Megújúlt az ELVIRA

Immár angular alapokon :)

Hozzászólások

Szerkesztve: 2020. 12. 14., h – 12:47

9.1.11 Angular Materiallal

Immár angular alapokon

Ha ettől időben jön majd a vonat, akkor már megérte! :)

Mondták már neked, hogy attól hogy vonat, még több cég? És hogy az ügyfélszolgálat/ügyfélkiszolgálási terület költségvetése semmilyen kapcsolatban sincs a pályavasútnak a biztosítóberendezésekre illetve a pályára költhető büdzséjével? Merthogy a legtöbb késés bizony a pálya (ide értve a biztosítóberendezéseket is) hibáira vezethető vissza. Tudjuk, a gőzös meg a kéregjegy mindenre jó és elég lenne szerinted... Mások szerint meg nem.
A régi Elvirának voltak khm. gyenge, illetve problémás dolgai, nem igazán kár érte, mert azt a mai igényekhez szabni... Mondjuk úgy, nem lett volna gazdaságos - és még finom voltam.

Tudjuk, a gőzös meg a kéregjegy mindenre jó és elég lenne szerinted... Mások szerint meg nem.

Nem, szerintem sem lenne elég és marhára nem is a jelenlegi vonatok technikai problémáit hoztam szóba. Továbbá ne beszélj többes számban, mert attól még, hogy te a fekete-fehér monokrómra szűrő szemellenződ mögül képtelen vagy az árnyalt gondolkodásra és véleményalkotásra, egyáltalán nem biztos, hogy jól gondolsz valamit, illetve hogy van mögötted bármilyen többség, aki veled egyetért.

A régi Elvirának voltak khm. gyenge, illetve problémás dolgai, nem igazán kár érte, mert azt a mai igényekhez szabni.

A mai™ igényekre ott a tapicskoló alkalmazás, már egy jó ideje. Az pedig szintén mai igény, hogy egy desktop gépről egy áttekinthetőbb képet kapj a menetrendről. Ezt silányították most el. Egyébként továbbra is működik a régi™ elvira.

Kisarkítottam az igényeket - lehet, hogy a vonatozás terén túlléptél a gőzvontatás szintjén, de IT-s témákban eléggé ott ragadtál...

"Az pedig szintén mai igény, hogy egy desktop gépről egy áttekinthetőbb képet kapj a menetrendről." - _neked_ ez az igényed, más meg utazni szeretne A-ból B-be, és ahhoz időpontot kapni, és jegyet venni. Ez a felület _elsődlegesen_ erre szolgál. A régiben ott a menetrendi keresés, vásárlási funkció nélkül.

Na akkor mégegyszer... Az, hogy az a-ból B-be eljutásról információt hogyan adnak, arra mennyit fordítanak, nincs kapcsolatban azzal, hogy a vonatokat milyen pontosan tudják közlekedtetni - ugyanis több, gazdasági szempontból független, de működésükben erősen egymásra utalt cégről van szó. Ezeket a MÁV csoport fogja össze, ebből a MÁV Zrt. adja az infrastruktúrát, a MÁV-Start, mint leányvállalat foglalkozik a személyszállítással, az állam által megrendelt szolgáltatást nyújtva, melyre meghatározott SLA-t is vállal, kötbér és egyéb szankciók terhe mellett.

Azaz attól, hogy az utastájékoztatásra kevesebbet költenének, még nem jutna több a pályavasútra/biztosítóberendezésre, merthogy azoknak a költségét a MÁV-Start a közlekedtetett vonatok után (menetvonal) fizeti a MÁV Zrt. (pályavasút) részére, és ez az összeg nem függ attól, hogy mennyit költenek menetrendi tájékoztatásra.

 

A thread eleje az volt, hogy minek a csicsa, _inkább_ járnának pontosabban a vonatok. A vonatok pontosságára az utastájékoztatás terén elköltött összeg semmilyen hatással nincs: ha wc-papíron nyomtatott menetrend lenne csak, akkor sem járnának pontosabban a vonatok, hiába nem költene a MÁV-Start a tájékoztatásra szinte semmit sem. (Az meg egy másik kérdés, hogy a "fizet" az egész pontosan "fizeti a szolgáltatás költségének egy (kisebb) részét")

azt kellene megértened, hogy a vasút -bár Te csak ezt érzékeled belőle- nem "csak" személyszállításról szól.

Ahogyan pl egy bkv-n is számon szokták kérni, hogy miért nem érkezik időben pl a kötött pályás villamos, nem a barmot okolod aki felhajt a sinekre, hanem pl a járművezetőt amiért nem érkezett meg a megállóba ahol és amikor vártad :).

Pedig a késésedért a felelős az a marha volt aki nem tudta megkülönböztetni az úttestet a villamossíntől.

És itt jön be a modern tájékoztatási rendszer szerepe és az, hogy Neked mint utasnak milyen az ügyfél élményed ha már ez a helyzet előállt. Pl ha van egy felület / tájékozódási pont amin keresztül megnézheted, hogy mikor van esély a helyzeten tovább lendülni legalább tudsz tervezni a megváltozott körülményekre.

A máv esetében a mávstart-os térkép pl egy jó kiindulási pont lehet. bkv-nál a futár (minden kihagyott funkciója és khm szuboptimális működési körülménye) ellenére ugyancsak egy hasznos dolog.

még mindig komolyan két külön képernyő a belföldi és a külföldi jegy vásárlás?

jó, hogy nem rendezték ABC-be az állomásokat és tették mindegyiket külön lapra, de 10esével lapozósan.

Kérdés hogy a mobil alkalmazás és a web nézet még mindig két auth realm (azaz mindkettőn külön kell regisztrálni) vagy sem? :)

a sajat tajekoztatojuk alapjan, ezt nem tudtak megugrani :)

"a legelőremutatóbb pedig, hogy a MÁV applikációval közös felhasználói fiókot lehet kialakítani, ha ugyanazokkal az adatokkal (e-mail cím, jelszó) regisztrál mind a két felületre (de használatához a MÁV applikáció letöltése nem kötelező)."

Kit érdekel, hogy milyen technológiával? A lényeg, hogy működjön.

 

Amúgy az Angular a frontend világ PHP-ja.

Nekem a régivel sem volt bajom. Mikor még nem volt MÁV app, már akkor otthon nyomtattam a jegyet Elvira-ból, azóta hogy a MÁV appban lehet jegyet is venni, azóta meg kizárólag azt használom.

Aláírás _Franko_ miatt törölve.
neut @

Ha nincs BKK bérleted, akkor elhiszem, hogy nem volt vele bajod. De attól kapott az ember agyfaszt, hogy nem lehet egyszerre jegyet venni, ha együtt utazott BKK bérletes és anélkül valaki. Az igazán zseniális az ingyenes regisztrációs jegy volt az előző problémával vegyítve, mert a gyereknek nem tudtam így jegyet venni, mert ugye BKK bérlete sem volt, viszont magában 6 éven aluli nem utazhat…

Szerkesztve: 2020. 12. 14., h – 21:53

Köszönjük szépen a MÁV informatikai csoportjának, hogy haladt a korral bloated framework-ben újraírt, csiligány, tapicskoló, elhomályosított, szemkifolyató webfontos, animációbuzi, material-idealista bétával silányította el az eddig desktopra optimalizált, és minden desktop böngészőből jól működő keresőt.

Aki pedig nem szeretné magát kísérleti nyúlnak érezni és a stabil ágat használná tovább, mentse a könyvjelzők közé az alábbi linket.

https://elvira.mav-start.hu/elvira.dll/x/

sőt! inkább miért nem fejlesztettek rest api-t. az minden terminálon is elfut! egyszerűen gusztustalan, hogy mobilra optimalizálnak mostanában. hisz a vásárlók nagyrésze nem mobilon nézi ezeket a felületeket!

4 és fél éve csak vim-et használok. elsősorban azért, mert még nem jöttem rá, hogy kell kilépni belőle.

minek mindenre +1 mobilappot telepíteni? ha valami pluszt hozzáadna, akkor oké, de a mávé konkrétan semmit nem ad hozzá. egyrészről a felületét egy ux-os se nézte meg egyszer se szerintem. másrészről egy olyan értesítés nekem kiváló lenne, hogy ha megvettem a jegyet a vonatra. de késik, akkor ne kelljen az állomáson várnom +10 percet, hanem be tudjam állítani, hogy érkezés előtt 10 perccel jelezzen, és akkor indulok el. (az más kérdés, hogy ezt megcsináltam egy magamnak egy telegram bottal, ami így az apple watchomra jön közvetlenül)

4 és fél éve csak vim-et használok. elsősorban azért, mert még nem jöttem rá, hogy kell kilépni belőle.

Ha már késést szóba hozod: MÁV appnak elég nagy fassága, hogy nem enged már jegyet venni, hogy ha a vonat menetrendszerinti ideje már elmúlt, de késik és még nincs ott az állomáson.

Szerk.: úgy nézem, erre viszont weben lehetőség van, szóval hurrá.

Vajon mikor jutunk el odáig, hogy egy Nyugati-Szentendre távot le lehet tervezni a MÁV valamelyik felületén?

reg utaztam vonaton, de a simple volanbuszos jegyvetele mar mentette meg a napomat..

Nekem a regivel sem volt semmi bajom, de gondolom az nem volt eleg modern (vagy mi). Kiprobaltam, elsore csak kicsit (sokkal) lassabb, szoval eddig jo. Egeszen addig amig ki nem dobta a vonatok listajat, mert az nekem sokkal attekinthetetlenebb. Nincsenek az oszlopok sehogyan sem elvalasztva peldault.

Ha tudod, hogy a vonat szamra kattintva a vonat menetrendjehez jutsz akkor ez a funkcio meg megvan, de azt mar nem jelzi semmi, hogy a vonatszam kattinthato.

Angolul jelent meg (az az elsodleges nyelv a bongeszoben), atallitottam magyarra, de ket kattintas utan jobban tudta, visszavaltott angolra. Ha mar itt tartunk a felnott az angolul is felnott. Ha pedig egy darab utasnak vennek jegyet, akkor azt irja ki, hogy "1x felnott". Ez nekem "tizeniksz" felnottet jelent.

Ha pedig a vonat osszes szolgaltatasat szeretned latni, akkor kattints ra a vonatra, de ne a vonatszamra (egyiket sem jelzi semmi), megjelenik 3 potty, arra is kattints ra es mar lathatod is. A regi feluleten csak lattad, ilyen regimodi rendszerrel. Arrol nem is beszelve, hogy a tablazatban ott van neki az oszlop, csak nem hasznaljak.

Koszonjuk, jo lett.

Én a "régi" androidos appot használtam olyan 19-20 között, nem volt teljesen rossz, de volt pár rossz szokása. "Biztonsági" okokból 24 óra után elfelejtette a jelszót, és irhattad be újra. A másik meg hogy akkoriban a kártyás fizetés visszaellenőrzése bugos volt, tehát ha szakadozó térerő mellett próbáltál vásárolni és csak negyedszerre sikerült, akkor mind a négy vásárlást elrakta magának a máv, és csak az ügyfsz megkeresése után irták jóvá (igaz kérdés nélkül).

Nem tudom hogy a mostani hogy viselkedik.

A régi Elvira másmilyen kódot adott ki, mint ami a jegyen van nyomtatva pénztárból, vagy a mobilalkalmazásból, mert régen még nem volt mobilalkalmazás, sem nyomtatott kód a jegyen. 

Remélem ez mostmár ugyanolyat ad ki. Ekkor nem kell legalább két különböző eszközt magukkal vinniük a jegyvizsgálóknak...

Ahogy anno Vágó mondta: olyan mérges vagyok, hogy nem találok szavakat.

Hát nálam a bevett gyakorlat eddig mindig az volt, hogy online megvettem előző nap IC-re a menet- és helyjegyet (így ugye a helyjegy olcsóbb), és másnap az utazás napján átvettem automatából. Ezt a procedúrát most egy szimpla tollvonással megszüntették. Hát nagyon köszi.

Eddig sem használtam a mobilappot meg az e-vonatjegyes itthon nyomtatós marhaságot, mert sem a mobilappban, sem e-vonatjegyként nem vásárolható menettérti jegy. Ez a két hét érvényességi idő miatt fontos. Ugyanis ha bármi miatt késnek, vagy el sem indulnak vagy csak késve, akkor az érvényességi időn belül még el tudok utazni másik nap. Vagy ha nagy néha kimaradt egy ellenőrzés visszafelé, akkor az a jegy még másik visszaútra újra felhasználható. Automatás átvételnél erre járt 5% kedvezmény.

Még szerencse, hogy volt annyi eszem, hogy 12-én megvettem a régi elvirán a menettérti jegyemet, mert valahogy éreztem, hogy 13-ától ezt már nem fogom tudni megtenni. De a régi rendszerben már nem lehetett helyjegyet venni 16-ai IC-kre.

És akkor eljött az utazás előtti nap, na mondom akkor átregisztrálok az új rendszerbe. (ugyanúgy desktop PC-ről) Már az előzőnél se tetszett, hogy kötelező számlázási adatokat megadni. Megadtam kamu adatokat, kutyának sincs semmi köze hozzá, meg egy szimpla menetjegyhez, helyjegyhez mi a francnak számlázási adat, ha nem akarok, nincs rá szükségem?

Aztán ugye az új rendszerben már utast is meg kell adni, de ahhoz is minek a név meg a születési dátum? Ha automatánál veszek jegyet vagy pénztárban, ott sem névre szóló jegyet adnak és nem kérnek személyit a jegyvásárláskor. Az utas életkori beállítást meg meg lehetne oldani egy egyszerű információs táblázattal és a kedvezmények beállításakor pedig kiválaszthatnád a megfelelőt  (20, 33, 50, 90 vagy 100%). Jellemző, hogy a régi linken sem érhető már el a táblázat.

https://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/kedvezmenyek-mav-start-zrt-vonalszakaszain

Aztán ha beállítom a nevem és születési dátumom és utasként hozzáadom magam, akkor később elfelejti és menetjegy vásárlásakor szimpla felnőttként ismer fel és újra nevet meg születési dátumot vár.

Menettérti jegy szerintem nem is vásárolható ezen az új webes felületen, mert amikor a kosárba pakolom a jegyeket, akkor az odautat meg a visszautat is két külön jegynek mutatja. Az átvétel meg máv app vagy pdf. Természetesen nem fogok appokkal meg pdf nyomtatással, másolgatással szórakozni, pláne hogy ha nem vásárolható menettérti, akkor eleve két külön jegy kell, amiknek az érvényességi ideje 2-2 nap. Plusz automatikusan 10% kedvezményt akart adni, ami megint csak arra engedett következtetni, hogy ez így továbbra sem lesz menettérti jegy.

Na mondom nem csesztek ki velem, most már kíváncsi vagyok mi van, ha személyesen megyek az automatákhoz. Csak a helyjegyre volt szükségem. Mikor kiválasztottam, hogy csak pót- és helyjegy, akkor csak egy opciót mutatott: kocsiosztály-különbözeti jegy. Mondom wtf?! Jó akkor nézzük másképp, "veszek" 65 év felettieknek szóló ingyen jegyet IC-re, akkor csak a helyjegyárakat listázza. Rányomok bármelyik IC-re, kiírja, hogy nem vásárolható helyjegy az adott vonatra, a helyjegyet a vonaton a jegyvizsgálótól vehetem meg. De ez meg nem igaz, mivel van pénztár, kénytelen voltam ott megvenni. Tehát az 5% kedvezmény is bukta.

Na mondom majd a Keletiben visszafelé megnézem mizujs az ottani automatákkal: ábra ugyanaz amit fentebb írtam, megint maradt a pénztár. Annyival kiegészülve, hogy aznapi feláras jegy röpke 595-ért 451 helyett.

Állítólag lesz az automatáknál szoftver update, csak eddig meg tudtam tenni, hogy optimális esetben 23:50-kor vettem a másnapi IC-re helyjegyet is online és másnap átvettem. Most már csak személyesen tudok automatázni.

Ja és miért IC? Mert se sebes-, se gyorsvonat nincs már, mert megszüntették. Két átszállással meg utazzon, akinek hat anyja van. + 1 óra minimum, az átszállásokkori várakozás meg a késések.

"Vagy ha nagy néha kimaradt egy ellenőrzés visszafelé, akkor az a jegy még másik visszaútra újra felhasználható. " - Azaz tudsz vele csalni. Szerintem teljesen korrekt, hogy viszonylati, vagy épp adott vonatra érvényes jegyek felé megy a MÁV - pont az ilyen stiklizők miatt.
 

Ha arra célzol, hogy 2 órán keresztül bujkáltam, akkor tévedsz. Volt olyan, hogy egy négyes ülésen beszélgettek a jegyvizsgálók és leültem kvázi velük szemben a folyosó másik oldalára eső négyes ülésre. Kihajintottam a jegyet az asztalra és rohadtul nem tűnt fel nekik, hogy mi újság.

És az út során csak egy helyen áll meg összesen az IC. Tehát kétszer is végig kell vonulniuk a vonaton és ha elsőre nem is, másodjára azért már találkozhattak volna velem. Vagy esetleg wcre kifele menet vagy fordítva. Pláne ha több kaller is van. Szóval egyrészt nehéz elbújni, pláne ha csak 3-4 kocsiból áll az egész szerelvény, másrészt nekem ilyen extra stressz nem szokott hiányozni, hogy csak ezért újra felhasználhassak mondjuk kettőnél többször egy ilyen jegyet.

De ha ugyanez fordítva történik és nem a visszaúton nem érvényesítik (egyébként kettőn áll a vásár, mielőtt csak én vagyok kihozva itt bűnbaknak), hanem az odaúton, de a visszaúton meg igen, akkor sem tudok már vele még egy odautat lenyomni.

Az a lényeg, hogy ha N jegyet vásároltál, M-szer utaztál, és N<M, akkor az csalás. Nem ítélünk el azért, mert nem dobtad ki a kukába a kezeletlen jegyet, lehet, hogy én sem tenném, de te se ítéld el a MÁV-ot, ha ezt a problémát szeretné megoldani.

Ez felfogás kérdése. Nem feltétlen az volt a célom, hogy ezt a "csalást" kidomborítsam. A lényeg, hogy elvettek egy eddig működő szolgáltatást és így tulajdonképpen burkolt drágítást hajtottak végre.

Ez így is értelmezhető. Gondolhatod, hogy ebből nem ment a naponta sportot űzés, egyrészt a korábbi hsz.-em miatt, másrészt meg 100 km-nél nagyobb távolságot nem naponta utazgat az ember vonattal. Összesen itt 364 km-ről van szó egyébként.

De ha feltesszük, hogy rendszeresen utaznék ilyen távon, akkor egyrészt bérletet veszek, nem menettérti jegyet, másrészt a jegyellenőrzés esélye visszafele napról napra nőne.

Tehát itt mondjuk 100 esetből egy alkalom az körübelül reálisan leírja, hogy mennyi a csalás esélye.