NAV adobevallas

Oriasi ez a NAV rendszer. mar ez sem mukodik, vicc :) toldozgatjak foltozgatjak, soha nem lesz jo, csak a penzt nyeli, de legalabb PHP Pistike BT-nek jol megy az allami penzekbol.

Sogor koma ocska orszag ez, ppphhej igaz szemetdomb.

Hozzászólások

Volt mindenkinek többhete arra, hogy végigtolja a bevallást - sajnos vagy sem, de az erőforrásokat nem arra méretezik, hogy mindenki az utolsó pillanatban szakad rá. (Ha arra méreteznék, akkor meg az lenne a baj, hogy a bevallási rendszer alá mé" raknak annyi vasat...)

Magyarázhatod neki napestig. Ez az a fajta, amelyik, ha éjfélig lehet feladni a postán, inkább fennmarad, hogy 23:49-kor beesve reklamálhasson, hogy mindenkinek a kurva anyját (mert baszott február végétől idáig megcsinálni a feladatát).

trey @ gépház

Nem nagyon érdekelnek azok a fals mentségek, hogy miért nincs egy naptárad, amiben - egyszer felvéve, akár évente ismétlődő eseményként, hogy ne kelljen annyit "dolgoznod" vele - nem tudtál beállítani egy figyelmeztetőt, ami levelet küld, zenél, SMS-t küld stb.

Ezt úgy hívják, hogy "duma".

trey @ gépház

Látom kispéntek van felétek is és unalmadban velem vitatkozol :) Megjegyzem egy szóval se mentegettem magam, tudom hogy korábban is volt rá idő, de mint IT szakember szerintem ez egy óriási gyengeség amit meg kellene javítani.

 

Szerinted ez reális: vegyem számításba hogy sokan az utolsó órában rohannak majd be a rendszerhez, és ne hanyagoljam az utolsó napra a teendőt. Tudnom kellene, hogy a világ összes IT rendszere olyan, hogy nem bír el nagyobb terhelést, az én hibám, ha lecsúszok az időről mondjuk az utolsó fél órában.

Szerinted ez irreális: 2020-ban várjunk már el normális skálázódást egy nagy állami rendszertől

 

Érdekes gondolatmenet.

Nem, ugyanannyi pénzt kellene rákölteni, csak normálisan meg kéne csinálni.

"szarjunk bele, majd az utolsó pillanatban"

Miért ne? 2020 van, nem 1999, amikor ez elfogadható volt.

Próbáld elképzelni, hogy a Netflix minden egyes epizód release-kor megdöglik, mert "hát sokan ugrottak rá".

Azt mondtam hogy ha egyszer már csilliárdokért építünk egy állami rendszert akkor az modern legyen. Nekem nem kell, hogy többet költsünk rá. Az lenne az ideális, ha a közpénzt optimálisan költenék el, azaz x forintért a maximum jószágot kapja érte az állampolgár.

Gondolom megvan, hogy a NAV az adózók pénzének összegyűjtésével foglalkozik, az IT rendszer pedig ezt a folyamatot támogatja, azaz szó sincs szeretetszolgálatról, itt ügyfelekről beszélünk, akik kemény pénzeket fizetnek be az államnak.

 

De akár úgy is fogalmazhatunk, hogy Teszerinted:

- a skálázhatatlan rendszer jobb [ ]

- direkt ne skálázható rendszert építsünk, és aki az utolsó órában akarna bevallani, az egy hülye, pusztuljon [ ]

- egyéb ...... [ ]

 

Kérlek x-elj és/vagy töltsd ki a pontozott részt.

Lehet hogy skáláz, de nem elégségesen.

Miért lenne végtelen? Pontosan tudjuk hogy hány adózó van, és ha megnézzük mondjuk az utolsó 5 év utolsó 24 órjában a concurrent userszámot, akkor egész pontosan be lehet lőni. Nem mondok számot, nyilván nem tudok. A lustaság nem szokott évről évre változni az embereknek, körülbelül ugyanaz a párszázezer ember fog az utolsó órákban jönni.

Csak azt tudom, hogy a világban ez egy megoldott probléma. :)

Azon érdemes lovagolni, hogy hülyék igényeit ki kell-e szolgálni közpénzen. Vagy menjenek ezek be az utolsó nap és álljanak sorba a postán, elviselve egymást. A többi hülyével. Amelyik meg úgy sem veszi az akadályt, azt meg úgy megbírságolni, hogy jövőre az első legyen, aki beadja.

trey @ gépház

Extrém csúcsterhelésre nem skálázódik, ez igaz.De évi néhány órányi(!) ilyen terhelésre (ami a többi csúcsnak többszöröse(!)) kell-e, szabad-e méretezni? Vennél-e te sokszáz lóerős utcai versenyautót akkor, ha tudod, hogy évente egy alkalommal kell  mondjuk a Hungaroringre pályanapra betérni, illetve havonta egyszer elmész autópályán mondjuk Bp.-ről Debrecenbe, egyébként meg maximum a város széli hipermarketig jársz autóval,meg néha dolgozni? Mert a NAV-on most ilyent kérsz számon.

Ha most belegondolok az 1% -os workflow pofonegyszerű (egy kereső statikus adatbázissal meg egy submit). Oké, kétfajta 1% van, de mindkettő egyforma technikailag.

Ha csak ezt a részét leválasztva skálázzuk, már megoldottuk az egész hisztit, mert tudomásom szerint manapság az emberek túlnyomó része 1%-ozik és le van tudva az évi adóbevallás.

A statikus adatbázisos kereső skálázása triviális. A garantált egyszeri delivery-vel rendelkező submit sem nehéz: kell hozzá egy adószám mentén shardolt key-value store felskálázva meg egy nagy queue, amire rápakoljuk a választást. Hogy választottam-e, a keyvalue store gyorsan megmondja, hogy mit választottam, azt majd lesz ideje a NAVnak kicsorgatni a queue másik végéből.

(de a gondolatmenet elég ködös, fixme)

Adatbázis, meg minden, mi????

Számoljunk 10M bevallóval! A személy azonosításával együtt a teljes információ tömörítés nélkül ASCII-ben elfér 32 bájton. Ez összesen kevesebb mint 1GB adat. RAM-ba elfér. Minek ide adatbázis? Majdhogynem lineáris kereséssel megoldva is működne, de ha betesszük egy HashMap-be adószámmal kulcsolva, akkor már tuti, hogy pont elég gyors lesz bármire. Még többszálúság sem kell, minek?

Oké, tessék picit továbbgondolni: van egy meglévő authentikációs környezet,amihez igazodni kell, illetve azt is felkell skálázni ide. A két rendszernek "beszélgetnie" kell egymással, naplózás, egyebek - picit nagyobb a scope, mint a nyers adaok mennyiségére visszavezetett elgondolásod. (Ja, már az auth _sem_ fér el 32 bájton, ráadásul nem is a bevallós oldalon történik ez a lépés...)

Nincs itt különösebb baj, ami abból is látszik, hogy a NAV meghosszabbította 1 nappal a beadási határidőt.

Az adózásra kötelezett állampolgár megpróbálta a NAV által megszabott határidőre beadni a bevallását, de a NAV rendszere ezt éppen akkor nem támogatta, mert túlterhelődött.

- Túl lehet-e terhelni egy ilyen rendszert? Igen.

- Lehet-e ezért hibáztatni a NAV-ot? Lehet, csak nem érdemes, ráadásul mindenképpen a javukra írható a határidő meghosszabbítása.

- Be lehetett volna adni előbb is az adóbevallást? Igen.

- Kötelezhető-e az adózó, hogy a határidő előtt akárhány nappal adja be a bevallását? Nem.

- Minden egyes adózó esetében, aki az utolsó napra halasztotta a bevallást, el tudjuk-e dönteni, hogy miért nem próbálta meg beadni előbb? Nem. (Lehet, hogy volt olyan is, aki súlyos betegen feküdt két héten át valamelyik kórházban, mert pl. megtámadta a COVID-19-et okozó koronavírus).

- Jó-e, ha mindenkit egy kalap alá veszünk, és általánosságban lehülyézzük az embereket azért, mert a NAV rendszerének túlterhelése miatt nem tudták beadni a bevallásukat az eredetileg megszabott határidőre? Biztosan nem jó, de mi általában már csak ilyenek vagyunk, általában általánosítunk :)

- Helyesen jár-e el a jövőben az adózó, ha nem hagyja az utolsó napra a bevallását? Igen, biztosan.

- Lesz-e jövőre is olyan adózó, aki a határidő napjának estéjén próbálja meg beadni az adóbevallását? Igen, biztosan.

- Elgondolkodik-e a NAV azon, hogy mit tehet azért, hogy a mostanihoz hasonló eset esélyét csökkentse? Remélem.

- Tesz-e valamit a NAV azért, hogy a mostanihoz hasonló eset esélyét csökkentse? Remélem.

... és még megannyi kérdést lehetne ezzel kapcsolatban megfogalmazni, de az biztos, hogy ezt a rendszert nem árt javítani, mert nem tökéletes, valószínűleg nem is lesz az, de muszáj lenne rajta dolgozni, és az is látszik, hogy előbb kell elkezdeni az emberek figyelmét felhívni arra, hogy közeledik a beadási határidő, van rá felület bőven, mint azt tudjuk.

Kell csinálni egy óriási állami felhőrendszert amibe beletesznek NAV-ostol egészségügyestől autópályadíjastól mindent. Ott lesz annyi random peak time, hogy megfelelően ki lehet használni a vasat, és ne csak álljon, de buffer is arra, amikor valamelyik X rendszernek éppen peak -je támad.

Tudom, szép álom :)

Amúgy meg én nem várom el, én azt várom el, hogy elismerjük:

- a probléma megoldható, csak nem oldjuk meg

- a peak time így is úgy is minden évben meglesz, hívhatod az embereket lustának, hülyének, zombinak, közösségi életre képtelen véglénynek, akkor is így lesz.

 

Ráadásul az emberek részéről szerintem természete igény egy IT rendszertől a nagy rendelkezésre állás, és valahogy a kétezres évek hangulatát idézi, hogy "ja igen, most sokan használják, megdöglött". Miközben tudunk mi ennél sokkal jobbat is.

Miért kell a lustaságot hülyeségnek nevezni? De tőlem nevezheted, nem az a lényeg, hanem tudjuk, hogy minden évben x darab hülye lesz. Mégsem teszünk ellene olyan dolgot, amit megtehetnénk (rendszer megjavítása), helyette minden évben eljátsszuk a hülyét, hogy jéé.

A NAV-nak is van jó sok fizető ügyfele.

Nehogy már én legyek az államért. Az állam legyen értem! Én tartom el őket, közpénzből működnek. Igenis jogos felvetés ebben a bejegyzésben, hogy működjön az állami szolgáltatás. Igen, az utolsó pillanatban is.

A stadionokra, meg propagandára költött százmilliárdokból talán telhetne erre is (többek között).

Ne legyünk már birkák, hanem várjunk el szolgáltató államot, aki az állampolgárokért van, és nem fordítva!

Én már leadtam áprilisban :)

Az állam szolgálja ki az állampolgárait. Ha erre van tömeges igény, hogy utolsó pillanatban adják le, akkor biztosítsa az állam a saját állampolgárainak a jogot, hogy ezt megtehessék. Ha 2020. május 20. 23.59.59-ig lehet leadni, akkor biztosítani kell a jogot, hogy le tudjam adni akár az utolsó percben is.

És ha ezt nem biztosítja az állam, akkor az állampolgárai jogosan kérik számon, és kérjék is számon.

Egyébként nem csak ez az egy határidő van az évben, van sok más, amikor jó lenne a skálázódás, pl. céges beszámolók leadása, pályázatok leadása stb. Tehát sok eset van, amikor kellene ez a funkció, nem csak 1 napról beszélünk egész évben.

" Tudnom kellene, hogy a világ összes IT rendszere olyan, hogy nem bír el nagyobb terhelést " Nem "nagyobb terhelést", hanem azt,a mit a sok balf@... okoz azzal, hogy az utolsó néhány órában rohamozza meg a motyót.

" várjunk már el normális skálázódást egy nagy állami rendszertől " - normál üzemidőben skálázódik, ahogy kell, de mint írtam is, évi egyszeri, az év többi részében tapasztalható csúcsokat többszörösen(!) meghaladó terhelésre nem, vagy csak nagyon drágán és szuboptimálisan lehet felkészíteni a rendszert. Persze, tudom, vegyenek 3rd party szolgáltatóktól erre az időre CPU/RAM/storage/sávszélességet, és felhő irányba skálázzák, amennyire szükséges. Csak ugye nagyon nem olyan a cucc, hogy magáncégektől bérelt erőforrásokra "illendő lenne" kiszervezni a feldolgozást.

"(Pro tipp: ilyenkor ott is sor van.)"

Igen, sok balfasz van, tudjuk. Minden éven látom őket a TV-ben.

Tehát az IT rendszer 2020-ban pont annyira tud skálázni

Ahhoz, hogy meg tudjuk ítélni, hogy ez a rendszer

  • nem skáklázódik
  • nem jól skálázódik
  • stb.

pontosan ismernünk kellene a rendszert. Te ismered pontosan a rendszert?

trey @ gépház

Én csak azt látom hogy térdre megy a load -tól, míg a világon más rendszerek nem esnek térdre a load -tól, mert követelmény volt, hogy ne essen térdre. Itt meg nem volt követelmény, vagy csak részben tudták teljesíteni. Tényleg irreálisak az elképzeléseim? :)

Ne beszélj már vadakat.

Az amerikai rendszer is letérdel, amikor a fogyatékosok az utolsó pillanatban rohanják meg. Egyszerűen nem éri meg erre méretezni. Felelősebb állampolgári magatartással ez szükségtelen lenne. Sajnos ez az, amit itt hiába is kérnél.

trey @ gépház

"Felelősebb állampolgári magatartással ez szükségtelen lenne. Sajnos ez az, amit itt hiába is kérnél."

Sajnos az általános iskolai oktatásból kimaradt az a fejezet amikor a tanító néni a rosszul skálázódó NAV rendszer és a peak time kapcsolatáról beszél.

Igen valoszinu az a fajta vagyok :), te nagyon el vagy tevedve papi mi nem oriztunk libat, nem ismersz, En viszont ismerlek, a forum meg nem felejt es ott latszik hogy egy nagypofaju empatia hianyos hazug ember vagy, szoval nekem nem tudod eloadni magad mint a sok bohocnak a seggedvegedbol. Mi az hogy az a fajta? eszednel vagy? En nem estem neked szemely szerint, tudjad mar hogy honnan jottel faszikam. Ha tudni akarod en pont az a fajta vagyok aki idoben megold mindent, csak sajnos idehaza minden online lofasz egy rakat szar, eleg megnezni a amiket rogzitettem a blogban, es azok nem hataridos szarok. Meg ha neked "works 4 me".

Egyáltalán nem értem a gondolatmenetedet. Attól hogy nem 20 évvel ezelőtti architekturát építünk hanem so-so mait nem fog többe kerülni egy állami rendszer, csak nem hülyéknek kellene csinálnia.

Az pedig hogy ezt még én is össze tudnám rántani nem azt jelenti hogy becsöngetek a NAV-hoz hogy csókolom megjavitom én a rendszert, csak minősítettem azokat, akik 2020-ban fix terheléses rendszert tudnak csak produkálni.

Úgy érted, hogy ha egy rendszer képes kiszolgálni 2-3 hónapra elosztott forgalmat x forintba kerülő rendszeren, azt a te zsenialitásoddal meg lehet úgy oldani, hogy az utolsó órában az összes fogalmat lekezelje szintén x forintból.

Te valami nagyon-nagyot tudsz! Dobd át az elérhetőséget, asszem erre lenne igényünk!

trey @ gépház

Unalmas ez trey. Pontosan tudod, hogy miről beszélek (hiszen szakember vagy, nyilván láttál már auto scale rendszereket, azt is tudod hogy semmi mágia nincs ebben jópár éve), csak unatkozol. Csinálj valami értelmeset inkább, mint hogy velem vitatkozol a hülyeségről :)

Nem értelek. Szeretnék én is olyan, automatikusan skálázódó rendszert adni az ügyfeleknek, amik nem kerülnek több pénzbe. Akárhogy szoktam számolni, mindig milliókkal többe kerül, csak a vas/plusz szolgáltatás oldala. Te biztosan felfedeztél valamit, ami automatán skálázódik, de nem kerül többe. Érdekel engem is.

Jó lenne egy ilyen a HUP alá is.

trey @ gépház

Egy jelenleg 16GB fizikai memóriával rendelkező vason futó HUP-ot hogyan tudnád úgy kiskálázni, hogy peek-ben a jelenlegi 400%-át elvigye, anélkül, hogy további vasat vagy virtuális erőforrást tennék alá? Érdekelne. Hova skálázódna ez ingyen, automatikusan?

trey @ gépház

Nyilván virtualizálni kell ötezerrel mindent (is). Az állam helyében én AWS outpost -ot vennék raklap számra, azt lehet tolni on premise, mégis tudja szolgáltatni az aws mindenféle jóságát. Nem lesz olcsó*, de nagyon jól ki lehet használni arra, hogy a peak time-okat is elvigye.

Az meg nem ér, hogy a "hozott" szarból ingyen várat építsek, ugye.

*mint ahogy a mostani cucc sem volt nyilván olcsó.

 

De az outpost csak egy ötlet volt, ha van egy adag dedikált hardverem meg egy adag skálázhatatlan szoftverem akkor abból semmi jót nem lehet varázsütésre csinálni, eleve gondolkodni kellett volna. Illetve az outpost -ot azért mondtam, mert

- teljesíti hogy nem visszük fel a felhőbe az állami IT -t

- és véletlenül az aws-ben tudok neked autoscale-t varázsolni

Ha visszapörgetsz minden megszólalásommal azt sugalltam hogy ez pont, hogy nem egy nagy etwas.

És pont emiatt sérelmezem, hogy az állami rendszerünk nem tudja. Egy szóval sem állítottam, hogy olyan tudományom lenne, ami kivételes.

"drágán minden van"

Az a baj hogy a magyar állam szokásait tekintve a NAV rendszere is drága volt (óhh, de még hogy...), aztán mégis fos.

Az a baj hogy a magyar állam szokásait tekintve a NAV rendszere is drága volt (óhh, de még hogy...), aztán mégis fos.

Ezekre a böfögésekre kértem konkrétumokat. Amíg nem láttad a teljes rendszertervet, addig hogyan, mire tudsz konkrétumokat állítani? Mikor, mire, mennyit?

trey @ gépház

https://blog.atlatszo.hu/2019/04/2019-elso-negyedeveben-154-milliard-fo…

"a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részére az eSZJA bevallás rendszerével összefüggő kommunikációs szolgáltatások ellátása: 400 millió forint"

Magyarul az eSZJA népszerűsítésére 400 millió forintot költött az állam. Innentől kezdve fel lehet rakni a téteket, hogy maga a rendszer mennyibe került.

Ezt sajnos nem fogjuk tudni megmondani. Ha nem haragszol, élek a feltételezéssel, hogy kkk drága volt. De leírhatsz szélsőbaloldalinak, liberálisnak, aki nem képes értékelni a mai magyar állam törekvéseit.

Attól, hogy nincs a kezünkben a teljes dokumentáció és a büdzsé, még szerintem a tény tény marad: az ismert felhasználószámot a rendszer bizonyos időpontokban nem viseli el.

(de egyébként fentebb írták hogy számos más határnap is van az adóévben, vállalkozások és szervezetek számára, akkor is meg szokott dögleni (tudom, a könyvelőm panaszkodja), tehát az a "sok hülye" elég széles rétegből érkezik).

Szerintem ez egy gyengeség, szerinted meg az emberek a hülyék, és mit jövök én azzal, hogy kritizálom a rendszert. Legyen neked igazad, ha ez megnyugtat téged. :)

Pl. itt írnak róla, hogy olcsóbb a kormányzati felhő: https://www.nisz.hu/hu/aktualis/gyorsabb-kozigazgatasi-ugyintezes-felho…

" A hosztingszolgáltatás elsősorban a NAV és az Államkincstár géptermi konszolidációja számára biztosít megbízható, redundáns környezetet."

&

"[...]  a létrejövő e-közigazgatási rendszerek integrálhatósága, hatékonysága növekedjen, az új rendszerek létrehozási ideje csökkenjen, az üzemeltetési költségek csökkenése mellett."
 

“May have been the losing side. Still not convinced it was the wrong one.”

Adott vason b/6-od az automatikusan skálázódó rendszeredet, több CPU/RAM/TPS/IOPS/sávszélesség nem lesz benne, márpedig a skálázódáshoz -ezen a szinten- azt is alá kell tolni... Az első kettőhöz akár nyers hardver is elég lehet, de az utóbbiakhoz már nem biztos... Sőt.

Oké, van mondjuk átlagosan néhányszor tízezer egyidejű ügyfél, ami néha felmegy szászezres nagyságrendbe. Ezt tessék felskálázni költséghatékonyan úgy, hogy többszázezres egyidejű ügyfélszémot is kiszolgáljon. Automatikusan tegye, és úgy, hogy ezen csúcson kívül a skálázódásra használt erőforrásokat úgy lehessen másra használni, hogy a csúcsidő alatt ez aze gyéb felhasználás is benne maradjon az elfogadható válasziodőkben.
nagyon nem mindegy, hogy 10-100E nagyságrendű PI-t kell kiszolgálnod, vagy egy nagyságrenddel töbebt akár...

"az erőforrásokat nem arra méretezik, hogy mindenki az utolsó pillanatban szakad rá. (Ha arra méreteznék, akkor meg az lenne a baj, hogy a bevallási rendszer alá mé" raknak annyi vasat...)"

Erre találták ki a felhőt : https://kof.hu , szóval a vas már megvan

“May have been the losing side. Still not convinced it was the wrong one.”

Ja, én is halottam már "szakembertől" a "végtelen erőforrásokkal rendelkező felhő" fogalmát. Az a baj, hogy ez a "szakember" árulta is ezt ügyfélnek és voltak akik üzemeltették. Az anyja csuklott állandóan annak, aki végtelennek árulta. Az üzemeltetők emlegették az anyját.

trey @ gépház

Meg fogsz döbbenni,d e igen, kell alá n darab vas, m darab vm, és sok node-ra a terhelésnek megfelelően tervezetten szétpakolt DB, az egész alá egy adott terhelési mintára méretezett/kialakított storage, "némi" hálózat, ez-az... Szóval bőven nem péhápépistikeweboldala szint.
" az erőforrások dinamikus méretezéséről " - mármint a rendelkezsére álló CPU/RAM/TPS/IOPS illetve sávszélesség rugalmas méretezéséről? Hogy méretezel rugalmasan x darab fizikai magot, y GB RAM-ot, z TPS-re összerakott DB-t,a mi alá w IOPS-ot tudós torage lett kialakítva, mindezt x Gigabiten összekötve egymással meg a külvilággal. Az erőforrások mennyisége adott, véges, és nem, nem az évi egyszeri extra csúcsra méreteznek ott, ahol ésszel élnek.

Pedig az erőforrásokat csúcsra kéne méretezni, vagy skálázhatóvá tenni, és csúcs idején betolni alá a vasat, amit aztán 'békeidőben' fel lehet használni más célra. Az meg elég könnyen megjósolható, hogy a határidő környékén sokszoros lesz az erőforrásigény. Ahogy a kézi beadásnál is extra nyitvatartással mentek a posták, stb. A bank se mondhatja adófizetési napok környékén, hogy nem továbbítja a csúcsidőben beadott utalásokat, illetve a választáis informatikai rendszere sem érdemes azt mondani, hogy mit akarsz, négy éven keresztül csak egyszer hal meg, a választás napján :)

Ugy egy honapja leadtam online a bevallasom, tokkal vonoval. Tokeletesen mukodott, nagyon tetszik ez a szolgaltatas, azota mar tulajdonkeppen meg is feledkeztem az egesz feladatrol. Tenyleg nem az utolso pillanatban kene raugrani a feluletre, es semmi gond nem lenne, nyilvan nem arra meretezik.

Ezzel nem ertek teljesen egyet, ne az altalanos emberi hulyesegre kalibraljuk es meretezzuk a rendszereket. Lehetne forditva is, esetleg az emberek is tanulhatnanak az ilyen esetekbol es sajat maguknak megelozhetnek a problemat.

Jellemzoen nem vagyok elegedett az allami szolgaltatasok mukodesevel/szinvonalaval, de azert akad egy-ket kivetel, es ez is pont abba esik, nincs ezzel semmi gond. De tudom, worksforme, szoval hulyeseget mondok. :)

Ha a NAV egy mozi lenne és az eszja egy jegyvásárlásra szolgáló oldal, és az mindig leszaródna, akkor a mozi sürgősen feljavítaná a rendszerét, és kiküszöbölné a skálázódási problémát, mert rövid úton tönkremenne, mert az emberek elmennek máshova filmet nézni.

De most a NAV ugye nem mozi, ez meg nem jegyvásárlás, sőt sehol máshol nem tudod beadni a bevallásodat, így a NAV megnyugodhat, nem baj, ha nem bírja a terhelést, mert az állampolgárnak úgyis kötelessége megcsinálni ezt a dolgot. De ettől még számon lehet kérni a gyengeségeket szerintem. Hiszen az államot te meg én tartjuk el.

Pedig kellene, mert az emberek többsége hülye. Sajnos ez van. Aki vállalja hogy valamilyen online szolgáltatást nyújt, annak számolnia kell a hülyékkel is.
Noh meg sokan csak annyit tudnak ezekről a dolgokról, hogy ott az a szürke kábel, azon jön a zinternet és azon mindent eltudok intézni, bármikor. Aztán ha mégsem, akkor jön károgás.

Meg sem tudom számolni, hány hülye biztos űrlapot kellet már csinálnom, olyan dolgok miatt ami a legtöbb embernek evidens.
Pl. mező neve: "Adja meg a teljes nevét:"
Noh ide aztán kellettek olyan validálások mint: legalább két szó legyen, ne tartalmazhasson számot, mert 100 emberből egy biztos beírja hogy Pisti1990
És akkor még ott vannak azok a bonyolult mezők mint: adószám, telefonszám, e-mail! :)

Adószám, adóazonosító jel (a hazaiak biztosan) simán validálható némi matekozással, a telefonszámokat sem ördögtől való némipofozgatás után megdobni egy-két jól irányzott regexp-pel, ahogy a manapság standard(!) e-mail címekkel sincs azért olyan rettenet nagy gond (ha tényleg komolyan és RFC-szerint validálni akarod, akkor azért lehet pislogni néhányat, mert az e-mail cím nem csak annyi, hogy validusernév kukac (valid hostnév pont) (valid domainnév aminek van MX-e) :-D )

Szerintem viszont ez egy szuper lehetőség. Évek óta, gond nélkül használom. Én már hónapokkal ezelőtt beadtam az adóbevallásom. 

Szerintem viszont ez egy szuper lehetőség. Évek óta, gond nélkül használom. Én már hónapokkal ezelőtt beadtam az adóbevallásom. 

valamikor februárban csináltam meg a bevallást, 1% meg mindent. márciusban utalták is az adóvisszatérítést. évek óta így csinálom.

mink falunk korán kelünk :D

Én TUDOM, hogy igazam van. És ha nincs is, akkor is NEKEM van igazam, mert én vagyok az Admin. Ennyi!

Az se lenne ördögtől való ötlet, hogy ha le van terhelve a rendszer, akkor kiírja, hogy le van terhelve, gyere vissza 15 perc múlva, és nem azt, hogy  "váratlan rendszerhiba", amire a userek ugyis elkezdik reflexszerűen a reloadot nyomogatni....

Kivéve, ha tényleg igaz, hogy váratlan rendszerhiba volt, de akkor meg a fönti hozzászólások jó része veszti értelmét :)

“May have been the losing side. Still not convinced it was the wrong one.”

Az az igazán hardcore, aki a mai meghosszabbított határidő utolsó perceire, azaz mostanra hagyta a bevallást.

Ha az az X ember, aki az utolso pillanatra halasztotta a dolgot (es akik miatt bedolt a renccer) jovore atom szorgalmas lesz es majd a bevallasi idoszak legelejen donti be a renccert, az mennyivel lesz jobb?

Én megoldanám yoool: Ha márciusban adja le, akkor a számított adóból x% levonható, ha áprilisban, akkor y% vonható le, ha májusban, akkor meg semmi, (y<x).
Vagy egy egyszerűbb módszer: május 10-ig alapból jár y% kedvezmény az elektronikusan bevallóknak, utána pedig naponta egyenletesen csökkenő kedvezmény.

> es az nem kepzelheto el, hogy ezido alatt nem egy adott pillanatban, panikszeruen cselekszik mindenki..?

Maximum valami idealis vilagban, mert az emberek meg a bevallasok mar csak ilyenek. Es ez nem ujdonsag, mindig is igy volt. IT oldalon erre lehet keszulni. Es az utolso pillanatban beadott bevallast en nem mondanam panikszerunek, mivel:

Ha nekem valaki azt mondja, hogy talalkozzunk 1 es 5 ora kozott, az nekem azt jelenti, hogy a 4:50 pont annyira jo, mint az 1:05.

Ha viszont azt mondja, hogy talalkozzunk 1 es 5 kozott, de minel elobb annal jobb, azzal mar tudok valamit kezdeni.

Ha azt mondja, hogy talalkozzunk 1 es 5 kozott, de minel kesobb annal jobb, azt megint csak figyelembe tudom venni.

Viszont azt varni emberektol, hogy egy 3 honapos intervallumon belul majd flat line terhelest generalnak, az egy dilettans megkozelites. Millio egy megoldasa lehetne ennek a problemanak. Ha az IT nem kepes kezelni, akkor toljak el megyenkent vagy meg nagyobb egysegenkent 1-1 nappal a hataridot. De nem fogjak, mert ujjal mutogatni a lusta zemberekre a legegyszerubb. A jelszo: https://i.pinimg.com/originals/52/36/0b/52360b7fce297592756661e07bc75d02.jpg

Ha nekem valaki azt mondja, hogy talalkozzunk 1 es 5 ora kozott, az nekem azt jelenti, hogy a 4:50 pont annyira jo, mint az 1:05.

Ha ötig van nyitva a bolt, te 4:59-kor esel be, és sor van, akkor nem a boltos hibája, ha nem tudsz kenyeret venni. :)

Viszont azt varni emberektol, hogy egy 3 honapos intervallumon belul majd flat line terhelest generalnak, az egy dilettans megkozelites.

Nem várják. Support oldalról láttam már hasonló állami rendszert, ahol egy intervallum utolsó napján lép be a sok user, erre készülnek is. Vassal is, és emberrel is. Viszont a "készülünk a peak terhelésre" és a "kibír ez mindent" között rengeteg különbség van, elsősorban dollárban kifejezve. :)

És mi történt?  Éjfélkor beküldték helyetted az elkészített tervezetet amit te 3 hónapig nem voltál képes leellenőrizni. A beküldött bevallásokat meg önrevízió keretében javíthatod a benyújtástól számított öt évig.

Ha vállalkozó vagy akkor meg jön a bünti. Egyébként ott van az ányk az sem működött ?