Jótállási törvény 2021-től

Fórumok

https://kiszamolo.hu/jotallasi-torveny-valtozasa/

"30 nap utáni javítás esetén kötelező lesz cserélni a terméket (vagy ennek hiányában visszaadni az árát),"

Kérdés: decemberben vásárolt és december 29én szervizbe leadott telefon esetén milyen szabály vonatkozik rám? Hivatkozhatok a 30 napos szabályra egy 2020 évvégi vásárlásnál ha a szabályt 2021től vezetik be?

Ha nem, mi vonatkozik rám?

(TLDR: egy 1-2 hetes telefont szervizbe adtam le, nem garanciális javitásra. Lyukra futottam kicsit a ROM mókolással és vissza kéne tölteni rá a gyári szoftvert. Ezen ülnek 1 hónapja)

Update: a Xiaomi végül visszatöltötte a gyári szoftvert, a bolt pedig visszaadta nekem, némi (kevés) kezelési költség ellenében.

Hozzászólások

Nem. Keresd meg a torveny vasarlas pillanataban aktualis valtozatat.

Nem visszamenőleges, így erre nem hivatkozhatsz, a ROM mókolás pedig egyébként is garanciavesztéssel jár (legalábbis a legtöbb telefon esetében)

// Happy debugging, suckers
#define true (rand() > 10)

Plz read again :) Irtam, hogy nem garanciális javitást kértem.

Természetesen a kereskedőnek elmagyaráztam hogy a szoftveres hibát én okoztam és vállalom a szervizelés költségét, viszont mivel ez a windows reinstall telefonos megfelelője, jogom van hozzá hogy megkaphassam a szervizt, persze az én kontómra.

A kérdés hogy milyen jogszabályra tudok hivatkozni, ha a kereskedő szarik a javitásra. Mert úgy tűnik. Nekem a telefon csere, cash back, fizetős szerviz mind megfelel, de a semmi nem.

Az elmúlt egy hónapban kétszer is hivtam, mindkétszer semmitmondó hablatyolást kaptam.

Mivel végig a garanciáról beszéltél, nem is néztem hogy "nem garanciális" javításra adtad be. Ebben az esetben igazából teljesen lényegtelen, hogy mi van az új/régi törvényben.

Egyébként a régi törvény alapján is volt lehetőség visszatérítésre vagy új eszköz kérésére a 30 nap lejártát követően, viszont ezt elutasíthatták bizonyos esetekben

// Happy debugging, suckers
#define true (rand() > 10)

"Mivel végig a garanciáról beszéltél"

Szerintem igyál egy kávét. A garancia szó az utolsó mondatban szerepel egy NEM után :)

Én bemásoltam egy szöveget ami kimondja hogy 30 nap van a szervizelésre, ha ez nem sikerül, akkor kérhetek újat, vagy pénzt vissza. Lehet azt téveszted össze a garanciával. Vagy én tévesztek össze dolgokat. Az sem kizárt.

De mindegy amúgy, mert szándékozom fizetni a szervizért. A kérdés arra vonatkozik hogy meddig ülhetnek rajta, és mit kapok cserébe, ha túl sokat.

Pont egy kávét ittam, de igen és nem :D

A jótállás és a szavatosság együtt a garancia. Pongyolán fogalmazva: előbbinél a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a meghibásodás nem rendeltetésszerű használatból ered, utóbbinál a vevőnek. Mivel te nem garanciális javításra adtad be, gyakorlatilag csak egy szimpla szervíz szolgáltatást veszel igénybe. Ebben az esetben sem a jótállásra, sem a szavatosságra vonatkozó törvények nem vonatkoznak ide, hanem a szervíz szolgáltatás szerződésben foglaltak. Ebben van leírva, hogy mikor, milyen esetben tudsz mit tenni (pl.: a bevizsgálás ennyi és ennyi, ekkor határozzák meg a végárat, a bevizsgálás időtartalma 14 nap, max 60, stb.)

// Happy debugging, suckers
#define true (rand() > 10)

Miért ne tudnák megcsinálni?

A telefon fizikailag teljesen 0day. Szoftveres problémája van. Rá kell dugni a spéci xiaomi-masinát és loadolni kell a factory szoftvert rá. Egyszerűbb, mint windowst telepiteni, egy gombnyomás. Már annak, aki rendelkezik ilyen szervizcuccal.

De természetesen az én elcseszésemért nem jár új telefon. De jogom van a határidős szervizhez.

Szerintem csak alkatreszre varnak, vagy esetleg megjott az alkatresz es arra var, hogy valaki beszerelje. Van egy tesztelesi leiras, miszerint mit es hogyan kell ellenorizni, az ott kimutatott alkatreszbol fognak masikat rendelni es azt fogjak beszerelni. Nem hiszem, hogy probalkoznanak flashelessel. 

Még árajánlatot sem kaptam, pedig már háromszor beszéltünk telefonon. Ebből arra következtetek hogy seggvakargatás van. Esetleg a szervizpartner extrém leterhelt. De azért 30 nap mégiscsak egy kicsit túlzás. Megegyeztünk a jövő péntekben (ami 1 hónap plusz egy hét). Ha addig sem kapok információt, megfenyegetem őket feljelentéssel. Eddig extra jófej és megértő voltam :)

A feljelentéssel fenyegetés után másnap szoktak történni a csodák.

En erre csak azt tudom mondani, hogy probaltam volna idopontot foglani egy ceg szervizehez (iden januar elejen), de istennek se volt szabad idopont. Igy totalisan mas temaban allokaltam egy masik uzletukben "idosavot" magamnak. Ott szemelyesen kiderult, hogy ideiglenesen kompletten bezartak a masik uzletet (ahol probalkoztam), mert tobben betegek lettek. Csak sajnos ez az informacio elotte nem derult ki sehol sem... 

Nekem az információhiány a  bajom. Le van adva egy telefon 1 hónapja, és se árajánlat, se határidő, se elnézést. Nekem kellett már háromszor telefonálnom. Tőlem lehet beteg a teljes személyzet 1,5 hónapig, csak akkor hivjanak fel, hogy kedves ügyfél, ilyen és ilyen okokból szervize csúszást szenved, legközelebb ekkor, legrosszabb esetben pedig akkor lesz kész. De semmi. :|

Igen, te tévesztesz össze dolgokat. A jogszabály a jótállási és szavatossági igény keretében igénybe vett javításról szól. A tiéd egyik körbe sem tartozik, egyéni mókolás alapján adtad be javításra, az sima szervizszolgáltatás, azon annyit ülnek, amennyit akarnak, a régi meg az új fogyvédelmi jogszabály alapján is, mivel nem garanciális/szavatossági ügy.

Kávé helyett fekete teát ittam.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

"azon annyit ülnek, amennyit akarnak"

Ez nem teljesen igaz, létezik valami Ptk-s szabályozás erre. Illetve létezik rá egy 15 napos gumiszabály, amitől el lehet térni.

Az nem igaz, hogy bármennyit ülhetnek rajta, hiszen akkor benyelik a telefonodat és azt mondogatják hogy még nincs kész.

Megint ide kevered a garis dolgot, ez ott van. Azokat szépen mind felejtsd el, semmi közük a dolgodhoz. Ti pl ez a 15 nap is azért van, mert szavatosság/jótállás esetén a készülék olyan hibáját kell javítani, amiről nem a vevő tehet, hanem a hibásan teljesítő eladó. Ezért extra megkötéseket tettek arra nézve, hogy hogyan kell ezt csinálni, hogy téged ne érjen extra érdeksérelem.

Amikor simán csak elbasztad, és beviszed, akkor ilyen nincs. Pont úgy szerződtök javítása, ahogy gondoljátok. Nyilván kértél és kaptál tájékoztatást a vállalási időről, annak tudatában hagytad ott. Ha esetleg mégsem, akkor nézd meg a munkalapot, hátha rajta van, esetleg van egy ÁSZF (ha ilyet szervíz tehet), amiben benne van, hogy miben állapodtatok meg. Ha nem kaptál, még most is kérdezhetsz, ha a válasz nem tetszik, elállhatsz. Ami gyak azt jelenti, hogy foghatod a telefonod, és viszed, ahova akarod. Hidd el, szívesen visszaadják. Persze lehetne olyan, hogy pl kötbért fizetnek, mert nem sikerült időben, de mivel te ilyenben nem próbáltál meg megállapodni, ők meg gondolom nem teljesen hülyék, hogy maguktól ilyet írjanak le, ezért kétlem :) Arra inkább esélyes vagy, hogy pl ha már rendelt neked cserealkatrészt, azt bizony ki fogja veled fizettetni.

Szóval ne haragudj, de ez tipikusan ilyen házmester tempó, okoskodsz úgy, hogy látszik fogalmad sincs mit csináltál, basztál megkérdezni, meddig fog tartani, de feljelenteni, na, azt volna eszed.

Lehet hogy rossz volt a mondandóm optikája, inkább elmondtam mindent amit tudni _vélek_ a dolgokról és próbáltam kérdezni - látom hogy mit látok rosszul. A feljelentést megelőzi az infógyűjtés, természetesen.

A munkalapon nincs határidő, megnézem az ÁSZF-jüket.

Igen, azért nincs rajta a munkalapon sem, mert addig ülnek rajta, ameddig akarnak. Mivel nem garanciális javítás. Hiszen nem ők szolgáltattak neked hibás terméket, hanem ROM mókolással te vágtad haza, innentől fogva sima, külön szerződött javítás, mintha egy teljesen másik cég szervizébe adtad volna be, olyan céghez, akiknek semmi közük nincs a telódhoz. Innentől fogva nem garanciális eset, semmilyen akárhánynapos Ptk-s, és fogyasztóvédelmi szabály nem vonatkozik rá. Az akkor vonatkozna, ha nem te vágod haza, hanem tényleg hibás vagy idő előtt meghibásodó terméket adnak el neked, és rendeltetésszerű használatnál ez kijön, és emiatt beadod garanciális javításra, akkor lehet követelőzni meg a hátukat ütni, hogy ennyi nap, amannyi nap, ha túllépik, akkor inkább cseréljék vagy az árát adják vissza.

Jól vélsz tudni dolgokat, de olyan dolgokat, amik nem a te esetedre vonatkoznak.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

Már megint ez a baromság. Az EU-ban nem jár garanciavesztéssel a rootolás vagy a ROM mókolás, bármit is mondanak a kereskedők/gyártók. Ilyen esetben a gyártónak kötelessége bizonyítani (!), hogy a szoftveres beavatkozás okozta a hardveres hibát, ha meg akarja tagadni a garanciális szolgáltatást.

Szerintem valahogy úgy van hogy szabad szoftvert mókolni, csak ha hardbrickelsz, akkor IJ. Mint ahogy nálam is. Tehát a szoftverbasztatás eredményeként fennálló szoftverhibát "sajnos" nem tudják javitani, és nem is akarják, ezért arra nincs garancia. De a (használhatatlan) hardverelemekre, akksira, tovább él :)

Megcsak foglalkozni sem kotelesek veled. Jelen felvazolt szituacioban kedvesnek lenni es kerni van jogosultsagod, ellenben barkitol minden kovetkezmeny nelkul kaphatsz gtfo valaszt.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Nekem a gtfo is tökéletesen megfelel, csak történjen valami.

Egyébként nem ők javitanak, ők csak közvetitők. A Xiaomi magyar szervizpartnerénél landol a készülék, bárhova is viszem. Feltételezem legalábbis, hogy nem rendelkezik minden csip-csup magyar gsm üzlet olyan felszereléssel és márkaspecifikus tudással, ami egy ilyen hardbrick feloldásához kell.

Redmi Note 8 Pro a készülék, lezárt EDL-el?

Sima redmi note 8, nem pro.

fastboot method -dal állitottam vissza a teljes stock sw -t. A script lefutás teljes sikerről számolt be, de innentől kezdve csak villogni tud a képernyő.

Kikapcs töltéskor a battery icont nem tudja kirajzolni. Nem tud fastboot -ba lépni, egy pillanatra villan csak fel a sapkás figura, aztán offos.

Bekapcsolni nem tud, csak látom hogy a háttérvilágitás feljön, majd lemegy.

Nem tudom, mi az az EDL. A bootloader az unlocked.

Valószinűleg az USB3 -as host controllerem nem tetszett a fastbootnak, ugyanez volt az elején már, de akkor még átváltottam nejem macbookjára, és ott sikerült. Mármint a recovery nem ment fel USB3-on át. Irták, hogy ez gond lehet. És nem is ment le.

Sajnos ezt a végén a return to stocknál elfelejtettem, de ott viszont sikert irt, csak az eredmény lett kaka.

A szervizben elmondtam hogy teljesen szétkúrtam a sw -t, tessék kérem szépen factory loadolni, kifizetem. Na, erre várok lassan 30 napja. Karácsony meg újév ide vagy oda.

Szerkesztve: 2021. 01. 26., k – 11:12

HA sima Redmi note 8, akkor az jó, mert abban kyro proci van. Ha jól tudom a xiaominál a mediatek vonalat érintette csak az EDL lezárás. Röviden: A xiaominál várni kell a bootloader nyitással, ezt a mediatekkel szerelt procik esetében sok viszonteladó átlépte EDL móddal, hogy mire hozzád érjen a teló, egy specko romot kapjon, telirakva mindenféle nem kívánatos dologgal. Ez ellen lépett a xiaomi, és bekapcsolt egy EDL mód zárolást, ami otthon, jogosultság nélkül nem javítható.

A te telód  nem érintett ebben a mizériában. EDL módban javítható a hard brick.

EDL mód--Emergency DownLoad Mode a Qualcomm procik szervíz módja. Közvetlenül a procin keresztül éred el a rendszert (persze a megfelelő driver felrakása után. A bekapcsolásához két pontot össze kell zárni a teló paneljén.

HA érdekel olvass utána.

Köszi, ez hasznos lehet, ha a Xia nem tud mit lépni. Annyiból nem örülök neki, hogy meg fogják bontani ezek szerint a telefont. Sajnos ha jól tudom, az összerakás már közel se lesz olyan patent, mint gyárilag. :(

De ha esetleg otthon be tudom vetni az EDL módot ha valamit nagyon elkuffantottam, az még segithet később, köszi!

Szerkesztve: 2021. 02. 04., cs – 13:05

Update: lényegében a Xiaomi szervizpartnernél hever a telefon, és ha van kedvük, megcsinálják (majd egyszer), de lehet hogy magasról tojnak rá.

Nagyjából ezt mondta el a boltos ürge a sokadik telefonhivásromra.

Szóval kértem tőlük egy hard deadline -t vagy ha az nincs akkor a telefon visszaszolgáltatását.

Majd otthon rátolom az EDL mode -ot, csak szereznem kell egy USB2-es hubot, mert nincs olyan laptopunk otthon amin lenne Windows (Xiaomi Flash toolhoz) és USB2 (mert nem szereti az USB3/fastboot mode-ot ez a telefon, ezért kúródott meg).

Mindenesetre megjegyeztem az üzlet meg a xiaomi nevét is, az elkerülendők listájára :)

Érthető, hogy elbaszom a szoftvert és magamra vessek, de akkor vagy küldjenek haza hogy erre nincs garancián kivüli szerviz SEM, vagy csinálják meg tisztességgel. Az, hogy félresöprik a telefont és nem keresnek, nem történik semmi, a legrosszabb hozzáállás (xiaomi) az meg hogy nem mondunk információt csak hablatyolunk az meg szintén rossz (üzlet).

USB2-es hosszabbito kabel? Minden USB 3.0 portban a plussz 5 labon kivul ott van a gyari 4 usb 2.0/1.1 vezetek is (azokon pedig ott a jol megszokott GND, +5V, D+ es a D-). Az USB3-as hubok emiatt dupla hubnak latszanak, egy USB 2.0-as es egy 3.0-as HUB-nak. Tehat ha fogsz egy USB 2.0-as hosszabbito kabelt, akkor maris kivetted a jatekbol az USB 3.0-t.

Nem mondom, hogy nincs igazad, de nagyon úgy emlékszem, hogy a Raspberry Pi-hez ha USB3-at is tudó hub-ot próbáltam használni, akkor nem ment (vagy nem volt stabil, már nem emlékszem), és amikor utánanéztem, akkor az volt a hivatalos mondás, hogy csak USB2-es hub-ot használjunk. Vettem egy USB2 hubot és azóta nincs gond. Ez már 2-3 éve lehetett, nem emlékszem minden részletre kristálytisztán, de ennek alapján én nem kísérteném a sorsot, ha tönkremehet az USB3-tól a telefon, akkor inkább nem azt használnék.

Illetve ha érzékeny a telefon, akkor valószínű egyáltalán nem használnék USB HUB-ot, de ez más kérdés.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Én csak azt nem értem, hogy valaki vesz egy számítógépet sw-rel, tok-vonó, és azzal kezdi, hogy 3rd pary BIOS-t meg valami randompistike OS-t rak rá - aztán rinyál, mint a frdsqrva, ha utána nem működik a gépe...

Nem akartam ennyire sarkosan fogalmazni, de kábé ja. Fussunk neki mégegyszer és ne álljunk meg a 20%nál.

Infót gyűjtöttem, tévedtem, elismertem, megköszöntem. Nincs fürdőskurváskodás.

A szoftvermókolás rész elmagyarázásához nincs kedvem. Olvasson utána a kollega, ha érdekli. Ha meg nem, ne beszéljen félre.

Nulla infót írtál arról, hogy a rom mókolás (gányolás) kifejezett oka mi volt - így első körben az e-péló lengetés meg "fújjjgugli" jut az eszembe, mint magyarázat - de ezek mindegyike a "mindenki úgy szivatja magát, ahogy csak akarja" kategória. Te az eszköz egy lényeges komponensét cserélted le/rongáltad meg, úgyhogy ilyenkor a gyártónak feléd nulla kötelezettsége van, hasonlóképp a gyártói szervízhálózatnak - és igen, ha ilyne történik, a szervíz, ahova leadtad az ÁSzF szerinti feltételek mellett, azokat teljesítve kell, hogy eljárjon.
Száraz olvasmány az ilyen dokumentum, de át kell rágnod rajta magad, és eldönteni, hogy kéred-e a szolgáltatást, vagy sem. Illetve már kérted, tehát azt kell eldöntened, hogy visszalépsz-e, vagy sem.
A gyártói szervíz egyébként - ha ez megnyugtat - nem fog kapkodni, ha van garanciális (törvényileg előírt határidős) munkájuk, akkor azt fogják előre venni, az ilyen egyéb javításokat meg "best effort" csinálják.

Átszaladtam többször is a bolt ÁSZF -jét, ahol a szervizt kértem. Konkrétan a fizetős, garancián kivüli szervizekről nincs benne szó, vagyis, olyan szerződést kötöttem, amit nem is ismerek. Hát igen, az hogy ilyen helyeken veszek telefont, az én hibám. :)

ROM csere oka: az emlitett Xiaomi Redmi Note 8 készülék nem Android One -nal érkezik (ez esetben nem bántanám) hanem a Xiaomi féle ROM-mal (MIUI talán). Problémák:

- érezhetően lassabb a lineageos -nél

- letörölhetetlen és letilthatatlan alkalmazások vannak ráégetve (pl. tudom hogy a chrome -ot és a gmail -t sokan használják, de miért van odahegesztve? Az iphone -on egy rakás standard app büntetlenül törölhető, pl. a Mail is, hiába tolja az emberek 95%-a). De ezen kivül volt egy sor teljesen hasznavehetetlen Xiaomis alkalmazás, amiket szintén nem lehet letörölni. Nekem van egy olyan mániám hogy a telefon app drawer listájában csak olyan app viritson ami csinál is valamit, amit én is szeretnék, ha csak ott figyel, az rég rossz. Főleg, ha ebből van vagy két tucat.

- A Xiaominak van egy google cloudhoz hasonló szolgáltatása (photos, app backup, notes backup, társai), az is letörölhetetlen, bár legalább letiltható, hogy ne töltsön fel semmit.

( - ehhez hasonló érvelést tudnék folytatni, a lényeg, hogy nem felel meg az izlésemnek).

Különben van official LineageOS erre a készülékre: https://download.lineageos.org/ginkgo

A probléma nem is ennek a feltelepitésével volt, hanem a gyári szoftver átmeneti visszarakásával.

A bolt hozzáállásával meg az a problémám, hogy:

- 4 hétig süketelés arról hogy mindjárt kész

- az ötödik héten végül kiderül hogy egyáltalán nem történt semmi, és semmilyen garancia nincs rá hogy valaha is fog

Nem kicsit b.szódtam fel ezen. Engem nyugodtan el lehet küldeni a búsba már akkor amikor leadom a telefont, kevésbé sértődök meg mint azon hogy a semmire vártam ennyit.

Kérdések:

- Ha ez ilyen szar, miért ilyet vettél?

- Ha nem tudtad, hogy ilyen szar, miért nem álltál el a szerződéstől (azaz adtad vissza a készüléket, és kérted vissza a vételárat)?

- Ha ezek után a kalandos utat választottad, és beadtad egy nem jótállásos javításra a sarki zugboltba, akkor miért "Jótállási törvény 2021-től" címen nyitottál topicot?

Mert a hardver jó, és a lineageos is jó, ami hivatalosan támogatja. Csak elcsesztem a sw mókolós részt. Gyártó, modell, évjárat, minden függő hogy milyen apróságokra kell figyelni. Elszúrtam.

Elállni már késő volt, hiszen szétb.sztam a szoftvert rajta.

Mert összevissza kevertem a fogalmakat, de már sokat tanultam azóta hogy kinyitottam a topicot.

Remélem igy már érthető a helyzet :)

"A probléma nem is ennek a feltelepitésével volt, hanem a gyári szoftver átmeneti visszarakásával." - Ha sz@r a gyári szoftver szerinted, akkor miért akartad visszarakni? Egyébiránt meg miért nem szűkítetted a megcélzott készülékeket AndroidOne-os darabokra?

A bolt nem szervíz, hanem bolt, ahol próbáltak neked segíteni, de tippre csak és kizárólag garanciális szervízre vesz át tőlük a partner készüléket - a te eseted meg pont nem ilyen.
 

"tippre csak és kizárólag garanciális szervízre vesz át tőlük a partner készüléket"

Bementem, odaraktam az asztalra a telefont és azt mondtam hogy fiúk, ezen a telefonon elb.sztam a szoftvert, légyszi intézzétek el hogy a xiaomis szervizpartner rátöltse a csodakészülékével a gyári szoftvert. Pénzért. Azt mondták, hogy oké.

Ha neked igazad van, akkor miért nem mondták, hogy menjek anyámba?

"Ha sz@r a gyári szoftver szerinted, akkor miért akartad visszarakni?"

Előfordul hogy a ROM cserélgetős móka közepette ez is megtörténik, pl. mert benchmarkolni akarod.

"Egyébiránt meg miért nem szűkítetted a megcélzott készülékeket AndroidOne-os darabokra?"

Mert szűk a kinálat.