Szerintem áprilisban azért ugrott nagyot a Linux desktop piaci részesedése, mert ...

Címkék

Link: NetMarketShare

COVID-19!
7% (66 szavazat)
békabőrbe varrt gyíkemberek!
11% (98 szavazat)
home office!
20% (173 szavazat)
változás a mérési metodikában!
10% (85 szavazat)
mert a Linux ... őőő ... haldoklik!
3% (29 szavazat)
az emberek megvilágosultak!
6% (49 szavazat)
WSL
7% (59 szavazat)
kamu!
4% (38 szavazat)
karantén-szabadidő, ráértek, kipróbálták.
30% (264 szavazat)
Egyéb, leírom.
3% (26 szavazat)
Összes szavazat: 887

Hozzászólások

szerintem soros

"Normális ember már nem kommentel sehol." (c) Poli

Igazából szerintem több dolog kombinációja:

1. Rengeteg iroda offon van, nem lógnak fészbukon az irodákból win pc-kről. Tudni kéne a teljes merítést hogy miből számolunk.

2. Aki otthon van és érdekli de eddig nem volt rá ideje akkor most rápróbált mert miért ne.

"karantén-szabadidő, ráértek, kipróbálták"

Es a GNOME miatt sikitva menekulnek vissza Windows-ra es vissza se neznek :(

Jó nagy marhaságokat írtok.

Nem a Gnome3 van elbaltázva, hanem ti, ha olyanokat írtok, hogy elbaltázott dolog vagy szar vagy hogy még mindig itt tart. Ez szimplán ostobaság.

Nekem pl. nagyon bejön, és sokan másoknak is. Szeretem használni, kézre áll, gyors, stabil stb.

De ettől még nem fogok olyan ostobaságokat írni, hogy a KDE vagy az Xfce elbaltázott vagy szar lenne. Mert nem azok, csak nekem nem jön be, így nem is használom őket.

nTOMasz
"The hardest thing in this world is to live in it!"

Szeretem használni, kézre áll, gyors, stabil stb.

Egy Mate-hoz vagy XFCE-hez képest is gyors és stabil? Nem kötekedésből írok, nekem bejönne a gnome féle workflow de akárhányszor próbálom ki ugyanazon a gépen egy másik DE-hez képest mindig lomhább volt. Nyilván ha rakok alá elég kakaót akkor jól működik, de több kakaóval a többi DE alatt is gyorsabban lehet haladni.

Pont most pakoltam rá egy egész vállalható gépre (4690k, ssd, 16 giga ram, gtx 1060 vga) az új ubuntut az összes variációjában de az alap ubuntu volt a leglomhább "érzésre". Tudom, nem egzakt mérés de nyomkodtam kb fél órán át mindegyiket és ebből jött ez a tapasztalat. 

Nézd, mielőtt megjelent a Gnome shell a gnome 2 magasan vezette itt a desktop környzet szavazást 50% körül. Most legutóbbin 18% gnome shell, és még mindi 10% gnome 2. 10 év alatt lett ennyi itt a népszerűsége. Ez mindenképp brutál kudarc szerintem. Mégha a hup nem is reprezentatív az egész világra.

Én régóta Gnome-ot használok. Amikor elkezdtem Linuxozni az ezredforduló utáni években, akkor pár évig IceWM volt. De aztán tudtam venni normális gépet (bár semmi gondom nem volt az IceWM-mel sem).

Szerettem a Gnome2-t is, de eljárt az idő felette. Most Gnome3 van. Jövőre már lehet Gnome4 lesz.

Mellesleg ha százalékok alapján döntenék, akkor most Windows 10-et használnék.

De szerencsére ez nem érdekel. Az a jó ebben, hogy azt használok, amit akarok, nem pedig azt, amire a tömeg kényszerít.

nTOMasz
"The hardest thing in this world is to live in it!"

de az, hogy azt használ amit akar a "tömeg"-re is igaz. a százalék csak annyi, hogy úgy tűnik kevesebben akarják használni. szóval ezért nem teljesen ok, amikor azt írod, hogy itt egyesek ostobasága a gnome negatívkodás. a százalékok arra jók, hogy látszik, hogy vagy sokan ostobák vagy nem az ami volt.

Te nagyon félreérted, amit írok.

Nem a Gnome negatív sikere volt a téma, és nem is az, hogy akik elhagyták, azok ostobák-e vagy sem.

 

Azon véleményeket (még csak nem is embereket) neveztem ostobaságban, amelyek "fikázzák" a Gnome3-at.

A fikázás alatt nem azt értem, hogy "nem tetszik", "nem tudom használni" stb, hanem "szar", "elbaltázott" stb.

Nem lesz szar egy szoftver attól, mert Jóskapisti a 2A-ból azt mondja, csak mert ő jobban tudná. Akkor miért nem bizonyítja be fikázás helyett?

nTOMasz
"The hardest thing in this world is to live in it!"

Nézd, amíg Gnome 2 volt, én is azt használtam, amikor Gnome 3 lett, azóta nem használom! Inkább lett LXDE, XFCE. Senkinek nem is telepítettem a Gnome 3-at.
De, lesz szar. A szokásos autós hasonlattal: hiába jó autó egy Toyota Avensis, ha addig kitcar-oztál és továbbra is kitcar-ozni akarsz, akkor utálni fogod.

"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."

Oké-oké, de azért az az egy biztos, hogy a Gnome lett légyen akármennyire is jó meg szuper meg ilyen meg olyan akárkinek is, de legalábbis a NEVE, na az igencsak szerencsétlen választás volt. Gnóm... Mármint kiejtve... magyarosan legalábbis... (az biztos hogy én mindig így ejtem). Mindig egy nyomorék törpe jut az eszembe róla...

És még angolul is azt jelenti elsősorban hogy gnóm, törpe, manó...

Nem akarom magát a szoftvert fikázni ezzel... Fikázom, igen, de nem a szoftvert hanem a nevét. Arra akarok kilyukadni, én a Gnome fejlesztőinek helyében alaposan elgondolkodnék egy név-változtatáson. Egy termék népszerűvé tételének folyamatában a jól eltalált névnek igenis nagy szerepe van.

Na, ezzel viszont egyet kell értenem.

Finoman fogalmazva is, a névválasztás meglehetősen szerencsétlenül sikerült.

Egyébként nekem ezen kívül még több problémám is van a Gnome-mal, de ezek csak apróságok.

Pl. ami szintén a nevekkel kapcsolatos, hogy az egyes alkalmazások nevei sajnos az általánosítás felé mennek.

Régen Nautilus, most Fájlok. Régen Epiphany, most Web. Régen Evince, most Dokumentummegjelenítő. Stb.

Szerintem az egyedi nevek sokkal jobbak (lennének). Persze az nem segítené elő a kezdő felhasználók Linuxozását.

Mostanában nem láttam se KDE-t, se mást. Ott is ez a trend nyomul? A Konqueror már Web vagy Fájlok néven fut? Vagy még mindig Konqueror?

nTOMasz
"The hardest thing in this world is to live in it!"

Bocs de képtelen vagyok a kédéseidre válaszolni, mert a KDE-t annyit se használtam életemben mint a Gnome-ot. Lassan 10 éve én a DWm ablakkezelőt használom, azaz nem is DE-t csak egy rém fapados WM-et. Nem használok semmiféle fájlkezelőt, legalábbis nem grafikusat, az egyetlen ami effélének mondható az az MC. Az ott van a gépemen, más nem. De már ezt is egyre ritkábban használom, mert nálam meg az a „trend” hogy mindinkább mindent a saját szkriptjeimmel oldok meg. Mely szkriptek többségükben természetesen az általam írt Furor programnyelvben íródtak... Bocs ha ez önreklámnak tűnik, talán az is, de akkor is így van.

Nálam teljesen tudatos törekvés az hogy minél kevésbé függjek minden más szoftvertől, legyen egy saját „platformom”, s épp amiatt mert belefáradtam hogy egyre gyakrabban van mindenféle hülye függősége általam megszeretett alkalmazásoknak; vagy némelyiket nem fejlesztik tovább a régi verzió meg nem telepíthető újabb disztrókra; valamit megváltoztatnak benne amitől teljesen elveszti azt az előnyét amiért régen szerettem (ez utóbbit hányják a Gnome szemére is sokan ha jól értettem, de konkrétumot én is mondhatok, ha nem is a Gnome tájékáról: a régi Azureust nagyon szerettem, az újról kb az a véleményem mint sokaknak az új Gnome-ról szóval nem dicsérő... Emiatt az Azureus (azt hiszem az új neve Vuze) már nincs is fenn a gépemen...)

Szóval, nem tudom mi a helyzet a KDE-vel, vagy Nautilussal vagy Konqueror-ral. Nem használom egyiket se.

Eltűnt? Megleptél. Beírtam, hogy Konqueror, és elindult.

$ apt-cache policy konqueror
konqueror:
 Telepítve: 4:20.04.0-1
 Jelölt:    4:20.04.0-1
 Verziótáblázat:
*** 4:20.04.0-1 500
       500 http://deb.debian.org/debian sid/main amd64 Packages

Lehet, hogy bennragadt a Debianban egy régi verzió, ezt nem tudom.

Igen, de a Dolphin megjelenése előtt a Konqueror volt fájlkezelőként is használva. Konqueror tud különböző profilokkal eléggé különböző kinézetet. Böngészés és fájl kezelés két külön profil volt.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

KDE alatt választani lehet, hogyan jelenítse meg a menüben az alkalmazások neveit.

Advanced Text Editor
Kate

vagy

Kate
Advanced Text Editor

Az alkalmazások neve nem változott, csak a menüben alá van írva, hogy mire jó. És az az ügyesség benne, hogy ha nem tudod az alkalmazás nevét, akkor elég a funkciójára rákeresned. Szóval én pl. kinyitom a menüt, sosem emlékszem a screensshot alkalmazás nevére, ezért elkezdem gépelni, hogy screen és az inkrementális keresésben már látom is, hogy Screenshot Capture Utility (Spectacle)

* A magyarázatként a második sorban szereplő név vagy leírás kisebb és halványabb betűvel van írva

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Bárcsak igazad lenne, de:

/usr/share/applications/org.gnome.Evince.desktop fájlból idézet:

Name[en_GB]=Document Viewer

Name[hu]=Dokumentummegjelenítő

Tehát ez a neve, és így is jelenik meg a menüben.

Amikor elkezded beírni, hogy evince, akkor ezen sor miatt talál rá a rendszer:

Keywords[hu]=pdf;ps;postscript;dvi;xps;djvu;tiff;dokumentum;prezentáció;nézegető;evince;

A projekt neve megmaradt ugyan evince, de Gnome alatt már más neve van. :(

nTOMasz
"The hardest thing in this world is to live in it!"

Akkora marhasag, hogy JS meg CSS parser lassitja es zabalja a memoriat egy Desktop rendszeren, valoban.

Az XFCE es a KDE legalabb egy optimalisan leforditott kod, mint ahogy a GNOME2 is volt.

Es ez meg csak a preformance. A UX-et inkabb hagyjuk is.

Nem "mi" vagyunk elbaltazva, hogy elvarjuk, hogy a Windows 95-hoz kepest ne visszafele fejlodest tapasztaljunk egy 2020-as Linux DE megnyitasakor.

Annyira birom amugy, hogy mig a KDE meg XFCE meg tiling wm fanok erveket szoktak hasznalni, hogy miert nem szar az o kornyezetuk, addig a GNOME3 fanoktol csak a "te vagy a hulye", "te vagy a bena", "csak a hulyek nem tudjak megszokni" szokott lenni a szakmai ervek csucsa.

Ehhez nem kell szakmai érv.

Nem mindenki programozói szemmel választ magának szoftvert.

Használható? - Igen.

Szeretem? - Igen.

Gyors, stabil? - Igen.

Sem a JS, sem a CSS, sem a többi marhaság nem érdekel. Ahogy sokan másokat sem.

Használható legyen és kész. Nekem az is.

nTOMasz
"The hardest thing in this world is to live in it!"

"Hasznalhato?"

Ha valaki Windows 95+-rol jott, akkor alig, epphogy. Mindenkeppen kenyelmetlenebb, mint amirol jott.

"Gyors, stabil?"

Nem. 

De "nem kell szakmai erv", igy nem irom meg, hogy miert gaz, hogy felevente hasznalhatatlanna valik a kovetkezo update-nel a pluginok haromnegyede. Meg az a szakmai erv sem kell reszemrol bizonyitaskent, hogy desktop appban JS-t interpretalni nem tul hatekony, eleg ehesek RAM-ra es CPU idore az electronos appok is.

Gyors, stabil? - Igen.

Nem, nem gyors, legalábbis nem annyira, mint több más asztali környezet. (És nyilván nem ilyen twm-ekre gondolok.) Nézd meg, mit írtak a Distrowatchon az Ubi 20.04-ről: "kissé lomha" vason, virtuális gépben pedig nagyon lassú. Jesse még le is írja a régi gépet kiáltóknak, hogy szinte minden más Linux terjesztés megfelelő sebességgel megy rajta, az egy évvel azelőtti Ubi+Gnome+Wayland is gyorsabb volt. (Lásd 77. hozzászólás.) A jelek szerint még magához képest is romlott a Gnome teljesítménye; igaz, többek szerint némi fejlődést is felmutatott.

En egy hete tettem fel Kubuntu 20.04-et proba keppen. Egy estet birtam ki vele. Hihetetlen, hogy 2020-ban meg mindig kihivas a 4k-s kijelzo kezelese. Hiaba allitgattam kulonbozo kurzor meg ikon mereteket, sok helyen mindig aprok maradtak az ikonok a kurzor meg sokszor akkorara nott, mintha nagyito alatt neztem volna. 

A laptopom 4k-s, szoval ismerem a problemat. Ha beallitod a felbontasos oldalon a scaling-et (nalam olyan 1.8-2 korul nez ki jol, nyilvan a monitor meretetol is fugg), akkor eleg jol mukodik. Legalabbis a KDE-s/Qt-s programok. Ami nem Qt alapu, es kulon nem veszi figyelembe, az kicsi marad (Arduino IDE pl ilyen hulye, de javithato). Fejlesztek PyQt5-os progit azon a gepen, az is alapbol figyelembe veszi a scalinget, nem kell semmit kulon allitgatni vagy kodolni hozza.

Win10 is van azon a gepen, ott sokkal tobb problemam volt a 4k-s felbontasbol (foleg regebbi jatekok hasalnak el rajta, vagy ilyen 1px magas beture fallbackelnek). Leven hogy azt az OS-t csak jatekra hasznalom (arra valo ugye), egyszerubb volt visszavenni fullhd-ra. Azzal azert a legtobb program megbirkozik.

Ja, a masik kritikus pont, amikor a pici 4k-s kijelzo melle beledugok egy nagyobb, de kisebb felbontasu monitort/kivetitot (prezentaciohoz). Olyankor szinten egyszerubb kikapcsolni a scalinget es atallitani a projector felbontasara, (es azt klonozni,) kulonben hulyen nez ki.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Nem mentség, persze, csak mondom, hogy Windows 10 alatt is szívás volt a SurfaceBook 3000x2000-es felbontásával.

Egy csomó program lekezelte ügyesen, de volt olyan program is több, ami belehülyült abba, hogy fel volt véve a skálázás magasra. Vagy nem is indultak el, vagy rosszul méretezték a dolgokat. Ilyen esetben a skálázás kikapcsolása segített (nem egyszer a nagyítás nélkül nagyobb volt az ablak és a tartalom, mint nagyítással). Viszont persze kikapcsolt skálázással az OS elemei hangyafasznyi méretűre zsugorodtak.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

A 4K a Cinnamon-on is kifog. A kurzor az egyik. Ha sikerül is jól beállítanom, akkor néhány alkalmazásban richtig nem úgy fog kinézni.

A másik a Youtube, meg minden hasonló beágyazott videó. 4K-ban teljes képernyőn kb. 1 fps-sel megy a kép, a hang meg folytonos. 2560x1440-ben nincs semmi gond a 60 fps-sel, pedig az csak kb. feleannyi pixel, és nem 60-ad annyi.

Jó nagy marhaságokat írtok.

Nem a Gnome3 van elbaltázva, hanem ti[..]

Személyeskedésen felül nem is bírtál ideböffenteni semmi hasznosat. Kakipisikuki és akkor csatlakoztam hozzád? Remek, hogy ezen is túl vagyunk..

[..]Nekem pl. nagyon bejön[..]

Remek. Örülök neki, használd egészséggel.

[történtei dolog]

Csak miért nem lehetett ezt a *neked tetsző* újdonságot anno elindítani egy másik név alatt, nem rárabolva a meglevő és *sokak* által szeretett GNOME -ra? Biztos nehezebb lett volna sok emberhez eljuttatni a barkácsolás eredményét, de az is biztos, hogy kevesebb ember ráncolná a homlokát az emlékekre..

Szerencsére akkoriban amikor ez a 2->"3" váltás volt még volt annyival több időm, hogy elszórakoztam több lehetőséggel, most eléggé meg lennék lőve ha ma következne be ugyanez :)

amúgy fent van a gnome3 is mert időnként(kb évente 1x) ránézek, hogy sikerült-e pár számomra idegesítő dolgot megoldani már és elférni elfér :), de még jelenlegi formájában sem az én világom /~10év fejlődés & stabilizálódás után/.

[/történtei dolog]

Semmivel sem volt több személyeskedés benne, mint ebben: "az egész gnome3 / shell elbaltázott dolog..".

 

Manapság sok dolog nem tetszik az embereknek, de tenni senki nem tesz ellene, csak a száját jártatja.

Egyébként meg, ott a MATE, mint Gnome2. Ha neked az kell, használd azt.

nTOMasz
"The hardest thing in this world is to live in it!"

Ezt a projektet is emberek készítik, nem csak létrejön a semmiből, tehát embereket sértegettél.

nem. akkor sértegettem volna embereket, ha pl (és nem tettem) azt mondtam volna, hogy hülyék.

De mivel belátom, hogy a legértelmesebb emberek is hozhatnak elhibázott döntéseket így nem sértegetek senkit, simán jeleztem a saját véleményemet, hogy szerintem ezzel -nem kicsit- mellé lőttek.

**

Megfogalmazom hozzád hasonlóbb stílusban: Ha azt mondom egy megírt kódra egy review során, hogy az ott egy összehányt kalap szar, akkor a saját személyes véleményemet mondtam el a kódról. Célszerűen a konkrét sorokra egyesével meg is lehet tenni az ellenjavallatot és láttatni, hogy mi és hogyan lett rajta elszúrva. Ettől még nem minősítettem azt aki írta, jobb esetben indirekt vélelmezhető, hogy pl trehány, figyelmetlen vagy valami más módon de nem végzett jó munkát. A swfejlesztés szerencsére egy olyan terület ahol hatalmas szerencsénk van, mert az ember és az általa elvégzett / előállított produktum értékelés szempontjából elég jól különválasztható lehet. Persze a használhatóság és a kinek mi tetszik már szubjektívek.

**

Kérdés: Esetleg személyesen van\volt bármi közöd a gnome projekthez?

**

nem csak létrejön a semmiből

elég közelről van rálátásom a mindennapokban sw&hw fejlesztésre munkában és azon kívül, szóval arról is van elképzelésem, hogy miből jön létre :)

Es itt van a kutya alasva. Ok a Gnome3-at szidtak (nem, nem szemelyeskedtek), erre Te leszoltad oket, hogy idiotak (na ez mar a szemelyuknek szol). 

Utana sirtal, hogy mit szemelyeskednek itt emberek. Aranyos vagy.

Szoval akkor most ki szemelyeskedik? Az is szemelyes velemeny, hogy neked tetszik. Ok. Bennunket meg zavar a verzoorol verziora toro theme engine, a feature-ok hianya, hogy megmondhassam hol a faszban nyiljon ki az abalak, hogy mindent jobban tudnak nalam, hogy mit akarok csinalni (nem, nem tudnak). Az agymenes CSD-rol ne is beszeljunk, ami mindent tor (minden mas wm-t, sot onmagat is) :D

Hasznald egeszseggel, tenyleg. De nohogy mar kitalald, hogy mi vagyunk a hulyek, amiert a gnome3 egy kupac szar. :D

"Es itt van a kutya alasva. Ok a Gnome3-at szidtak (nem, nem szemelyeskedtek), erre Te leszoltad oket, hogy idiotak (na ez mar a szemelyuknek szol). "

 

Na, ez pedig a rágalmazás. Senkit nem idiótáztam le.

A Gnome3 pedig nem egy kupac szar, ahogyan a többi DE vagy WM sem az. Rengeteg ember értékes munkája van bennük, és többnyire ellenszolgáltatás nélkül.

Ha neked nem tetszik, hát ne használd, de ettől még nem lesz szar. Ha ennyire májer vagy ebben a dologban, miért nem írsz sajátot, a saját ízlésed szerint?

Hát nem erről (is) szólna a szabad szoftveres világ? Újabban már csak a sima fikázás a divat?

nTOMasz
"The hardest thing in this world is to live in it!"

ez pedig a rágalmazás. Senkit nem idiótáztam le.

 

Igazad lenne, ha az ostoba nem lenne az idióta szinonimája...

 

Nem a Gnome3 van elbaltázva, hanem ti, ha olyanokat írtok, hogy elbaltázott dolog vagy szar vagy hogy még mindig itt tart. Ez szimplán ostobaság.

 

Ez hogy tetszik:

"Nem azok vannak elbaltázva, akik szerint a Gnome 3 elbaltázott dolog, hanem te, ha olyanokat írsz, hogy a Gnome 3 nem elbaltázott dolog vagy nem szar, mert a Gnome 3-at dicsérni szimplán ostobaság."

 

Egy dolgot felejtesz el, azt, hogy "a Gnome 3 elbaltázott dolog" egy szabad vélemény, ami miatt nem kellene ölre mennie senkinek, legfeljebb az lehetne egy kicsit morcosabb, aki dolgozott a fejlesztésén.

A Gnome 3 nekem pl. nagyon nem tetszik, de ez az én problémám, persze nem túl nagy, mert van választás bőven. Nyilván egyik DE vagy VM sem érdemli meg, hogy leszarozzák, mert valóban sok munkaóra van mindegyikben, továbbá a Gnome 3 alapértelmezett DE népszerű Linux disztribúciókban, tehát használhatónak kell lennie, legfeljebb nem mindenkinek áll egyformán kézre - nekem pl. egyáltalán nem, de elfogadom, hogy sokaknak jó, te meg fogadd el, hogy sokaknak nem jó, mert szerintük elbaltázott dolog. Ráadásul annak, aki Gnome 3-mal kezdte az ismerkedését a számítógéppel, nehéz megmagyarázni, hogy ezért vagy azért egy másik DE sokkal jobb, mivel neki a Gnome 3 az etalon, ő azt szokta meg, mindenre megfelel neki, miért kellene váltania? Én pl. azt sem értem, hogy mi a jó azokban a fájlkezelőkben, amik nem kétpanelesek, a Windows a mai napig nem tartalmaz ilyet, a kedvenc DE-m, az XFCE alapértelmezett fájlkezelője, a Thunar sem olyan, így első dolgom, hogy feltegyek egy nekem tetszőt, de elfogadom, hogy mások meg azt nem értik, hogy miért nem jó (vagy inkább miért nem elég) nekem a Windows fájlkezelője, mivel mindent IS meg tudnak vele csinálni.

"Igazad lenne, ha az ostoba nem lenne az idióta szinonimája..."

Így van. De mi van a szövegkörnyezettel? Ostoba beszéd, vagy ostoba vélemény, vagy ostobaságokat beszélni nagyon nem ugyanaz, mint ostoba ember. Lásd a városi legendát Bill Gates-szel.

 

"Ez hogy tetszik:"

""Nem azok vannak elbaltázva, akik szerint a Gnome 3 elbaltázott dolog, hanem te, ha olyanokat írsz, hogy a Gnome 3 nem elbaltázott dolog vagy nem szar, mert a Gnome 3-at dicsérni szimplán ostobaság.""

Nos, nem tetszik, de ez legalább az én véleményemre vonatkozik, nem pedig a Gnome3-ra. A véleményemet nyugodtan fikázhatjátok, persze nem esik jól, de nem érdekel különösebben.

Viszont a Gnome3-at nem kéne. Azzal a véleménnyel, hogy nekem nem tetszik, nincs bajom, de azzal, hogy szar, azzal már igen.

Egy hasonlattal próbálkoznék: a tökfőzelék sokunkat megosztja. De attól, hogy Gipsz Jakab azt mondja, hogy szar még nem lesz az. És fordítva is igaz. Ha valaki szerint a világ legfinomabb kajája, hát az sem biztos, hogy igaz. Helyette így kellene kifejezni: én nem szeretem vagy nem az én esetem vagy én biztos nem enném meg vagy nekem ízlik, én imádom főleg pörkölttel stb.

Lehet, hogy túl érzékeny vagyok erre a dologra, de nem érdekel. Mostanában szinte csak az ilyen és ehhez hasonló (vagy durvább) fikázások mennek a HUP-on. Lásd pl. a systemd-s témákat. Na ott már komoly személyeskedés megy, általában a megalkotója irányába. Aztán utána már egymás felé is.

 

"nekem pl. egyáltalán nem, de elfogadom, hogy sokaknak jó, te meg fogadd el, hogy sokaknak nem jó, mert szerintük elbaltázott dolog."

Olvasd vissza, miket írtam. Én már rég elfogadtam, hogy sokan nem használják, sokaknak nem tetszik, sokan elfordultak tőle. Nincs ezzel semmi gond.

(Mellesleg én KDE-s Linuxot szoktam kezdésre ajánlani annak, aki kikéri a véleményem. Még akkor is, ha az illető a Windowst se nagyon ismeri.)

Nekem a véget nem érő fikázásokkal van bajom, és bár szólásszabadság van, néha az ember nem tudja megállni az ilyet szó nélkül.

Egyébként, hogy kicsit témába illő is legyen e hozzászólás, szeretném leírni, hogy az ilyen jellegű viták sem segítik a Linux terjedését (se desktopon, se máshol).

nTOMasz
"The hardest thing in this world is to live in it!"

Irtam (na jo, csak pimpeltem/atalakitotam/javitattam) sajatot. So f**ing what?

Nem ragalmazok en senkit. De paran mar bevagtak mit mondtal. :D

A munkajuk neked ertekes, nekem szart se er. Na most akkor mi van? Johet, hogy akkor ostoba vagyok vagy mifasz. :D

Nem hasznalom es igen nem tetszik es szerintem szar. Ennyi. Nekem a zlesz. Ez az en velemenyem. De meggyozheto vagyok, amint megmutatod nekem azokat a feature-oket benne, amik nekem kellenek (de nincsenek benne).

Hat ha teged megbant mas ember velemenye, akkor az nagy baj. Nem kell magadeva tenned mas velemenyet,d e jo ha elfogadod. En elfogadom, hogy neked tokszupcsi a gnome. Csak nem ertek vele egyet. :D

A WORKS4ME újabb esete.

Én rengeteg DE/WM-et kipróbáltam, de a Gnome3-at nem használnám újra. Szép és jó lehet másoknak, de nekem nagyon nem jött be. Ugyanaz a probléma vele, mint a Windows8-al volt. Nagyon össze akarták mosni a desktop és mobil vonalat. Amit a Gnome3 használ az tényleg jól működhet egy tableten vagy telefonon, vagy egy tapicskolós notebook/netbook-on, de számomra kb használhatatlan desktop-on.

Számomra desktop-on a klasszik Windows-os felülethez hasonló megoldások működnek a legjobban.

Erőforrás tekintetben is szánalom az ami a Gnome3-al van. Egy DE nálam ne zabálja már fel az erőforrások jelentős részét.

"Errors are red
My screen in blue
Someone help me
I've deleted Sys32"

Igazából szvsz az utolsó jó linuxos desktop a KDE3 volt. Azt imádtam, szép volt, stabil volt (kivéve a KOffice és vidéke). Aztán jött a KDE4 ami egyrészt bugzott mint az állat, másrészt a plasmoidok koncepciója finoman szólva kissé megosztóra sikeredett. Sebaj, a nép nekiállt Gnome2-zni. Picit sárga, picit savanyú a KDE3 után, de legalább nem az ufóknak lett tervezve és nem száll szét, és a végére egész szerethető lett. Aztán jött a Gnome3, na akkor tértem át az XFCE-re. Annak meg az a baja, hogy nem kicsit fapados, Pl. az Orange helyett egy normálisabb naptár bőven elkelne benne. Végül aztán a meló miatt elkezdtem win10-ezni, mondjuk szerintem a MS a windows 7 után a win8 UI-t legalább úgy eltolta mint a KDE project a 4-essel, viszont a win10-ben már legalább van virtual desktop, és a WSL2 is egész baba, még az XFCE is elindul rajta.

Hat en anno a kde4->5 valtassal voltam valahogy igy, kde3-at nem nagyon hasznaltam, annal a gnome2 jobban bejott. Aztan azt szetvertek a gnome3-al, ott egy ideig volt nalam mate meg xfce minden-fele aranyu kevereke, egy regi laptopon ami orultem hogy mukodik probalkoztam asszem wmii-vel, de ott vegul aztan inkabb lecsereltem a laptopot es az is ki lett dobva. Vegul aztan elegem lett hogy itt folyton reszelgetni kellett mindent ebben az osszetakolt kupacban, es akkor kiprobaltam a kde4-et. Nyilvan voltak faszsagai, de legalabb ossze volt rakva es viszonylag stabilan mukodott. Aztan jott a plasma 5 vagy mi, en eleve vartam vagy egy evet miutan azt mondtak hogy kde4 no more es mindenki updateljen 5-re, de meg akkor is valami olyan bughalmaz volt hogy hihetetlen, fel ora alatt vagy 10x elcrashelt az egesz, aztan azota awesome-ot hasznalok. (Valoszinuleg mostanra mar jobb a helyzet, de akkor majd gondolom jon a kde6 hogy megint elromoljon minden) Gyors, stabil, olyan szinten customizalhato mint kb semmi (igazabol nem is wm-nek kene hivni, hanem wm librarynak), es azota mar annyira megszoktam hogy tiling vm-et hasznalok, hogy kb fizikai fajdalmat okoz ha pl. virtualis gepen futtatok windowst.

Legkozelebb szerintem akkor leszek bajba, amikor mar lesznek olyan cuccok amik csak wayland-en futnak.

I hate myself, because I'm not open-source.

Érdekes, hogy mennyire összevissza tapasztalatok jönnek különböző emberektől.

Én KDE3-at használtam, Gnome-ot is mellette időnként más gépeken, illetve Gnome-os programokat a KDE alatt, Gnome nem jött be.

KDE4 jött, visszalépés volt, bugos, és hiányzott egy csomó beállítási lehetőség. De elég szépen kifésülték, éveken át jól működött.

Aztán lett KDE5 váltás, ami teljesen fájdalommentes volt és voltaképp kb. annyira észrevétlen, mintha a KDE4-ből jött volna ki egy új minor verzió. Az egyetlen nehézséget az upgrade okozta, mert a Debian testingben jó sokáig a KDE csomagok feléből nem volt még KDE5-ös, ezért ha upgrade-et próbált az ember, egy halom csomag eltört és nem lehetett kijavítani, szóval az ember kipróbálta: install, broken minden, undo. Hónapokon át vártam, hogy az install választás után ne undo, hanem go mehessen.

Továbbra is a KDE3 testreszabhatósága hiányzik, de látszik, hogy ez az irány nem jön már vissza.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Nem próbáltam ki még.

Nem is biztos, hogy kipróbálom, mert nem maga a KDE3 hiányzik, hanem csak azok a dolgok, hogy ha mondjuk rákattintok a panelen valamelyik widgetre, akkor nagyon szegényes a testreszabási lehetőség. Pl. a Network Monitornál két dolgot lehet választani, mennyi időnként frissítsen és melyik interfészeket mutassa. Nem emlékszem már konkrétan, hogy a KDE3 alatt a Nemo (ha jól emlékszem a nevére) milyen lehetőségeket adott, de általánosságban úgy emlékszem lehetett kinézetet állítani, méretet, függőlegesen vagy vízszintesen rajzoljon, milyen színnel, milyen fonttal, stb. A legtöbb KDE4 és KDE5 beállító menüben semmi nincs, max. egy keyboard shortcutot lehet beállítani.

Örülnék, ha újra szénné lehetne mindent konfigurálni, de együtt tudok élni a mostani helyzettel is.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Igen, en a gnome2 utan ereztem magam ugy a kde4 control paneljeben hogy en valami urhajoba kerultem annyi minden van ott, hogy ennel tobb opcio mar kb csak a compizban van. Minden relativ.
Mondjuk az ilyen monitoring appletek nekem a kde4-ben nekem se jottek be, gnome2-ben volt valami system monitor, azt se lehetett nagyon testreszabni, de amit az alapbol tudott az nekem jo volt, kde4-ben ilyen kb replacementet talaltam csak. Aztan miota awesome-om van, ujrairtam a widgetet es orulok neki. :)

I hate myself, because I'm not open-source.

Valamikor réges-rég, nem sokkal a 2000-es év azaz az évezredforduló után, én is tettem egy kirándulást az awesome felé, de akkor még annyira kezdő voltam Linuxban hogy sikítva menekültem is az awesome tájékáról talán negyed órai ismerkedés után. Akkoriban Gnome-ot használtam (nem emlékszem már rá hányas volt, a 2-esnél biztos nem újabb), azzal úgy elvoltam. Kipróbáltam az akkori KDE-t is, de az meg amiatt zavart mert túlságosan Windows-szerű volt, mármint az akkori modern Windowshoz hasonlított amit már nem ismertem mert az utolsó amit ismertem a Win98 volt... Ahhoz képest a KDE beállítási lehetőségei rém agyonzsúfoltak voltak. Képes voltam eligazodni rajta, de nem tetszett, onnan is menekültem. Maradt a Gnome, mert másról nem is igen hallottam.

Aztán az évek alatt lassanként rátaláltam a DWM ablakkezelőre. Ez is tiling. Eszméletlen hosszú ideje ezt használom, s ezzel jól megvagyok. De már nem a „kevés tudásom” miatt, hanem ellenkezőleg: ami esetleg nincs meg hozzá, azt a scriptet vagy akármit megírom én magamnak ahogy nekem tetszik és kész.

Annyi azonban biztos, ha valaha akármiért is de a DWM nem volna elég nekem, akkor se KDE-re, nem is Gnome-ra váltanék, hanem valami másik tilingwm-re, és esélyes hogy ezesetben az épp az awesome lenne. Most már bőven elég a tudásom hozzá. Ezalatt nem azt értem hogy olyan jól ismerem az awesome-ot, mert semennyire se ismerem, csak azt értem alatta hogy egészen biztos vagyok benne, képes lennék megtanulni ami kell hozzá.

A tiligwm-ek remek dolgok, az egyik legszuperebb dolog ami létezik a Linuxban, de semmi esetre se valók a Linuxra most áttérő kezdőknek.

Amúgy pont azért volt dühítő a dolog, mert azzal, hogy az ms ennyire elcseszte a win 8at, meg vezették ki az XP-t, valami hagyományos, működő desktopnak lehetett volna esélye az új rendszert keresőknél. Csak itt is jött a gnome shell, unity irány pont akkor.

Amúgy szerintem akkoriban lehetett a korszellemben valami olyan, hogy az apple hatására abban hittek a desktop tervezők, hogy mindenképp másképp legyenek a dolgok mint eddig voltak, plusz ehhez az, hogy egy elvrendszert üssenek végig, akkor is ha usability szembontból jobb lenne valami valami eklektikusabb dolog, az adott körülményektől függően.

Hogy mi van?!

A WSL nekem feher folt, egyszer probaltam, konzolban mentek a bash parancsok, remek, de hagytam mert alapvetoen nincs ilyenre szuksegem.

Viszont erre nem gondoltam, megy Win 10 alatt a linuxos GUI?

Van mod ra, hogy kikeruljem a Windowsos GUI -t, ha linuxos binarisokat futtatok a sajat linuxos grafikus kornyezeteben?

Ez tenyleg mukodik?!

X-et el tudsz rajta indítani, amiket próbáltam azok mentek, kivéve a böngészõk, legalábbis a Mozilla és a Chrome. Viszont windows-os appot szerintem  közvetlenül nem tudsz futtatni rajta - bár annak nem látom az okát, hogy egy windows alatti webszervizt ne tudj localhoston keresztül elindítani, bár picit macerás.

Ami nagyon jó benne, hogy eléggé gyorsan elindul. Én legalábbis a fejlesztõi gépemen nem nagyon látok sok sebességkülönbséget a powershell és az ubuntus bash shell indítása között, azaz nem az az élmény hogy beizzítod az emulátort aztán majd egyszer lesz valami... És ez igazából azért szép, mert így most már végre a linuxos docker sem emulátorban fut windows alatt (ez volt a legnagyobb gáz a WSL-lel).

Igazából szvsz az utolsó jó linuxos desktop a KDE3 volt.

Tényleg jó volt, a forkja is jó (Trinity), és azt a mai napig fejlesztik, nekem nagyon stabilnak, kiforrottnak tűnik, egy régebbi gépemen ez fut. Persze van még jó DE, pl. az XFCE-vel is nagyon jók a tapasztalataim, ezt tartom a legjobbnak, egy ideje ez a fő környezet nálam, ha elég erős a gép; mellette még meg szoktam nézni, hogy hogyan áll a MATE, hátha már kevésbé zsibbad a fájlkezelője (a caja), mert amúgy az is nagyon kezelhető, főleg annak, aki a Gnome 2-t sokat használta.

Nem az a lényeg, hogy jó vagy rossz.

Csúnya, az OK és Cancel gomb fel van cserélve a megszokotthoz képest = egy user aki épp csak kipróbálta úgy érzi, hogy ez szar.

Innen három lehetőség van:

1) feladja, Linux szar, megy vissza Windows-ra
2) tovább próbálkozik, hozzászokik a Gnome logikájához és kinézetéhez, marad Linux és Gnome felhasználó
3) ha valahonnan hallotta, hogy Gnome helyett mást is lehet használni, körülnéz, talál valamit ami szép és kézreáll, marad Linux és !Gnome felhasználó

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

"hozzászokik a Gnome logikájához és kinézetéhez"

Nekem alapfelállásban nem tetszik a Gnome elrendezése, így nem tudnám használni. Viszont kvázi új gépem van, amin a Gnome wayland a "legfolyékonyabb", szuperül működik.

Viszont vannak ugye egész jó extension-ok hozzá, amikkel gyönyörűen meg lehet formázni. Még kikapcsológombot is találtam a tálcám jobb sarkába.

Viszont kezdő felhasználónak tényleg csak a megszokás van...

Az a baj, hogy te meg én tudjuk, hogy be lehet állítani valamennyire, kiegészítőket lehet hozzá rakni, sőt, akár le is lehet cserélni.

De valaki, aki csak egy 30 perces próbát tesz a Linuxszal és a Windows világból jön, várhatóan ezekről nem tud. Tömegek használták a Windows XP-t, meg Windows7-et úgy, hogy semmit nem változtattak rajta. Alap háttérkép, alap ikonok, pointer, színek. Miért állnának a Linuxhoz vagy a Gnome-hoz másként?

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

iOSen meg Androidon is forditva vannag a gombok windowshoz kepest, valahogy megse hallottam meg senkitol hogy emiatt hasznalna a mai napig Nokia 3510-et. Szerintem egy atlag usernek ez fel se tunik, bar egy atlag user valoszinuleg odaig se jut el hogy kiprobalja a linuxot. Aki meg be tud bootolni egy pendriveot a gepen, az csak megugorja ezt az egetrengeto problemat, legfeljebb reflexbol neha rossz gombra kattint (mint en neha windowson).

I hate myself, because I'm not open-source.

De itt nem arról van szó, hogy sikerül-e az embernek erős koncentráció mellett vagy folyamatosan szentségelve használni az új rendszert, hanem arról, hogy mik az első benyomások.

Ha az, aki a Windowst rutinból használja, mindig rossz helyre kattint, az nem fogja azt érezni, hogy igen, ez hiányzott eddig az életemből.

iOSen meg Androidon is forditva vannag a gombok windowshoz kepest

Nem mondom, hogy nincs igazad, de akárhogy is gondolkozom, nem emlékszem egy olyan helyre sem akár iOS akár Android alatt, ahol egyáltalán lenne OK és Cancel gomb. Így azt se tudom, hogy vajon milyen sorrendben vannak. (És persze mivel ilyen ritkán találkozom vele, ha egyáltalán, nem zavar folyamatosan akkor se, ha számomra szokatlan a sorrendje)

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Szerkesztve: 2020. 05. 10., v – 14:40
  1. Elromlott a Microsoft Netmarketshare mérője, vagy csak hibahatáron belüli az elmozdulás.
  2. Egyre több az ingyenes otthoni IT irányultságú tanfolyam. Programozás stb... Ezeken szóba kerül a Linux...

Három Raspberry Pi 4-et raktam össze ismerősöknek (RPi4 2GB + Argon One ház), hogy a gyerek tudjon tanulni, szerintem elég sokat eladtak mostanában belőle...

Oykawa

Szerkesztve: 2020. 05. 10., v – 16:19

Ahogy előttem írták, a megszokott közös családi gép helyett felmerült az igény az egyedi gépekre. Legyen ez távoktatás, vagy HO, nem mindenkinek jutott, vagy nem mindenki engedhette meg magának, hogy egy záros időszakra a család minden tagjának külön gépet vegyen, főleg 2+ gyerek esetén. Így egyrészt elő lettek szedve a nem W10 kompatibilis régi vasak a garázsból és ment rá valami linux, másrészt az a bölcsész aki linuxxal vett gépet, az lehet azzal is fogja használni, amígy csak kattintania kell, harmadrészt távoktás online kapcsolathoz elég valami cardboard is, ha olyan a feladat majd megcsinálják a közös gépen.

"A fejlesztők és a Jóisten versenyben vannak. Az előbbiek egyre hülyebiztosabb szerkezeteket csinálnak, a Jóisten meg egyre hülyébb embereket. És hát a Jóisten áll nyerésre." By:nalaca001 valahol máshol

Én speckó HO mellett szabadidőmben most elkezdtem összekukázni a gépeket FB-on a környékről és linuxal leadom családsegítőnél hogy osszák ki megfelelő helyekre. Nyilván nem az a huszonpár gép dobott a statisztikán, de hasonló a gondolatmenet. Igyekszem telepakolni tanulást elősegítő dolgokkal, egészen meglepődtam azon hogy egy 32 bites mint mate vagy egy lubuntu milyen papírvékony vason elmegy és még egy 320p youtube-ot is elvisz.

Meglepően sokaknak nincs egyáltalán gépük, a telefon pedig az esetek jelentős százalékában alkalmatlan a feladatra, főleg a gyerekeknek szánt 1-2 giga ramos csodák.

Persze benne van a pakliban hogy az első adandó alkalommal darálják róla a szoftvert de az inkább magukkal kibaszás, nem egy 20-40 gigás winyós gép esett ki a kezem közül amin egy win meg se nyikkanna kb, hacsak nem egy XP, de ez már nem az én problémám.

Pontosan erről beszéltem. Én, bár megfogadtam, hogy nem piszkálok S478-nál fiatalabb gépet, azèrt segítettem pár embernek boldogulni ebben az időszakban.

"A fejlesztők és a Jóisten versenyben vannak. Az előbbiek egyre hülyebiztosabb szerkezeteket csinálnak, a Jóisten meg egyre hülyébb embereket. És hát a Jóisten áll nyerésre." By:nalaca001 valahol máshol

Nyilván, nekem is van amire már azt mondom hogy nem, p3 kategóriával nem érdemes foglalkozni, de ami egy videostreamet elbír egy basic office-al kombinálva (okulva családon belüli távoktatásból) akkor az már előrelépés a semmihez képest.

Megvették az olcsó linuxos notikat is, és tettek rá windowst.

Bizony. Két ismerősömet is elhajtottam mostanában, akik vettek vadiúj laptopot Elementary-val meg FreeDOS-szal, és kérték, hogy hekkeljem rá a Win10-et. Mondtam nekik, hogy oké, bármikor, csak hozzák el a géppel a vásárolt Microsoft licenszt is. Ellenkező eseteben maximum arról beszélgethetünk, hogy az Elemetary helyett milyen más Linux vagy BSD disztrót érdemes felrakni.

Egyik sem hozta a gépét.

Vénségemre akkora szemétláda lettem, hogy aki hekkelt winnel hozna gépet, és nincs licensze, azt vagy elküldöm a boltba licenszért, vagy felajánlok neki valamilyen Linux alternatívát. Jellemző, hogy akiket sikerült Linuxra rábeszélnem, egy se szedte le a gépéről. Sőt, volt, aki jelentkezett, hogy tegyem fel a gyerek gépére is, mert ezt majd nem tudja szétzilálni az okosba' letöltött játékszoftverekkel. Pedig előtte sírt, zokogott, hogy neki csakavindóz, mert mást ő még sose nem is látott. Persze amikor a nyomógombos Nokiáról átállt okostelefonra, akkor nem vitte vissza sírva a boltba, hogy kéri vissza a Nokia menüt meg a nyomógombokat.

Remek, ez is tetszik nekem! Teljesen egyetértünk! Bár mindenki ezt a hozzáállást követné!

Itt az USA-ban a saját főnököm kért meg egyszer hogy tegyek fel neki egy friss gépre egy Windowst... Még őhozzá, a FŐNÖKÖMHEZ is az volt az első kérdésem, hogy „de ugye van hozzá licenc”?!

Nagyot nézett, s mondta is hogy ez nem Hungarisztán, természetesen van licence, kérem-e hogy bemutassa?!

Inkább elhittem neki...

De pláne mert őt a főnökömet is én beszéltem rá a Linuxra, azóta már „power user” szinten áll, sőt a hálózatokhoz sokkal jobban ért nálam is mert ő abba ásta bele magát nem mint én az inteerpreterek írásába... és minden gépén lecserélte a Windowst, kivéve amin nagyon muszáj volt hogy maradjon. Szóval ha valami gépre mégis kell win, elhiszem neki és megbocsátom. De amúgy ő magánszorgalomból is irtja a wint ahol csak teheti, büszke már rá hogy ő is mjilyen geek lett mert Linuxozik, meg a saját bevallása szerint spórolt is egy rakat pénzt azzal hogy Linux van amin csak lehetséges, és hálás is az ötletemért mert addig sose hallott a Linuxról. Adott is nekem ajándékba egy routert...  Meg különben is, nekem nagyon mjegérte, így figyelt fel rám hogy több vagyok mint egy Átlag Melós, így kezdődött a barátságunk...

[x] Mert Linus azt nyilatkozta, hogy ilyen jól még nem sikerült Kernel.

READY.
󠀠󠀠‎‏‏‎▓

Szerintem az a csavo is home officeban tolja aki ezt a chartot rajzolja, es a hokedlin ulve a konyhaasztalrol lelogott a papir vege, ezert feljebb csuszott a ceruza.

De mivel jott a het vege, es mar menni akart a kertbe kapalni, egy "Ott b4ssza meg az oregisten, a kutyaknak jo lesz igy is!" felkialtassal benyomta az ivet a faxba, es amig az felfutyulte az internetre a vonalakat addig hosunk szinten futyoreszve vegre kiment a napfenyre.

A home office nekem azért nem magyarázat, mert a munkahelyükről eddig is netezhettek az emberek. Kevés helyzetet tudok elképzelni, amiben a munkahelyükön Windows van, home office-ban meg netezős linux. Ráadásul az Ubuntu nőtte a legnagyobbat, nem a RedHat/Fedora ami megint csak arra enged következtetni, hogy nem nagyvállalati nyomásra nőtt az arány.

Nekem pl munkahelyen nem volt választásom, míg itthonról most Linux alól is tudok dolgozni (amihez nagyon kell, ahhoz citrix receiver-el rá tudok csatlakozni a munkahelyi Windowsra, de nyilván nem arról netezik az ember). Valószínűleg többen használnak Windowst kényszerűségből a munkahelyen, míg ha megtehetik otthon Linuxot indítanak. Na ők most szinte mind Linuxot indítanak. Szerintem leginkább ezt mutatja az eltérés.

Azért mert mindenki "tudja", hogy a linuxot nem fertőzi meg vírus, így a COVID-19 se. Ez megnyugtatja azokat, akik miután felgyújtották az 5G tornyokat, kiöntötték a Corona söröket és tobzoska/denevér/kínai csapdákat állítottak, legalább a gépük elé maszk nélkül ülhetnek.

Egyébként valószínűleg otthonról dolgozóknak böngésző + távoli asztalra telepítették rendszergazdák, így spórolva a licenc költségeken.

Kevesebb céges és több otthoni felhasználó a mért helyeken.

Szerkesztve: 2020. 05. 11., h – 08:11

A Linuxosok mind kockák es a tracking block mind mindig egyedi látogatók voltak..

A windowsos gépek meg pihentek a cegekben.

Szerkesztve: 2020. 05. 11., h – 09:26

"azért ugrott nagyot"

Miközben a tweetet megnyitva az inzertált képen látszik, hogy hosszú hanyatlás után épp csak megugrotta 2018 decembert. Szerintem csak "random" mozog a felhasználói szám 2,5-3 % körül.

Érdekes volt a kommenteket olvasni. Szerintem nem a DE dönti el sok esetben, hogy valaki megmarad-e a Linuxnál, vagy visszamegy-e Win10-re.

Egy átlag user gyorsan megtanulja és megszokja a DE-t, lehet az Gnome3, Plasma5, vagy bármi más. A gond inkább az, hogy nem indulnak majd el a kedvenc szoftverei/játékai. Sok vállalati/profi szoftvernek nincs "igazi" Linux-os alternatívája: csak pár példa: Adobe Premiere Pro, After Effects , Photoshop, CorelDraw, Adobe Illustrator, vállalati környezetben SAP, Office 365, MS Project. Persze tudom mindenre van valami "fél"-profi alternatíva (pl.: Gimp, Inkscape, Kdenlive, LiberOffice, stb.), amik használhatóak, de bizonyos esetekben akár fényévekre vannak a professzionális társaiktól.

Az üzleti felhasználók mellett, ott vannak a gamer-ek, akik szintén problémákba ütköznek, mert bár van egy-két jó minőségű Linux-os játék, a jelenlegi kedvencek azonban nem, vagy csak komoly kutatómunka, scriptírások stb. után fognak általában csökkentett teljesítménnyel működni (lsd. Wine és társai). A videókártya gyártók sem támogatják kiemelten a Linuxot, és sok problémát lehet driver gondok miatt olvasni (Radeon, Nvidia, stb.)

Aztán van, aki csak arra használja a gépét, hogy filmeket nézzenek, netbankoljanak biztonságosan, zenét halgassanak, megnézzék a legújabb híreket, stb.: nekik teljesen jó alternatíva a Linux, mivel biztonságosabb, gyorsabb, megbízhatóbb. Legalábbis az ő igényeiknek abszolút.

A hardcore usereket, programozókat, egyéb vállalatokat itt nem említem, ők nyilván vagy az egyik vagy a másik oldalon állnak, és már kialakítottak maguknak egy olyan környezetet, amin nem szívesen változtatnak.

 

A fő gond szerintem, hogy a gyártók a relatív alacsony támogatottság miatt nem fejleszetenek Linuxra, mivel kevés profittal kecsegtet. Emiatt viszont pont alacsony marad a támogatottság, mert a fenti esetben vázolt userek/vállalatok ha ki is próbálják a Linuxot, a szoftverek támogatottsága, minősége miatt, visszatérnek a jó bevált Windows-hoz.

Szerintem nem a DE dönti el sok esetben, hogy valaki megmarad-e a Linuxnál, vagy visszamegy-e Win10-re.

Bocs de ellenpéldaként megint a főnökömet hozhatom fel itt az USA-ban. A Windowshoz elég profi szinten értett, a Linuxról azonban soha életében nem hallott eleinte. Amikor először említettem neki hogy van ilyen, el se hitte, elhajtott a rákba hogy ne hülyítsem őt azzal, létezik egy oprendszer, ami állítólag jobb mint a Win, ÉS MÉG INGYENES IS JOGTISZTÁN! És ő vállalkozó, nem rakhat a gépeire mindenféle illegális izét...

Na erre kikerestem neki az Ubuntu angol oldalát, meg a megfelelő GPL licencek angol fordításait és az orra alá toltam. Még így is sokáig hitetlenkedett... Aztán azt kérdezte, én is Linuxot használok eszerint? Momdtam neki, hogy naná, még szép! Mire ő, hogy amit a múltkor látott a gépemen, az a ronda fekete felület, az Linux?

Én nevettem, mondtam neki hogy igen, de biztos a parancssorra gondolt, ez ne riassza el, ez olyan mint a DOS ablak a Winben, ne ennek alapján ítélje meg és el a Linuxot!

Kérte, mutassam meg a grafikus felületemet. Pech, nálam csak a DWM volt telepítve, na képzelhetitek a véleményt... De gyorsan átbootoltam a másik Linuxomba, az egy Lubuntu volt. A főnök mondta, szép fejlődés, de ez szerinte akkor is olyan mint a Win95, ami milyen régen volt...

Na erre begurultam, mondtam neki várjon holnapig! Másnap aztán vittem neki a gépet és mutattam neki egy Compizt, a forgó kockával meg minden... kértem, csinálja már meg ezt a Windowssal ha tudja...

Na ez meggyőzte. Csak azt nem értette, ha ezt is lehet Linuxszal, miért nem használom én is ezt, miért tartok ki a DWM mellett...

De ez már mellékes volt, a lényeg hogy meggyőzte őt a DE... igenis a szép, látványos DE...

A legtöbb kezdőnek sajnos ez kell. Azóta különben már a főnökömet se ez érdekli, leszarja milyen a grafikus felület, már a parancssorban is képes megcsinálni kisebb dolgokat, és boldog Linux user sőt power user. Szerintem az Ubuntuhoz már nálam is jobban ért réges-rég...

De áttéréskor az első benyomások nagyon fontosak. Ez olyan mint amikor egy férfi megpillant egy nőt. Ha koszos, ha szakadt, rongyos pongyolában van, csipás a szeme, kócos, és retkes a keze-lába, lehet amúgy egy nagyon csodálatos nő is ami az adottságait illeti, elég valószínűtlen hogy a dologból szerelem legyen első látásra. nem mondom lehetetlennek, de kicsi rá az esély.

A DE választás, (vagy egy windows-menedzseré..,) oka, ha kicsit messzebbre rugaszkodunk a választást befolyásoló anyagi-fizikai feltételektől, - annyira szubjektív, mint a párválasztásé. Egy géppel folytatott kommunikáció akkor a leghatékonyabb, ha a kommunikációs interfész maximálisan egyénre szabható. Ezen felül a választást nagymértékben befolyásolhatja a design, azaz a színek, ablakozó menüformák, ikonok, a felhasználók ízlésvilága, kultúrköre. - A praktikus szemléletűek pedig a funkcionalitást helyezik előtérbe, ami végül megint csak a testre szabhatóságról szól. (Természetesen a testre szabhatóság minden esetben a felhasználó témában jártasságához, tudásához is korlátozva van.)

A felhasználó a számtech. világában a rendelkezésre álló hosszabb idő alatt, szabályosan intim viszonyt alakít ki a gépével, azaz leginkább annak is az operációs rendszer-részével. (Az se véletlen, hogy sokan naponta sokszor "anyázzák" a gépeiket... - Már a fejlesztők is megszállottan saját képükre igyekeznek formálni a fejlesztésüket, inkább bevállalják a felhasználókra kényszerítést, mint a kialakítással kapcsolatban mások meghallgatását.)

Tehát elvileg, az a fejlesztés, amely merev megoldásokban gondolkodik, csak saját magát tudja kiszolgálni egy grafikus felülettel és nem a felhasználókat. Ha az emberek között valamiben soha nem lesz megegyezés a világon, az a párként is szolgálható ideális nőtípus kiválasztása, illetve az ideális számítógépes grafikus felhasználói felület. (Ehhez persze elméletben feltételezem a korlátlanságot biztosító tudást és tapasztalatokat.)

Egyébként én azt a "választást" tartom optimálisnak, ami a használni kívánt disztróval jár, ilyen szempontból maximálisan alkalmazkodó vagyok. Az emberi igények-viselkedésformák között ilyen is előfordul. - Leginkább olyan megfontolásból, hogy a felhasználás folyamán minél kevesebb olyan problémát szeretnék a "nyakamba venni", amit egyébként a fejlesztők a fejlesztőmunka során ezerszer is átgondoltak, és ha nekik a választásuk eredménye jól megfelel, miért ne felelne meg nekem is... Tanulási hozzáállásommal általában nincs baj. (De az őt körülvevő világhoz nem mindenki konform vagy praktikus hozzáállású.)

Nem ugrott az sehova se.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

2020 a LINUX DESKTOP EEVEEEEEEEEEEEEEE!!!!!$$#@%$%@$%@$^#%^#%^

Volt már 2018 12 hóban is ilyen...

Szerintem a felhőszolgáltatások bővítése miatt.

"Sose a gép a hülye."

Évtizedeken keresztül az volt, hogy bonyolult a telepítés. 

Ma egy Linux akármit 10 perc alatt fel lehet tenni bármire, a W10 csak "modern" gépre tehető és ennek az időnek a többszöröse, míg felmegy.

Évtizedeken át az volt, hogy nincsenek hozzá driverek.

Ma alapból nagyjából minden benne van akármilyen Lnuxban is, bedugod és megy. Ehhez képest próbáld nézegetni a W10 kamera driverét.

Évtizedeken át az volt, hogy nehéz és bonyolult a használata.

Ma a nagyinak nálunk simán megy egy három éve egy tízéves laptopra feltett Peppermint Linux. Ehhez képest elkopik az ujjad W10 alatt egy-egy PowerShell parancson. És nem működik.

P.S.

Jó hír! Lesz Linux Windows alatt. 

Röhej.

Ez igaz, de rengeteg bosszantó dolog van, ami miatt egyszeri user nem vált:
1. Frissítés meghal. Többször fordult velem elő Ubuntu-n. Még parancssorból is azt mondja locked, ki kell lőni hülye grafikus frissítő process-t.
2. Szörnyű az alap DE. Érezhetően lassabb ugyanazon a gépen mint Windows 10 és sokan az első 10 percben kivannak a hülyeségeitől.

Ubuntu-n túl pedig sok szerencsétlen user nem lát és csak használni szeretné a gépét, de nem tudja. Én XFCE-t és KDE-t használok. Mindkettőnek sajnos megvan a maga problémája. Mondjuk KDE egyre jobb, például javult a memória használata (ami miatt korábban sok kritikát kapott). XFCE jó lenne, ha időnként session nem korruptálódna és utána panelek nélkül jön be. R1 user ilyenkor feladja, de miért is kellene ilyennel találkoznia? Engem is idegesít. Ha az erőforrásokat nem felesleges (majd megmondom neked mi jó) fejlesztésekre pazarolnák, hanem a bugokat javítanák, akkor azzal sokkal előrébb lennének a desktop linuxok. Ezzel a mentalitással még Windows 8/Phone se jutott sehova (lásd senkinek nem kellő csempék).

Openbox, kb. 7 eve nem nyultak hozza, azota atomstabil. Persze ez nem DE csak egy jol mukodo WM. 

Nalam is meg meg par ismerosomnel szepen fut az openbox+tint2+plank kombo. De ez kb. winxp erzesig jo. Nincs forgo kocka meg ilyen szarok amit ma mar elvar a user. Meg az arnyekokat, meg tokom tujda milyen eyecandy-t.

 

Szoval van atomstabil WM, meg atomstabil dolgok, de osszeintegralni egy olyan DE-ve mint a win iszonyat melo lenne. Erre van a Microsoft meg az Apple. :D

> 2. Szörnyű az alap DE. Érezhetően lassabb ugyanazon a gépen mint Windows 10

Meg tudom erositeni. Tobbnyire windows-t hasznalok a laptopomon (Thinkpad T580), mert az nyujtja szamomra a legjobb "felhasznaloi elmenyt". De idorol-idore raprobalok valamelyik linuxra is.
Jelenleg is linux fut (Ubuntu 20.04), eddig jonak tunik, leszamitva nehany "aprosagot":

- amit irtal is: Érezhetően lassabb ugyanazon a gépen mint Windows 10. 
- az akksim kb fele annyit bir ugyanazt a munkat vegezve, mint windows-on
- tenyleg aprosag, de a hangot valahogy soha nem azon az eszkozon sikerul lejatszani ahol varnam. windows-nak ez valahogy megy

eddig ennyi, 4 napja van fent. 

Évtizedeken keresztül az volt, hogy bonyolult a telepítés.

Kb. 10-15 éve telepítettem utoljára Windowst, konkrétan akkor még XP-t. Már akkor is(!) azon gondolkodtam, hogy mégis mit tartanak nehéznek "a Linux" telepítésében. Ti. egy Ubuntu-féleség már akkor is ugyanúgy települt, mint az XP, azaz Next - Next - Finish, némi adatbegépeléssel megtoldva. Lemezrészeket egyiknél sem volt kötelező kialakítani. Kb. másmilyen volt a telepítő témája, de a lényeg ugyanaz volt. (Arról ne is beszéljünk, hogy a Debiannál pl. tök jól látszott, hogy a grafikus és a TUI-s telepítő is lényegében ugyanaz, csak utóbbi "jaj, ronda sokévtizedes technológia", bár ugyanazt tudja akár ősrégi gépen is.)

Szóval az a gyanúm, hogy a bonyolultság már jó ideje nagyrészt csak rinya. :P (És most nem az olyan r<1 sugarú felhasználókra gondolok, mint szüleim, akik, ha másmilyen lesz a "start menü"-gomb, akkor sajnos már bajban vannak, hanem egy minimum átlagos számítógép-felhasználóra.)

A state of art Windows telepítés ma az, hogy megveszi a user a boltban a neki tetsző gépet, beírja a céges email címét az előre telepített Windows-ba, és reboot után ott lesznek a céges appok, VPN, stb. a gépen. 

Egyik OS-nél sem az OS telepítés a nehéz, hanem a telepítés és a használatba vétel közötti lépések. 

"és reboot után ott lesznek a céges appok, VPN, stb. a gépen."

Persze, ha a cég kizárólag M$ termékpalettáról válogat :)