.264, H.265 miatt amúgy is. Csak fizető ügyfeleik vannak, nyilván nem tehetik meg azt mint a szövetség más tagjai, pl Google hogy spórolnak az MPEG-LA pénzbehajtón, H.265 helyett VP9 van még be nem élesítik az AV1-t. Gondolom akkor már ez is belefért a licenc csomagba. 

Csak az ügyfél fogja verni öklével a Netflix virtuális ügyfélszolgálati asztalát, hogy miért nem megy az 5 éves Android box-szával vagy akadozik a 3 éves 4k okostévéjével a film! Lehet neki mondani, hogy már AV1 van 4k-re Netflixnél és tessék megvenni a legújabb tévét vagy box-szot, de ezzel nem fogja megnyungatni a fizető ügyfelet. 

DRM lesz-e benne?

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Szerencsére botfülem van. Azt hallom ha egy hangforrás brutálisan gagyi, de a közepestől felfelé nekem egyforma minden.

Jó duma mindig a stúdió minőség. Kb. a zajszűrésnél el is bukik. A hifisták tudják a legjobban, akkor minőségi valami, ha a legjobban visszaadja az eredetit.

Nehezen tudom ezt értelmezni, tekintve hogy a legtöbb androidos mobil eszközön 1db -általában az is pocsék minőségű- hangszóró van. Így max azt lehet elérni szerintem, hogy végül máshogy lesz szar.